15 februari 2024

Hoe integreer je jong talent, GenZ, binnen je bedrijf?

Coach en werkvelddeskundige Harry Nijland ontdekt tijdens presentaties van vierdejaarsstudenten, hoe deze generatie schoolverlaters aankijkt tegen het huidige bedrijfsleven en zich voorbereidt op de volgende fase van hun leven: het (échte) werk. Leer van zijn ontdekking om de nieuwe generatie in jouw bedrijf te integreren.

Op ondernemer.nl schrijft Harry Nijland: “Onlangs mocht ik met veel plezier aanschuiven bij presentaties van diverse groepen vierdejaarsstudenten Commerciële Economie aan Saxion Hogeschool in Deventer. In mijn rol als coach en werkvelddeskundige hoorde ik prachtige persoonlijke verhalen over hun ontwikkeling gedurende de studietijd, waaronder hun worstelingen tijdens de coronacrisis, maar ook hun toekomstvisie en hoe ze daarbij tegen het huidige bedrijfsleven en ondernemersklimaat aankijken. De volgende fase in hun leven dus.”

Zelf heeft Harry 30 jaar ervaring in het bedrijfsleven en veel levenservaring welke hij inzet als coach van leidinggevende en medewerkers die op zoek zijn naar meer werkgeluk. Hij realiseert zich dat Gen Z uitdagingen heeft. Wat ook blijkt uit een onderzoek van Careerwise (2021. Veel ondernemers hebben hun mening over deze schoolverlaters paraat: “alles moet leuk voor ze zijn, ze willen zich constant ontwikkelen, veel te snel promotie maken en een hoger salaris; anders zijn ze weg of raken ze in een bore- of burn-out.”

Jongeren kijken totaal anders naar werk

Harry beschrijft een ander beeld: “Als ik de balans opmaak na zo’n vijftien van deze geweldige presentaties te hebben bijgewoond, zie ik vooral ‘goed geaarde young professionals’, met een nuchtere kijk op onze wereld.” Hij ziet een bevestiging van zijn eigen ervaring, dat jongeren totaal anders aankijken tegen werk. Hij deelt de drie belangrijkste inzichten uit het onderzoek.”

1 Hang naar geluk: “Schoolverlaters definiëren succes bijna allemaal als ‘gelukkig zijn’. Ze doen er alles aan om dichter bij geluk te komen. Succesvol zijn staat voor jongeren dan ook gelijk aan het gevoel hebben waarde toe te voegen en je talenten optimaal benutten.”

2. Persoonlijke ontwikkeling: “Het ‘gevoel van onderweg zijn’ naar de beste versie van zichzelf zien ze als de allerbelangrijkste ontwikkeling. Ze blijven voortdurend zoeken naar richting en perspectief om hun persoonlijke weg te volgen en denken niet in ‘cashen’, maar in ‘kansen’. “

3 Veel maatwerk: “Loyaliteit aan een onderneming is lang niet meer zo vanzelfsprekend als het bij andere generaties was. Werk is wel belangrijk, maar niet meer de garantie voor hun geluk. Ze willen graag samenwerken en ontwikkelen, maar zijn gewend dat alles op maat bij hun persoonlijke doelen en beleving aansluit. De visie is nu: ik kom waarde brengen, daar mag het bedrijf blij mee zijn.”

Fulltime op kantoor is niet meer, remote werken is de norm.”

Hoe maak je als ondernemer dan het verschil?
Volgens Harry is de belangstelling voor jongeren in het bedrijfsleven groot. Wat gaan zij brengen? Hij noemt hoe fundamenteel anders deze jongere generatie is opgevoed en opgegroeid. In een overvloedige consumptiemaatschappij met uitgebreide keuzemogelijkheden die ze kritischer en veeleisender maakt. Globalisering heeft ook invloed, backpacken na de studie is gewoon en dankzij internet denken ze grenzelozer. “Fulltime op kantoor is niet meer, remote werken is de norm.”
Zij groeien op met enorm snelle technologische veranderingen en een veranderend schoolsysteem, van kennisgericht naar meer project- en competentiegericht. “Dit heeft direct invloed op de manier waarop jongeren leren werken. Meer in groepsverband dus. Ook hebben ouders en docenten een meer coachende houding aangenomen, waardoor instromers anders tegen hun leidinggevenden aankijken.”
De conclusie is dat jongeren anders naar elkaar en hun omgeving kijken en werk een andere plek in neemt. Als ondernemer kun je hier volgens Harry op inspelen door een goed doordacht traineeship aan te bieden met deze aandachtsgebieden.

