8 april 2025

Terugblik Controleurs- en Inspecteursdag VSR & SSK

Op dinsdag 25 maart 2025 vond – aansluitend aan het Keurmerkhoudersoverleg – de jaarlijkse Controleurs- en Inspecteursdag van VSR en de Stichting Schoonmaakkwaliteit (SSK) plaats in het Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Een bijeenkomst bedoeld om ervaringen uit het werkveld te delen, praktische knelpunten te bespreken en gezamenlijk tot inzichten te komen die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse kwaliteitsmetingen binnen de schoonmaakbranche. De organisatie blikt terug.

De middag begon met een gezamenlijke sessie. Freek Veneman, bestuurslid van VSR , gaf een verhelderende presentatie over het uitvoeren van controles binnen kleine gebouwen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden werd duidelijk dat het controleren van één enkele locatie relatief eenvoudig is: je doorloopt de vaste methodiek van inventarisatie, codering, categoriebepaling en steekproefselectie. Daarbij zijn looptijden en controle-inspanningen goed te beheersen.

Begrip ‘ruimte’ herdefiniëren
Maar de realiteit is vaak complexer. Wat als in een schoonmaakcontract meerdere, verspreid gelegen gebouwen zijn opgenomen? Of als je binnen een wijk of regio met tientallen wooncomplexen of kantoorfilialen te maken hebt? Dan nemen vooral reistijd en logistiek een grote rol in. Een casus toonde aan hoe één contract met 125 locaties leidde tot 29 bezoeken en een controle-inspanning van bijna 4 uur – waarvan slechts een klein deel daadwerkelijke schoonmaakcontrole betrof.

Een slimme benadering bleek het herdefiniëren van het begrip ‘ruimte’. Door wooncomplexen of flats als ‘locatie-ruimtes’ te coderen, kon het aantal benodigde verplaatsingen drastisch worden verlaagd, zonder in te boeten op steekproefgrootte of betrouwbaarheid. Door 6 grotere locaties te selecteren in plaats van 29 verspreide, werd de inspectie-inspanning teruggebracht naar ongeveer 2 uur. Dit illustreert het belang van flexibiliteit en slimme toepassing van de bestaande richtlijnen binnen het VSR-KMS.

Freek Veneman sloot af met een pleidooi voor consequente toepassing van steekproefregels: willekeur is essentieel. Elke afwijking van de afgesproken methodiek – hoe klein ook – kan de betrouwbaarheid van de schoonmaakcontrole ondermijnen.

Praktijkvragen en interactieve discussie
Na het plenaire deel volgde een interactieve discussie in twee parallelle sessies onder leiding van Ineke Meijerink en Lydia Huizinga, beide gewaardeerd VSR-KMS-docent, waarin praktijkvragen uit het werkveld centraal stonden. Deze sessie bracht veel herkenning en zorgde voor levendige uitwisseling tussen deelnemers.

Een terugkerend thema was de interpretatie van contactpunten van eindgebruikers, bijvoorbeeld bij geïntegreerde stopcontacten in bureaus of handdoekautomaten. Wat valt binnen de dagelijkse schoonmaak, en wat niet? De consensus: alleen de delen die duidelijk als dagelijkse contactpunten functioneren (zoals de uitgiftemond van een handdoekautomaat) vallen onder reguliere beoordeling. Alles wat naar de ‘binnenzijde’ neigt, vereist een heldere vermelding in het schoonmaakprogramma of de inventarisatie.

Resultaatgericht vs. inspanningsgericht
Ook de grens tussen resultaatgerichte en inspanningsgerichte contracten werd onder de loep genomen. Resultaatgericht lijkt aantrekkelijk, maar vereist een zeer duidelijke omschrijving van oplevermomenten, verwachte vervuilingsniveaus en frequenties. Controleurs benadrukten het belang van inzicht in het schoonmaakmoment om hervervuiling goed te kunnen inschatten. Dit belang is vooral groot bij scholen, waar de dynamiek overdag groot is en hervervuiling op de loer ligt.

Verder kwamen moeilijk schoon te maken plekken aan bod, zoals hoge kasten, inbouwputjes en zandrijke vloeren in basisscholen. De algemene conclusie: tenzij iets expliciet is opgenomen in het schoonmaakprogramma, kan het niet zomaar worden afgekeurd tijdens een controle. Tegelijkertijd blijft het de taak van de controleur om bijzonderheden te noteren en duidelijke adviezen te geven over afwijkende situaties.

