14 november 2022

Een nieuwe melkkoe?

Ik heb het in mijn blogs wel eens gehad over het feit dat hermetingen een verdienmodel kunnen zijn voor adviesbureaus. De hermetingen dienen vaak betaald te worden door de schoonmaakdienstverlener. Dit terwijl de marges binnen de schoonmaakwereld niet groot zijn.

Stel dat je als schoonmaakbedrijf inschrijft op een landelijk account en je mag de dienstverlening uitvoeren. Dat is een mooie opdracht. De aanbesteding is uitgevoerd door een adviesbureau. Het adviesbureau zorgt ook voor de overzichten per locatie, denk hierbij aan de gespreksverslagen kwaliteitsmetingen en klachten in hun facilitywebprogramma.

De klant is in alle twaalf provincies werkzaam. Zeg maar voor het gemak twaalf locaties die schoongehouden moeten worden. De schoonmaakdienstverlener heeft in elke provincie een eigen districtmanager met rayonmanagers. Dus twee managers die voor hun locaties aanspreekbaar zijn.

Landelijk gezien heb je het dan over vierentwintig managers die aan de klant gekoppeld zijn. De klant heeft op elke locatie een locatiemanager die verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken op zijn/haar locatie. Dat zijn twaalf locatiemanagers.
Bij elkaar dus zesendertig managers die zich met de schoonmaak voor de klant bezighouden.

Het adviesbureau stelt voor de klant(opdrachtgever) en voor het schoonmaakbedrijf elk één inlog beschikbaar in hun facilitywebprogramma. Dus voor de zesendertig belanghebbende zijn maar twee inlogs. Dat betekent dat er vierendertig inlogs te weinig zijn. Het adviesbureau kan ze wel ter beschikking stellen, maar dan mag je gaan betalen zeg maar € 8,- exclusief BTW per maand per inlog/account. Eén jaar heeft twaalf maanden. Dan spreek je over € 96,- exclusief BTW per jaar per inlog/account. Dus voor alle vierendertig accounts is dat dus € 3.264,- exclusief BTW per jaar.

Dan te bedenken dat je als adviesbureau eerst een offerte aanbiedt om de aanbesteding en het beheer te mogen doen. Dan denk je dat deze ‘kosten’ al meegenomen zijn omdat ze het beheer mogen doen (en misschien ook de kwaliteitsmetingen), dus maandelijkse inkomsten. Worden ze dan twee keer betaald?

Als je nu denkt dat dit fictie is, dan moet ik je teleurstellen. Een goede klant liet mij een schrijven zien van een adviesbureau die dit zo heeft gesteld. Voor mij lijkt het een nieuwe melkkoe. Zeker als zo’n adviesbureau dit doet bij al zijn klanten en hun dienstverleners.
Ik zie dit als weer extra inkomen genereren over de ruggen van de schoonmaakdienstverleners. Jammer, ik hoop dat dit zich niet als een olievlek over de schoonmaakdienstverlening uitbreidt, want je kan dit geld beter besteden in meer schoonmaak in plaats van dit soort acties.

Edgar van Engelen
Directeur Clear4Clean/ operationeel manager Qualis-Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 februari 2020

Blog: Jinek

“Ik moest direct aan Jinek denken”, reageerde een gewaardeerde relatie en doorgewinterde marketeer onlangs tijdens onze videomeeting op de nieuwe stap van Schoonmaakjournaal. “Waarom?”, vroeg ik. “Omdat de talkshow...

20 juli 2023

Overname Vermop door Freudenberg Home and Cleaning Solutions

Freudenberg Home and Cleaning Solutions (FHCS), een internationale leider in schoonmaakoplossingen en innovatieve systemen voor professionele gebruikers en het bedrijf achter het merk Vileda Professional, heeft Vermop per 10...

07 augustus 2019

Blog: Overdreven

Enige tijd geleden bezocht ik het toilet van een hotel. Na het toiletbezoek was ik uiteraard mijn handen en terwijl ik daarmee bezig ben, komt er een man binnen....

19 maart 2025

Wash Drone (Baudoin Wash Systems): winnaar Cleaners’ Choice Award uitgelicht

In 2024 jureerden de finalisten van de verkiezing Schoonmaker van het Jaar voor het eerst de Cleaner’s Choice Award. Een nieuw initiatief van Interclean om de schoonmakers te betrekken...

09 februari 2024

#FotoFriday WOW schoonmaak-kunstwerken

WOW wat een gaaf project! Karcher en Gros Hygiene hebben samen mooie kunstwerken laten ontwerpen. Karcher deelt op LinkedIn trots foto’s van de trolleys en meldt: “Collega Mike van...

03 juli 2019

FD: “Het wordt tijd om de bezem uit de kast te halen”

Wat is er toch aan de hand met onze grote schoonmaakbedrijven? Columnist Bartjens van het Financieele Dagblad vraagt het zich af. In zijn column De bezem erdoor beschouwt hij...

17 december 2019

Peter van der Woerd van start-up Double You Vacaturemarketing: “Nieuwe collega’s winnen begint met bereiken en boeien”

Dit is waarom er niemand op je vacatures reageert: met deze prikkelende blog zette Peter van der Woerd eind november zijn eerste stappen in de schoonmaakbranche voor zijn start-up...

09 april 2025

Vebego Cleaning Services sluit zich aan bij Tent Nederland

Vebego Cleaning Services maakt bekend dat het zich heeft aangesloten bij Tent Nederland, een nieuwe coalitie van 40+ grote bedrijven die zich inzetten om vluchtelingen klaar te stomen voor...

29 januari 2025

Saxion studenten ervaren unieke leeruitdaging bij Asito

Asito gaf 70 tweedejaars studenten Commerciële Economie van Saxion Hogeschool, met het profiel Sales als basis, de uitdagende opdracht om belangrijke leads te definiëren binnen de segmenten industrie, retail...

26 april 2022

“Als je medewerkers echte persoonlijke aandacht geeft dan weet je ze te binden, boeien en behouden”

Bianca Smink studeerde sociaalpedagogisch werk, maar kon na haar studie niet zo snel een baan in het sociale domein vinden. Ze startte haar loopbaan als schoonmaakster en kwam na...