14 november 2022

Een nieuwe melkkoe?

Ik heb het in mijn blogs wel eens gehad over het feit dat hermetingen een verdienmodel kunnen zijn voor adviesbureaus. De hermetingen dienen vaak betaald te worden door de schoonmaakdienstverlener. Dit terwijl de marges binnen de schoonmaakwereld niet groot zijn.

Stel dat je als schoonmaakbedrijf inschrijft op een landelijk account en je mag de dienstverlening uitvoeren. Dat is een mooie opdracht. De aanbesteding is uitgevoerd door een adviesbureau. Het adviesbureau zorgt ook voor de overzichten per locatie, denk hierbij aan de gespreksverslagen kwaliteitsmetingen en klachten in hun facilitywebprogramma.

De klant is in alle twaalf provincies werkzaam. Zeg maar voor het gemak twaalf locaties die schoongehouden moeten worden. De schoonmaakdienstverlener heeft in elke provincie een eigen districtmanager met rayonmanagers. Dus twee managers die voor hun locaties aanspreekbaar zijn.

Landelijk gezien heb je het dan over vierentwintig managers die aan de klant gekoppeld zijn. De klant heeft op elke locatie een locatiemanager die verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken op zijn/haar locatie. Dat zijn twaalf locatiemanagers.
Bij elkaar dus zesendertig managers die zich met de schoonmaak voor de klant bezighouden.

Het adviesbureau stelt voor de klant(opdrachtgever) en voor het schoonmaakbedrijf elk één inlog beschikbaar in hun facilitywebprogramma. Dus voor de zesendertig belanghebbende zijn maar twee inlogs. Dat betekent dat er vierendertig inlogs te weinig zijn. Het adviesbureau kan ze wel ter beschikking stellen, maar dan mag je gaan betalen zeg maar € 8,- exclusief BTW per maand per inlog/account. Eén jaar heeft twaalf maanden. Dan spreek je over € 96,- exclusief BTW per jaar per inlog/account. Dus voor alle vierendertig accounts is dat dus € 3.264,- exclusief BTW per jaar.

Dan te bedenken dat je als adviesbureau eerst een offerte aanbiedt om de aanbesteding en het beheer te mogen doen. Dan denk je dat deze ‘kosten’ al meegenomen zijn omdat ze het beheer mogen doen (en misschien ook de kwaliteitsmetingen), dus maandelijkse inkomsten. Worden ze dan twee keer betaald?

Als je nu denkt dat dit fictie is, dan moet ik je teleurstellen. Een goede klant liet mij een schrijven zien van een adviesbureau die dit zo heeft gesteld. Voor mij lijkt het een nieuwe melkkoe. Zeker als zo’n adviesbureau dit doet bij al zijn klanten en hun dienstverleners.
Ik zie dit als weer extra inkomen genereren over de ruggen van de schoonmaakdienstverleners. Jammer, ik hoop dat dit zich niet als een olievlek over de schoonmaakdienstverlening uitbreidt, want je kan dit geld beter besteden in meer schoonmaak in plaats van dit soort acties.

Edgar van Engelen
Directeur Clear4Clean/ operationeel manager Qualis-Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 oktober 2022

SIEV organiseert ALV op 11 oktober

Experience, Entertainment, Elkaar ontmoeten, Exquise en Energie. Dat belooft SIEV tijdens de Algemene Ledenvergadering op 11 oktober aanstaande. Ben jij aanwezig? “Hoe fijn is het om elkaar weer te...

15 april 2024

Nieuwe salarisberekeningstool voor schoonmaakbedrijven: Nocore Proforma

Nocore kondigt met trots de lancering aan van Nocore Proforma, een geavanceerde salarisberekeningstool speciaal ontwikkeld voor schoonmaakbedrijven. Deze nieuwe tool stelt bedrijven in staat om snel en nauwkeurig salarisberekeningen...

20 april 2023

CSU, Tzorg en Zizo tekenen als eerste schoonmaak- en thuiszorgorganisatie het klimaatakkoord

CSU, Tzorg en Zizo hebben zich samen met negen andere vooraanstaande Nederlandse bedrijven aangesloten bij het klimaatakkoord van Parijs. Vandaag verklaarden alle aanwezige CEO’s met hun handtekening officieel de...

06 mei 2022

Marjolein Klösters 5 jaar bij Nocore

Marjolein Klosters was op 1 mei jongstleden vijf jaar in dienst bij Nocore. Uiteraard hebben haar collega’s haar in het ‘zonnetje’ gezet. “Van harte gefeliciteerd Marjolein, we zijn heel...

01 juli 2022

25-jarig jubileum voor Eddy Gerritse

Operationeel Directeur SBLPlus, Eddy Gerritse, is op 30 juni 2022 door zijn collega’s in het zonnetje gezet vanwege zijn 25-jarig jubileum! Al 25 jaar lang is Eddy een stuwende...

12 mei 2020

Geen Interclean, vandaag wel Innovation Awards Verkiezing

Van de laatste robot en connected technologie tot ontwikkelingen in circulair en duurzaam schoonmaken: een sterke lijst met kandidaten gaan voor de competitie op Interclean Amsterdam 2020. Ondanks dat...

07 november 2022

“Dankzij deze beurs laat je jouw schoonmaakteam beter en efficiënter presteren”

15 en 16 november 2022 staan in het teken van de Schoonmaak Vakdagen. Deze vakbeurs voor Nederland en Vlaanderen biedt met een volle beursvloer én zeer interessant kennisprogramma een...

17 april 2023

Een waardevolle ontmoeting voor FMNEXTGEN bij RAI Amsterdam

Breng je een bezoek aan RAI Amsterdam, dan zie je hallen gevuld met stands, producten en heel veel mensen. Zoals bij Interclean. Op 13 april zagen we iets anders....

21 augustus 2023

Bunzl neemt Groveko over

Groveko, de  groothandel in schoonmaakartikelen en AI-schoonmaakrobots uit Ede, is door eigenaar MKB Fonds verkocht aan Bunzl Plc. Participatiemaatschappij MKB Fonds uit Amstelveen maakt bekend dat zij op vrijdag 18...

15 juli 2022

Groene primeur voor De Lelie

Schoonmaakbedrijf De Lelie beleeft een primeur in Den Bosch. Voortaan bezoekt het bedrijf haar klanten met een Carver Cargo R+. Een hip brommobiel, een groene manier om spullen te...