30 mei 2023

SIEV over forse loonsverhoging: “Onvermijdelijk. Impact op kleinere bedrijven”

“Hard werken moet lonen en de branche moet aantrekkelijk blijven, toch ligt er een prachtig resultaat voor de 125.000 schoonmaakmedewerkers met forse prijsverhogingen van misschien wel 10% of 14%. SIEV zet wel haar vraagtekens bij de manier en de snelheid waarop de lonen gaan stijgen. Er is te weinig gekeken naar de impact, die het heeft op de kleinere schoonmaakbedrijven en op welke wijze dit ‘extra loon’ bij alle opdrachtgevers, besproken had moeten worden. In onze marginale schoonmaaksector is het onoverkomelijk dat het schoonmaken 1 op 1 duurder gaat worden. Er waren meer mogelijkheden om meer financiële ruimte voor werknemers te bieden die nu onbenut zijn gebleven.” Mkb-branchevereniging SIEV heeft kennisgenomen van het gemaakte akkoord tussen onze collega-branchevereniging Schoonmakend Nederland en de bonden over de tussentijdse aanpassing bovenop de lopende schoonmaakcao.

Om werken aantrekkelijk te maken, heeft het kabinet het minimumloon in 2023 met ruim 10% verhoogd en per januari 2024 nog een keer met gemiddeld 10%. Door deze wetswijziging moeten de salarissen van de schoonmakers worden verhoogd, omdat anders de huidige salarissen niet meer aan de wet voldoen. Daarnaast kampen we al jaren met concurrentie uit andere branches en lijkt de arbeidskrapte een blijvend gegeven. Verhoging is noodzaak willen we aan wetgeving voldoen, de branche aantrekkelijk houden, nieuwe medewerkers vinden en behouden.

Enkel kijken naar loonsverhoging bovenop cao?

“Als SIEV hadden we liever gezien dat er creatiever omgegaan was om tot stijging van de inkomsten te komen. We hebben al eerder aangegeven om secundaire arbeidsvoorwaarden in te zetten. Met een extra vrije dag op 1 mei kun je niet je boodschappen betalen. Ook een hogere eindejaarsuitkering is mooi meegenomen, maar wordt zwaar belast en daar betaal je niet je maandelijks energienota van”, reageert het bestuur van SIEV.

“Wij vinden het alleen een gemiste kans dat de schoonmakers pas in november 2023 worden gecompenseerd. Waarom zijn er niet eind 2022 aanvullende afspraken gemaakt met de bonden en doorgevoerd, zodat er een zekere spreiding in de verhoging zat? Dan hadden de schoonmaakbedrijven hun tarieven per 1 januari 2023 extra kunnen indexeren, zodat de kostenverhoging beter verdeeld was over 2023 en 2024. Met het nu gesloten akkoord ligt de lastenverhoging naar de opdrachtgevers toe volledig op 2024 en daarbij praat je over een prijsverhoging van wel 10 of 14%!”

Waar corona voor een positieve beeldvorming van onze branche zorgde, kunnen de forse verhogingen bij opdrachtgevers zorgen voor bezuinigen op het schoonmaken en wordt een hygiënische omgeving weer een noodzakelijke doch dure sluitpost. Hoe groot lijkt de slagingskans dat deze opdrachtgevers, die ook te maken hebben met algemene kostenstijgingen, hieraan volledig gaan meebetalen?

Vooruitschrijdend inzicht
De president van De Nederlandse Bank Klaas Knot pleitte eerder voor loonsverhogingen. Inmiddels waarschuwen meer economen vooral te matigen ter voorkoming van een loon-prijsspiraal. Graaiflatie blijkt tevens niet terecht voor het mkb, terwijl de bonden dit wel aangrepen ter onderbouwing voor verregaande loonsverhogingen.

Ook maakt SIEV zich zorgen of door deze gestegen loonkosten meer schoonmaakbedrijven failliet gaan, want duidelijk is dat na de coronaperiode, de personeelstekorten en het fors gestegen ziekteverzuim de marges in de schoonmaak dun zijn.

Maak werkgeverschap ook aantrekkelijk
Daarnaast pleit SIEV voor een aantrekkelijker werkgeverschap. Tijdens de troonrede in 2022 gaf koning Willem-Alexander aan dat werkgeverschap óók moet lonen en de commissie Borstlap werkgeverschap aantrekkelijk wil maken. “We zien nog geen concrete plannen, die hier uitvoering aan geven. Door alle loonsverhogingen wordt de staatskas ook rijkelijk gevuld, daar mag wel wat voor terugkomen voor ondernemers, bijvoorbeeld structurele daling van werknemer- en werkgeverskosten, afschaffing van 2 jaar doorbetalen bij ziekte en een andere invulling van de transitievergoeding. In de volgende cao-ronde pleit SIEV voor een aantrekkelijker ondernemer- en werkgeverschap.”

