25 september 2025

Jubilarissen in schoonmaakland: Ronald Dros (DROS Schoonmaakdiensten): “40 jaar geleden begon ik bescheiden, maar het was de start van alles”

2025 is een bijzonder jubileumjaar voor de schoonmaakbranche. Opvallend veel bedrijven vieren een mijlpaal en op Schoonmaakjournaal geven we hen een podium. Om terug te blikken en vooruit te kijken. Want achter ieder schoonmaakbedrijf schuilt een uniek verhaal: van de eerste klus, tot de mensen die het verschil maken en de unieke visie die een organisatie draagt. We starten de reeks met DROS Schoonmaakdiensten uit Apeldoorn, die dit jaar haar 40-jarig jubileum viert. Oprichter en directeur Ronald Dros neemt ons mee van de allereerste ramen die hij bewassen heeft, tot de waarden die DROS vandaag de dag kenmerken en de blik op de toekomst.

Kunnen jullie je de allereerste schoonmaakklus nog herinneren?
“Jazeker. In de vakanties en op zaterdagen werkte ik bij schoonmaakbedrijf Wegerif. Toen zij vernamen dat ik een eigen bedrijf ging starten, heb ik van hen allerlei werk in onderaanneming gekregen. Mijn allereerste opdracht was het bewassen van de ramen van de Prof. Kohnstamm MAVO in Apeldoorn. Een bescheiden begin, maar wel de start van alles.”

De eerste locatie van DROS in Hoenderloo

Mensen maken DROS. Jullie zeggen ook dat ‘de mensen’ deze mijlpaal mogelijk hebben gemaakt. Wat is de mooiste anekdote uit de afgelopen 40 jaar om dit te illustreren?
“Dat klopt. Ik ben enorm trots op onze mensen die elke dag weer bji onze opdrachtgevers hun werkzaamheden met veel passie en toewijding uitvoeren en begeleiden. Onze mensen zijn het hart van de organisatie.

Veel medewerkers zijn langdurig bij ons in dienst en hebben zich doorontwikkeld naar (leidinggevende) functies. Een van mijn favoriete herinneringen is een gesprek met Patrick, een collega van de specialistische reiniging. Tijdens een functioneringsgesprek vroeg ik hem wat hij het leukste vond aan zijn werk. Hij dacht even na, kreeg een grote glimlach op zijn gezicht en zei toen: “Ik denk de vakanties.” Daar hebben we nog lang om gelachen.”

DROS is méér dan alleen schoonmaak. Zo bieden jullie ook groenprojecten en investeren jullie actief in medewerkers. Welke filosofie is in al die jaren hetzelfde gebleven?
“Rond het jaar 2000 hebben we besloten dat we onze opdrachtgevers bij alle voorkomende facilitaire diensten wilden ontzorgen. We hebben destijds de samenwerking opgezocht met diverse andere facilitaire bedrijven en zijn zelf een uitzendbureau opgestart. Later hebben we ook nog een hoveniersbedrijf gekocht. Na de bankencrises zijn we teruggegaan naar onze roots en hebben we afscheid genomen van het uitzendbureau en het hoveniersbedrijf. We hebben ons daarna succesvol gericht op het verder uitbouwen van ons schoonmaakbedrijf en de groothandel.

Wat altijd gebleven is: aandacht voor mensen. We investeren in opleidingen, van basisopleidingen schoonmaak tot specialistische vakopleidingen en kaderopleidingen voor leidinggevenden. Onze medewerkers specialistische reiniging hebben bijvoorbeeld allemaal een VCA-diploma, aangevuld met vakopleidingen zoals vloeronderhoud, gevelreiniging, glazenwasser en zijn opgeleid voor het werken op hoogte.

Daarnaast geven we mensen met een (voormalige) afstand tot de arbeidsmarkt een kans om mee te doen op de arbeidsmarkt en een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Heel belangrijk vind ik dat medewerkers hun competenties bij ons kunnen inzetten en doorgroeien. Zo bewaken we de cultuur die ons al 40 jaar draagt.”

