19 maart 2019

Sjaak Zevenhoven (Okee): “Met housekeeping app realiseren we optimale aandacht voor de gasten”

“We zijn enthousiast over de Leviy-app”, vertelt Sjaak Zevenhoven, directeur van Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn. “Hiermee realiseren we optimale aandacht voor de gasten van Van der Valk Avifauna.” In februari liet onze redactie co-founder van Leviy, Sebastiaan van der Vinne, aan het woord. Vervolgens vertellen twee relaties over de toepassing van de housekeeping-app in hun hotel en welke invloed dit op hun medewerkers en gasten heeft. Op 28 februari kwam Saqlain Umer van Hotel Jakarta aan het woord. Ditmaal spreekt Sjaak Zevenhoven over zijn ervaringen. Een inspirerend drieluik.

Eind 2017 startte Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn met de schoonmaak in Van der Valk Avifauna. Directeur Sjaak Zevenhoven blikt terug naar de start: “Voor ons was het hotel-schoonmaakonderhoud nieuw, met het contract met Avifauna begon een mooie leerperiode.”

Voordelen werden waarheid
“Een van de zaken die we direct aanpakten, was housekeeping. Alle activiteiten gebeurden nog handmatig, met formulieren. Je had er gewoon een fulltime administratief medewerker voor nodig. Dit moest toch handiger kunnen. Ik ben gaan zoeken voor een efficiënte oplossing en kwam via internet in contact met Leviy. Op basis van de voordelen die Leviy schetste, heb ik de beslissing genomen om met de housekeeping-app te gaan werken. En de voordelen zijn waarheid geworden. Bovendien werken we nu papierloos.”

Oud versus nieuw
Sjaak schetst inzicht: “Ter vergelijking beschrijf ik een dag in de ‘oude’ situatie: de leidinggevende arriveert 30 minuten eerder dan de medewerkers. Zij haalt een lijst, vier A4-printjes, van blijvende/vertrekkende gasten op bij receptie, maakt een verdeling en schrijft handmatig gegevens over op acht nieuwe lijsten voor de schoonmaakmedewerkers. De medewerkers nemen de lijsten in ontvangst en gaan aan de slag. De leidinggevende gaat terug naar de receptie voor een nieuwe statuslijst, gaat met deze lijst de schoonmakers langs en verwerkt handmatig de actuele status over vertrek gasten, of de kamers schoon zijn etc. Deze actuele gegevens geeft zij weer door aan de receptie en begint weer opnieuw. Een omslachtig proces.”

De nieuwe situatie ten opzichte van de oude scheelt zo’n 4 à 5 uur werk per dag voor de leidinggevende.

Optimale aandacht voor de gast
“Nu hebben we de app. Een huidige dag uit het leven van een leidinggevende ziet er heel anders uit. Zij komt 10 minuutjes eerder dan de medewerkers. Op dat moment is het systeem al gevoed vanuit het reserveringssysteem. Zij wijst simpel online de uit te voeren werkzaamheden aan medewerkers toe. De medewerkers klikken op ‘start’ bij aanvang van de kamerschoonmaak, en op ‘stop’ als hij/zij klaar is. Deze info is direct bij receptie in systeem zichtbaar. Als er op dat moment gasten willen inchecken, is duidelijk in welke kamer dat wel/niet kan. Geen onnodige communicatie met wie dan ook nodig. Optimale aandacht voor de gast.”

De nieuwe situatie ten opzichte van de oude scheelt zo’n 4 à 5 uur werk per dag voor de leidinggevende. Zij kan nu doen wat haar functie zegt te doen: leidinggeven aan en ondersteunen van de medewerkers, checken van de kamers, de medewerkers voorzien van goed materiaal. De kwaliteit van de service is hierdoor gestegen”, stelt Sjaak.

Al snel enthousiast
“De overstap naar de app kende een korte gewenningsperiode. Bij de start van het contract met Avifauna hebben we de in dienst zijnde medewerkers overgenomen. Zij moesten natuurlijk even aan het werken met de app wennen, zoals ieder nieuw systeem een verandering betekent. De eerste dagen hadden zij vooral het gevoel enorm gecontroleerd te worden, alsof iedere voetstap geregistreerd werd. Na een week was dit over en omgedraaid in enthousiasme over de duidelijkheid die de app biedt. Zelf gebruik ik de app ook, nu hoef ik niet altijd naar het hotel toe om te weten wat er gebeurt. Ik kan op afstand zien wat de status is. Dat geeft een gevoel van rust.”

