26 september 2023

‘Ik geloof dat dit het werkgeverschap van de toekomst is.’

Toekomst Schoonmaakbedrijven werkt sinds een jaar met de Semco aanpak. Het is daarmee het eerste schoonmaakbedrijf in Nederland dat deze werkwijze implementeert. Na een jaar blikt directeur Mens & Organisatie Toekomst Schoonmaakbedrijven, Isolde Huijbregts,  samen met Axel Mpeti van Semco Style Institute terug op de gemaakte stappen. “We bewegen van een eiland naar een wij-land. Ik geloof dat dit het werkgeverschap van de toekomst is.”

Wat houdt Semco in?
Axel: “De Semco aanpak weerspiegelt een transparantere en persoonlijke manier van organiseren. Met Semco staat het experiment op de voorgrond. We kijken naar de waarde van het individu binnen het collectief en vragen hen wat ze leuk vinden en waar ze energie van krijgen. Dat is de centrale filosofie. De onderliggende notie is: het geluk van het individu gepaard met resultaatgedrevenheid waarde toevoegen aan het geheel.”

Isolde, in 2005 raakte je geïnspireerd door het Semco gedachtegoed en het concept zelforganisatie. Had je toen ook direct een idee van hoe je de Semco aanpak wilde inzetten voor Toekomst Schoonmaakbedrijven?
Isolde: “Nee, helemaal niet zelfs. Ik geloof in zelforganisatie en in de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie leggen, maar ik had geen idee hoe ik dit in de praktijk kon brengen. En dus zocht ik, een paar jaar later, naar een partij die ons daarbij kon helpen. Dat er geen duidelijke roadmap hoort bij deze methode vind ik mooi. Het is een aanpak, maar geen blauwdruk. Het is een reis die je met elkaar aangaat.”

Axel: “Toen ik hier startte, bleek dat jij al veel van de aanpak wist. Je wilde voorkomen dat het jouw verhaal werd en je vooral toeleggen op dat Semco voor de organisatie ging werken. Daarom wilden we zo snel mogelijk de mensen in de organisatie betrekken bij het verhaal. Als zij de meerwaarde niet voelen en ervaren, dan werkt het niet. We zijn gestart in november 2022 en zien dit als een lange termijn traject waar we drie jaar mee bezig gaan zijn.”

Isolde: “Je kent de eindbestemming niet, dat vind ik leuk, maar mensen in de organisatie reageerden daar wisselend op en dat snapte ik ook. Het is ook logisch dat mensen in eerste instantie een afwachtende houding hebben. Ze willen weten: Wat betekent dit voor mij?”

Een eerste delegatie collega’s werd uitgenodigd voor de experience game; een rollenspel waarin de beperkingen van de hiërarchische organisatie voelbaar worden. Het doel van de sessie? Onderzoeken of er betrokkenheid ontstaat bij collega’s.

Isolde: “Tijdens deze sessie zagen we dat al heel wat mensen plannen en ideeën hadden rondom de methode. Het startpunt is dat de visie tot leven komt en dat de eerste collega’s mee zijn met het gedachtengoed.”

Axel: “We vragen mensen dan direct om zelf al na te denken over mogelijke verbeterpunten en of ze onderdeel willen zijn van een projectgroep om vervolg te geven aan de sessie. Op die dag sloten al 10 mensen zich aan.”

Hoe hebben jullie hier toen vervolg aan gegeven?
Axel: “Groepen mensen hebben vaak de neiging om eilanden te vormen waardoor je sommige collega’s vaak ziet en anderen nooit. Uiteindelijk werken we allemaal voor dezelfde klant. Dus onderzochten we met de projectgroep: Hoe goed ken je je team? Hoe goed zie je de gehele organisatie? Ben je gericht op de klant? Onze vraag was vervolgens: hoe kunnen we als team waarde toevoegen voor de klant? Zo schetsten we met teams samen de kaders waarbinnen teams zelf aan de slag gingen.”

En durven mensen hun verantwoordelijkheid te nemen?
Axel: “Een voorbeeld wat we voorbij hoorden komen was dat een projectleider de verantwoordelijkheid opeens ervoer als het runnen van een eigen onderneming. Een mooie vraag die hij stelde, was: hoe zou ik dit aanpakken als dit mijn eigen onderneming was?”

