25 september 2025

Jubilarissen in schoonmaakland: Ronald Dros (DROS Schoonmaakdiensten): “40 jaar geleden begon ik bescheiden, maar het was de start van alles”

2025 is een bijzonder jubileumjaar voor de schoonmaakbranche. Opvallend veel bedrijven vieren een mijlpaal en op Schoonmaakjournaal geven we hen een podium. Om terug te blikken en vooruit te kijken. Want achter ieder schoonmaakbedrijf schuilt een uniek verhaal: van de eerste klus, tot de mensen die het verschil maken en de unieke visie die een organisatie draagt. We starten de reeks met DROS Schoonmaakdiensten uit Apeldoorn, die dit jaar haar 40-jarig jubileum viert. Oprichter en directeur Ronald Dros neemt ons mee van de allereerste ramen die hij bewassen heeft, tot de waarden die DROS vandaag de dag kenmerken en de blik op de toekomst.

Kunnen jullie je de allereerste schoonmaakklus nog herinneren?
“Jazeker. In de vakanties en op zaterdagen werkte ik bij schoonmaakbedrijf Wegerif. Toen zij vernamen dat ik een eigen bedrijf ging starten, heb ik van hen allerlei werk in onderaanneming gekregen. Mijn allereerste opdracht was het bewassen van de ramen van de Prof. Kohnstamm MAVO in Apeldoorn. Een bescheiden begin, maar wel de start van alles.”

De eerste locatie van DROS in Hoenderloo

Mensen maken DROS. Jullie zeggen ook dat ‘de mensen’ deze mijlpaal mogelijk hebben gemaakt. Wat is de mooiste anekdote uit de afgelopen 40 jaar om dit te illustreren?
“Dat klopt. Ik ben enorm trots op onze mensen die elke dag weer bji onze opdrachtgevers hun werkzaamheden met veel passie en toewijding uitvoeren en begeleiden. Onze mensen zijn het hart van de organisatie.

Veel medewerkers zijn langdurig bij ons in dienst en hebben zich doorontwikkeld naar (leidinggevende) functies. Een van mijn favoriete herinneringen is een gesprek met Patrick, een collega van de specialistische reiniging. Tijdens een functioneringsgesprek vroeg ik hem wat hij het leukste vond aan zijn werk. Hij dacht even na, kreeg een grote glimlach op zijn gezicht en zei toen: “Ik denk de vakanties.” Daar hebben we nog lang om gelachen.”

DROS is méér dan alleen schoonmaak. Zo bieden jullie ook groenprojecten en investeren jullie actief in medewerkers. Welke filosofie is in al die jaren hetzelfde gebleven?
“Rond het jaar 2000 hebben we besloten dat we onze opdrachtgevers bij alle voorkomende facilitaire diensten wilden ontzorgen. We hebben destijds de samenwerking opgezocht met diverse andere facilitaire bedrijven en zijn zelf een uitzendbureau opgestart. Later hebben we ook nog een hoveniersbedrijf gekocht. Na de bankencrises zijn we teruggegaan naar onze roots en hebben we afscheid genomen van het uitzendbureau en het hoveniersbedrijf. We hebben ons daarna succesvol gericht op het verder uitbouwen van ons schoonmaakbedrijf en de groothandel.

Wat altijd gebleven is: aandacht voor mensen. We investeren in opleidingen, van basisopleidingen schoonmaak tot specialistische vakopleidingen en kaderopleidingen voor leidinggevenden. Onze medewerkers specialistische reiniging hebben bijvoorbeeld allemaal een VCA-diploma, aangevuld met vakopleidingen zoals vloeronderhoud, gevelreiniging, glazenwasser en zijn opgeleid voor het werken op hoogte.

Daarnaast geven we mensen met een (voormalige) afstand tot de arbeidsmarkt een kans om mee te doen op de arbeidsmarkt en een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Heel belangrijk vind ik dat medewerkers hun competenties bij ons kunnen inzetten en doorgroeien. Zo bewaken we de cultuur die ons al 40 jaar draagt.”

