13 april 2023

Hoe maak je een schoonmaakrobot succesvol onderdeel van jouw schoonmaakteam?

“Heb je het al gehoord? Volgende week komen ze een schoonmaakrobot bij ons installeren.”
Wat als je een nieuw teamlid krijgt? En niet zomaar iemand! Nee, een robot komt jouw team versterken. Hoe zou jij reageren? Bij BOMA hebben ze er al behoorlijk wat robotimplementaties opzitten: “We kunnen je vertellen dat het succesvol introduceren van een schoonmaakrobot in een schoonmaakteam valt of staat met de bereidheid tot acceptatie van de overige teamleden.” Lees de tips van Boma voor een efficiente en sympathieke introductie.

Verandering
“Mensen vinden verandering vaak lastig om verschillende redenen. Ten eerste kan verandering een gevoel van onzekerheid en angst veroorzaken, omdat het onbekend terrein betreft. Mensen zijn van nature gewoontedieren en voelen zich comfortabel en veilig in hun vertrouwde omgeving en routines. Ten tweede kan verandering ook betekenen dat mensen hun comfortzone moeten verlaten en nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen om zich aan te passen aan de verandering. Dit kan een uitdaging zijn en kan onzekerheid en stress veroorzaken. Een heel belangrijk item om dus rekening mee te houden als je een schoonmaakrobot in jouw schoonmaakteam wilt implementeren.”

Voordelen van een schoonmaakrobot
“We blijven het benadrukken: Een schoonmaakrobot is een aanvulling op je schoonmaakteam en niet zozeer een vervanging van een schoonmaakmedewerker. Door de inzet van een robot kunnen schoonmaakwerkzaamheden op een andere manier worden uitgevoerd. Zo kan een robot bijvoorbeeld zelfstandig en meerdere keren per dag worden ingezet om te schrobben, terwijl een reinigingsmachine zoals een achterloper of opzitter slechts één keer per dag kan worden gebruikt. Dit betekent dat een schoonmaakmedewerker zich kan richten op minder repetitieve en minder belastende activiteiten, wat niet alleen het welzijn van een schoonmaakmedewerker ten goede komt, maar ook de hygiëne van de locatie verbetert.

Als teamleider van de schoonmaakploeg is het mogelijk om de schoonmaakactiviteiten tussen schoonmaakmedewerkers en robots in je team te verdelen. Op deze manier kan iedereen effectief worden ingezet voor een maximaal resultaat. Door de langdurige en repetitieve taken aan de robot over te laten, kan de tijd die voorheen werd besteed aan handmatig of machinaal schoonmaken worden gebruikt voor meer gespecialiseerde activiteiten. Dit helpt om te voldoen aan de steeds hogere kwaliteitseisen van opdrachtgevers.”

Sociale aanvaardbaarheid

“De schoonmaakploeg wordt daadwerkelijk geholpen bij vervelend en zwaar repetitief werk. Dat maakt dat de robot/cobot ook aanvaard kan worden als een volwaardige collega. Interacties met de omgeving zorgen er bovendien voor dat deze nieuwe collega ook zijn steentje kan bijdragen tot een gezellige werksfeer.”

Betrokkenheid
“Maar voordat je een schoonmaakrobot introduceert in je team is het belangrijk om de medewerkers al vanaf het begin te betrekken in het proces. Wat komt de robot doen? Is het moeilijk om mee te werken? Wat ga ik doen aan werkzaamheden als hier een robot een deel van mijn werk over neemt? Het is een aantal vragen dat zeker op komt. Door jouw schoonmaakteam in het proces mee te neme,n worden ze vanaf het begin geïnformeerd en zorg je voor een eigenaarschap, waardoor de acceptatie van een schoonmaakrobot veel beter verloopt. Train daarnaast jouw schoonmaakmedewerkers in het omgaan met de robot. Het is echt niet ingewikkeld. Door te trainen zorg je toch voor meer zelfverzekerdheid in het werk met een robot.

En als laatste: maak er een feestje van! Nieuwe collega’s zijn leuk en hoe leuk is het dan om te werken met een collega waarvan iedereen verwacht dat er in de toekomst veel meer van gaan zijn? En jij bent een van de eerste om er mee te werken. Hoe innovatief is dat!”

 

Klik hier voor meer informatie: BOMA – Alles voor schoonmaak en hygiëne

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 juni 2023

SIEV organiseert op 29 juni themamiddag Kansen op de krappe arbeidsmarkt

Hoe zet je efficiënt de reservebank van Nederland in? Wat gebeurt er in de schoonmaakbranche? Succesvol medewerkers werven via Facebook 2.0, Anders(om) denken in HR en een rondetafelgesprek over...

19 april 2023

Blog: De magie van veilig voelen

Ken je dat….je komt alleen ergens binnen op een feestje en je kiest ervoor om naast de persoon te gaan zitten die je kent of leuk vindt. Waarom? Waarschijnlijk...

31 oktober 2022

“Nooit meer discussie of de uren op de salarisstrook kloppen”

Nocore levert software aan een groot aantal schoonmaakbedrijven. De basis is een ERP-systeem voor afhandeling van arbeidsintensieve administratieve handelingen. Met daarbij ook de mogelijkheid om van modules als voor...

04 april 2024

Al 60 schoonmaakbedrijven en eigendiensten waarderen hun schoonmakers

Zonder schoonmaak geen veilig ziekenhuis. Op een schaal van 10 zijn alle schoonmakers een 11! Voor sommigen misschien onzichtbaar, voor ons absoluut onmisbaar! Samen glans creëren. Het is kraakHELDER,...

25 maart 2024

Klankbordgroep pakt door op rapport over lichamelijke belasting bij werken met de wassteel

Eind december 2023 verschenen de uitkomsten van het onderzoeksrapport van TNO/VHP naar de lichamelijke belasting bij het werken met het telescopisch wassysteem. Uit het onderzoek blijkt dat het werken...

02 mei 2023

Jaimie Fambach (MAS Dienstverleners): “Werken met digitale werkbonnen levert ons veel winst op”

MAS dienstverleners maakt sinds kort gebruik van de module digitale werkbonnen van Nocore Facility Apps. Jaimie Fambach is binnen MAS Teamleider Specialisten, KAM-coördinator en daarnaast Manager Facilitydesk: hét middelpunt...

27 januari 2022

UL-Team met nieuw team uitdagend opleidingsjaar in

Al meer dan 10 jaar werkt UL-Team aan de ontwikkeling van facilitaire medewerkers. Met haar opleidingsaanbod draagt de specialist in facilitaire opleidingen bij aan meer kwaliteit op de werkvloer,...

11 januari 2019

Joint venture PFS Group leidt tot oprichting i-team Benelux

De afgelopen jaren is i-team Global hard gegroeid. Zo ook de samenwerkingen met partners in verschillende landen. Inmiddels zijn er dan ook diverse joint ventures tussen lokale i-teams en...

12 januari 2023

Esmée Ficheroux (CSU): “Bied ruimte aan de verschillen”

In 1968 richtte Cor van der Heijden Cleaning Service Uden (CSU) op. Een familiebedrijf dat ooit startte als eenmanszaak, maar inmiddels is uitgegroeid tot een onderneming waar 28.000 mensen...

19 maart 2019

Sjaak Zevenhoven (Okee): “Met housekeeping app realiseren we optimale aandacht voor de gasten”

“We zijn enthousiast over de Leviy-app”, vertelt Sjaak Zevenhoven, directeur van Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn. “Hiermee realiseren we optimale aandacht voor de gasten van Van der...