8 april 2025

Terugblik Controleurs- en Inspecteursdag VSR & SSK

Op dinsdag 25 maart 2025 vond – aansluitend aan het Keurmerkhoudersoverleg – de jaarlijkse Controleurs- en Inspecteursdag van VSR en de Stichting Schoonmaakkwaliteit (SSK) plaats in het Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Een bijeenkomst bedoeld om ervaringen uit het werkveld te delen, praktische knelpunten te bespreken en gezamenlijk tot inzichten te komen die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse kwaliteitsmetingen binnen de schoonmaakbranche. De organisatie blikt terug.

De middag begon met een gezamenlijke sessie. Freek Veneman, bestuurslid van VSR , gaf een verhelderende presentatie over het uitvoeren van controles binnen kleine gebouwen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden werd duidelijk dat het controleren van één enkele locatie relatief eenvoudig is: je doorloopt de vaste methodiek van inventarisatie, codering, categoriebepaling en steekproefselectie. Daarbij zijn looptijden en controle-inspanningen goed te beheersen.

Begrip ‘ruimte’ herdefiniëren
Maar de realiteit is vaak complexer. Wat als in een schoonmaakcontract meerdere, verspreid gelegen gebouwen zijn opgenomen? Of als je binnen een wijk of regio met tientallen wooncomplexen of kantoorfilialen te maken hebt? Dan nemen vooral reistijd en logistiek een grote rol in. Een casus toonde aan hoe één contract met 125 locaties leidde tot 29 bezoeken en een controle-inspanning van bijna 4 uur – waarvan slechts een klein deel daadwerkelijke schoonmaakcontrole betrof.

Een slimme benadering bleek het herdefiniëren van het begrip ‘ruimte’. Door wooncomplexen of flats als ‘locatie-ruimtes’ te coderen, kon het aantal benodigde verplaatsingen drastisch worden verlaagd, zonder in te boeten op steekproefgrootte of betrouwbaarheid. Door 6 grotere locaties te selecteren in plaats van 29 verspreide, werd de inspectie-inspanning teruggebracht naar ongeveer 2 uur. Dit illustreert het belang van flexibiliteit en slimme toepassing van de bestaande richtlijnen binnen het VSR-KMS.

Freek Veneman sloot af met een pleidooi voor consequente toepassing van steekproefregels: willekeur is essentieel. Elke afwijking van de afgesproken methodiek – hoe klein ook – kan de betrouwbaarheid van de schoonmaakcontrole ondermijnen.

Praktijkvragen en interactieve discussie
Na het plenaire deel volgde een interactieve discussie in twee parallelle sessies onder leiding van Ineke Meijerink en Lydia Huizinga, beide gewaardeerd VSR-KMS-docent, waarin praktijkvragen uit het werkveld centraal stonden. Deze sessie bracht veel herkenning en zorgde voor levendige uitwisseling tussen deelnemers.

Een terugkerend thema was de interpretatie van contactpunten van eindgebruikers, bijvoorbeeld bij geïntegreerde stopcontacten in bureaus of handdoekautomaten. Wat valt binnen de dagelijkse schoonmaak, en wat niet? De consensus: alleen de delen die duidelijk als dagelijkse contactpunten functioneren (zoals de uitgiftemond van een handdoekautomaat) vallen onder reguliere beoordeling. Alles wat naar de ‘binnenzijde’ neigt, vereist een heldere vermelding in het schoonmaakprogramma of de inventarisatie.

Resultaatgericht vs. inspanningsgericht
Ook de grens tussen resultaatgerichte en inspanningsgerichte contracten werd onder de loep genomen. Resultaatgericht lijkt aantrekkelijk, maar vereist een zeer duidelijke omschrijving van oplevermomenten, verwachte vervuilingsniveaus en frequenties. Controleurs benadrukten het belang van inzicht in het schoonmaakmoment om hervervuiling goed te kunnen inschatten. Dit belang is vooral groot bij scholen, waar de dynamiek overdag groot is en hervervuiling op de loer ligt.

Verder kwamen moeilijk schoon te maken plekken aan bod, zoals hoge kasten, inbouwputjes en zandrijke vloeren in basisscholen. De algemene conclusie: tenzij iets expliciet is opgenomen in het schoonmaakprogramma, kan het niet zomaar worden afgekeurd tijdens een controle. Tegelijkertijd blijft het de taak van de controleur om bijzonderheden te noteren en duidelijke adviezen te geven over afwijkende situaties.

