13 april 2023

Hoe maak je een schoonmaakrobot succesvol onderdeel van jouw schoonmaakteam?

“Heb je het al gehoord? Volgende week komen ze een schoonmaakrobot bij ons installeren.”
Wat als je een nieuw teamlid krijgt? En niet zomaar iemand! Nee, een robot komt jouw team versterken. Hoe zou jij reageren? Bij BOMA hebben ze er al behoorlijk wat robotimplementaties opzitten: “We kunnen je vertellen dat het succesvol introduceren van een schoonmaakrobot in een schoonmaakteam valt of staat met de bereidheid tot acceptatie van de overige teamleden.” Lees de tips van Boma voor een efficiente en sympathieke introductie.

Verandering
“Mensen vinden verandering vaak lastig om verschillende redenen. Ten eerste kan verandering een gevoel van onzekerheid en angst veroorzaken, omdat het onbekend terrein betreft. Mensen zijn van nature gewoontedieren en voelen zich comfortabel en veilig in hun vertrouwde omgeving en routines. Ten tweede kan verandering ook betekenen dat mensen hun comfortzone moeten verlaten en nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen om zich aan te passen aan de verandering. Dit kan een uitdaging zijn en kan onzekerheid en stress veroorzaken. Een heel belangrijk item om dus rekening mee te houden als je een schoonmaakrobot in jouw schoonmaakteam wilt implementeren.”

Voordelen van een schoonmaakrobot
“We blijven het benadrukken: Een schoonmaakrobot is een aanvulling op je schoonmaakteam en niet zozeer een vervanging van een schoonmaakmedewerker. Door de inzet van een robot kunnen schoonmaakwerkzaamheden op een andere manier worden uitgevoerd. Zo kan een robot bijvoorbeeld zelfstandig en meerdere keren per dag worden ingezet om te schrobben, terwijl een reinigingsmachine zoals een achterloper of opzitter slechts één keer per dag kan worden gebruikt. Dit betekent dat een schoonmaakmedewerker zich kan richten op minder repetitieve en minder belastende activiteiten, wat niet alleen het welzijn van een schoonmaakmedewerker ten goede komt, maar ook de hygiëne van de locatie verbetert.

Als teamleider van de schoonmaakploeg is het mogelijk om de schoonmaakactiviteiten tussen schoonmaakmedewerkers en robots in je team te verdelen. Op deze manier kan iedereen effectief worden ingezet voor een maximaal resultaat. Door de langdurige en repetitieve taken aan de robot over te laten, kan de tijd die voorheen werd besteed aan handmatig of machinaal schoonmaken worden gebruikt voor meer gespecialiseerde activiteiten. Dit helpt om te voldoen aan de steeds hogere kwaliteitseisen van opdrachtgevers.”

Sociale aanvaardbaarheid

“De schoonmaakploeg wordt daadwerkelijk geholpen bij vervelend en zwaar repetitief werk. Dat maakt dat de robot/cobot ook aanvaard kan worden als een volwaardige collega. Interacties met de omgeving zorgen er bovendien voor dat deze nieuwe collega ook zijn steentje kan bijdragen tot een gezellige werksfeer.”

Betrokkenheid
“Maar voordat je een schoonmaakrobot introduceert in je team is het belangrijk om de medewerkers al vanaf het begin te betrekken in het proces. Wat komt de robot doen? Is het moeilijk om mee te werken? Wat ga ik doen aan werkzaamheden als hier een robot een deel van mijn werk over neemt? Het is een aantal vragen dat zeker op komt. Door jouw schoonmaakteam in het proces mee te neme,n worden ze vanaf het begin geïnformeerd en zorg je voor een eigenaarschap, waardoor de acceptatie van een schoonmaakrobot veel beter verloopt. Train daarnaast jouw schoonmaakmedewerkers in het omgaan met de robot. Het is echt niet ingewikkeld. Door te trainen zorg je toch voor meer zelfverzekerdheid in het werk met een robot.

En als laatste: maak er een feestje van! Nieuwe collega’s zijn leuk en hoe leuk is het dan om te werken met een collega waarvan iedereen verwacht dat er in de toekomst veel meer van gaan zijn? En jij bent een van de eerste om er mee te werken. Hoe innovatief is dat!”

 

Klik hier voor meer informatie: BOMA – Alles voor schoonmaak en hygiëne

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 februari 2025

Laat je inspireren door Marcel Griffioen tijdens het FMNextGen tafeldiner op 2 april 2025

Na ons gesprek met Gaby Westelaken, is het nu de beurt aan Marcel Griffioen. Marcel is partner bij Claassen, Moolenbeek & Partners. Zij zijn er voor ondernemers in het...

05 december 2023

Best Practice Award finalist: Nellen Schoonmaakdiensten en Spierings Mobile Cranes

Dagschoonmaak staat centraal bij de best practice die Nellen Schoonmaakdiensten uit Nuland en Spierings Mobile Cranes hebben ingediend voor de Best Practice Award 2023. Hiermee zijn zij genomineerd voor...

11 juni 2020

CNV maakt harde afspraak met Regardz Hospitality Group over zekerheid vakantiegeld

Medewerkers van Regardz Hospitality Group hebben zich afgelopen weken in groten getale gemeld bij het Meldpunt Vakantiegeld van het CNV. Ze kregen te horen dat ze helemaal geen vakantiegeld...

11 april 2023

CBS: Grootste cao-loonstijging in 40 jaar

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bericht dat de stijging van de cao-lonen in het eerste kwartaal van 2023 een nieuw hoogtepunt bereikte: ‘Met 5% lag de ontwikkeling...

07 juni 2024

Abdulrahman was ‘Baas van Morgen’ bij CWS

CWS Hygiene Nederland deed mee aan het ‘Baas van Morgen’ initiatief van JINC, dat jongeren de kans biedt om leiderschap en ondernemerschap van dichtbij te ervaren. Ambdulrahman werd op...

09 november 2022

Allemaal Winaars!

Vier finalisten, een volle zaal met nerveuze aanhang en een dagvoorzitter met humor. Drie ingrediënten voor een écht feest. Lees en kijk nogmaals mee op foto en film naar...

10 maart 2023

#FotoFriday Schoonmaakhelden op hoogte

De schoonmaakhelden van Schoonmaakbedrijf R. Janssen tonen hun werk op grote hoogte. Dat is glazenwassen met mooi uitzicht! Heb jij ook een mooie foto van jouw werk? Wil je...

28 maart 2024

Dag 2 van de CAO-onderhandelingen: Schoonmakend Nederland doet eerste loonbod

Op donderdag 28 maart 2024 vond dag 2 van de CAO onderhandelingen voor de schoonmaak- en glazenwassersbranch plaats. Dit vond plaats in het MAC3 stadion van Pec Zwolle. Schoonmakend...

27 november 2023

Maak simpel een duurzame keuze met eco score van BOMA

BOMA maakt de schoonmaak simpel, slim en leuk. Dat is hun aanpak. Ook op gebied van duurzame keuzes. Iedereen wil duurzame stappen maken, maar met zoveel verschillende labels en...

04 april 2025

“Ik heb er de kracht weer voor” Kärcher start campagne hogedrukreiniger met Gerard Joling

Kärcher heeft, om te benadrukken dat er volgens het bedrijf op het vlak van hogedrukreinigers maar één keuze mogelijk is, samen met Ad Alliance en Gerard Joling een unieke campagne...