27 december 2024

Blog Esther van der Lelie: 2024 was het jaar van vernieuwing, samenwerking én aandacht voor de mens

De kerstdagen zijn voorbij, we maken ons klaar voor het nieuwe jaar. Met een terugblik. 2024 vat ik samen als het jaar van vernieuwing, samenwerking én veel  aandacht voor de mens. Ik deel enkele highlights van de grote hoeveelheid ontwikkelingen die ik, als hoofdredacteur van Schoonmaakjournaal.nl, voorbij zag komen.

Robotisering en digitalisering
Wat mij in het afgelopen jaar vooral opviel, was het grote aantal artikelen over robotisering en digitalisering. Steeds meer schoonmaakbedrijven integreerden robots in hun werk. Slimme sensoren en data-analyse maken het schoonmaakproces steeds efficiënter. Wat ik daarbij vooral zie is de aandacht voor de implementatie ervan op de schoonmaak-werkvloer. Medewerkers worden meer betrokken en zijn nu niet meer ‘angstig’ maar blij met de ondersteuning bij zware of eentonige klussen. Ze krijgen er gewoon fijne collega’s bij.  Daarnaast wordt de administratieve afhandeling op kantoor met specifieke software ook steeds efficiënter ingericht. Een mooie maar ook noodzakelijke ontwikkeling, gezien de personeelskrapte.

Duurzaamheid en gezondheid
De vraag naar milieuvriendelijke methoden werd steeds groter. Niet vreemd, gezien meer aandacht voor duurzaamheid gewenst is en ook een must  is geworden vanwegen de CSRD-wetgeving.
We zagen weer een uitbreiding van biologisch afbreekbare reinigingsmiddelen. Er werd meer geïnvesteerd in circulaire projecten, om het afval te minimaliseren. Waarbij ook onderlinge samenwerking tussen schoonmaakbedrijven werd opgezocht en die met andere partijen, zoals scholen en de wetenschap. In andere media kwamen we veel voorbeelden van duurzame inzet, zoals acties voor het opruimen van zwerfafval, tegen die we ook graag met onze lezers deelden.
Deze veranderingen zijn goed voor zowel het milieu als ook de mensen die in onze mooie sector werken. Hun veiligheid en gezondheid wordt steeds meer op nummer 1 gezet. Terecht, als je het mij vraagt.

Samenwerking, scholing en feestjes
Een ander opvallende ontwikkeling die ik zag is dat er enorm veel kennis is gedeeld. Wat werden er veel bijeenkomsten, beurzen en webinars georganiseerd. Denk aan Interclean, Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer, Schoonmaakvakdagen, bijeenkomsten van de brancheverenigingen Schoonmakend Nederland en SIEV, VSR en FMNextGen. Om met elkaar niet alleen kennis te delen, maar ook ervaringen en best practices uit te wisselen. Uiteraard was er ook de nodige aandacht voor scholing en certificering om de kwaliteit van schoonmaak op hoog niveau te houden. En vierden we diverse, jaarlijks terugkerende, ‘feestjes’ in de branche, met de Dag van de Schoonmaker, de verkiezing van de Best Practices, de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar én Captains of Cleaning Connect. Ik vergeet ook niet alle jubilea van medewerkers in de schoonmaakbranche. Wat waren er veel 12,5 en 25 jarige dienstverbanden. Ik vind het een eer om deze kanjers op ons platform in de schijnwerpers te zettten. En meerdere bedrijven vierden een jubileum, zoals een 50-jarig bestaan!
Met elkaar geven we op een professionele en leuke manier invulling aan het vakmanschap in de branche.

Overnames
Onze branche kent schoonmaak in vele maten, van eigen dienst, mkb tot groots. Voor ieder is er plek, want schoonmaak is altijd en overal nodig. We zagen dit jaar meerdere overnames en ook opvolgingen. De nieuwe generatie staat klaar om de bedrijven voort te zetten en nemen, zoals we lezen en zien, dan meteen het initiatief om het bedrijf te moderniseren.

Trend Kerstcommercials
Bij het naderen van het einde van het jaar viel mij  iets bijzonders op. We kennen allemaal de ‘strijd’ van de grote supermarktketens om de beste Kerst-commercial. Deze trend is nu overgeslagen naar onze eigen branche. Wat leuk om te zien dat bedrijven hun eigen kerstfilmpjes maken. En op die manier aandacht geven aan samenwerking en waardering voor hun medewerkers. Bekijk hier enkele voorbeelden. Mooi om zo het jaar op een sfeervolle manier af te sluiten.

