27 mei 2019

Review (1) VSR Kennisdag ZKH Prins Carlos over Circulariteit: “Van luxe naar noodzaak”

Op 21 mei vond in Circl in Amsterdam het VSR Kennisevent 2019 plaats. Het centrale thema: Circulariteit. Acht sprekers belichtten het thema van diverse kanten: van de bouwstenen van onze productie-economie, duurzaamheid, cradle to cradle tot circulariteit met nieuwe business- en verdienmodellen en praktische voorbeelden. Een totaalplaatje voor de bezoekers die er tijdens de borrel nog lang over konden napraten. De redactie van Schoonmaakjournaal maakte een verslag van deze VSR Kennisdag. In drie afleveringen kun je informeren en inspireren over circulariteit. In het eerste deel  de presentatie van ZKH Prins Carlos de Bourbon de Parme over bedrijfsleven en duurzaamheid.

Na de opening van het VSR Kennisevent 2019 door dagvoorzitter en voorzitter a.i. Diane van Dijk trapt ZKH Prins Carlos de Bourbon de Parme af als eerste spreker af met een presentatie over duurzaamheid en bedrijfsleven. Hij neemt de zaal mee terug in de geschiedenis, de jaren ’30. De economie was slecht, er werd een keuze gemaakt voor geplande veroudering van product, de bewust beperkte levensduur, waardoor de consument eerder een nieuw product moet kopen en de economie weer op gang komt. Een keuze die nog steeds de bouwsteen is van onze moderne economie. Vervolgens laat hij inzien dat dit geen houdbaar model is voor de lange termijn. “Onze resources raken op, we moeten overstappen naar een systeem van hergebruik en herstellend vermogen: de circulaire economie.” Hij verwijst hierbij naar de founder van het gedachtengoed van een circulaire economie: Ellen MacArthur, een voormalig, professioneel zeilster die in 2009 stopte met zeilen om zich in te zetten voor een duurzaam gebruik van de aarde en haar hulpstoffen. Zij zette een movement in gang.

Aan de slag
Volgens de prins ben je er alleen met uitleg nog niet: “We kunnen wachten op bijvoorbeeld beslissingen van de overheid, maar sinds wanneer laten ondernemers zich volledig leiden door de overheid? We moeten zelf aan de slag, gaan samenwerken voor nieuwe concepten, nieuwe verdienmodellen. Ook in de schoonmaakbranche liggen kansen. Neem bijvoorbeeld het pand waar het kennisevent wordt georganiseerd, Circl. Hier draait het om mensen. Iedere persoon is onderdeel van de totale werksituatie, ook de schoonmakers, zij zijn geen onzichtbare schakel. Vanzelfsprekend is hiervoor training, opleiding en samenwerking nodig. Het biedt kansen voor hen en u.”

“Ik ben ervan overtuigd dat u denkt: een circulaire economie is logisch, iedereen kiest voor een schone en veilige wereld; zakelijk succes en duurzaam ondernemen gaan hand in hand en we gaan met de tijd mee, duurzaamheid is van deze tijd.” De prins benadrukt dat we hierin niet mogen berusten, maar bewust moeten zijn van het feit dat we ons niet meer kunnen permitteren om stil te staan. Het gaat snel. Denk aan hoe snel de digitalisering is doorgezet, waarbij Kodak en de Free Record Shop de boot hebben gemist.

Praktische voorbeelden
Iedere stap helpt vooruit om slimmer te werken vanuit het circulaire oogpunt. Als voorbeelden noemt hij Schiphol dat voor liften een leasecontract heeft afgesloten en betaalt voor verticale bewegingen, en het aanbieden van reinigingsmiddel in capsules dat minder vervoer nodig heeft omdat het water op de locatie wordt toegevoegd. Op de vraag vanuit de zaal hoe we jongeren door middel van onderwijs al kunnen betrekken, antwoordt de prins met een verwijzing naar het onderwijsprogramma van astronaut André Kuipers. Een competitief-programma waar jongeren graag aan meedoen. Hij roept de zaal ook op om zelf een dag voor de klas te gaan staan. We kunnen allemaal bijdragen aan kennisdelen en betrekken en anders denken en doen!

In de volgende aflevering van het drieluik VSR Kennisevent Circulariteit blikken we terug op de presentaties van Yvette Watson (Phi-factory) en Rob Stevens (WEPA). De derde aflevering geeft een inkijk in de totstandkoming en het reilen en zeilen van de circulaire wereld van Circl.

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 januari 2019

Blog: Kan de schoonmaakbranche bijblijven?

Sinds twee jaar zit ik in mijn huidige rol als senior sales manager voor Interclean. Ik ben verantwoordelijk voor de sales van Interclean Amsterdam en Istanbul en voor de...

15 januari 2019

Ton Rooijakkers over Vakbeurs Facilitair: “Van startup tot volwassen beurs”

“Jij doet iets met potloden en pennen, wij moeten maar eens gaan samenwerken.” Met deze woorden belde Peter Latjes zijn relatie Ton Rooijakkers in 1996. Deze legendarische zin betekende...

17 januari 2019

Diehards, returns, new ones: 3 exposanten over Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Wie de exposantenlijst van de 21e editie van Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer bestudeert, ziet dat het aantal schoonmaak(gerelateerde) exposanten tanend is. Toch zijn er ‘diehards’, terugkerenden en nieuwkomers, want deze...

04 januari 2019

Wintergast (5) Yannick de Roos (Hago Next): “Innovaties aanpakken om te overleven”

Van positief onderscheiden in het bevorderen van duurzame inzetbaarheid van medewerkers tot de ontwikkeling van datagedreven schoonmaak. Yannick de Roos, innovator bij Hago Next, benoemt waarmee hij en het...

04 oktober 2021

Onderhandelingen nieuwe cao Schoonmaak van start op 4 oktober

Op maandag 4 oktober zijn de onderhandelingen voor de nieuwe cao Schoonmaak van start gegaan. Een cao die geldt voor de 125.000 schoonmakers in Nederland “Wij hebben tijdens de...

11 juni 2019

Nieuwe Nilfisk schrobzuigmachines helpen kosten besparen en productiviteit verhogen

Als pandeigenaar of beheerder verwacht je altijd te kunnen vertrouwen op de inzet van een schrobzuigmachine. Niet zo gek, als je bedenkt dat je met zo’n machine effectiever vloeronderhoud...

16 september 2022

Realityserie: De vuilste jobs van Nederland

RTL5 volgt in een nieuwe realityserie mensen met smerig werk. De Vuilste Jobs Van Nederland geeft een kijkje in het werk van rioolreinigers, vuilnisverwerkers en rattenvangers. Echte verhalen staan...

21 januari 2019

Belinda Dekkers trots op nieuwe website UL-Team: “Geanimeerd impact maken met facilitair trainingsaanbod”

Hoe maak je als opleidingsbureau online impact? Op een manier die bij jou en jouw doelgroep past? Die vragen stelde UL-Team zichzelf voor de bouw van haar nieuwe website....

21 december 2021

Blycolin maakt impact met Hotels for Trees

De internationale specialist in linnenservice voor de hospitalitybranche Blycolin biedt de stichting Hotels for Trees financiële steun ten behoeve van de verdere Europese groei. Verder zal de specialist het...

03 mei 2019

Wecovi toont duurzame oplossingen op Bunzl Belgium Expo

Wecoline is een van de merken van Wecovi – een innovatief familiebedrijf dat, naar eigen zeggen, de markt sinds 1971 verrast met de beste schoonmaakmaterialen. Duizenden professionele schoonmakers werken...