21 november 2024

Organisatie en exposanten blikken terug op Schoonmaak Vakdagen

Op 5 en 6 november 2024 vonden de Schoonmaak Vakdagen voor de zesde keer plaats. Met een diverse groep exposanten, een gevarieerd kennisprogramma, twee glazenwassers wedstrijden én een enthousiast organisatieteam. Onze redactie bezocht de beurs en blikt samen met de organisatie en een aantal exposanten terug.

Expo Houten is inmiddels de vertrouwde locatie voor de bezoekers van de Schoonmaak Vakdagen. Hier vindt in twee dagen tijd veel kennisuitwisseling, informatievoorziening, demonstraties en uiteraard netwerken plaats. Het voordeel van deze locatie is dat er op een binnen- en buitenterrein exposanten kunnen deelnemen. Zo komt ook de glasbewassing, als belangrijk onderdeel van de schoonmaakbranche, goed tot zijn recht.

Tijdens deze zesde editie zagen we vertrouwde en nieuwe gezichten op de beursvloer. We spraken met meerdere exposanten, waaronder brancheverenigingen Schoonmakend Nederland en SIEV. Bestuurslid SIEV, Rolien van Groeningen, laat weten :”Voor ons was het een succesvolle beurs, we hebben veel mensen gesproken, goede contacten opgedaan en potentiele nieuwe leden ontmoet.” Ook de RAS nam dit jaar, voor het eerst, deel met een focus op de glazenwasser. Voor onze redactie is een beurs als de Schoonmaak Vakdagen een inspiratiebron. We doen nieuwe informatie op, zagen een primeur bij Makita, en uit de gesprekken ontstaan altijd weer ideeën voor aansprekende content voor op ons nieuwsplatform.

Enthousiast organisatieteam
We vroegen de organisatie naar hun ervaringen van dit jaar. Janine van Ittersum vertelt enthousiast: “De beurs was opnieuw een succes en met een bredere focus hebben we ook flink meer bezoekers uit België mogen ontvangen! Dat is leuk om te zien. Er hing een gezellige sfeer op de beursvloer. Het kennistheater was zeker op woensdag goed gevuld, we zagen veel interesse in de RAS-sessie over het telescopisch wassysteem. De sessie van Albert Vegter werd ook goed bezocht!

Het NK Glazenwassen was dit jaar wederom een succes. Helaas vielen de aanmeldingen voor de verkiezing van de allerbeste glazenwasser ietwat tegen, maar het is ondanks alles weer een mooie wedstrijd geworden! En spannend natuurlijk, want de winst ging tussen twee voormalige kampioenen (Sven van den Burgh en NIklaas Larkens). Dan weet je dat je echt de allerbeste glazenwassers van Nederland voor je hebt.

Het Snelglazenwassen was weer superleuk, de jongens van GlazenwasserApp hebben dit jaar weer voor het decor gezorgd en dat zag er super uit. We zagen veel bekende gezichten maar ook veel nieuwe deelnemers die een poging hebben gewaagd. De absolute winnaar is natuurlijk Niklaas Larkens die er met beide prijzen vandoor ging. “

Een nieuwe optie dit jaar was de avondopening op 5 november. Helaas kwam er die avond weinig bezoek. Maar, zoals de organisatie deelde: “Als je niets probeert, ken je de uitkomst niet.”

Gastvrij onthaal
Bij de start van de beurs zagen we ‘oude’ en ‘nieuwe’ gezichten tussen de exposanten. Ieder was vol goede verwachtingen en stond klaar om de bezoekers te ontvangen. We maakten van een aantal teams een foto.

 

Vertrouwde exposanten aan het woord
Direct bij de ingang loop je al meerdere jaren direct ‘tegen’ de stand van Nocore aan. Wat was de ervaring van dit jaar? Job Klösters: Door onze mooie plek op de beurs ontvangen we veel bezoekers op onze stand. Dit jaar waren we nog nadrukkelijker aanwezig met de Nocore Facility Apps stand direct achter ons. Veel van deze bezoekers toonden direct belangstelling in onze software-oplossingen. We hebben bestaande klanten gesproken en ook nieuwe relaties die nog niet met onze software werken. Uit deze contacten hebben we direct een aantal concrete leads gehaald waar demo’s voor ingepland zijn. “ Op de stand van Nocore vond op 5 november een borrel plaats van jongerencommunity FMNextGen.

