21 mei 2023

Seepje zonder microplastics

Het duurzame zeepmerk Seepje krijgt een officiële erkenning van de Plastic Soup Foundation in de vorm van het Zero Plastic Inside-certificaat. Als eerste wasmiddelmerk. Dat betekent dat alle producten van Seepje officieel geen microplastics bevatten. Dit geldt ook voor het wasmiddel, dat hiermee de eerste in zijn soort is met deze microplasticvrije erkenning van de Plastic Soup Foundation.

Het Zero Plastic Inside-certificaat van de Plastic Soup Foundation is voor Seepje een belangrijke erkenning.Vooral vanwege de schadelijkheid van microplastics voor mens en natuur hoopt de Haagse organisatie hiermee consumenten te helpen en branchegenoten aan te sporen. “We zijn trots dat we de eerste zijn met een officieel microplasticvrij wasmiddel, maar eigenlijk is dit slecht nieuws”, aldus Jasper Gabriëlse, medeoprichter van Seepje. “Het zou namelijk doodnormaal moeten zijn dat wasmiddelproducenten geen schadelijke microplastics toevoegen. Gelukkig zijn er genoeg natuurlijke, microplasticvrije alternatieven om je was net zo schoon mee te wassen.”

Gebrek aan transparantie en regelgeving
Behalve erkenning voor een duurzame bedrijfsvoering, is het de bedoeling dat het Zero Plastic Inside-certificaat voor bewustwording zorgt. Om consumenten beter op de hoogte te brengen van de aanwezigheid van microplastics in wasmiddelproducten. Informatie hierover is nog beperkt, Europese wetten voor transparantie van ingrediënten en voor beperking van het toevoegen van schadelijke microplastics zijn er nog niet. “Zolang er wetgeving ontbreekt, is het belangrijk dat merken als Seepje opstaan in de strijd tegen microplastics en laten zien dat het anders kan” zegt Harmen Spek, manager Innovations and Solutions bij de Plastic Soup Foundation. “Dit zal druk op nieuwe wetgeving zetten en uiteindelijk alle andere zeepmerken aansporen om ook schadelijke microplastics te verwijderen uit hun producten.”

Een schonere toekomst
Door het gebrek aan transparantie en regelgeving worden mensen beperkt in het maken van groene, duurzame keuzes. Dat is zonde, want de wil is vaak wel aanwezig. Gabriëlse: “Wij geloven dat bewustwording consumenten helpt met het maken van een juiste duurzame keuze. Hiervoor is transparantie essentieel. Daarom vind je op onze verpakkingen alle ingrediënten in normale-mensen-taal en met uitleg, zodat je als consument weet of het ingrediënt van plantaardige, minerale of synthetische oorsprong is. We zijn blij met de erkenning vanuit de Plastic Soup Foundation. Dat helpt consumenten met het maken van de juiste wasmiddelkeuze. Hopelijk zien we het keurmerk binnenkort terug bij meer wasmiddelen in de winkelschappen.”

Meer informatie over Seepje vind je hier: www.seepje.nl.

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 april 2025

Mediahuis Nederland en Facilicom Solutions verlengen samenwerking voor vijf jaar

In de wereld van de media is flexibiliteit cruciaal. De sector is constant in beweging, wat vraagt om een partner die kan meegroeien en zich kan aanpassen aan de...

30 juni 2025

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim

Natalie Hofman is per 1 juli aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business unit binnen Draaijer-HEYDAY Group. Met haar komst is het managementteam...

24 juli 2023

Planbord werkbonnen van Nocore Facility Apps nu beschikbaar

Wil je nog efficiënter werken en jouw backoffice eenvoudig digitale werkbonnen laten inplannen? Zeg gedag tegen Excel overzichten, maak voortaan gebruik van het Planbord Werkbonnen van Nocore Facility Apps....

22 januari 2024

Webinar Relationeel Contracteren

Op maandag 5 februari 2024 organiseren Facility Management Nederland en Next Level FM een webinar over Relationeel contracteren. Een vernieuwde wijze om invulling te geven aan een samenwerking waarbij...

26 maart 2024

Leiden cao-regelingen voor menstruatie- en overgangsklachten tot verminderde carrièrekansen?

“Zo’n 30% van de vrouwen heeft last menstruatie- of overgangsklachten die impact hebben op het dagelijks functioneren”, zegt gynaecoloog Judith Huirne in De Nieuws BV. Voor een deel van...

27 augustus 2025

Podcastserie Code Schoonmaak gaat van start: ‘Met Bert aan tafel’

Wat is kwaliteit van arbeid in de schoonmaak? Hoe ver reikt goed opdrachtgeverschap? En hoe bouw je een écht partnerschap tussen opdrachtgever, opdrachtnemer en schoonmaker? Onderwerpen die besproken gaan...

10 januari 2024

Henk Toering benoemd tot Algemeen Directeur Wecovi

Familiebedrijf Wecovi met ruim 50 jaar nationale en internationale ervaring in de recreatie- en schoonmaakbranche, kondigt met genoegen een verandering aan in de dagelijkse leiding. Per 8 januari 2024...

12 april 2024

Jack Stuifbergen in laatste aflevering podcast KraakHELDer

Breedweer Facilitaire Diensten lanceerde op dinsdag 9 april de (voorlopig) laatste aflevering van de zesdelige podcastserie ‘KraakHELDer’. Inge Diepman praat in de zesdelige podcastserie niet óver, maar mét de...

30 januari 2025

Ontdek de Schoonmaak. Voor en door de schoonmaak

“De krapte aan arbeidskrachten is de grootste zorg in schoonmaakland”, vertelt Ilse Vanhijfte van Schoonmakend Nederland in een interview met de redactie van Schoonmaakjournaal. “Als brancheorganisatie Schoonmakend Nederland konden...

17 december 2024

Met Tork meer efficiëntie in de keuken 

Van 13 tot en met 16 januari 2025 opent de Amsterdamse RAI haar deuren voor Horecava, dé vakbeurs voor horeca professionals. Tork is op deze beurs aanwezig met duurzame...