We zijn nu bijna een jaar verder. Welke stappen zijn er gezet?
Isolde: “Ik heb echt het idee dat we van een eiland naar een wij-land aan het bewegen zijn. Iedere afdeling heeft kaders gesteld en is daarbinnen aan het experimenteren. Het is een uitdaging om alle afdelingen en disciplines aan te laten sluiten zodat iedereen voeling heeft bij wat er gebeurt. We stimuleren mensen om soms bij andere afdelingen te gaan zitten zodat je kunt zien wat anderen doen. Er is bewustwording gecreëerd en er is meer ruimte binnen de teams om dingen op hun eigen manier te doen. We zien mensen groeien omdat ze zelf mogen bepalen en doen. Bovendien durven mensen op de voorgrond te treden omdat ze voelen dat ze goed zijn in wat ze doen.”

En wat merkt de klant van het feit dat jullie nu als Semco organisatie werken?
Isolde: “De klant merkt vooral dat we nog sneller zijn. Als mensen zelf beslissingen mogen nemen dan kunnen ze dat sneller doen. Zeker omdat we nog steeds groter worden, blijft dit belangrijk. We willen uiteindelijk in heel het bedrijf gaan werken vanuit verbinding. Ook de praktijk in. We bouwen de brug, terwijl we eroverheen lopen.”

Waarom zouden andere schoonmaakbedrijven deze aanpak ook kunnen proberen?
Isolde: “Ik geloof dat dit het werkgeverschap van de toekomst is. Zeker als je met een nieuwe generatie wil gaan werken die meer regie wil over hun leven. De tijd van de hiërarchische systemen is voorbij. Deze manier van werken is transparant en er is ruimte om zelf de regie te nemen.”

Wil je Isolde horen praten over haar ervaringen met Semco? In deze podcast gaat ze hierover in gesprek: Hart voor Zaken | Hart voor Zaken #9 – Isolde Huijbregts (Toekomst Schoonmaakbedrijven) (springcast.fm)

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 november 2022

Diversiteit bij Captains of Cleaning op 10 november

Er is meer bewustzijn over diversiteit en inclusie nodig in de wereld van hygiëne/schoonmaak en in de facilitaire dienstverlening. Dat stellen steeds meer bedrijven vast. Maar hoe bewerkstelligen we...

23 oktober 2024

Angelique (Breedweer) al bijna 25 jaar actief in de schoonmaak

Angelique van der Cammen is een van de vele mooie mensen die de schoonmaaksector kleur geven. Haar schoonmaakcarrière begon in 2000 en na bijna 25 jaar voelt ze zich...

27 juni 2025

Gezien in de media: Vebego lanceert eerste specifieke opleiding voor schoonmakerpersoneel op Brussels Airport

Vebego Cleaning & Services lanceert in samenwerking met Ahlex, het opleidingscentrum op Brussels Airport, haar allereerste opleidingsprogramma onder de vlag van de gloednieuwe Vebego Academy. De opleiding is ontwikkeld...

29 januari 2025

Top 10 schoonmaaktrends voor 2025

De professionele schoonmaak- en hygiëne-industrie ondergaat een opmerkelijke transformatie, door innovatie, veranderende behoeften en een groeiende focus op duurzaamheid. In 2025 staan schoonmaakbedrijven voor nieuwe kansen en uitdagingen die...

19 maart 2019

Sjaak Zevenhoven (Okee): “Met housekeeping app realiseren we optimale aandacht voor de gasten”

“We zijn enthousiast over de Leviy-app”, vertelt Sjaak Zevenhoven, directeur van Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn. “Hiermee realiseren we optimale aandacht voor de gasten van Van der...

16 oktober 2025

Torenflat Zeist gegund aan De Kroon facilitaire diensten

“Niet uit de hoogte, maar de hoogte in”, laat Remco Drijver, algemeen directeur van De Kroon facilitaire diensten weten na het behalen van een gunning van een facilitair brede...

15 oktober 2025

Koningin Máxima bij ADG voor start Pensioen3daagse

Een bijzondere dag, 14 oktober, bij ADG: Hare Majesteit Koningin Máxima bracht een werkbezoek aan ADG in Houten, waar HEYDAY onderdeel van is. In samenwerking met Wijzer in geldzaken...

14 mei 2019

Van der Windt Verpakking en Morssinkhof – Rymoplast starten duurzame samenwerking

Van der Windt gaat voor zijn afvalzakken hergebruikt kunststof van Morssinkhof – Rymoplast gebruiken. Hiervoor recyclet Morssinkhof – Rymoplast Europees kunststof afval, hoofdzakelijk afkomstig uit Nederland en België. Powersterko...

23 oktober 2025

Schoonmaakinnovatie in de horeca: slim, duurzaam en gastgericht

In de horeca draait alles om beleving. En dat begint niet pas bij het eten of de service, het begint bij een brandschone zaak. Schoonmaak is allang geen klus...

28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet...