14 november 2022

Een nieuwe melkkoe?

Ik heb het in mijn blogs wel eens gehad over het feit dat hermetingen een verdienmodel kunnen zijn voor adviesbureaus. De hermetingen dienen vaak betaald te worden door de schoonmaakdienstverlener. Dit terwijl de marges binnen de schoonmaakwereld niet groot zijn.

Stel dat je als schoonmaakbedrijf inschrijft op een landelijk account en je mag de dienstverlening uitvoeren. Dat is een mooie opdracht. De aanbesteding is uitgevoerd door een adviesbureau. Het adviesbureau zorgt ook voor de overzichten per locatie, denk hierbij aan de gespreksverslagen kwaliteitsmetingen en klachten in hun facilitywebprogramma.

De klant is in alle twaalf provincies werkzaam. Zeg maar voor het gemak twaalf locaties die schoongehouden moeten worden. De schoonmaakdienstverlener heeft in elke provincie een eigen districtmanager met rayonmanagers. Dus twee managers die voor hun locaties aanspreekbaar zijn.

Landelijk gezien heb je het dan over vierentwintig managers die aan de klant gekoppeld zijn. De klant heeft op elke locatie een locatiemanager die verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken op zijn/haar locatie. Dat zijn twaalf locatiemanagers.
Bij elkaar dus zesendertig managers die zich met de schoonmaak voor de klant bezighouden.

Het adviesbureau stelt voor de klant(opdrachtgever) en voor het schoonmaakbedrijf elk één inlog beschikbaar in hun facilitywebprogramma. Dus voor de zesendertig belanghebbende zijn maar twee inlogs. Dat betekent dat er vierendertig inlogs te weinig zijn. Het adviesbureau kan ze wel ter beschikking stellen, maar dan mag je gaan betalen zeg maar € 8,- exclusief BTW per maand per inlog/account. Eén jaar heeft twaalf maanden. Dan spreek je over € 96,- exclusief BTW per jaar per inlog/account. Dus voor alle vierendertig accounts is dat dus € 3.264,- exclusief BTW per jaar.

Dan te bedenken dat je als adviesbureau eerst een offerte aanbiedt om de aanbesteding en het beheer te mogen doen. Dan denk je dat deze ‘kosten’ al meegenomen zijn omdat ze het beheer mogen doen (en misschien ook de kwaliteitsmetingen), dus maandelijkse inkomsten. Worden ze dan twee keer betaald?

Als je nu denkt dat dit fictie is, dan moet ik je teleurstellen. Een goede klant liet mij een schrijven zien van een adviesbureau die dit zo heeft gesteld. Voor mij lijkt het een nieuwe melkkoe. Zeker als zo’n adviesbureau dit doet bij al zijn klanten en hun dienstverleners.
Ik zie dit als weer extra inkomen genereren over de ruggen van de schoonmaakdienstverleners. Jammer, ik hoop dat dit zich niet als een olievlek over de schoonmaakdienstverlening uitbreidt, want je kan dit geld beter besteden in meer schoonmaak in plaats van dit soort acties.

Edgar van Engelen
Directeur Clear4Clean/ operationeel manager Qualis-Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 september 2023

Fris & Rein sluit zich aan bij Romaro Schoonmaakgroep

Fris & Rein Schoonmaakdiensten gaat verder onder de paraplu van Romaro Schoonmaakgroep uit Ridderkerk. Met de aansluiting bij Romaro Schoonmaakgroep beoogt Fris & Rein de volgende stap te maken...

06 april 2022

Anita Verkerk nieuwe Directeur Diversey Benelux

Per 1 maart 2022 heeft Anita Verkerk de functie van Managing Director over de Diversey Benelux-organisatie op zich genomen. De huidige directeur Karel van Gorp, die deze functie met...

18 oktober 2024

De waarde van datagestuurd schoonmaken

Wil je de schoonmaakkwaliteit verbeteren, efficiënter werken, voldoen aan nieuwere hygiëne-vereisten én de klanttevredenheid verhogen? Dat kan met Tork Vision Schoonmaken.  Tork Vision Schoonmaken* maakt gebruik van de...

05 september 2022

“We adviseren, inspireren en sensibiliseren over duurzaamheid”

Werken aan een schone toekomst is slim. BOMA heeft dan ook een sterke motivatie om een positieve impact te leveren, niet alleen met middelen en dienstverlening maar ook met...

21 april 2025

Podcastserie ´Kwaliteitscriteria bij aanbestedingen en contractmanagement´

Binnenkort lanceert de Code Schoonmaak een serie podcasts waarin ze dieper ingaat op het thema kwaliteit van werk bij aanbestedingen en contractuitvoering. Ben jij als schoonmaakbedrijf/opdrachtgever/intermediair betrokken bij aanbestedingen-...

12 september 2023

Koffie-date voor praktisch advies over duurzame inzetbaarheid

Weet je dat 1% minder ziekteverzuim jou gemiddeld €400,- per medewerker per jaar oplevert? Dat 1% meer productiviteit jou ongeveer €900,- per medewerker per jaar oplevert?  Deze cijfers liegen...

19 oktober 2022

Twaalf kandidaten naar finale Golden Service Award

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in...

22 maart 2024

Spectro bouwt nieuw, duurzaam hoofdkantoor

In het tweede kwartaal van 2024 start Spectro met de bouw van het nieuwe hoofdkantoor aan de Drontermeer 14 te Oss. Om het groeiende team meer ruimte te bieden...

04 maart 2025

Jaro sluit zich aan bij DeFaCo

Per 1 februari 2025 is Jaro BV onderdeel van DeFaCo BV. De overname is een belangrijke stap in de strategie van DeFaCo om de facilitaire sector socialer en duurzamer...

12 september 2024

CSU overhandigt Pocket Duurzaamheid aan Staatssecretaris Chris Jansen

Schoonmaakbedrijf CSU, onderdeel van Total Care, overhandigde op Duurzame Dinsdag het eerste exemplaar van de Pocket Duurzaamheid aan Chris Jansen, Staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu. Met deze pocket roept...