21 november 2024

Organisatie en exposanten blikken terug op Schoonmaak Vakdagen

Op 5 en 6 november 2024 vonden de Schoonmaak Vakdagen voor de zesde keer plaats. Met een diverse groep exposanten, een gevarieerd kennisprogramma, twee glazenwassers wedstrijden én een enthousiast organisatieteam. Onze redactie bezocht de beurs en blikt samen met de organisatie en een aantal exposanten terug.

Expo Houten is inmiddels de vertrouwde locatie voor de bezoekers van de Schoonmaak Vakdagen. Hier vindt in twee dagen tijd veel kennisuitwisseling, informatievoorziening, demonstraties en uiteraard netwerken plaats. Het voordeel van deze locatie is dat er op een binnen- en buitenterrein exposanten kunnen deelnemen. Zo komt ook de glasbewassing, als belangrijk onderdeel van de schoonmaakbranche, goed tot zijn recht.

Tijdens deze zesde editie zagen we vertrouwde en nieuwe gezichten op de beursvloer. We spraken met meerdere exposanten, waaronder brancheverenigingen Schoonmakend Nederland en SIEV. Bestuurslid SIEV, Rolien van Groeningen, laat weten :”Voor ons was het een succesvolle beurs, we hebben veel mensen gesproken, goede contacten opgedaan en potentiele nieuwe leden ontmoet.” Ook de RAS nam dit jaar, voor het eerst, deel met een focus op de glazenwasser. Voor onze redactie is een beurs als de Schoonmaak Vakdagen een inspiratiebron. We doen nieuwe informatie op, zagen een primeur bij Makita, en uit de gesprekken ontstaan altijd weer ideeën voor aansprekende content voor op ons nieuwsplatform.

Enthousiast organisatieteam
We vroegen de organisatie naar hun ervaringen van dit jaar. Janine van Ittersum vertelt enthousiast: “De beurs was opnieuw een succes en met een bredere focus hebben we ook flink meer bezoekers uit België mogen ontvangen! Dat is leuk om te zien. Er hing een gezellige sfeer op de beursvloer. Het kennistheater was zeker op woensdag goed gevuld, we zagen veel interesse in de RAS-sessie over het telescopisch wassysteem. De sessie van Albert Vegter werd ook goed bezocht!

Het NK Glazenwassen was dit jaar wederom een succes. Helaas vielen de aanmeldingen voor de verkiezing van de allerbeste glazenwasser ietwat tegen, maar het is ondanks alles weer een mooie wedstrijd geworden! En spannend natuurlijk, want de winst ging tussen twee voormalige kampioenen (Sven van den Burgh en NIklaas Larkens). Dan weet je dat je echt de allerbeste glazenwassers van Nederland voor je hebt.

Het Snelglazenwassen was weer superleuk, de jongens van GlazenwasserApp hebben dit jaar weer voor het decor gezorgd en dat zag er super uit. We zagen veel bekende gezichten maar ook veel nieuwe deelnemers die een poging hebben gewaagd. De absolute winnaar is natuurlijk Niklaas Larkens die er met beide prijzen vandoor ging. “

Een nieuwe optie dit jaar was de avondopening op 5 november. Helaas kwam er die avond weinig bezoek. Maar, zoals de organisatie deelde: “Als je niets probeert, ken je de uitkomst niet.”

Gastvrij onthaal
Bij de start van de beurs zagen we ‘oude’ en ‘nieuwe’ gezichten tussen de exposanten. Ieder was vol goede verwachtingen en stond klaar om de bezoekers te ontvangen. We maakten van een aantal teams een foto.

 

Vertrouwde exposanten aan het woord
Direct bij de ingang loop je al meerdere jaren direct ‘tegen’ de stand van Nocore aan. Wat was de ervaring van dit jaar? Job Klösters: Door onze mooie plek op de beurs ontvangen we veel bezoekers op onze stand. Dit jaar waren we nog nadrukkelijker aanwezig met de Nocore Facility Apps stand direct achter ons. Veel van deze bezoekers toonden direct belangstelling in onze software-oplossingen. We hebben bestaande klanten gesproken en ook nieuwe relaties die nog niet met onze software werken. Uit deze contacten hebben we direct een aantal concrete leads gehaald waar demo’s voor ingepland zijn. “ Op de stand van Nocore vond op 5 november een borrel plaats van jongerencommunity FMNextGen.

Ook Innovi is sinds meerdere jaren aanwezig op de beursvloer. Danny Grooters laat weten al druk bezig te zijn met het opvolgen van de mensen die het Innovi-team op de beurs heeft gesproken. “Wij kijken positief terug op de beurs. Er was veel belangstelling voor onze Ultra45 schrobzuigmachine en onze dakgootreiniger. Ik vond de kwaliteit van de bezoekers goed. De aantallen waren redelijk. Al met al hebben we goede leads binnengehaald en zal de tijd moeten uitwijzen of het klanten zijn geworden. We hebben niet alleen nieuwe mensen leren kennen maar ook bestaande relaties mogen ontvangen in onze stand en dat is ook zeer waardevol geweest.”