Support en ontwikkeling
“Tijdens de opstart hebben we op support en ondersteuning van Leviy mogen rekenen. Ik had zelf nog wat op-en aanmerkingen. De jongens van Leviy luisterden goed en droegen direct oplossingen aan. Zo zie je dat het systeem in ontwikkeling is. Leviy is een fijne partij om mee samen te werken. En we breiden deze samenwerking uit, het volgende hotel komt eraan!”

Op de foto Sjaak Zevenhoven en Herma Penders, hoofd housekeeping Van der Valk Avifauna. De foto is gemaakt door Hester Sier.

Over de Leviy housekeeping app
Een tevreden gast; dat is waar het in een hotel om draait. Om een gast een fijne beleving te kunnen geven, is het noodzakelijk dat de hotelprocessen optimaal verlopen. Hoe kun je deze processen efficiënt inrichten zodat medewerkers hun volledige focus op de gast kunnen richten? Met inzicht in kwaliteit, voortgang en onderhoudsproblemen. Ook met betrekking tot schoonmaak en onderhoud. Leviy biedt met zijn housekeeping-app een oplossing voor hotels.

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 oktober 2025

Schilten Schoonmaak behaalt het SIEV-keurmerk

Schilten Schoonmaakbedrijf heeft met trots het SIEV-keurmerk behaald. Dit keurmerk is een belangrijke erkenning binnen de schoonmaakbranche en staat voor kwaliteit, betrouwbaarheid en vakmanschap. De audit werd uitgevoerd door...

31 juli 2025

𝐍𝐢𝐞𝐮𝐰𝐞 𝐬𝐚𝐦𝐞𝐧𝐰𝐞𝐫𝐤𝐢𝐧𝐠: 𝐇𝐚𝐚𝐠𝐬𝐞𝐡𝐨𝐟 & 𝐄𝐝𝐢𝐭𝐡 𝐒𝐭𝐞𝐢𝐧 𝐂𝐨𝐥𝐥𝐞𝐠𝐞

Met trots kondigt Schoonmaakbedrijf Haagsehof aan vanaf 1 oktober 2025 de schoonmaakpartner te worden van het Edith Stein College in Den Haag, een school waar dagelijks ruim 1.000 leerlingen...

13 september 2019

#film Herman Busch 1e vlog: samen zijn we VIP

Hago Zorg heeft een nieuwe koers ingezet, waarvan het cultuurprogramma ‘Samen zijn we VIP’ onderdeel is. VIP staat voor Vakmanschap Interactie en Plezier. Herman Busch, directeur van Hago Zorg,...

29 september 2025

Nieuwe cao voor uitzendkrachten: gelijkwaardige beloning vanaf 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 treedt de nieuwe cao voor uitzendkrachten in werking. Voor schoonmaakbedrijven die werken met uitzendkrachten betekent dit een belangrijke verandering: de invoering van de gelijkwaardige beloning.

30 april 2024

Alies ten Have benoemd in Raad van Bestuur Total Care

De Raad van Commissarissen van Total Care heeft Alies ten Have benoemd als lid van de Raad van Bestuur met de portefeuille HR. Total Care bestaat uit de afzonderlijke...

23 september 2025

Effektief zet medewerkers centraal met een eigen personeelsapp van Business Apps en Nocore-koppeling

"We merkten dat het lastig was om onze 900 medewerkers te binden en bereiken. Ze werken verspreid op locaties en zijn nauwelijks op kantoor. Hoe hou je hen toch...

21 april 2023

#FilmFriday: Maak kennis met Cobi

“Misschien heeft u haar al door de gang voorbij zien komen, maar graag stellen wij onze nieuwe medewerker COBI alsnog even aan u voor. COBI is een aanvulling op...

05 juli 2022

“55% besparing op overheadkosten”

Schoonmaakbedrijf Schone Zaak uit Rotterdam werkt sinds 2014 met het ERP pakket van Nocore. Een samenwerking die in 2019 is uitgebreid met de inzet van Fairclean, een administratiebureau gespecialiseerd...

29 augustus 2022

Vitaliteitjes voor na de zomer

Heb je een fijne vakantie gehad, met heerlijk eten, en zijn er ongemerkt toch wat kilo’s bijgekomen? Geen paniek. Ga na je vakantie gewoon weer terug naar je oude...

20 maart 2024

RUFO Schoonmaakdiensten behaalt SIEV-Keurmerk

RUFO Schoonmaakdiensten uit Leiderdorp heeft de toetsing van het SIEV-Keurmerk met glans doorstaan. Het bijbehorende certificaat zal dan ook een ereplaats op het kantoor van het bedrijf krijgen. “We...