8 april 2025

Terugblik Controleurs- en Inspecteursdag VSR & SSK

Op dinsdag 25 maart 2025 vond – aansluitend aan het Keurmerkhoudersoverleg – de jaarlijkse Controleurs- en Inspecteursdag van VSR en de Stichting Schoonmaakkwaliteit (SSK) plaats in het Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Een bijeenkomst bedoeld om ervaringen uit het werkveld te delen, praktische knelpunten te bespreken en gezamenlijk tot inzichten te komen die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse kwaliteitsmetingen binnen de schoonmaakbranche. De organisatie blikt terug.

De middag begon met een gezamenlijke sessie. Freek Veneman, bestuurslid van VSR , gaf een verhelderende presentatie over het uitvoeren van controles binnen kleine gebouwen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden werd duidelijk dat het controleren van één enkele locatie relatief eenvoudig is: je doorloopt de vaste methodiek van inventarisatie, codering, categoriebepaling en steekproefselectie. Daarbij zijn looptijden en controle-inspanningen goed te beheersen.

Begrip ‘ruimte’ herdefiniëren
Maar de realiteit is vaak complexer. Wat als in een schoonmaakcontract meerdere, verspreid gelegen gebouwen zijn opgenomen? Of als je binnen een wijk of regio met tientallen wooncomplexen of kantoorfilialen te maken hebt? Dan nemen vooral reistijd en logistiek een grote rol in. Een casus toonde aan hoe één contract met 125 locaties leidde tot 29 bezoeken en een controle-inspanning van bijna 4 uur – waarvan slechts een klein deel daadwerkelijke schoonmaakcontrole betrof.

Een slimme benadering bleek het herdefiniëren van het begrip ‘ruimte’. Door wooncomplexen of flats als ‘locatie-ruimtes’ te coderen, kon het aantal benodigde verplaatsingen drastisch worden verlaagd, zonder in te boeten op steekproefgrootte of betrouwbaarheid. Door 6 grotere locaties te selecteren in plaats van 29 verspreide, werd de inspectie-inspanning teruggebracht naar ongeveer 2 uur. Dit illustreert het belang van flexibiliteit en slimme toepassing van de bestaande richtlijnen binnen het VSR-KMS.

Freek Veneman sloot af met een pleidooi voor consequente toepassing van steekproefregels: willekeur is essentieel. Elke afwijking van de afgesproken methodiek – hoe klein ook – kan de betrouwbaarheid van de schoonmaakcontrole ondermijnen.

Praktijkvragen en interactieve discussie
Na het plenaire deel volgde een interactieve discussie in twee parallelle sessies onder leiding van Ineke Meijerink en Lydia Huizinga, beide gewaardeerd VSR-KMS-docent, waarin praktijkvragen uit het werkveld centraal stonden. Deze sessie bracht veel herkenning en zorgde voor levendige uitwisseling tussen deelnemers.

Een terugkerend thema was de interpretatie van contactpunten van eindgebruikers, bijvoorbeeld bij geïntegreerde stopcontacten in bureaus of handdoekautomaten. Wat valt binnen de dagelijkse schoonmaak, en wat niet? De consensus: alleen de delen die duidelijk als dagelijkse contactpunten functioneren (zoals de uitgiftemond van een handdoekautomaat) vallen onder reguliere beoordeling. Alles wat naar de ‘binnenzijde’ neigt, vereist een heldere vermelding in het schoonmaakprogramma of de inventarisatie.

Resultaatgericht vs. inspanningsgericht
Ook de grens tussen resultaatgerichte en inspanningsgerichte contracten werd onder de loep genomen. Resultaatgericht lijkt aantrekkelijk, maar vereist een zeer duidelijke omschrijving van oplevermomenten, verwachte vervuilingsniveaus en frequenties. Controleurs benadrukten het belang van inzicht in het schoonmaakmoment om hervervuiling goed te kunnen inschatten. Dit belang is vooral groot bij scholen, waar de dynamiek overdag groot is en hervervuiling op de loer ligt.

Verder kwamen moeilijk schoon te maken plekken aan bod, zoals hoge kasten, inbouwputjes en zandrijke vloeren in basisscholen. De algemene conclusie: tenzij iets expliciet is opgenomen in het schoonmaakprogramma, kan het niet zomaar worden afgekeurd tijdens een controle. Tegelijkertijd blijft het de taak van de controleur om bijzonderheden te noteren en duidelijke adviezen te geven over afwijkende situaties.

