4 juli 2019

Katrin inspiratietafel Slimme toiletruimtes: is digitalisering nog weg te denken?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken vol enthousiasme aan softwarematige vernieuwingen en investeren daar giga hoge bedragen in. Het doel? De klant ontzorgen, pleasen en onnodige inzet op de facilitaire werkvloer voorkomen. Efficiëntie dus. Maar wordt dat echt met bijvoorbeeld digitale dispensers en sensors bereikt? Nee, mogen we in alle onbescheidenheid concluderen op basis van de recente Katrin-inspiratietafel Slimme toiletruimtes. Want eerst moeten we terug naar de basis, het probleem. En dat blijkt een gezamenlijke uitdaging.

Aan de Katrin inspiratietafel Slimheid rond de tafelruimte zitten gastheren Wouter Arkink – innovatiemanager Asito en het brein achter het recent gelanceerde Asito Digitaal Service Platform (de Google Maps op de schoonmaakwerkvloer) – en Ralph Vodegel – sales director Benelux bij Metsä Tissue / Katrin. Zij worden omringd door een diverse groep ‘slimme tools’- specialisten en ervaringsdeskundigen: Dick Altena – product specialist Rental bij ICE Benelux – Intelligent Cleaning Equipment, Stephan van den Bos namens Hygiënepapier.nl, Rob van Gerven – contract- en leveranciersmanager Facilitair Service Centrum van Universiteit Utrecht, Titia Houwing – consultant Internet of Things bij KPN – en David Vinck – projectmanager bij schoonmaakbedrijf Blinck. Het gesprek vindt plaats onder leiding van Henk Toering.

Andere denk- en verdienmodellen
Over data gesproken: onder de tafelgasten 3 Tukkers, 3 mensen van 54 jaar en 2 #FMNextGen’ers. Niet belangrijk, maar in dit geval gewoon leuk. Van smart data tot het automatiseren van documenten: digitalisering is een containerbegrip, wat versta jij eronder? Gespreksleider Henk daagt de inspiratietafelgasten uit en dat lukt. Van het analyseren hoe dispensers in een toiletruimte schoonmakers kunnen helpen met ‘niet aanwezig waar niet nodig’ (besparing) tot aan ieder z’n ding (onderscheidend en vanuit jezelf redenerend). Al snel wordt duidelijk dat de vraag uit de markt van klanten en schoonmaakbedrijven moet komen (beter aansturen), dat je in ketenvorm moet denken (met z’n allen rond de tafel), dat er over een ander verdienmodel nagedacht moet worden (pay per use), dat het geen kwestie is van ‘ik stop er een sensor in en je lost het op’, want juist dan wordt die klantkant vergeten.

“Veel bedrijven zijn bezig met innovatie, maar veel al vanuit eigen oogpunt”

De crux: consumenten en business
Digitalisering is gemak, niet een doel op zich. Voorbeelden als de Amazon dash button, slimmere en snellere procesbegeleiding binnen de schoonmaak, connected bikes (ik wil mijn fiets terug en ik wil niet weten waar-ie is) passeren de inspiratietafel. Maar… is de markt klaar voor innovaties? De markt verandert; de consument loopt daarin voorop. Vreemd als je bedenkt dat de B2B-markt ook uit consumenten bestaat en dat geld van een ander uitgeven gemakkelijker lijkt. Toch barst het nog van de traditionele inkopers?! Of heeft het te maken met de privacy-regels en een andere dynamiek binnen bedrijven? Als we met elkaar willen innoveren waarom doen we dat dan niet samen? Want veel bedrijven zijn bezig met innovatie, maar veelal vanuit eigen oogpunt. De klant centraal stellen, werkelijk begrijpen waar het om gaat en dan technologie toepassen om een oplossing te zoeken, en dan is het ultiem. Deze oplossing zoeken met elkaar. Een integrale aanpak om te komen tot de oplossing, en hierin de klant betrekken. Pas dan ontstaat draagvlak en acceptatie. Want waarom worden de robotstofzuigers nog in kantoren gemist? “Niet lullen maar poetsen” is nog te vaak wat de klok slaat. Zo ook de denkwijze: “je wordt betaald per uur, waarom dan in een half uur schoonmaken?”. Conclusie: innovatie werkt alleen als je in een integrale verhouding samenwerkt, met open communicatie.

