21 februari 2019

Terugblik Qualis kennissessie: de macht van metingen, de kracht van kwaliteit

Schoonmaakbeleving, het was, is en blijft een subjectief onderwerp. Hoe groot is de kans dan dat kwaliteitinspecteurs en facilitair adviseurs metingen én hermetingen objectief uitvoeren? Gerard Spoor en Jan Vera ontwikkelden een eenvoudig, eerlijk en positief meetsysteem voor schoonmaakonderhoud: Qualis. Positief, omdat de schoonmaker met een tien begint. Eerlijk, omdat het werkprogramma wél in de meting wordt meegenomen. En eenvoudig, omdat het dashboard met data de opdrachtgever concrete, bruikbare informatie geeft. In het gastvrije Dongen discussieerde op 14 februari een klein, select gezelschap met opdrachtgevers, schoonmaakbedrijven en toeleveranciers – maar helaas zonder adviseurs (no shows) – daarover tijdens de kennissessie Insight into Quality. Inderdaad, inzicht in kwaliteit.

De twee initiators – of eigenlijk passionisten – Gerard Spoor en Jan Vera dragen meer dan 75 jaar schoonmaakkennis en vooral ervaring uit. “Schoonmaak heeft de mond vol van opleidingen, maar daar stopt het verhaal”, stelt Jan. Dus verdienen schoonmakers meer aandacht. En daarbij gaat het niet om de overstap van de sopdoeken en dweilen van toen naar de moderne ergonomische hulpmiddelen van nu. Maar zeker gaat het om de werkprestaties per uur, die in de loop der jaren zijn gegroeid – of is ‘hebben moeten groeien’ meer van toepassing? – naar 150m2 per uur. “Er zijn veel meer verwachtingen”, blikt Jan op 50 jaar schoonmaak terug.

De verwoestende lessen uit het verleden
In zijn inleiding is Jan duidelijk over de allesverwoestende invloed van metingen. “Neem de Exota-affaire met de meting van de vermeende onveiligheid van de limonadefles en de in scene gezette ontploffing. Het leidde uiteindelijk tot een faillissement van de fabriek hier in Dongen en het ontslag van 1200 man. Zo eenvoudig kun je de boel dus kapot maken.”

“Je kunt meten vanuit het positieve of vanuit het negatieve. Qualis wil op een positieve, eerlijke manier omgaan met meten. Met het werkprogramma in de hand. We willen helpen met om kwaliteit te meten. Onafhankelijk, ongebonden. De schoonmaak krijgt er een onafhankelijk bureau bij!”, zegt Jan, waarbij het ultieme doel van hem en compagnon Gerard is om de Radar, de Vereniging Eigen Huis, de Bovag, de Nationale Ombudsman van de schoonmaakbranche te worden. “Mijn droom: meedoen en meedenken. Fouten maken mag, laat het weten wat we fout doen. Alles voor de schoonmaakbranche.”

Altijd die prijs
In zijn introductie zegt Gerard: “Metingen zijn mijn passie. Het gaat niet om geld, dat weet je ook als je onze prijzen ziet.” Ook Jean-Paul Christy, managing director van Kärcher Nederland, toont zijn grote betrokkenheid bij schoonmaak: “Als ambassadeur van ISSA denk ik samen met een groepje na en zetten we ons in om schoonmaken wereldwijd naar een hoge niveau tillen.” In dat kader past de eerste stelling: ‘Schoonmaak is niet veranderd. Klanten hebben eigenlijk schijt aan jouw mening, hoe je werkt, wat je doet. Als het er maar netjes uit ziet voor een lage prijs.’

“Bestaan die klanten nog?, vraagt Gerard. Een volmondig “ja” volgt direct. In de uitvoerige discussie vallen termen als “niet meer geld voor over”, “voor een dubbeltje op de 1e rij”, “belangen”. En conclusies als: “Je kunt nog zo’n mooie offerte neerleggen, ze kiezen voor de minste prijs”. Natuurlijk gaat de discussie ook over meten, het nut en belang: “waarom meting aanvragen als er niets mee doet?”, en “een eigen pand en het eigen werk zelf keuren.” En deze opmerking: “Of het schoonmaakbedrijf of de klant er blij van wordt, zal ons een zorg zijn.”

“Bij Vereniging Eigen Huis zijn geen belangen, dan sla je de spijker op z’n kop”

Allemaal bekende ‘koek’. Toch willen Gerard en Jan zich inzetten voor verandering: “Als arbiter kan het verhaal anders worden”. Herkenning van knelpunten, tools voor verbeteringen en dé uitdaging schoonmaak de dissatisfier of sluitpost op de begroting: “Daar kan wel anders mee worden omgegaan. Met een kwaliteitmeting kun je het bewijzen.”

“Bij Vereniging Eigen Huis zijn geen belangen, daarmee sla je de spijker op z’n kop. Dat willen wij ook.” Dus moeten schijn en oneerlijkheid de wereld uit, want “als je de schijn tegen hebt, heb je de wedstrijd al verloren.” Neem bijvoorbeeld meetresultaten als deze: “Het ziet er hier niet uit, toch een voldoende.” “Dat klopt toch niet?”, vraagt men zich af. “Wij komen meten met het werkprogramma in de hand”, benadrukt Gerard. Zo eenvoudig is dat.

Conclusie stelling 1: ‘in the end’ is er in alle jaren niet heel veel veranderd: een Ferrari willen en betalen voor een driewieler

Geen interesse in rapportages
De tweede stelling die bij de kop gepakt wordt: ‘Een klant heeft totaal geen interesse in een rapportage van de kwaliteit. Ik eigenlijk ook niet, want beleving is het enige dat telt. Daar verandert een rapportage niets aan.’