SIEV pleit voor 1 jaar verlenging cao

Het feit dat de looptijd van de cao niet met een jaar verlengd is tot in ieder geval 1 juli 2025, vindt SIEV onbegrijpelijk: “We hadden in de onderhandelingen dit punt zeker als harde eis op tafel gelegd. Dat had voor de schoonmaakbranche meer rust gegeven na deze laatste loonsverhoging en de volledige aandacht in de rest van dat jaar om weloverwogen de ontwikkelingen te beoordelen voor de jaren die dan gaan komen. Nogmaals, nu moeten er voor 1 juli 2024 weer direct nieuwe afspraken worden gemaakt en de grote vraag is: hoe staan we er als economie en branche dan voor? Is het bespreekbaar om de salarissen eventueel te verlagen als de gasprijzen normaal zijn en de boodschappen betaalbaar?”

SIEVconclusie
SIEV is oprecht blij dat er stappen worden gezet naar een fatsoenlijk en passend loon voor schoonmaakmedewerkers én dat de schoonmaakbranche een aantrekkelijke werkgever blijft. SIEV is minder tevreden over de wijze waarop en de snelheid van deze verbetering tot stand is gekomen. “Het lijkt er alleszins op dat onder hoge druk, ter voorkoming van stakingen, de eerdere opmerkingen van Klaas Knot om salarissen te verhogen, het misbruiken van statistieken en het framen van graaiflatie, te snel is toegegeven aan een kortetermijnoplossing. Deze verhoging heeft op langere termijn verregaande gevolgen. Daar lijkt niet of te weinig over nagedacht. Tenslotte gaan we toch allemaal voor het beste resultaat voor onze schoonmaakmedewerkers en alle werkgevers, zodat het ook aantrekkelijk blijft voor onze opdrachtgevers.”

Bron: SIEV

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 april 2020

Back to work in het nieuwe normaal: ISS introduceert Stay Healthy Host

Nu steeds meer duidelijk wordt dat de anderhalve-meter-samenleving voorlopig de nieuwe standaard zal zijn, worden ook in de facilitaire branche voorbereidingen getroffen voor aanpassingen en richtlijnen voor het hervatten...

04 december 2024

Duurzame werkkleding: reparatie verslaat recycling

Repareren in plaats van weggooien – een ‘recht op reparatie’ zoals voorzien in de EU-richtlijn voor elektrische apparaten, zou ook het behoud van hulpbronnen in de kledingindustrie kunnen bevorderen....

01 november 2024

#VacatureVrijdag: Interclean zoekt Brand Marketing Manager

JOB alert! Interclean zoekt een Brand Marketing Manager die haar merk wereldwijd gaat uitbouwen en sterker in de markt gaat zetten.

04 juni 2019

Jobalert vakantiebanen: hoe win jij deze zomer schoonmaakvakmensen?

Ook schoonmaakbedrijven staan weer voor de uitdaging om de planning in de vakantieperiode rond te krijgen en (vak)mensen te werven én winnen voor een (goed) betaalde #vakantiebaan in de #schoonmaak....

28 december 2023

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche?

Het nieuwe jaar is begonnen. Met weer veel mooie uitdagingen waarop jij, als jongere in de schoonmaakbranche, invloed kan uitoefenen. Hoe doe jij dat? Daar zijn wij als redactie...

04 augustus 2025

CSU driedubbel finalist bij European Cleaning & Hygiene Awards 2025

Op 16 juli deelden wij de shortlist van finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025. Onder deze finalisten bevindt zich CSU. Dit schoonmaakbedrijf is in 3 categorien...

05 augustus 2025

Doe mee met de Week van lezen en schrijven (8-15 september)

In Nederland hebben 3 miljoen mensen van 16 tot en met 75 jaar moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Daardoor hebben ze ook vaak moeite met een computer of...

21 augustus 2023

Bunzl neemt Groveko over

Groveko, de  groothandel in schoonmaakartikelen en AI-schoonmaakrobots uit Ede, is door eigenaar MKB Fonds verkocht aan Bunzl Plc. Participatiemaatschappij MKB Fonds uit Amstelveen maakt bekend dat zij op vrijdag 18...

14 april 2023

Schrobzuigrobot voor iedereen

De ontwikkelingen in de robotica en sensortechnologie gaan gestaag vooruit, en daarmee nemen ook de mogelijkheden toe. Kärcher heeft zijn KIRA B 50 schoonmaakrobot nu uitgerust met nog krachtigere...

29 januari 2025

Saxion studenten ervaren unieke leeruitdaging bij Asito

Asito gaf 70 tweedejaars studenten Commerciële Economie van Saxion Hogeschool, met het profiel Sales als basis, de uitdagende opdracht om belangrijke leads te definiëren binnen de segmenten industrie, retail...