Plattegronden helpen met bepalen ruimtegrenzen
Een interessant discussiepunt was het belang van plattegronden. Hoewel niet verplicht, zijn deze in de praktijk onmisbaar voor het juist bepalen van ruimtegrenzen – vooral bij grotere panden met meerdere verdiepingen en vloeren. Zonder plattegrond wordt het lastig om bijvoorbeeld vloervlekken correct toe te wijzen aan specifieke oppervlakken.

Tot slot kwamen specifieke vragen aan bod zoals de bereikbaarheid van schoon te maken objecten binnen ARBO-regels, en de controle van segmenten binnen lockers of toiletgroepen. Telkens bleek weer: goede vakkennis, heldere afspraken en documentatie in het programma zijn de sleutel tot eerlijke en consistente controles.

De Controleurs- en Inspecteursdag 2025 was daarmee niet alleen leerzaam, maar vooral ook een praktische dag vol herkenning, discussie en samenwerking. Met nieuwe inzichten, gedeelde dilemma’s en concrete handvatten keren de deelnemers terug naar hun werkveld – klaar om hun controles nóg scherper en doeltreffender uit te voeren.

 

Bron: VSR

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 maart 2025

Blog Laura de la Mar (Gastvrijheid in bedrijf): Hoe heet jouw schoonmaker?

"Sinds kort werkt er een nieuw schoonmaakbedrijf in ons kantoorpand. Bijna dagelijks zie ik dezelfde schoonmaakmedewerker. Vanaf dag één viel me iets op: ze maakte liever geen contact. Op...

07 augustus 2023

Let’s go to CMS Berlin

Na de vakantie kan jouw volgende trip die naar Berlijn zijn. Daar vindt van 19 tot en met 22 september weer de CMS plaats. Een vakbeurs waar je als...

27 november 2018

Viert Nederland in 2019 De Dag van de Schoonmaker op 14 of 15 juni?

“Opnieuw organiseren we volgend jaar De Dag van de Schoonmaker. Maar we staan voor een grote uitdaging!”, meldt het organisatieteam. De Dag van de Schoonmaker 2019 valt namelijk op...

02 februari 2019

SC Johnson op zorgbeurs Soins et Santé: “Handhygiëne is voor iedereen een dagelijkse uitdaging”

Voor het eerst presenteert SCJohnson Professional zich onder die naam op de zorgbeurs Soins et Santé, stand 1140. Dat is op z’n minst bijzonder, bijna 4 jaar na de...

23 augustus 2024

#FOTOFRIDAY Dak schoonmaak start met drone inspectie

Jelle Threels, eigenaar van Schoonmaakbedrijf Jelle Threels deelt trots een foto van een schoon dak. Want ook daken hebben professionele schoonmaak nodig. “We inspecteren het dak met onze drone...

02 mei 2023

The Future is NOW

Op vrijdag 24 april organiseerde Numatic haar Future Friday voor schoonmaakbedrijven. Tweejaarlijks maakt de fabrikant en distributeur van professionele en consumenten reinigingsmachines tijd om haar relaties een week lang...

06 februari 2019

Nieuw: overheidsopdracht voor schoonmaak militaire gebouwen

De ministerraad gaat op voorstel van minister van Defensie Didier Reynders akkoord met de lancering van een meerjarige overheidsopdracht van diensten voor de huishoudelijke schoonmaak van de militaire gebouwen in de kwartieren...

27 januari 2025

Oproep: Denk jij als werkgever mee over de update van de arbocatalogus?

Schoonmakend Nederland en RAS werken samen aan een update van de arbocatalogus. Hierin staan afspraken over gezond en veilig werken in de branche. De inhoud van een aantal hoofdstukken...

27 december 2022

Blog: “Terugkijkend naar 2022 en vooruitkijkend naar 2023”

Geert van de Laar, voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag, neemt tijdens de feestdagen tijd voor bezinning. Lees zijn blog over terug- en vooruitkijken: Terugblik “Je kunt je het haast niet...

25 april 2025

Koninklijk vegen doe je zo

Ben jij al helemaal on a roll met je Koningsdag-versiering? Tuig niet alleen jezelf, maar ook je toilet op voor het oranjefeest van het jaar. Met The Dutch Edition...