Oog voor de mens 
Als ik alle aspecten op mij laat inwerken, zie ik dat we met elkaar vooral voor oog hebben voor de mens. We waarderen de inzet van onze collega’s. Financieel, met persoonlijke aandacht én diverse arbeidsvoorwaarden die in de nieuwe cao zijn opgenomen.
We werken samen aan een efficiënte en veilige omgeving voor iedereen. Dat maakt ons trots. En die dragen we ook uit. Ik zie ook steeds meer andere media berichten over de inzet van schoonmakers publiceren. Maar goed ook, want ieder mag gezien en gewaardeerd worden. Mijn wens voor 2025 is dat dat nog veel meer gaat gebeuren! En dat er nieuwe schoonmakers bij komen. Daar wordt door het in 2024 ontstane Ontdek de Schoonmaak hard aan gewerkt.

Tot slot dank ik jullie allemaal voor de betrokkenheid bij Schoonmaakjournaal.nl. Op naar een inspirerend 2025!

Esther van der Lelie
Hoofdredacteur Schoonmaakjournaal

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 juni 2023

Blog: Is dat meten wel zo ‘smart’?

De afgelopen decennia heeft onze sector een flinke groei gezien van allerlei meetsystemen. In eerste instantie gericht op de technische kwaliteit van de dienstverlening, daarna op tevredenheid van de...

20 mei 2020

Blog: Gratis geld

Begin 2019 schreef ik een blog Basisinkomen, positief of negatief? In deze blog keek ik onder meer welk effect een basisinkomen – ook wel gratis geld genoemd – zou...

09 november 2018

Trainingsplatform Warp Industries wint eerste Cor van der Heijden Award

Op 8 november vond in De Efteling de eerste uitreiking van de Cor van der Heijden Award plaats. Een initiatief van schoonmaakbedrijf CSU dat het meest innovatieve idee voor...

07 december 2023

Tork verlegt grenzen in duurzaamheid en innovatie op Horecava 2024

Van 8 tot en met 11 januari 2024 is Tork aanwezig op Horecava in RAI Amsterdam, om daar haar nieuwste duurzame en innovatieve oplossingen te presenteren. In hal 11,...

27 oktober 2023

Van perceptie tot voldoening en een blauw goedje

Schoonmaak krijgt steeds meer aandacht. Ook in de dagelijkse Metro. Zo verscheen er onlangs in het Metronieuws twee keer een lezerscolumn over het vak. Eén over de universele kunst...

02 januari 2025

Doe jij mee? Samen tegen menstruatiearmoede.

CWS is trots. Hun donatie aan Stichting Armoedefonds is opgelopen tot 15.000 menstruatieproducten. Het kosteloos toegankelijk maken van tampons en maandverband is belangrijker dan ooit: in 2024 kon 1...

05 juni 2023

Cleaning Workx laat beursbezoekers virtueel het schoonmaakvak beleven

Virtueel het schoonmaakvak leren. Daar staat Cleaning Workx voor. Op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer wil het bedrijf de bezoekers deze innovatie zelf laten beleven. Wieland Hendriksen vertelt waarom Cleaning...

29 juni 2023

Uitnodiging webinar: Schoon genoeg van opleiden?

VSR en RAS nodigen je uit voor een gezamenlijk webinar op 6 juli (16-17 uur) over de leerbereidheid bij schoonmaakpersoneel, met als titel ‘Schoon genoeg van opleiden?’. Ben jij...

29 juni 2017

Samenwerking Kärcher en Damaco in industriële alleszuigers

Kärcher Belux heeft zopas een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Damaco (Edingen), specialist in industriële gereedschappen. De focus van de samenwerking ligt op de industriële alleszuigers van Ringler (Waldstetten), Duits toonaangevend...

19 oktober 2023

Zo ziet Nederland eruit als alle schoonmakers hun werk twee weken neerleggen

Op 12 oktober was de documentaire Onzichtbaar te zien op op televisie (NPO2). 21 oktober volgt om 17.00 uur een herkansing in het Eye Filmmuseum in Amsterdam voor wie...