Anton Vinck, directeur-eigenaar van Blinck Schoon: “Ik kies mijn klanten, en klanten hun schoonmaakbedrijven.” Dat DE klant niet bestaat oké, maar er zijn klanten geïnteresseerd in rapportages, maar ook klanten die hem niet kunnen beoordelen.” De te kritische klanten die niet tevreden te krijgen zijn, ze blijken nog niet uitgestorven te zijn. Dat grote klanten afhankelijk van metingen zijn, stellen de deelnemers ook. “Hoe belangrijk is het dan om met Qualis te meten!” Daarentegen draait bij kleine klanten om de belevingskwaliteit: denken dat niet schoon is, omdat het niet lekker ruikt. Wat zit de gap? “We moeten veel pro-actiever zijn.”

De waarde van schoon is vaak slecht te vertalen. Digitalisering kan daarin een rol spelen: het zou moeten leiden tot minder discussie. Dat digitalisering tot een gevoel van verantwoordelijk voor kwaliteit, prijs én medewerkers kan leiden, onderbouwt een van de opdrachtgevers aanwezig tijdens de kennissessie Insight into Quality: “Wij gebruiken de rapportages intern om klagers te betrekken. Dat gaf hen een positief inzicht.”

Conclusie stelling 2: rapportages, beleving, schoonmaak: het gaat veranderen. The value of clean!

Kapitaal belang
Is het een kwestie van kijken naar beleving of kijken naar uitvoering?  Zegt het aantal fouten iets of alles over de kwaliteit? Fout is fout, maar zegt fout iets over kwaliteit? Het kan iets zeggen over kwaliteit. En wat is de impact van een fout? Heeft het met de beleving te maken? De discussie leidt tot deze conclusies: “De randvoorwaarde van een zinvolle meting moet gebaseerd zijn op het werkprogramma. De meting moet zo snel mogelijk na uitvoering van de werkzaamheden zijn. Elementen en fouten gewogen waarderen, want een vuil rooster is minder belangrijk dan een vieze pot.”

Eindconclusie van een kennis- en discussiemiddag in de Heksenketel in Dongen: een glasheldere functionele rapportage is van kapitaal belang. Voor alle betrokkenen. Voor de hele branche. En voor de reputatie van schoonmaak!

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 juli 2023

SIEV lunchwebinar op 12 juli over nieuw keurmerk: “Volop vragen”

In het circus van keurmerken ligt de focus van andere keurmerken vaak vooral op de theorie van de uitvoering. SIEV stelt dat (potentiële) leden grote behoefte hebben aan een...

05 november 2019

Review Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie: de kracht van kwetsbare content

“Door de materiaalkeuze, besparing op logistiek en land van herkomst, kunnen we zomaar op 1 miljoen plastic afvalzakken een besparing van CO2 realiseren die gelijk staat aan 75 Ford...

22 april 2019

#nieuwsnotendop met circulair inkopen, CNV, Essity, Rein en Gaal en Spectro

Nieuwe onlinetool voor circulair inkopen Er is een nieuwe online tool voor organisaties en bedrijven die circulair willen inkopen: de Wegwijzer Cicrulair Inkopen. De tool biedt strategische en praktische...

24 oktober 2023

#KIJKTIP: RADAR bezoekt vieze hotels

Edgar van Engelen van Qualis Insight heeft meegewerkt aan het programma Radar van de AVROTROS. Het item ging over vieze hotelkamers. “Er zijn hotels die hygiene niet hoog in...

17 november 2021

Changing the game, changing the name

Uitnodiging voor het Kwaliteits Kennis Event van LOSK-QMS en Qualis. Dit kennisevent stond al in 2020 op de agenda, maar kon vanwege de beperkende corona-maatregelen niet doorgaan. Daarom doen...

29 januari 2019

Wordt Qualis kennissessie objectief kwaliteit meten startpunt einde tijdperk discussies?

“Van Alem Schoonmaak gaat kwaliteit anders aansturen”, dit kopten we eind 2017 boven het exclusieve gesprek van ons redactieteam met Stefan Faaij, operationeel directeur van Van Alem Schoonmaak. Een...

30 december 2018

Familiebedrijf Salubris meest populair op Facebook Schoonmaakjournaal België

Schoonmaakjournaal.be heeft ook een eigen pagina op Facebook. Regelmatig posten we daar bijzondere berichten. Deze vijf waren het meest populair in 2018. 1. Uit onze serie Familiebedrijven: Salubris   Familiebedrijf Salubris...

28 november 2024

#BLOG Leon Habraken (Schoonmaak Nederland): “Wie heeft de oplossing voor dit probleem?”

Als platform in de schoonmaakbranche komen we regelmatig vraagstukken tegen waar ook wij even over moeten nadenken voor we een passend antwoord hebben. Maar voor dit geval heb ik...

02 januari 2020

#nieuwsnotendop EW wint aanbesteding, factsheet WAM, 1e Whiz stofzuigcobot op Horecava en miljoenen voor taalscholing  

Nationale Theater kiest voor multiservice aanpak EW Facility Services Ruim 680 voorstellingen per jaar, wekelijks meer dan 4200 bezoekers en medewerkers over de vloerm en 7 locaties in Den...

08 februari 2019

#nieuwsnotendop week 6 met Visschedijk, Hazet, Dolmans, CSU, GOM, Dreumex en EW

Koploper inclusiviteit Visschedijk erkend met PSO 30+ certificaat Visschedijk (schoonmaak-, catering- en facilitaire services) heeft het PSO 30+ certificaat behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO), ontwikkeld door TNO...