30 mei 2023

SIEV over forse loonsverhoging: “Onvermijdelijk. Impact op kleinere bedrijven”

“Hard werken moet lonen en de branche moet aantrekkelijk blijven, toch ligt er een prachtig resultaat voor de 125.000 schoonmaakmedewerkers met forse prijsverhogingen van misschien wel 10% of 14%. SIEV zet wel haar vraagtekens bij de manier en de snelheid waarop de lonen gaan stijgen. Er is te weinig gekeken naar de impact, die het heeft op de kleinere schoonmaakbedrijven en op welke wijze dit ‘extra loon’ bij alle opdrachtgevers, besproken had moeten worden. In onze marginale schoonmaaksector is het onoverkomelijk dat het schoonmaken 1 op 1 duurder gaat worden. Er waren meer mogelijkheden om meer financiële ruimte voor werknemers te bieden die nu onbenut zijn gebleven.” Mkb-branchevereniging SIEV heeft kennisgenomen van het gemaakte akkoord tussen onze collega-branchevereniging Schoonmakend Nederland en de bonden over de tussentijdse aanpassing bovenop de lopende schoonmaakcao.

Om werken aantrekkelijk te maken, heeft het kabinet het minimumloon in 2023 met ruim 10% verhoogd en per januari 2024 nog een keer met gemiddeld 10%. Door deze wetswijziging moeten de salarissen van de schoonmakers worden verhoogd, omdat anders de huidige salarissen niet meer aan de wet voldoen. Daarnaast kampen we al jaren met concurrentie uit andere branches en lijkt de arbeidskrapte een blijvend gegeven. Verhoging is noodzaak willen we aan wetgeving voldoen, de branche aantrekkelijk houden, nieuwe medewerkers vinden en behouden.

Enkel kijken naar loonsverhoging bovenop cao?

“Als SIEV hadden we liever gezien dat er creatiever omgegaan was om tot stijging van de inkomsten te komen. We hebben al eerder aangegeven om secundaire arbeidsvoorwaarden in te zetten. Met een extra vrije dag op 1 mei kun je niet je boodschappen betalen. Ook een hogere eindejaarsuitkering is mooi meegenomen, maar wordt zwaar belast en daar betaal je niet je maandelijks energienota van”, reageert het bestuur van SIEV.

“Wij vinden het alleen een gemiste kans dat de schoonmakers pas in november 2023 worden gecompenseerd. Waarom zijn er niet eind 2022 aanvullende afspraken gemaakt met de bonden en doorgevoerd, zodat er een zekere spreiding in de verhoging zat? Dan hadden de schoonmaakbedrijven hun tarieven per 1 januari 2023 extra kunnen indexeren, zodat de kostenverhoging beter verdeeld was over 2023 en 2024. Met het nu gesloten akkoord ligt de lastenverhoging naar de opdrachtgevers toe volledig op 2024 en daarbij praat je over een prijsverhoging van wel 10 of 14%!”

Waar corona voor een positieve beeldvorming van onze branche zorgde, kunnen de forse verhogingen bij opdrachtgevers zorgen voor bezuinigen op het schoonmaken en wordt een hygiënische omgeving weer een noodzakelijke doch dure sluitpost. Hoe groot lijkt de slagingskans dat deze opdrachtgevers, die ook te maken hebben met algemene kostenstijgingen, hieraan volledig gaan meebetalen?

Vooruitschrijdend inzicht
De president van De Nederlandse Bank Klaas Knot pleitte eerder voor loonsverhogingen. Inmiddels waarschuwen meer economen vooral te matigen ter voorkoming van een loon-prijsspiraal. Graaiflatie blijkt tevens niet terecht voor het mkb, terwijl de bonden dit wel aangrepen ter onderbouwing voor verregaande loonsverhogingen.

Ook maakt SIEV zich zorgen of door deze gestegen loonkosten meer schoonmaakbedrijven failliet gaan, want duidelijk is dat na de coronaperiode, de personeelstekorten en het fors gestegen ziekteverzuim de marges in de schoonmaak dun zijn.

Maak werkgeverschap ook aantrekkelijk
Daarnaast pleit SIEV voor een aantrekkelijker werkgeverschap. Tijdens de troonrede in 2022 gaf koning Willem-Alexander aan dat werkgeverschap óók moet lonen en de commissie Borstlap werkgeverschap aantrekkelijk wil maken. “We zien nog geen concrete plannen, die hier uitvoering aan geven. Door alle loonsverhogingen wordt de staatskas ook rijkelijk gevuld, daar mag wel wat voor terugkomen voor ondernemers, bijvoorbeeld structurele daling van werknemer- en werkgeverskosten, afschaffing van 2 jaar doorbetalen bij ziekte en een andere invulling van de transitievergoeding. In de volgende cao-ronde pleit SIEV voor een aantrekkelijker ondernemer- en werkgeverschap.”

