27 december 2024

Blog Esther van der Lelie: 2024 was het jaar van vernieuwing, samenwerking én aandacht voor de mens

De kerstdagen zijn voorbij, we maken ons klaar voor het nieuwe jaar. Met een terugblik. 2024 vat ik samen als het jaar van vernieuwing, samenwerking én veel  aandacht voor de mens. Ik deel enkele highlights van de grote hoeveelheid ontwikkelingen die ik, als hoofdredacteur van Schoonmaakjournaal.nl, voorbij zag komen.

Robotisering en digitalisering
Wat mij in het afgelopen jaar vooral opviel, was het grote aantal artikelen over robotisering en digitalisering. Steeds meer schoonmaakbedrijven integreerden robots in hun werk. Slimme sensoren en data-analyse maken het schoonmaakproces steeds efficiënter. Wat ik daarbij vooral zie is de aandacht voor de implementatie ervan op de schoonmaak-werkvloer. Medewerkers worden meer betrokken en zijn nu niet meer ‘angstig’ maar blij met de ondersteuning bij zware of eentonige klussen. Ze krijgen er gewoon fijne collega’s bij.  Daarnaast wordt de administratieve afhandeling op kantoor met specifieke software ook steeds efficiënter ingericht. Een mooie maar ook noodzakelijke ontwikkeling, gezien de personeelskrapte.

Duurzaamheid en gezondheid
De vraag naar milieuvriendelijke methoden werd steeds groter. Niet vreemd, gezien meer aandacht voor duurzaamheid gewenst is en ook een must  is geworden vanwegen de CSRD-wetgeving.
We zagen weer een uitbreiding van biologisch afbreekbare reinigingsmiddelen. Er werd meer geïnvesteerd in circulaire projecten, om het afval te minimaliseren. Waarbij ook onderlinge samenwerking tussen schoonmaakbedrijven werd opgezocht en die met andere partijen, zoals scholen en de wetenschap. In andere media kwamen we veel voorbeelden van duurzame inzet, zoals acties voor het opruimen van zwerfafval, tegen die we ook graag met onze lezers deelden.
Deze veranderingen zijn goed voor zowel het milieu als ook de mensen die in onze mooie sector werken. Hun veiligheid en gezondheid wordt steeds meer op nummer 1 gezet. Terecht, als je het mij vraagt.

Samenwerking, scholing en feestjes
Een ander opvallende ontwikkeling die ik zag is dat er enorm veel kennis is gedeeld. Wat werden er veel bijeenkomsten, beurzen en webinars georganiseerd. Denk aan Interclean, Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer, Schoonmaakvakdagen, bijeenkomsten van de brancheverenigingen Schoonmakend Nederland en SIEV, VSR en FMNextGen. Om met elkaar niet alleen kennis te delen, maar ook ervaringen en best practices uit te wisselen. Uiteraard was er ook de nodige aandacht voor scholing en certificering om de kwaliteit van schoonmaak op hoog niveau te houden. En vierden we diverse, jaarlijks terugkerende, ‘feestjes’ in de branche, met de Dag van de Schoonmaker, de verkiezing van de Best Practices, de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar én Captains of Cleaning Connect. Ik vergeet ook niet alle jubilea van medewerkers in de schoonmaakbranche. Wat waren er veel 12,5 en 25 jarige dienstverbanden. Ik vind het een eer om deze kanjers op ons platform in de schijnwerpers te zettten. En meerdere bedrijven vierden een jubileum, zoals een 50-jarig bestaan!
Met elkaar geven we op een professionele en leuke manier invulling aan het vakmanschap in de branche.

Overnames
Onze branche kent schoonmaak in vele maten, van eigen dienst, mkb tot groots. Voor ieder is er plek, want schoonmaak is altijd en overal nodig. We zagen dit jaar meerdere overnames en ook opvolgingen. De nieuwe generatie staat klaar om de bedrijven voort te zetten en nemen, zoals we lezen en zien, dan meteen het initiatief om het bedrijf te moderniseren.

Trend Kerstcommercials
Bij het naderen van het einde van het jaar viel mij  iets bijzonders op. We kennen allemaal de ‘strijd’ van de grote supermarktketens om de beste Kerst-commercial. Deze trend is nu overgeslagen naar onze eigen branche. Wat leuk om te zien dat bedrijven hun eigen kerstfilmpjes maken. En op die manier aandacht geven aan samenwerking en waardering voor hun medewerkers. Bekijk hier enkele voorbeelden. Mooi om zo het jaar op een sfeervolle manier af te sluiten.

