8 januari 2020

Chris De Vuyst (Werner & Mertz) over successen 2019: “Ik kon me mijn 1e jaar niet beter voorstellen”

Ecologische schoonmaakmiddelenproducent Werner & Mertz heeft niet stilgezeten het afgelopen jaar. Met drie prijzen, 330 miljoen recycled flessen op de flessenteller, nieuwe samenwerkingen en een nieuwe productiesite in Mainz, was 2019 een bijzonder en enorm succesvol jaar voor de producent van schoonmaakmiddelen. “Ik kon me mijn eerste jaar bij Werner & Mertz niet beter voorstellen”, reageert Chris De Vuyst.

De general manager van Werner & Mertz Benelux vervolgt: “2019 is een fantastisch jaar geweest op alle vlakken. We hebben laten zien dat Werner & Mertz meer is dan enkel een schoonmaakmiddelenproducent. Wij staan ook voor een ecologische en duurzame manier van ondernemen en stellen het principe van circulariteit centraal in al hetgeen we doen. En dat is in mijn ogen minstens even belangrijk.”

330 miljoen
Dit jaar bereikte Werner & Mertz een mijlpaal in zijn geschiedenis: in december werd de magische grens van 330 miljoen flessen uit 100% gerecycled materiaal bereikt. Deze flessen worden gebruikt voor de verpakking van de producten van green care PROFESSIONAL, het ecologische gamma van schoonmaakmiddelen bij Werner & Mertz.

“Dat we dit jaar die mijlpaal van de 330 miljoen recycled flessen hebben gerond op onze flessenteller was toch speciaal. We zijn erg trots op het feit dat we een voortrekkersrol spelen op dit vlak”, aldus Chris De Vuyst. Dat gerecycled plastic is hoofzakelijk bestemd voor de nieuwe fabriek in Mainz. Werner & Mertz legde er afgelopen jaar de laatste hand aan de grootste productielocatie met 100% gerecycled plastic verpakkingen ter wereld.

De Milieuprijs van de Duitse Federale Stichting (DBU) beloont bedrijven die écht het verschil maken en een voorbeeld zijn voor andere bedrijven en industrieën

3 awards
In 2019 was Werner & Mertz terug te vinden op alle belangrijke beurzen in België en Nederland. Zo waren ze te zien tijdens de Bunzl Belgium Expo, de Zwembad Branche Dag en recent nog de Schoonmaak Vakdagen. Werner & Mertz viel ook driemaal in de prijzen. In mei ontving de schoonmaakmiddelenproducent de Sustainability Award tijdens de Bunzl Belgium Expo in Brussel voor haar inzet op vlak van duurzaamheid en het uitgebreide assortiment aan duurzame producten. In oktober volgde de award voor de meest duurzame en innovatieve B2B-verpakking tijdens de Greener Packaging Awards in Mechelen voor hun Well Feel-flessen.

Daar bleef het niet bij: eind oktober was er de prestigieuze Milieuprijs van de Duitse Federale Stichting (DBU) voor CEO Reinhard Schneider. De keuze voor Schneider en Werner & Mertz kwam er omwille van de doorgedreven duurzaamheidsstrategie, de talrijke milieu-innovaties en hun ecologische producten. De prijs beloont bedrijven die écht het verschil maken en een voorbeeld zijn voor andere bedrijven en industrieën.

2 samenwerkingen
Begin dit jaar ging green care PROFESSIONAL een samenwerking aan met Green Key om zo de ecologische voetafdruk in de hotelsector verder te verminderen. Daarnaast was er de nieuwe, flexibele en recyclebare ‘pouch’-verpakking, die Werner & Mertz samen ontwikkeld heeft met Mondi. Op die manier hopen beide spelers samen de toekomst van de plasticverpakking en het verpakkingsafval te verminderen.

2 traditionele festivals
In de zomer waren er ook de traditionele samenwerkingen met de festivals Dour en Pukkelpop. In totaal werd daar de afgelopen 5 jaar al 483 kg ruwe olie en 208 kg plastic bespaard door gebruik te maken van de producten van Werner & Mertz.

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 december 2022

“Meer oprechte aandacht en ruimte voor ontwikkeling.”

Samen met Belinda Dekkers van UL-Team blikt de redactie terug op het afgelopen jaar. Waaraan heeft UL-Team met haar opleidingen een goede bijdrage kunnen leveren, welke verschuivingen zijn er...

12 maart 2024

Schoonmaakbedrijf EW zet diversiteit in de spotlight

Voor Janneke Verkerk, algemeen directeur van EW, werd haar persoonlijke reis naar succes gekenmerkt door vastberadenheid en doelgerichtheid. Gedurende haar carrière heeft ze altijd duidelijke doelen gesteld. Janneke wist...

23 mei 2023

Versterken diversiteit en gelijkheid in schoonmaak

Martine Mallee, oprichtster van Women in Cleaning, gelooft sterk dat de schoonmaakindustrie naar een hoger niveau kan worden getild door te laten zien wat we met elkaar doen om...

26 november 2025

Jubilarissen in de schoonmaak (6): Toekomst Schoonmaakbedrijven: “Wij willen de Tony’s Chocolonely van de schoonmaakbranche zijn”

Toekomst Schoonmaakbedrijven uit Schijndel viert op 1 december haar 85-jarig bestaan. Wat in 1940 begon met oprichter Frans Wittens als glazenwasser, groeide uit tot een modern familiebedrijf met een...

16 november 2025

Schoonmaker van het Jaar, Jolanda Reedijk, opent Nationale Schoonmaakdebat

De ‘Schoonmaker van het Jaar’ Jolanda Reedijk van SVP Schoonmaak, zal met een interview op het podium door de gespreksleiders Bart Bakker en Rolien van Groeningen formeel het Nationale...

05 augustus 2025

Arbeidsmarkt blijft krap, aantal banen neemt toe. Hoe kom je toch aan goed personeel?

In het 2e kwartaal van 2025 is het aantal vacatures gedaald met 7.000 en het aantal werklozen met 4.000. De arbeidsmarkt blijft daarmee krap: per 100 werklozen zijn er...

31 oktober 2025

#PODCAST Gom: over aandacht gesproken

In haar nieuw gelanceerde podcastserie gaat Gom in gesprek met klanten, partners en collega’s over de kracht van echte aandacht. Hoe maak je verschil in de facilitaire wereld door...

24 augustus 2023

Doe mee aan de workshop gespreksvaardigheden

Het voeren van jaargesprekken met medewerkers is enorm belangrijk. Je ontdekt wat er speelt en dus wat er goed of fout gaat. Dankzij jaargesprekken kun je vaak bijtijds bijsturen....

04 januari 2023

Clean Event 2023

Op 18 april 2023 organiseert Clean Mikrocentrum het ‘Clean Event 2023’ voor bedrijven in de industriële en high tech keten. Omdat schone producten een ‘must’ zijn en ook toeleverende...

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Jeugd en groen zijn de toekomst

De jeugd is de toekomst. Daarom delen we deze foto van Bas Mertens, district manager West Oost Vlaanderen bij groothandel Verpa Benelux.  “Onze planeet kan wel wat meer groen...