SIEV pleit voor 1 jaar verlenging cao

Het feit dat de looptijd van de cao niet met een jaar verlengd is tot in ieder geval 1 juli 2025, vindt SIEV onbegrijpelijk: “We hadden in de onderhandelingen dit punt zeker als harde eis op tafel gelegd. Dat had voor de schoonmaakbranche meer rust gegeven na deze laatste loonsverhoging en de volledige aandacht in de rest van dat jaar om weloverwogen de ontwikkelingen te beoordelen voor de jaren die dan gaan komen. Nogmaals, nu moeten er voor 1 juli 2024 weer direct nieuwe afspraken worden gemaakt en de grote vraag is: hoe staan we er als economie en branche dan voor? Is het bespreekbaar om de salarissen eventueel te verlagen als de gasprijzen normaal zijn en de boodschappen betaalbaar?”

SIEVconclusie
SIEV is oprecht blij dat er stappen worden gezet naar een fatsoenlijk en passend loon voor schoonmaakmedewerkers én dat de schoonmaakbranche een aantrekkelijke werkgever blijft. SIEV is minder tevreden over de wijze waarop en de snelheid van deze verbetering tot stand is gekomen. “Het lijkt er alleszins op dat onder hoge druk, ter voorkoming van stakingen, de eerdere opmerkingen van Klaas Knot om salarissen te verhogen, het misbruiken van statistieken en het framen van graaiflatie, te snel is toegegeven aan een kortetermijnoplossing. Deze verhoging heeft op langere termijn verregaande gevolgen. Daar lijkt niet of te weinig over nagedacht. Tenslotte gaan we toch allemaal voor het beste resultaat voor onze schoonmaakmedewerkers en alle werkgevers, zodat het ook aantrekkelijk blijft voor onze opdrachtgevers.”

Bron: SIEV

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 oktober 2021

Dag 2 CAO onderhandelingen schoonmaak- en glazenwassersbranche

Op 14 oktober zijn in Zeist de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche voortgezet. In een constructieve sfeer zijn de wederzijdse voorstellen verder verkend en...

20 juli 2023

Tussentijdse wijzigingen cao schoonmaak- en glazenwassersbedrijf

De cao 2022-2024 is gewijzigd. Er zijn door cao-partijen (Schoonmakend Nederland, FNV en CVN) betere afspraken gemaakt over het loon. De RAS heeft deze wijzigingen op een rij gezet...

17 december 2023

#FAVORITES Creativiteit in glasbewassing

In iedere baan is creativiteit en samenwerking nodig én aanwezig.  Met elkaar kom je tot de mooiste én efficiente oplossingen! Bekijk deze post van cultureel antropologe Danielle Braun en...

23 april 2025

Omzet CSU en Tzorg stijgt 13% tot 874 miljoen

Total Care, moedermaatschappij van schoonmaakbedrijf CSU en thuiszorgorganisatie Tzorg, groeide in 2024 met 13% naar 874,2 miljoen omzet. De omzet heeft voor 602,6 miljoen betrekking op omzet van CSU...

04 januari 2024

Besparen op kosten en energie met industriële wasapparatuur

In een tijdperk waarin duurzaam ondernemen centraal staat, richten bedrijven hun aandacht steeds meer op manieren om zowel financiële als milieukosten te verlagen. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is de...

28 juni 2024

FOTOFRIDAY Ook schoonmaak kleurt oranje

Ook de schoonmaakbranche leeft mee met Oranje en gunt het Nederlands voetbalteam winst. Meerdere bedrijven pakken het EK aan om ludieke acties in te zetten. Als voorbeeld delen we...

28 mei 2019

#nieuwsnotendop Base Packaging, FNV, Fusernet, SieV en Sodexo

Sodexo gaat op weg naar wegwerpplasticvrije restaurants In de Week van Circulariteit pakt de redactie het facilitaire bredere bericht van Sodexo graag mee, want de dienstverlener in Quality of...

18 september 2025

Tim van Tiel en Florentine Rijkmans (Horecava): “Gastvrijheid kan niet zonder goede hygiëne”

Hygiëne is onmisbaar in de horeca. Of het nu gaat om restaurants, hotels of vakantieparken: gasten verwachten niet alleen goede service, maar ook een frisse en veilige omgeving. Horecava,...

29 september 2025

WBLO eerste trotse drager van het SIEV Glas & Gevel Keurmerk

WBLO heeft als allereerste bedrijf het SIEV Glas & Gevel Keurmerk in ontvangst genomen. Dit branchekeurmerk van SIEV is ontwikkeld voor specialisten in glasbewassing en gevelreiniging en borgt aantoonbaar...

29 mei 2023

Briefje van Peet: Beste belever/Dear believer

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....