Een schone blik naar de toekomst: hoe ziet DROS er over 10 jaar uit?
“In deze snel veranderende wereld vind ik 10 jaar verder kijken erg lastig. Ik denk echter wel dat we met dezelfde energie en passie het bedrijf blijven aansturen. Verder gaan we door met het geven van kansen aan mensen die mee willen doen in de maatschappij.

Daarnaast volgen we ontwikkelingen op het gebied van robotisering, digitalisering, ergonomie en duurzaamheid nauwlettend. Waar mogelijk passen we die ook toe. Maar het allerbelangrijkste blijft aandacht: voor medewerkers, opdrachtgevers en leveranciers.”

De huidige kantoorlocaties van DROS

 

 

 

 

 

 

 

 


Met dit jubileuminterview trapt DROS Schoonmaakdiensten de jubilarissen-serie af. In de komende weken volgen meer verhalen van schoonmaakbedrijven die een mijlpaal vieren. Ieder met hun eigen eerste klus, hun eigen anekdotes, en hun eigen blik op de toekomst. Volgende week is dat SVP Schoonmaak.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 maart 2024

Schoonmaakbedrijf EW zet diversiteit in de spotlight

Voor Janneke Verkerk, algemeen directeur van EW, werd haar persoonlijke reis naar succes gekenmerkt door vastberadenheid en doelgerichtheid. Gedurende haar carrière heeft ze altijd duidelijke doelen gesteld. Janneke wist...

22 juli 2024

Voortgang in nieuwe ZZP wetgeving

The Legal Company deelt informatie over de voortgang van de veranderende ZZP wetgeving. Ook organiseren zij op 3 oktober een masterclass over dit onderwerp. Lees er hier meer over....

25 april 2024

ANWB Zakelijk: 8 op de 10 ondernemers verwacht over te stappen op deelmobiliteit

Meer dan acht op de tien ondernemers (82%) verwacht over te stappen van het bezitten naar het delen van vervoersmiddelen. Dit blijkt uit een jaarlijks onderzoek van ANWB Zakelijk...

04 oktober 2024

Vel-voor-vel-dosering voor verminderd verbruik en verhoogde hygiëne met de Tork Xpress® Gecomprimeerde Multifold Handdoeken

De nieuwste papieren handdoekvulling is 50% compacter, waardoor er twee keer zoveel papieren handdoeken in de dispenser passen. De Tork (gecomprimeerde ) Handdoekbundels voor de Xpress® Multifold serie kent...

13 mei 2025

Aftermovie LIVE EXPERIENCE events Vileda Professional

Op 7 en 8 mei 2025 organiseerde Vileda Professional in Utrecht en Antwerpen haar LIVE EXPERIENCE events. Twee officiele momenten vanwege de lancering van de eerste Vermop-producten in Vileda-stijl....

23 januari 2019

Ben jij bij de Soop van FM Next Generation event op 7 maart?

Het wordt geen soap-aflevering, maar wel een power boost door… Soop. Op donderdagmiddag 7 maart organiseert platform FM Next Generation haar tweede event met spreker Soop. Gastheer van dit...

29 mei 2025

Carel Lurvink introduceert CaluGreen NEXT: reinigers zonder gevarensymbolen

Carel Lurvink lanceert met CaluGreen NEXT een nieuwe generatie professionele reinigers die veilig in gebruik zijn en effectief reinigen. Uniek aan deze lijn is dat alle producten volledig labelfree...

08 mei 2020

OSB alert: “Corona brengt veel onrust: vergeet schoonmakers in zorg en onderwijs niet bij testen op corona”

Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) roept op om bij het testen op Covid-19 in de zorg en onderwijs de schoonmakers niet te vergeten. Jeroen Veldboer (directeur OSB): “In veel...

26 maart 2025

Portret Ismeta Fehric (SVP Schoonmaak): “Schoonmaken zit echt in me”

“Als Ismeta binnenkomt, dan zijn de mensen direct blij. Dat is haar meerwaarde zonder dat ze het weet”, complimenteert leidinggevende Mirella Harkema haar collega. Ismeta wordt er verlegen van,...

01 maart 2023

Compliment & Waardering

“Sorry, ik maak een beetje veel lawaai, zei Meryem, terwijl ze onze 4e verdieping weer superschoon maakt en de stofzuiger achter zich aan trekt. Ach, zei ik, zoveel lawaai...