“Je moet samenwerken om de waarde eruit halen”

Soms moet je er als bedrijf ook klaar voor zijn, anders word je ingehaald door de concurrent. Neem What’s App, Uber, Coolblue en Alibaba. Denk in de breedte, in de keten, denk en werk samen. Zet je kennis breder in. In een bestaande organisatie wordt minder snel echt geïnnoveerd, daar loop je vast en bestaande processen en procedures. Denk vanuit een andere hoek. Weg met het traditionele. Pak data om te analyseren en om de dissatifier voor te zijn. Zorg dus voor meerwaarde en voor verbinding: een dispenser meet leeg, Amazon levert zelfstandig uit, medewerker vult. Dat dat een ander verdienmodel vereist, blijkt ook want de toilethygiënedienstverleners verdienen bijvoorbeeld aan de vulling van de handdoek-, zeep-, toiletdispensers. Een serieuze uitdaging.

Volgende stap
Die uitdaging wordt het ketenvraagstuk waar we met z’n allen over na moeten denken. Kijk naar de patronen, voorkom problemen, zorg voor beschikbaarheid en werken samen in de keten. Alleen dan kun je het verschil maken. Dat verschil willen we maken. Daarom organiseert Schoonmaakjournaal op woensdagochtend 2 oktober een vervolg-inspiratietafel met enkel toilethygiëneleveranciers. Informeer naar de mogelijkheden tot deelname bij Petra de Bruin via [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 juni 2023

Partnership CSU en Villa Pardoes voelt als familie

Vlak bij het mooiste sprookjespark van de wereld ligt een bijzondere vakantieverblijf. In Villa Pardoes komen dromen van ernstig zieke jonge kinderen en hun ouders, broertjes en zusjes uit....

10 januari 2024

Kou, ijs, kortom onwerkbaar weer. Wat zijn eigenlijk de regels?

Het is echt winter buiten. Koud he? Tijdens dit winterweer kan er mogelijk niet buiten gewerkt worden. Wat is er geregeld in de cao? RAS geeft uitsluitsel. In de...

01 november 2022

Met welke blik kijk jij naar jezelf en de wereld om je heen?

Op 15 november 2022 vindt weer een FMNextGen-event plaats. Op de SchoonmaakVakdagen. Het wordt een event met power, interactie en ook confrontatie voor de young professionals in de schoonmaakbranche....

05 april 2019

18 juni: Beleef de passie #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

Interactie bij i-team Global: het derde event van FM Next Generation staat in de steigers. Het thema: Beleef de passie. Op dinsdagmiddag 18 juni zijn young professionals tot en...

04 februari 2019

Sebastiaan van der Vinne (LEVIY): “Hotel heeft er belang bij dat de gast zo lang mogelijk verblijft”

“Een kleine revolutie”, typeert Van der Valk Hoorn de intrede van de LEVIY housekeeping app. Ieder hotel is elke dag weer op zoek naar de meest efficiënte manier van...

11 juni 2020

CNV maakt harde afspraak met Regardz Hospitality Group over zekerheid vakantiegeld

Medewerkers van Regardz Hospitality Group hebben zich afgelopen weken in groten getale gemeld bij het Meldpunt Vakantiegeld van het CNV. Ze kregen te horen dat ze helemaal geen vakantiegeld...

22 september 2019

Week van de Zomergasten

De meteorologische of astronomische zomer van 2019 zit erop. De zomer die de geschiedenis in gaat als de op twee na warmste sinds 1901 met een gemiddelde temperatuur van...

14 november 2024

Blog Esther van der Lelie: Vandaag is het Equal Pay Day: is er verschil in loon in schoonmaakland?

Als vrouw ben ik vandaag, op Equal Pay Day 2024, wederom verbaasd dat vrouwen in Nederland nog steeds 12% minder per uur verdienen dan mannen. Dat die loonkloof nog...

03 mei 2020

Top 3 meest populaire blogs in april: virusvrije marketing, wegwerphandschoenen en schoonmaken met bacteriën

In april sierde positief kritische blogs en vlogs de website van Schoonmaakjournaal. Dit zijn de drie meest populaire: 1. Virusvrije marketing door Petra de Bruin, Schoonmaakjournaal Blog: Virusvrije marketing...

14 december 2022

Schoonmaakrobot R3 voor een nog schoner zwembad

Nationaal zwemcentrum de Tongelreep in Eindhoven, een zwembad waar dagelijks veel van de nationale (zwem)sporters trainen om een topprestatie neer te kunnen zetten. Een sportaccommodatie van de Gemeente Eindhoven,...