Ook Innovi is sinds meerdere jaren aanwezig op de beursvloer. Danny Grooters laat weten al druk bezig te zijn met het opvolgen van de mensen die het Innovi-team op de beurs heeft gesproken. “Wij kijken positief terug op de beurs. Er was veel belangstelling voor onze Ultra45 schrobzuigmachine en onze dakgootreiniger. Ik vond de kwaliteit van de bezoekers goed. De aantallen waren redelijk. Al met al hebben we goede leads binnengehaald en zal de tijd moeten uitwijzen of het klanten zijn geworden. We hebben niet alleen nieuwe mensen leren kennen maar ook bestaande relaties mogen ontvangen in onze stand en dat is ook zeer waardevol geweest.”

Ervaringen van nieuwe deelnemers
Nieuw op de beurs waren dit jaar onder meer de teams van Social Cleania en UL-Team. Hoe was hun ervaring als nieuwelingen?
Belinda Dekkers-Schwartz (UL-Team): “Onze ervaring is redelijk, omdat ons het bezoek op de eerste dag, en dan met name tijdens de avondopening, tegenviel. Gelukkig was het de tweede dag wel drukker. We hebben een aantal goede gesprekken gevoerd die we ook gaan opvolgen.”

Stef Martens (Social Cleania): “Voor ons was het de eerste keer, dus dat is altijd spannend en je hebt daardoor weinig vergelijkingsmateriaal. We kregen veel complimenten over ons concept en hoe de stand eruit zag. Bovendien hebben we een aantal concrete leads uit de beurs gehaald, wat ook al tot nieuwe opdrachten heeft geleid.”

Alle ervaringen en feedback neemt het organisatieteam mee voor de volgende editie. Op naar beurs zeven in 2025.

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 januari 2020

Wetenschap wijst uit: schoonmaak heeft impact op werkplezier en kwaliteit van leven

De impact van facility management services op werkplezier is wetenschappelijk aantoonbaar, blijkt uit onderzoek van Sodexo (wereldwijd leider in services die de Quality of Life bevorderen) en Erasmus Happiness...

16 september 2024

Schoonmaak Vakdagen maakt kennisprogramma bekend

Over zeven weken openen de deuren van de Schoonmaak Vakdagen zich. Dit jaar presenteert de organisatie op 5 en 6 november 2024 een interessant programma. Voor iedere schoonmaakprofessional...

04 november 2022

Ben jij de marketing specialist die Nocore zoekt?

Ben jij een échte marketingspecialist en heb jij van a tot z kennis van marketingactiviteiten? Vind jij het leuk om de marketing verder op te bouwen en daar veel...

25 september 2024

Joey Slikkerveer (Dolmans): “Nu weet ik wat er ná een calamiteit gebeurt”

Al sinds 2009 is Joey Slikkerveer 112-fotograaf en legt hij hulpdiensten en incidenten vast. Maar wat er ná een calamiteit gebeurt, bleef hem altijd wat onduidelijk. Tot hij in...

07 maart 2019

Zorgtotaal: prikkel je kennis met deze activiteiten die je niet mag missen

“Elke dag staan meer dan een miljoen mensen weer met hart en ziel voor ons klaar om te zorgen dat wij verzorgd worden, onze medicijnen krijgen, weer gezond worden...

07 maart 2023

“Uit het niks iets opbouwen vind ik heerlijk”

Katja Barendrecht is via Hago Nederland klantdirecteur voor ASML. Begin dit jaar ging Hago met nog acht andere schoonmaakbedrijven op in Vebego Cleaning Services. Had deze samenvoeging consequenties voor...

05 januari 2024

#FotoFriday Janet maakt met plezier schoon in het Paleis van Justitie

De Rijksschoonmaakorganisatie deelt het werk van schoonmaakster Janet Kramer die het Paleis van Justitie in Leeuwarden schoonmaakt. Met veel plezier: “Het is een prachtige locatie en ik heb er...

05 juli 2024

Hijman doet mee aan Boskalis Beach Clean up Tour 2024. Jij ook?

“Op zondag 11 augustus doen wij met een team van Hijman mee aan de Boskalis Beach Clean Up Tour 2024 op het strand van Scheveningen.” Roland Wink van Hijman...

05 oktober 2022

“Voor de toekomst van onze (klein)kinderen is het belangrijk dat we overstappen op duurzame schoonmaakmethoden”

Duurzaam reinigen: we kunnen er niet meer omheen. En in de schoonmaak valt nog veel winst te behalen. “Door efficiënter te reinigen bespaar je zowel water als chemie. En...

16 september 2025

Gezien in de media: Staatssecretaris Aartsen maakt einde aan verplichte kilometerregistratie

Eén van de meest gehate administratieve lastenverzwarende maatregelen voor het midden- en kleinbedrijf zal op korte termijn verdwijnen. Staatssecretaris Thierry Aartsen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) maakt ongeveer per direct...