19 maart 2019

Sjaak Zevenhoven (Okee): “Met housekeeping app realiseren we optimale aandacht voor de gasten”

“We zijn enthousiast over de Leviy-app”, vertelt Sjaak Zevenhoven, directeur van Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn. “Hiermee realiseren we optimale aandacht voor de gasten van Van der Valk Avifauna.” In februari liet onze redactie co-founder van Leviy, Sebastiaan van der Vinne, aan het woord. Vervolgens vertellen twee relaties over de toepassing van de housekeeping-app in hun hotel en welke invloed dit op hun medewerkers en gasten heeft. Op 28 februari kwam Saqlain Umer van Hotel Jakarta aan het woord. Ditmaal spreekt Sjaak Zevenhoven over zijn ervaringen. Een inspirerend drieluik.

Eind 2017 startte Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn met de schoonmaak in Van der Valk Avifauna. Directeur Sjaak Zevenhoven blikt terug naar de start: “Voor ons was het hotel-schoonmaakonderhoud nieuw, met het contract met Avifauna begon een mooie leerperiode.”

Voordelen werden waarheid
“Een van de zaken die we direct aanpakten, was housekeeping. Alle activiteiten gebeurden nog handmatig, met formulieren. Je had er gewoon een fulltime administratief medewerker voor nodig. Dit moest toch handiger kunnen. Ik ben gaan zoeken voor een efficiënte oplossing en kwam via internet in contact met Leviy. Op basis van de voordelen die Leviy schetste, heb ik de beslissing genomen om met de housekeeping-app te gaan werken. En de voordelen zijn waarheid geworden. Bovendien werken we nu papierloos.”

Oud versus nieuw
Sjaak schetst inzicht: “Ter vergelijking beschrijf ik een dag in de ‘oude’ situatie: de leidinggevende arriveert 30 minuten eerder dan de medewerkers. Zij haalt een lijst, vier A4-printjes, van blijvende/vertrekkende gasten op bij receptie, maakt een verdeling en schrijft handmatig gegevens over op acht nieuwe lijsten voor de schoonmaakmedewerkers. De medewerkers nemen de lijsten in ontvangst en gaan aan de slag. De leidinggevende gaat terug naar de receptie voor een nieuwe statuslijst, gaat met deze lijst de schoonmakers langs en verwerkt handmatig de actuele status over vertrek gasten, of de kamers schoon zijn etc. Deze actuele gegevens geeft zij weer door aan de receptie en begint weer opnieuw. Een omslachtig proces.”

De nieuwe situatie ten opzichte van de oude scheelt zo’n 4 à 5 uur werk per dag voor de leidinggevende.

Optimale aandacht voor de gast
“Nu hebben we de app. Een huidige dag uit het leven van een leidinggevende ziet er heel anders uit. Zij komt 10 minuutjes eerder dan de medewerkers. Op dat moment is het systeem al gevoed vanuit het reserveringssysteem. Zij wijst simpel online de uit te voeren werkzaamheden aan medewerkers toe. De medewerkers klikken op ‘start’ bij aanvang van de kamerschoonmaak, en op ‘stop’ als hij/zij klaar is. Deze info is direct bij receptie in systeem zichtbaar. Als er op dat moment gasten willen inchecken, is duidelijk in welke kamer dat wel/niet kan. Geen onnodige communicatie met wie dan ook nodig. Optimale aandacht voor de gast.”

De nieuwe situatie ten opzichte van de oude scheelt zo’n 4 à 5 uur werk per dag voor de leidinggevende. Zij kan nu doen wat haar functie zegt te doen: leidinggeven aan en ondersteunen van de medewerkers, checken van de kamers, de medewerkers voorzien van goed materiaal. De kwaliteit van de service is hierdoor gestegen”, stelt Sjaak.

Al snel enthousiast
“De overstap naar de app kende een korte gewenningsperiode. Bij de start van het contract met Avifauna hebben we de in dienst zijnde medewerkers overgenomen. Zij moesten natuurlijk even aan het werken met de app wennen, zoals ieder nieuw systeem een verandering betekent. De eerste dagen hadden zij vooral het gevoel enorm gecontroleerd te worden, alsof iedere voetstap geregistreerd werd. Na een week was dit over en omgedraaid in enthousiasme over de duidelijkheid die de app biedt. Zelf gebruik ik de app ook, nu hoef ik niet altijd naar het hotel toe om te weten wat er gebeurt. Ik kan op afstand zien wat de status is. Dat geeft een gevoel van rust.”

