10 oktober 2019

Onafhankelijk en objectief meetsysteem Qualis gaat als de spreekwoordelijke brandweer

“Hoe vaak wij niet te horen hebben gekregen dat het een kansloze en zinloze weg is die we zijn ingeslagen, kan ik u niet vertellen; echt heel vaak. Overigens wel allemaal vanuit dezelfde hoek van de branche. We hebben er bewust voor gekozen om ietwat in de luwte te gaan werken aan de uitrol van Qualis. Met demo’s, pilots, presentaties, praktijktoetsen, gesprekken en – met wat minder in de luwte – diverse publicaties in de vakmedia en de Schoonmaakjournaal-kennissessie. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen”, vertellen met zeer veel trots de initiators, ontwikkelaars en passionisten Gerard Spoor en Jan Vera. Eindelijk erkenning én plaats voor een objectief, onafhankelijk, onpartijdig meetsysteem.

Eerst een update van Gerard en Jan, zogenaamde ouwe rotten in het vak die geloofden en geloven in een objectief, onafhankelijk en onpartijdig meetsysteem. Ze ontwikkelden een eenvoudig, eerlijk en positief meetsysteem voor schoonmaakonderhoud Qualis – insight into quality. De mannen hielden koers en dat werpt z’n vruchten af of, om het in spreekwoordelijke taal te zeggen, de aanhouder wint.

“Dat schoonmaakbedrijven zelf met DKS-en of metingen de kwaliteit bewaken, is inmiddels niet meer zaligmakend”

Onafhankelijk rapporteur
Gerard: “Bij zo’n 30 schoonmaakbedrijven voeren we metingen uit. Zij laten dus de kwaliteit door ons als onafhankelijk rapporteur toetsen en doen dat niet meer zelf. Die ommezwaai verheugt ons enorm. Daar zetten we ons voor in: objectiviteit, eerlijkheid, positiviteit en onpartijdigheid. Wat ons ook verheugt, is het feit dat we inmiddels structureel de kwaliteit van het schoonmaakonderhoud meten op honderden locaties van opdrachtgevers door heel het land. Dus opdrachtgevers die er zelf voor gekozen hebben om Qualis als volledig objectieve en ongebonden partij de kwaliteit te laten toetsen.”

Dus…
“Dat schoonmaakbedrijven zelf met DKS-en of metingen de kwaliteit bewaken, is inmiddels niet meer zaligmakend”, vervolgt Gerard. “Al was het maar om ieder twijfel over het bekende ‘de slager die zijn eigen vlees keurt’ uit te sluiten en om objectiviteit te garanderen. Voor de kosten hoeft niemand het te laten!” Dus… Meten door Qualis is een prima ontwikkeling, iedereen scherp op kwaliteit levert kwaliteit en vooruitgang op voor de medewerk(st)ers en geeft een juist beeld van kwaliteit versus contract.

De klap op de vuurpijl
Jan geeft de klap op de vuurpijl: “Drie heel grote opdrachtgevers hebben besloten dat zij in de aanbestedingsstukken opnemen, dat de kwaliteit structureel periodiek gemeten en gerapporteerd gaat worden door Qualis met LOSK-QMS. Weg van de gebaande paden. Een onafhankelijke partij besteedt aan en Qualis bewaakt de kwaliteit. Helder, duidelijk, geen commerciële verwevingen. Acceptatie door alle partijen en vooral een functioneel meetrapport dat bijdraagt aan structurele kwaliteitsverbetering.”

Gerard en Jan tot slot: “Dit is precies waar het ons om te doen is geweest en dat gebeurt nu dus ook. Steeds meer opdrachtgevers en in aanbestedingsstukken komt de naam Qualis voor als een objectief en onafhankelijk kwaliteit meetbureau. Eindelijk erkenning voor het vak en vooral voor de mensen die zich dagelijks inzetten en het vakmanschap uitdragen. Eindelijk een meetsysteem met positief als beginsel, omdat de schoonmaker met een tien begint. Een meetsysteem dat wel eerlijk is, omdat het werkprogramma wél in de meting wordt meegenomen. En een meetsysteem dat eenvoudig is, omdat het dashboard met data de opdrachtgever concrete, bruikbare informatie geeft. Hoe trots kun je zijn? We zeggen: heeeeeeeeeeeel erg trots!

Leestip:
Terugblik op de Qualis kennissessie powered by Schoonmaakjournaal met opdrachtgevers, schoonmaakbedrijven en toeleveranciers – maar helaas zonder adviseurs (no shows):

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 april 2024

#FOTOFRIDAY Cursisten tonen trots hun vak

“Hoe leuk is dit?! Geregeld ontvangen wij foto’s van mensen die onlangs een opleiding bij ons hebben gevolgd en hetgeen zij tijdens de opleiding hebben geleerd, in de praktijk...

30 oktober 2023

#ONDERZOEK: Hoe innovatief is facilitair Nederland?

CSU start voor het zesde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2024. Dit jaar gaat het schoonmaakbedrijf een stap verder: met het onderzoek ‘Van Facilitair naar...

14 november 2019

CSU en 400 relaties stappen in de wondere wereld van hospitality en ontrafelen geheimen

“Heeft de wondere wereld van Hospitality nog geheimen voor u?” Mooie prikkelende uitnodiging voor het 6e CSU Hospitality Congres op 14 november in het theater van de belevingsrijke Efteling. Een...

23 december 2022

#FotoFriday Een Fantastisch Kerstfeest

“We hebben een fantastische kerstviering gehad voor onze Asito medewerker(sters)”, vertelt Marian Veenstra, objectleidster bij Asito. “Zowel Bravisziekenhuis RSD als Bravis BOZ samen met de undermanagement collega’s bij elkaar...

21 oktober 2022

1nerGiek duimt voor de bekroning van Michael Campell

Michael Campell is door zijn team van 1nerGiek aangedragen voor Glazenwasser van het Jaar: “Volstrekt logisch. Michael is goed in zijn vak, geniet van de vele contacten met zijn...

26 september 2022

63% medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie

Een ruime meerderheid (63%) van werkend Nederland vindt dat directies niet goed naar (uitvoerend) personeel luisteren. Bovendien zegt 40% van de mensen dat hun werkgevers ronduit te weinig doen...

22 november 2021

Interclean keert terug op 10 t/m 13 mei 2022

Interclean keert face-to-face terug van 10 t/m 13 mei 2022, met een beurs boordevol innovaties die de professionele reinigings- en hygiëne sector de komende jaren vorm zullen gaan geven....

11 november 2024

Tork lanceert Tork OptiServe® Toiletpapier Systeem

Met haar nieuwe Tork OptiServe® Toiletpapier Systeem helpt Tork de efficiëntie van facilitair managers en hun teams verbeteren en de impact op het milieu verminderen. Het hulsloze toiletpapier zorgt...

04 februari 2019

Sebastiaan van der Vinne (LEVIY): “Hotel heeft er belang bij dat de gast zo lang mogelijk verblijft”

“Een kleine revolutie”, typeert Van der Valk Hoorn de intrede van de LEVIY housekeeping app. Ieder hotel is elke dag weer op zoek naar de meest efficiënte manier van...

22 oktober 2024

Ontmoet UL-Team op de Schoonmaak Vakdagen

“Op 5 en 6 november zijn wij te vinden op de Schoonmaak Vakdagen, stand 5.3`, vertelt het team van UL-Team. Zij nodigt hun relaties en beursbezoekers uit om hun...