Plattegronden helpen met bepalen ruimtegrenzen
Een interessant discussiepunt was het belang van plattegronden. Hoewel niet verplicht, zijn deze in de praktijk onmisbaar voor het juist bepalen van ruimtegrenzen – vooral bij grotere panden met meerdere verdiepingen en vloeren. Zonder plattegrond wordt het lastig om bijvoorbeeld vloervlekken correct toe te wijzen aan specifieke oppervlakken.

Tot slot kwamen specifieke vragen aan bod zoals de bereikbaarheid van schoon te maken objecten binnen ARBO-regels, en de controle van segmenten binnen lockers of toiletgroepen. Telkens bleek weer: goede vakkennis, heldere afspraken en documentatie in het programma zijn de sleutel tot eerlijke en consistente controles.

De Controleurs- en Inspecteursdag 2025 was daarmee niet alleen leerzaam, maar vooral ook een praktische dag vol herkenning, discussie en samenwerking. Met nieuwe inzichten, gedeelde dilemma’s en concrete handvatten keren de deelnemers terug naar hun werkveld – klaar om hun controles nóg scherper en doeltreffender uit te voeren.

 

Bron: VSR

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 augustus 2024

Schoonmaakbedrijf CSU neemt branchegenoot ICS over

Schoonmaakbedrijf CSU is voornemens collega ICS over te nemen. Bij het Eindhovense bedrijf werken landelijk ruim 1300 medewerkers. De overname sluit goed aan bij de strategische keuze van marktleider...

22 oktober 2024

Surprise: Schoonmaker van het Jaar 2025 start op 5 december 2024

Op donderdag 5 december 2024 start de inschrijving voor de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar 2025: "We zorgen voor een verrassing, een surprise voor uitblinkende en gespecialiseerde hygiënehelden,...

05 december 2022

‘Wij brengen de wc naar de cloud’

Een kantoorgebouw dat uitgerust is met de wc-technologie van het Antwerpse IPEE bespaart 40 à 60 procent water per maand. Bovendien geeft deze technologie inzicht in het gebruik waardoor...

18 oktober 2023

Tork Constante Luchtverfrisser™ draagt bij aan continu frisse sanitairbeleving

Het efficiënt runnen van sanitaire ruimtes is van cruciaal belang. Toch blijkt dit in de praktijk een moeizaam proces te zijn. Sanitaire ruimtes vormen namelijk de grootste bron van...

17 augustus 2025

Maak kennis met Shane Dingena (Balans) als nieuw lid FMNextGEN

Wie is Shane Dingena en waarom heeft hij zich aangesloten bij jongerenplatform FMNextGen? Maak kennis met Shane, wat hij doet bij in de schoonmaakbranche en vooral waarom. In voorjaar...

05 maart 2025

Hoe creëer je werkgeluk en behoud je talent?

Het behouden van getalenteerde medewerkers is in de huidige tijden van personeelskrapte essentieel. Recent onderzoek toont aan dat medewerkers vaker van werkgever wisselen dan dat ze intern doorgroeien. Deze...

27 oktober 2022

Bereken zelf jouw besparingspotentieel Green Care Professional

Met de Green Care Performance Calculator bereken je, afgestemd op jouw bedrijfssegment, snel en makkelijk hoeveel CO2, plastic en ruwe olie jouw bedrijf op jaarbasis kan besparen door over...

23 juli 2020

FM-benchmark coronacrisis: preventieve diensten als schoonmaak hebben positieve impact

De facilitaire branche was altijd al in beweging, maar door de coronacrisis is ze in een stroomversnelling geraakt. Dit blijkt uit de Benchmark facility management, een initiatief van Asito...

07 maart 2019

Groene koplopers Gerrit Visser (Innovi): “90% besparing op water en chemie”

“Door te werken met stoom- en droogijstechnologie besparen we op water en chemie”, opent Gerrit Visser, directeur van Innovi uit Vroomshoop, het gesprek. “Het zijn duurzame reinigingsoplossingen, die sneller, een...

13 februari 2024

Spectro & Gloovy Eco Gloves slaan de handschoenen ineen

Spectro en Gloovy Eco Gloves gaan op twee manieren samenwerken. Enerzijds zullen de fabrieksmedewerkers van Spectro zelf de handschoenen gaan gebruiken. Anderzijds zal het bedrijf deze ook distribueren bij...