Plattegronden helpen met bepalen ruimtegrenzen
Een interessant discussiepunt was het belang van plattegronden. Hoewel niet verplicht, zijn deze in de praktijk onmisbaar voor het juist bepalen van ruimtegrenzen – vooral bij grotere panden met meerdere verdiepingen en vloeren. Zonder plattegrond wordt het lastig om bijvoorbeeld vloervlekken correct toe te wijzen aan specifieke oppervlakken.

Tot slot kwamen specifieke vragen aan bod zoals de bereikbaarheid van schoon te maken objecten binnen ARBO-regels, en de controle van segmenten binnen lockers of toiletgroepen. Telkens bleek weer: goede vakkennis, heldere afspraken en documentatie in het programma zijn de sleutel tot eerlijke en consistente controles.

De Controleurs- en Inspecteursdag 2025 was daarmee niet alleen leerzaam, maar vooral ook een praktische dag vol herkenning, discussie en samenwerking. Met nieuwe inzichten, gedeelde dilemma’s en concrete handvatten keren de deelnemers terug naar hun werkveld – klaar om hun controles nóg scherper en doeltreffender uit te voeren.

 

Bron: VSR

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 januari 2025

Hasan Manav, 30 jaar met passie en trots in de schoonmaakbranche

In januari 2024 spraken we met Hasan Manav, directeur van TPA Cleaning Services, over zijn 29-jarige loopbaan in de schoonmaakbranche. Destijds keek hij vol vertrouwen uit naar de bijzondere...

01 oktober 2024

Tork Vision Schoonmaken: Datagestuurde efficiëntie voor betere hygiëne en werkplezier

Tork Vision Schoonmaken optimaliseert schoonmaakprocessen door realtime data te gebruiken. Dit systeem geeft facility managers én schoonmakers exact inzicht in waar en wanneer actie nodig is. Hiermee zijn de...

17 januari 2023

Energielijst 2023: meer geld beschikbaar voor duurzame investeringen van bedrijven

Wil je duurzaam investeren, maar twijfel je nog? De overheid stelt dit jaar € 249 miljoen beschikbaar aan ondernemers die willen investeren in energiezuinige technieken via de regeling Energie-investeringsaftrek...

06 juni 2023

Tork toont combi hygiëne, duurzaamheid en digitalisering

Woensdag 7 juni begint Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Jaarbeurs Utrecht. Drie dagen lang bieden 200 exposanten facilitaire en schoonmaakoplossingen aan de bezoekers. Ook Tork is weer aanwezig op...

07 juli 2025

Vanaf 2026 verplicht loontransparantie: bedrijven moeten laten zien wat ze betalen

Redacteur van duurzaamheid en economie Basia Elting publiceerde in Trouw het nieuwsbericht over de loonstransparantie die bedrijven vanaf 2026 moeten gaan voeren. Vanaf juni 2026 zijn bedrijven in de...

18 december 2024

Update ZZP, ja of nee?

Ondernemend Nederland is druk met zich afvragen: kan het nu wel of nee met ZZP? De onduidelijkheid houdt aan. The Legal Company schetst de laatste ontwikkelingen. Het laatste nieuws...

03 juli 2023

Marten Kops nieuwe directeur NVZ

NVZ, de branchevereniging voor importeurs en fabrikanten van was-, reinigings-, onderhouds- en desinfectiemiddelen en schoonmaakmachines, stelt met ingang van 1 juli 2023 Marten Kops aan als nieuwe directeur. Hij...

19 oktober 2021

Dag 2 CAO onderhandelingen schoonmaak- en glazenwassersbranche

Op 14 oktober zijn in Zeist de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche voortgezet. In een constructieve sfeer zijn de wederzijdse voorstellen verder verkend en...

19 november 2018

Poetshulpen gevraagd: Assist at Home zet in op persoonlijk en waardering

De vraag naar personeel in de schoonmaaksector is in een jaar tijd met een derde gestegen. Dat blijkt uit cijfers bij de VDAB. Het aantal mensen dat via dienstencheques...

28 juni 2024

FOTOFRIDAY Ook schoonmaak kleurt oranje

Ook de schoonmaakbranche leeft mee met Oranje en gunt het Nederlands voetbalteam winst. Meerdere bedrijven pakken het EK aan om ludieke acties in te zetten. Als voorbeeld delen we...