Ervaringen van nieuwe deelnemers
Nieuw op de beurs waren dit jaar onder meer de teams van Social Cleania en UL-Team. Hoe was hun ervaring als nieuwelingen?
Belinda Dekkers-Schwartz (UL-Team): “Onze ervaring is redelijk, omdat ons het bezoek op de eerste dag, en dan met name tijdens de avondopening, tegenviel. Gelukkig was het de tweede dag wel drukker. We hebben een aantal goede gesprekken gevoerd die we ook gaan opvolgen.”

Stef Martens (Social Cleania): “Voor ons was het de eerste keer, dus dat is altijd spannend en je hebt daardoor weinig vergelijkingsmateriaal. We kregen veel complimenten over ons concept en hoe de stand eruit zag. Bovendien hebben we een aantal concrete leads uit de beurs gehaald, wat ook al tot nieuwe opdrachten heeft geleid.”

Alle ervaringen en feedback neemt het organisatieteam mee voor de volgende editie. Op naar beurs zeven in 2025.

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 december 2025

Crohill adviseert: Nooit meer urinestank in sanitaire ruimtes

Bijna iedereen herkent het wel. Die indringende geur in sanitaire ruimtes: urinestank. "Op basis van onze ervaringen hebben we bij Crohill sprayen moppen ontwikkeld waarmee je urinestank blijvend kunt...

18 augustus 2024

Verse producten en goede hygiënegewoonten zijn sleutel tot serveren van geweldig eten deze zomer

Chef-kok Willem Amery, opgeleid aan de gerenommeerde Hotelschool Ter Duinen in Koksijde, België, werkt al meer dan 15 jaar in prive catering in Roeselare. Hier deelt hij zijn beste...

24 juli 2024

‘Panorama Mesdag’ wordt schoongemaakt

Panorama Mesdag in Den Haag wordt schoongemaakt en waar nodig gerestaureerd. Voor de onderhoudsbeurt van het grootste schilderij van Nederland zijn een kleine drie maanden uitgetrokken. Het museum blijft...

05 september 2024

Job Klösters (Nocore): “Ons nieuwe Planbord medewerkers draagt bij aan werkplezier en klanttevredenheid”

Job Klösters, business unit manager schoonmaak bij Nocore, vertelt over de nieuwe productstrategie van Nocore omtrent medewerkers. Ontwikkeld om schoonmaakbedrijven te ondersteunen bij het efficient plannen tot werven en...

17 oktober 2025

Bert on tour bij Gom op Erasmus University

In aflevering 3 van de videoserie ‘Bert on tour’ van Code Verantwoordelijk Marktgedrag fietst voorzitter Bert van Boggelen naar Gom Schoonhouden bij de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Daar ontmoet...

08 mei 2024

CAO resultaat: Schoonmakers krijgen loonsverhoging, meer reiskostenvergoeding en vrij op verjaardag

Werkgevers in de schoonmaak (verenigd in Schoonmakend Nederland) en vakbonden CNV Vakmensen en FNV Schoonmaak hebben op dinsdag 7 mei 2024 een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao voor...

02 november 2018

Beercoo’s rayonleider Sam’s 4e vlog: communicatie

Als rayonleider ben je het spin in het web. Dat uit zich onder meer in de communicatie. Rayonleider Sam van Beercoo Schoonmaakgroep vertelt met wie ze op een gemiddelde...

15 april 2024

Nieuwe salarisberekeningstool voor schoonmaakbedrijven: Nocore Proforma

Nocore kondigt met trots de lancering aan van Nocore Proforma, een geavanceerde salarisberekeningstool speciaal ontwikkeld voor schoonmaakbedrijven. Deze nieuwe tool stelt bedrijven in staat om snel en nauwkeurig salarisberekeningen...

16 september 2025

Gezien in de media: Staatssecretaris Aartsen maakt einde aan verplichte kilometerregistratie

Eén van de meest gehate administratieve lastenverzwarende maatregelen voor het midden- en kleinbedrijf zal op korte termijn verdwijnen. Staatssecretaris Thierry Aartsen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) maakt ongeveer per direct...

02 april 2020

Jan Bakker (Victoria Schoonmaakbedrijf): “Onze mensen, onze kracht. Daarvoor staat opleiden aan de basis”

“Het zijn hectische en onvoorspelbare tijden die vragen om flexibiliteit, professionaliteit, kwaliteit en maatwerk”, schetst Jan Bakker concreet. Vier kernwoorden waarmee de operationeel directeur van Victoria de samenwerking met...