Oog voor de mens 
Als ik alle aspecten op mij laat inwerken, zie ik dat we met elkaar vooral voor oog hebben voor de mens. We waarderen de inzet van onze collega’s. Financieel, met persoonlijke aandacht én diverse arbeidsvoorwaarden die in de nieuwe cao zijn opgenomen.
We werken samen aan een efficiënte en veilige omgeving voor iedereen. Dat maakt ons trots. En die dragen we ook uit. Ik zie ook steeds meer andere media berichten over de inzet van schoonmakers publiceren. Maar goed ook, want ieder mag gezien en gewaardeerd worden. Mijn wens voor 2025 is dat dat nog veel meer gaat gebeuren! En dat er nieuwe schoonmakers bij komen. Daar wordt door het in 2024 ontstane Ontdek de Schoonmaak hard aan gewerkt.

Tot slot dank ik jullie allemaal voor de betrokkenheid bij Schoonmaakjournaal.nl. Op naar een inspirerend 2025!

Esther van der Lelie
Hoofdredacteur Schoonmaakjournaal

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 maart 2025

Hoe creëer je werkgeluk en behoud je talent?

Het behouden van getalenteerde medewerkers is in de huidige tijden van personeelskrapte essentieel. Recent onderzoek toont aan dat medewerkers vaker van werkgever wisselen dan dat ze intern doorgroeien. Deze...

17 juni 2025

Crohill adviseert: Hoe maak je nou eigenlijk een vakantiehuisje schoon?

Misschien heb je afgelopen vakantie in een gezellig vakantiehuisje doorgebracht. Het schoonmaken van zo'n huisje kan een flinke klus zijn en vaak moet het in weinig tijd. Met de...

06 november 2023

Blog: Tien jaar Code Verantwoordelijk Marktgedrag

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag bestaat inmiddels ruim tien jaar. Een jubileum én goed moment om terug te blikken én vooruit te kijken. Voorzitter Geert van de Laar zet in...

26 juni 2019

Boom voor overstap van papieren naar elektronische dienstencheque

Het dienstenchequebedrijf onder Groep Ubuntu x 8K plant een boom voor elke klant die overschakelt van papieren naar elektronische dienstencheques. Knack.be kondigt dit groene en duurzame nieuws aan op...

22 oktober 2025

Uitnodiging VSR Webinar op 6 november: De kracht van taal op de werkvloer

Taal is veel meer dan alleen een middel om instructies te geven. In de schoonmaakbranche bepaalt taal of medewerkers zich veilig en zeker voelen, of processen soepel verlopen en...

07 juni 2024

Abdulrahman was ‘Baas van Morgen’ bij CWS

CWS Hygiene Nederland deed mee aan het ‘Baas van Morgen’ initiatief van JINC, dat jongeren de kans biedt om leiderschap en ondernemerschap van dichtbij te ervaren. Ambdulrahman werd op...

10 februari 2025

Hoe krijgt de schoonmaakbranche een gezicht op het MBO?

De vraag: Hoe gaan we schoonmaak een gezicht geven op het MBO? stond centraal tijdens de bijeenkomst met Schoonmakend Nederland, samen met MBO-raad, SBB, RAS, ROC Twente, ROC Zadkine,...

04 september 2024

Kärcher opent nieuw Europees servicecenter

Om te kunnen blijven beantwoorden aan de toenemende wensen en eisen van de markt, heeft Kärcher eind vorig jaar een nieuw Europees servicecenter geopend. Het gloednieuwe complex in Ahorn...

25 oktober 2023

Asito on top in MT1000

Jaarlijks voert het Amsterdam Centre for Business Innovation, dat deel uitmaakt van Universiteit van Amsterdam, in opdracht van MT/Sprout een onderzoek uit naar de 1.000 beste dienstverleners van Nederland....

08 mei 2025

Leerplatform LLO helpt signaleren, motiveren en ondersteunen van mensen met moeite taal-basisvaardigheden

In april is het Leerplatform LLO (Leven Lang Ontwikkelen) gelanceerd. Stichting Lezen en Schrijven meldt dat dit online platform speciaal voor professionals is die werknemers en werkzoekenden kunnen signaleren...