14 november 2022

Een nieuwe melkkoe?

Ik heb het in mijn blogs wel eens gehad over het feit dat hermetingen een verdienmodel kunnen zijn voor adviesbureaus. De hermetingen dienen vaak betaald te worden door de schoonmaakdienstverlener. Dit terwijl de marges binnen de schoonmaakwereld niet groot zijn.

Stel dat je als schoonmaakbedrijf inschrijft op een landelijk account en je mag de dienstverlening uitvoeren. Dat is een mooie opdracht. De aanbesteding is uitgevoerd door een adviesbureau. Het adviesbureau zorgt ook voor de overzichten per locatie, denk hierbij aan de gespreksverslagen kwaliteitsmetingen en klachten in hun facilitywebprogramma.

De klant is in alle twaalf provincies werkzaam. Zeg maar voor het gemak twaalf locaties die schoongehouden moeten worden. De schoonmaakdienstverlener heeft in elke provincie een eigen districtmanager met rayonmanagers. Dus twee managers die voor hun locaties aanspreekbaar zijn.

Landelijk gezien heb je het dan over vierentwintig managers die aan de klant gekoppeld zijn. De klant heeft op elke locatie een locatiemanager die verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken op zijn/haar locatie. Dat zijn twaalf locatiemanagers.
Bij elkaar dus zesendertig managers die zich met de schoonmaak voor de klant bezighouden.

Het adviesbureau stelt voor de klant(opdrachtgever) en voor het schoonmaakbedrijf elk één inlog beschikbaar in hun facilitywebprogramma. Dus voor de zesendertig belanghebbende zijn maar twee inlogs. Dat betekent dat er vierendertig inlogs te weinig zijn. Het adviesbureau kan ze wel ter beschikking stellen, maar dan mag je gaan betalen zeg maar € 8,- exclusief BTW per maand per inlog/account. Eén jaar heeft twaalf maanden. Dan spreek je over € 96,- exclusief BTW per jaar per inlog/account. Dus voor alle vierendertig accounts is dat dus € 3.264,- exclusief BTW per jaar.

Dan te bedenken dat je als adviesbureau eerst een offerte aanbiedt om de aanbesteding en het beheer te mogen doen. Dan denk je dat deze ‘kosten’ al meegenomen zijn omdat ze het beheer mogen doen (en misschien ook de kwaliteitsmetingen), dus maandelijkse inkomsten. Worden ze dan twee keer betaald?

Als je nu denkt dat dit fictie is, dan moet ik je teleurstellen. Een goede klant liet mij een schrijven zien van een adviesbureau die dit zo heeft gesteld. Voor mij lijkt het een nieuwe melkkoe. Zeker als zo’n adviesbureau dit doet bij al zijn klanten en hun dienstverleners.
Ik zie dit als weer extra inkomen genereren over de ruggen van de schoonmaakdienstverleners. Jammer, ik hoop dat dit zich niet als een olievlek over de schoonmaakdienstverlening uitbreidt, want je kan dit geld beter besteden in meer schoonmaak in plaats van dit soort acties.

Edgar van Engelen
Directeur Clear4Clean/ operationeel manager Qualis-Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 januari 2025

ISS roept op tot leiderschap: Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een dringende noodzaak

ISS Facility Services doet een oproep aan bedrijven om daadkrachtig leiderschap te tonen in de transitie naar sociale en ecologische verduurzaming. Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een...

03 oktober 2022

Blog: Ben jij al #SterkMetStoom?

Sinds het voorjaar van 2022 werk ik bij Innovi. Een nieuwe uitdaging in een mooie branche. Na enkele maanden van verdieping in de markt, ons bedrijf en de machines,...

11 oktober 2022

Janneke Verkerk algemeen directeur EW

EW Facility Services heeft een nieuwe algemeen directeur aangesteld. Janneke Verkerk neemt op 14 oktober het stokje over van Bas Cornelissen, die deze functie de afgelopen 10 jaar met...

29 februari 2024

Nederland viert op vrijdag 14 juni 2024 De Dag van de Schoonmaker

De 9e Dag van de Schoonmaker staat in teken van Waardering. Bedankt, jij maakt het verschil! Deze erkenning verdienen álle schoonmakers van Nederland. Dagelijks, maar zeker op vrijdag 14...

19 maart 2025

Wash Drone (Baudoin Wash Systems): winnaar Cleaners’ Choice Award uitgelicht

In 2024 jureerden de finalisten van de verkiezing Schoonmaker van het Jaar voor het eerst de Cleaner’s Choice Award. Een nieuw initiatief van Interclean om de schoonmakers te betrekken...

24 april 2023

‘Duurzaam ondernemen zit in kleine dingen’

In het Zendstation, in de weilanden net buiten Lopikerkapel, verzamelen op dinsdag 18 april VSR-leden zich voor het jaarlijkse Voorjaarsevent over duurzaam en sociaal ondernemen. Een prachtige locatie, daar...

30 juli 2019

Partners Hazet en Hotel Okura Amsterdam gaan verwachting gasten overtreffen

Per 1 augustus gaat Hazet een driejarig partnership aan met het internationale vijfsterrenhotel Hotel Okura Amsterdam. “De toegevoegde waarde van onze service, flexibiliteit en vooruitstrevende IT-oplossingen passen uitstekend bij...

14 maart 2019

Greenspeed op The Cleaning Show in Londen

The Cleaning Show is het grootste evenement in het Verenigd Koninkrijk dat zich focust op schoonmaak en hygiëne. Dit jaar vindt het evenement plaats van dinsdag 19 tot donderdag 21...

25 februari 2022

Walking the cleaning-walk

Weinig is zo leuk als zien hoe schoonmaak er in de dagelijkse praktijk uitziet. Daarom is Hago begonnen om in beeld te brengen dat ‘we’re walking the walk’ in...

11 april 2025

Monica viert 12,5 jaar bij Schoonkantoor.nl

Schoonkantoor.nl zet Monica in het zonnetje omdat zij al 12,5 jaar bij het bedrijf werkt. Van harte gefeliciteerd! Volgens het team van Schoonkantoor.nl is Monica als trouble shooter  echt...