14 november 2022

Een nieuwe melkkoe?

Ik heb het in mijn blogs wel eens gehad over het feit dat hermetingen een verdienmodel kunnen zijn voor adviesbureaus. De hermetingen dienen vaak betaald te worden door de schoonmaakdienstverlener. Dit terwijl de marges binnen de schoonmaakwereld niet groot zijn.

Stel dat je als schoonmaakbedrijf inschrijft op een landelijk account en je mag de dienstverlening uitvoeren. Dat is een mooie opdracht. De aanbesteding is uitgevoerd door een adviesbureau. Het adviesbureau zorgt ook voor de overzichten per locatie, denk hierbij aan de gespreksverslagen kwaliteitsmetingen en klachten in hun facilitywebprogramma.

De klant is in alle twaalf provincies werkzaam. Zeg maar voor het gemak twaalf locaties die schoongehouden moeten worden. De schoonmaakdienstverlener heeft in elke provincie een eigen districtmanager met rayonmanagers. Dus twee managers die voor hun locaties aanspreekbaar zijn.

Landelijk gezien heb je het dan over vierentwintig managers die aan de klant gekoppeld zijn. De klant heeft op elke locatie een locatiemanager die verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken op zijn/haar locatie. Dat zijn twaalf locatiemanagers.
Bij elkaar dus zesendertig managers die zich met de schoonmaak voor de klant bezighouden.

Het adviesbureau stelt voor de klant(opdrachtgever) en voor het schoonmaakbedrijf elk één inlog beschikbaar in hun facilitywebprogramma. Dus voor de zesendertig belanghebbende zijn maar twee inlogs. Dat betekent dat er vierendertig inlogs te weinig zijn. Het adviesbureau kan ze wel ter beschikking stellen, maar dan mag je gaan betalen zeg maar € 8,- exclusief BTW per maand per inlog/account. Eén jaar heeft twaalf maanden. Dan spreek je over € 96,- exclusief BTW per jaar per inlog/account. Dus voor alle vierendertig accounts is dat dus € 3.264,- exclusief BTW per jaar.

Dan te bedenken dat je als adviesbureau eerst een offerte aanbiedt om de aanbesteding en het beheer te mogen doen. Dan denk je dat deze ‘kosten’ al meegenomen zijn omdat ze het beheer mogen doen (en misschien ook de kwaliteitsmetingen), dus maandelijkse inkomsten. Worden ze dan twee keer betaald?

Als je nu denkt dat dit fictie is, dan moet ik je teleurstellen. Een goede klant liet mij een schrijven zien van een adviesbureau die dit zo heeft gesteld. Voor mij lijkt het een nieuwe melkkoe. Zeker als zo’n adviesbureau dit doet bij al zijn klanten en hun dienstverleners.
Ik zie dit als weer extra inkomen genereren over de ruggen van de schoonmaakdienstverleners. Jammer, ik hoop dat dit zich niet als een olievlek over de schoonmaakdienstverlening uitbreidt, want je kan dit geld beter besteden in meer schoonmaak in plaats van dit soort acties.

Edgar van Engelen
Directeur Clear4Clean/ operationeel manager Qualis-Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 juni 2023

Blog: Is 1 dag genoeg?

Onlangs, op 15 juni jongstleden, was het de dag van de schoonmaker. Een mooie dag, waarop heel veel opdrachtgevers en schoonmaakwerkgevers hun schoonmakers in het zonnetje zetten. Helemaal terecht....

01 augustus 2022

Alleen bloemen bij de finish! 3 sales inzichten

1966: David Sandler zat in de sales buitendienst en had net 87 telefoontjes gepleegd en 87 opeenvolgende ‘nee’s’ gekregen. Hij had genoeg van de traditionele, enthousiaste presentaties en hoge...

07 augustus 2023

Let’s go to CMS Berlin

Na de vakantie kan jouw volgende trip die naar Berlijn zijn. Daar vindt van 19 tot en met 22 september weer de CMS plaats. Een vakbeurs waar je als...

01 juli 2022

Seiso wandelt 24 uur voor De Kindervallei

Seiso Facilitair Advies heeft haar doel bereikt. Met de Homewalk op 25 en 26 juni 2022 wandelden het 10-koppige team in 24 uur 120 km. Onderweg aangemoedigd door cheerpoints...

05 maart 2025

Bas van Klompenburg (Stichting Lezen & Schrijven): “Als werkgever investeer je in het onbekende talent van je collega’s”

In Nederland hebben 3,3 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Dit heeft niet alleen impact op hun persoonlijke leven, maar ook op de werkvloer kunnen...

21 februari 2024

Duikers maken ‘Bubbelbaden’ op rioolwaterzuiveringen schoon

Schoonmaken gaat verder dan alleen panden. Ook het riool is onderhevig aan reiniging. Regionieuws Hogeveen publiceerde een artikel over de reiniging van beluchtingstankels van enkele rioolwaterzuiveringen van het  Waterschap...

29 april 2022

1nergiek steunt Tom Egberink op weg naar de Paralympics

“We spreken niet over sponsoring, wij noemen dat een win-win! Ons team heeft zich gecommitteerd om professioneel rolstoeltennisser Tom Egberink enthousiast te steunen op zijn weg naar de Paralympische...

12 augustus 2025

Ondernemersvertrouwen gestegen, maar nog steeds negatief in derde kwartaal 2025

Het ondernemersvertrouwen (stemmingsindicator van het Nederlandse bedrijfsleven) is in het derde kwartaal -3,8. Dat blijkt uit de Conjunctuurenquête Nederland. In vergelijking met het vorige kwartaal dit jaar, is dat...

05 maart 2025

Hoe creëer je werkgeluk en behoud je talent?

Het behouden van getalenteerde medewerkers is in de huidige tijden van personeelskrapte essentieel. Recent onderzoek toont aan dat medewerkers vaker van werkgever wisselen dan dat ze intern doorgroeien. Deze...

28 augustus 2025

Na ‘quiet quitting’ komt ‘quiet cracking’: de motivatie van werknemers brokkelt af

Na quiet quitting is er een nieuwe trend in opkomst: quiet cracking. Bij Quiet quitting behouden medewerkers hun baan, maar verliezen hun betrokkenheid bij hun werk en de organisatie....