Support en ontwikkeling
“Tijdens de opstart hebben we op support en ondersteuning van Leviy mogen rekenen. Ik had zelf nog wat op-en aanmerkingen. De jongens van Leviy luisterden goed en droegen direct oplossingen aan. Zo zie je dat het systeem in ontwikkeling is. Leviy is een fijne partij om mee samen te werken. En we breiden deze samenwerking uit, het volgende hotel komt eraan!”

Op de foto Sjaak Zevenhoven en Herma Penders, hoofd housekeeping Van der Valk Avifauna. De foto is gemaakt door Hester Sier.

Over de Leviy housekeeping app
Een tevreden gast; dat is waar het in een hotel om draait. Om een gast een fijne beleving te kunnen geven, is het noodzakelijk dat de hotelprocessen optimaal verlopen. Hoe kun je deze processen efficiënt inrichten zodat medewerkers hun volledige focus op de gast kunnen richten? Met inzicht in kwaliteit, voortgang en onderhoudsproblemen. Ook met betrekking tot schoonmaak en onderhoud. Leviy biedt met zijn housekeeping-app een oplossing voor hotels.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 december 2023

Nocore en gasten kijken terug op geslaagde Superuser-bijeenkomst

Op 28 november was de zaal van H20 Esports in Purmerend gevuld met superusers van Nocore, klanten die gebruik maken van en ook meedenken over meerdere softwaremodules van Nocore....

18 oktober 2023

Tork Constante Luchtverfrisser™ draagt bij aan continu frisse sanitairbeleving

Het efficiënt runnen van sanitaire ruimtes is van cruciaal belang. Toch blijkt dit in de praktijk een moeizaam proces te zijn. Sanitaire ruimtes vormen namelijk de grootste bron van...

18 februari 2022

Uitnodiging ALV en Lustrumviering SIEV

Woensdag 16 maart wordt een feestelijke middag voor SIEV en haar leden. Dan vindt namelijk de ALV en de viering van het tweede lustrum van de branchevereniging plaats. Daarnaast...

25 april 2023

Mohadese Pooloe (FVH): “Mijn baan als rayonmanager is elke dag weer anders”

Ze was er eigenlijk niet naar op zoek, maar werd twee jaar geleden ineens gebeld met het aanbod om als rayonmanager in de schoonmaak aan de slag te gaan....

09 december 2022

HAN Facility Management maakt podcastserie ‘Preach what you practice’

Weet je dat studenten en docenten van de opleiding Han Facility Management de podcastserie ‘Preach what you practice’ maken? Susan Broekman en Bart Noordhof gingen in de eerste aflevering...

17 februari 2025

RAS helpt bij loyaliteitsbonus jongeren

In november 2024 deelde de RAS een lijst met medewerkers die voor de loyaliteitsbonus in aanmerking kwamen met werkgevers en werknemers. Op deze lijst kwam een groep die jong...

27 oktober 2022

Care ontvangt VN-duurzaamheidscertificaat ‘SDG Pioneer’

Op de Dag van de Duurzaamheid, ontving het Belgische schoonmaakbedrijf Care het ‘SDG Pioneer’-certificaat van UNITAR, het United Nations Institute for Training and Research. Voor de expert in de...

02 juli 2020

Anderhalvemeters maken in musea en het nieuwe normaal: wat gewoon was, is niet meer

Bij musea denk je wellicht direct aan het Rijksmuseum in Amsterdam, maar er zijn nog 1725 andere musea in Nederland. Van Delfzijl tot Sas van Gent. Samen zijn ze...

18 september 2019

Blog: Hoe schoonmakers patiënten helpen herstellen…

Ruim een jaar geleden was het zover. Samen met Alpheios hadden we de eerste directe ontmoeting met de schoonmakers van het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop. Wij – Wim...

17 september 2019

Care Expert Cleaning opnieuw genomineerd voor European Cleaning & Hygiene Awards

Net zoals vorig jaar is Care Expert Cleaning als cleanroom specialist opgenomen in de shortlist voor de European Cleaning & Hygiene Awards. Dit keer in de categorie Excellence in...