Een schone blik naar de toekomst: hoe ziet DROS er over 10 jaar uit?
“In deze snel veranderende wereld vind ik 10 jaar verder kijken erg lastig. Ik denk echter wel dat we met dezelfde energie en passie het bedrijf blijven aansturen. Verder gaan we door met het geven van kansen aan mensen die mee willen doen in de maatschappij.

Daarnaast volgen we ontwikkelingen op het gebied van robotisering, digitalisering, ergonomie en duurzaamheid nauwlettend. Waar mogelijk passen we die ook toe. Maar het allerbelangrijkste blijft aandacht: voor medewerkers, opdrachtgevers en leveranciers.”

De huidige kantoorlocaties van DROS

 

 

 

 

 

 

 

 


Met dit jubileuminterview trapt DROS Schoonmaakdiensten de jubilarissen-serie af. In de komende weken volgen meer verhalen van schoonmaakbedrijven die een mijlpaal vieren. Ieder met hun eigen eerste klus, hun eigen anekdotes, en hun eigen blik op de toekomst. Volgende week is dat SVP Schoonmaak.

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 november 2022

Allemaal Winaars!

Vier finalisten, een volle zaal met nerveuze aanhang en een dagvoorzitter met humor. Drie ingrediënten voor een écht feest. Lees en kijk nogmaals mee op foto en film naar...

13 november 2025

FacilityApps en Cleaning Workx bundelen krachten voor verdere groei

FacilityApps, de ontwikkelaar van digitale oplossingen voor schoonmaakbedrijven, kondigt op 13 november 2025 een strategische samenwerking in de vorm van een joint venture aan met Cleaning Workx, specialist in...

14 januari 2025

ISS roept op tot leiderschap: Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een dringende noodzaak

ISS Facility Services doet een oproep aan bedrijven om daadkrachtig leiderschap te tonen in de transitie naar sociale en ecologische verduurzaming. Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een...

27 oktober 2023

Tjerk Heukelom nieuwe Operations Performance Director ISS Facility Services

ISS Facility Services maakt bekend dat Tjerk Heukelom is benoemd als Operations Performance Director. Vanaf 1 oktober heeft hij deze positie opgepakt en draagt hij de verantwoordelijkheid voor het...

11 april 2024

“De schoonmaker is vaak onterecht het stereotype beeld van de WML-sector”

Bij de discussie over een mogelijke verhoging van het wettelijk minimumloon wordt vaak een foto van een schoonmaker geplaatst. Waarom? is de vraag hierbij. Want dit is niet terecht....

26 februari 2022

Oh, wat een week (8)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 21 februari: #Blog: van Passie naar Kwaliteit. ‘Hoe maken we schoonmaak sexy?’ wordt wel eens gevraagd. Laten we eerlijk...

04 september 2023

Workshops in week lezen & schrijven

In de Week van lezen & schrijven (8 t/m 15 september) organiseert Schoonmakend Nederland twee workshops over het herkennen en omgaan met lage basisvaardigheden. In de schoonmaakbranche heeft ruim...

20 mei 2025

Schoonmaken met warmte en slimme AI-technologie

Dreame Technology  lanceert de H15 Pro Heat. Een nieuwe nat- en droog steelstofzuiger die AI-gestuurde reiniging combineert met heetwatergebruik. De H15 Pro Heat is Dreame’s eerste steelstofzuiger die reinigt...

19 september 2025

Maurice Roijer (Schiphol Group) schuift aan tafel bij podcast ‘Met Bert aan Tafel’

In aflevering 2 van de podcastserie ‘𝐌𝐞𝐭 𝐁𝐞𝐫𝐭 𝐚𝐚𝐧 𝐓𝐚𝐟𝐞𝐥’ van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag schuift 𝐌𝐚𝐮𝐫𝐢𝐜𝐞 𝐑𝐨𝐢𝐣𝐞𝐫 (Schiphol Group) aan tafel bij voorzitter Bert van Boggelen. Bert en...

18 januari 2024

In 2024 weer live tekensessies Code Schoonmaak

In 2023 zijn er wel 127 nieuwe ondertekenaars bijgekomen voor de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. De organisatie achter de Code dankt alle ondertekenaars hartelijk voor het ondersteunen van de Code...