13 april 2023

Hoe maak je een schoonmaakrobot succesvol onderdeel van jouw schoonmaakteam?

“Heb je het al gehoord? Volgende week komen ze een schoonmaakrobot bij ons installeren.”
Wat als je een nieuw teamlid krijgt? En niet zomaar iemand! Nee, een robot komt jouw team versterken. Hoe zou jij reageren? Bij BOMA hebben ze er al behoorlijk wat robotimplementaties opzitten: “We kunnen je vertellen dat het succesvol introduceren van een schoonmaakrobot in een schoonmaakteam valt of staat met de bereidheid tot acceptatie van de overige teamleden.” Lees de tips van Boma voor een efficiente en sympathieke introductie.

Verandering
“Mensen vinden verandering vaak lastig om verschillende redenen. Ten eerste kan verandering een gevoel van onzekerheid en angst veroorzaken, omdat het onbekend terrein betreft. Mensen zijn van nature gewoontedieren en voelen zich comfortabel en veilig in hun vertrouwde omgeving en routines. Ten tweede kan verandering ook betekenen dat mensen hun comfortzone moeten verlaten en nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen om zich aan te passen aan de verandering. Dit kan een uitdaging zijn en kan onzekerheid en stress veroorzaken. Een heel belangrijk item om dus rekening mee te houden als je een schoonmaakrobot in jouw schoonmaakteam wilt implementeren.”

Voordelen van een schoonmaakrobot
“We blijven het benadrukken: Een schoonmaakrobot is een aanvulling op je schoonmaakteam en niet zozeer een vervanging van een schoonmaakmedewerker. Door de inzet van een robot kunnen schoonmaakwerkzaamheden op een andere manier worden uitgevoerd. Zo kan een robot bijvoorbeeld zelfstandig en meerdere keren per dag worden ingezet om te schrobben, terwijl een reinigingsmachine zoals een achterloper of opzitter slechts één keer per dag kan worden gebruikt. Dit betekent dat een schoonmaakmedewerker zich kan richten op minder repetitieve en minder belastende activiteiten, wat niet alleen het welzijn van een schoonmaakmedewerker ten goede komt, maar ook de hygiëne van de locatie verbetert.

Als teamleider van de schoonmaakploeg is het mogelijk om de schoonmaakactiviteiten tussen schoonmaakmedewerkers en robots in je team te verdelen. Op deze manier kan iedereen effectief worden ingezet voor een maximaal resultaat. Door de langdurige en repetitieve taken aan de robot over te laten, kan de tijd die voorheen werd besteed aan handmatig of machinaal schoonmaken worden gebruikt voor meer gespecialiseerde activiteiten. Dit helpt om te voldoen aan de steeds hogere kwaliteitseisen van opdrachtgevers.”

Sociale aanvaardbaarheid

“De schoonmaakploeg wordt daadwerkelijk geholpen bij vervelend en zwaar repetitief werk. Dat maakt dat de robot/cobot ook aanvaard kan worden als een volwaardige collega. Interacties met de omgeving zorgen er bovendien voor dat deze nieuwe collega ook zijn steentje kan bijdragen tot een gezellige werksfeer.”

Betrokkenheid
“Maar voordat je een schoonmaakrobot introduceert in je team is het belangrijk om de medewerkers al vanaf het begin te betrekken in het proces. Wat komt de robot doen? Is het moeilijk om mee te werken? Wat ga ik doen aan werkzaamheden als hier een robot een deel van mijn werk over neemt? Het is een aantal vragen dat zeker op komt. Door jouw schoonmaakteam in het proces mee te neme,n worden ze vanaf het begin geïnformeerd en zorg je voor een eigenaarschap, waardoor de acceptatie van een schoonmaakrobot veel beter verloopt. Train daarnaast jouw schoonmaakmedewerkers in het omgaan met de robot. Het is echt niet ingewikkeld. Door te trainen zorg je toch voor meer zelfverzekerdheid in het werk met een robot.

En als laatste: maak er een feestje van! Nieuwe collega’s zijn leuk en hoe leuk is het dan om te werken met een collega waarvan iedereen verwacht dat er in de toekomst veel meer van gaan zijn? En jij bent een van de eerste om er mee te werken. Hoe innovatief is dat!”

 

Klik hier voor meer informatie: BOMA – Alles voor schoonmaak en hygiëne

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 mei 2019

Asito lanceert digitaal service platform en slaat efficiëntie- en serviceslag

Schoonmaakbedrijf Asito slaat een enorme efficiëntieslag bij grote objecten als Schiphol met een nieuw online navigatieplatform. Op het Asito Digitaal Service Platform worden facilitaire verstoringen op een digitale kaart uitgezet,...

25 mei 2022

“Robots kunnen bijdragen aan een hoop werkvreugde”

BOMA verkoopt al bijna vijftig jaar schoonmaakartikelen aan de professionele schoonmaakbranche en heeft enkele jaren geleden ook gerobotiseerde machines aan het assortiment toegevoegd. Zijn robots volgens Guus Nieuwlaat, country...

31 januari 2023

“We moeten anders naar de invulling van leiderschap kijken”

Uit de Boardroom Monitor van EY blijkt dat steeds meer vrouwen de weg naar bestuurskamer weten te vinden ANP interviewde er Britt Blomsma, partner van werving- en selectiebureau Ebbinge,...

02 februari 2024

#FotoFriday Stalen Trappen Reiniging

Sebastiaan Gregoire, mede-eigenaar Schoon Westland,  is trots op de uitvoering van deze specialistische schoonmaakopdracht: het reinigen van een stalen trap. Hij complimenteert medewerker Raymond die de klus, ‘als echte...

26 april 2023

CWS digitaliseert sanitaire ruimte met smartMate, IoT-oplossing voor PureLine dispensers

CWS heeft een nieuwe functie gelanceerd die gebruik maakt van IoT en is geïntegreerd in de PureLine productlijn. Met deze IoT-oplossing genaamd ‘smartMate’, kunnen facilitair managers nu eenvoudig op...

04 december 2022

#Favorites ‘Glimmers’

In deze feestmaand houden we wel van glimmertjes en lichtjes. En daar past dan zo’n mooie, schone en glimmende vloer ook bij. Het is het resultaat van de gezamenlijke...

01 augustus 2023

Blog: Duurzaam?!

Duurzaam? Wat is duurzaam? Hoe bepaal je wat duurzaam is? Is het investeren in medewerkers hun welzijn ook duurzaam of is alleen duurzaam geproduceerde middelen en materialen duurzaam? Wat...

28 september 2023

i-team Global verschoont en vergroent wagenpark

Hoe bijzonder is het: een elektrische auto van je werkgever met een nummerbord mét jouw naam. Dat overviel Toon, Wendy, Bart, Mike en nog 12 collega’s van i‑team Global:...

15 november 2022

Oók Roompot zorgt voor betere reiskostenvergoeding schoonmakers vakantieparken

Na eerder Landal en Europarcs is nu óók Roompot overstag: op aandringen van CNV Vakmensen komt er een betere reiskostenvergoeding voor schoonmakers die op vakantieparken werken. “Bij Roompot heeft...

31 oktober 2023

Nocore organiseert vernieuwde Superuser-bijeenkomst voor haar klanten

Nocore kondigt de Superuser-bijeenkomst van dit jaar aan. Deze dag, gepland op dinsdag 28 november in het H20 Esports Centrum in Purmerend, belooft anders te zijn dan voorgaande jaren...