Zorg voor een veilige leeromgeving:
Met ruimte om te leren, fouten te maken en tijd te nemen voor groei. “Betrek daarbij de gehele organisatie en stimuleer een lerende mindset. Neem zelf deel aan het intakegesprek, waar verwachtingen en leerdoelen worden besproken. Geef ze verantwoordelijkheid om zich sneller te kunnen bewijzen, want geduldig afwachten totdat ze de hiërarchische ladder beklimmen zit er niet meer in.”

Verbind generaties:
Op de werkvloer zijn verschillende generaties aan het werk. De vernieuwing die Millenials en GenZ brengen veel vernieuwing. Om de anderen hierin mee te laten bewegen kun je sessies rondom vernieuwing organiseren die de young professionals leiden. Kijk vooral naar de kracht va elke generatie en laat hen van elkaar leren, is het devies van Harry, dan ontstaat er ruimte voor verandering en innovatie.

Wees een goede baas:
“Jongeren zijn opgegroeid met een nieuwe generatie leiders, zoals bijvoorbeeld Obama. Leiders moeten inspireren met hun visie en authentiek zijn in wat ze zeggen, uitstralen en doen. Jongeren verwachten dat hun leidinggevende verbindt, hen gelijkwaardig behandelt en tussen zijn mensen staat. Ze zijn niet onder de indruk van een hogere functie of lange staat van dienst, maar kijken op tegen mensen met natuurlijk gezag. Dit is een trendbreuk met de traditionele organisatie waarin hiërarchische posities belangrijker waren. De ideale leidinggevende biedt kansen en uitdagingen en is de hand op de schouder zonder soft te worden.”

Zorg altijd voor een hulplijn:
Voor effectieve begeleiding van jongeren is het volgens Harry essentieel om ervaren collega’s te betrekken en te trainen in trainersvaardigheden. Omdat je zo het potentieel aan kennis en ervaring binnen je bedrijf benut. “Door te werken aan een leercultuur waarin collega’s van elkaar leren, draag je bij aan een bredere ontwikkeling en blijf je connected. En laten we eerlijk zijn, wie vindt het nu niet leuk om te vertellen over iets wat je passie is? Win-win dus.”

Houd de zaag scherp:
“Het ideale scenario is wanneer een traineeship een onderdeel vormt van een grotere strategie voor talentontwikkeling. Verschillende ontwikkelprogramma’s kunnen elkaar zo opvolgen, met enkele maanden of jaren ertussen. Dit geeft jongeren het perspectief dat er ook na hun huidige programma verdere ontwikkelingsmogelijkheden zijn.”

Bron: de Ondernemer

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 juli 2025

Doelgroep glazenwassers-actieweek ‘Hart voor de zorg’ verbreed

Dit jaar wordt de actieweek van de glazenwassers ‘Hart voor de zorg’ voor de tiende keer georganiseerd. Tijdens deze week zetten glazenwassersbedrijven zich in om iets extra’s te betekenen...

23 maart 2022

Koning Rex dealt met groot en complex

Na de vriendelijke Leobot-familie is het tijd voor een enorme krachtpatser. Fabrikant Lionsbot introduceert namelijk de koning van de schoonmaakrobots: Rex. Deze kingsize autonome schrobzuigrobot is ontworpen voor schoonmaak...

27 juni 2023

Oproep: Help mee de sectorale CO2-rapportage op te zetten

Schoonmakend Nederland roept op tot het opzetten van een sectorale CO2-rapportage. Doe jij ook mee? Duurzaamheid is een groot begrip dat veel onderwerpen raakt. Maar een van de onderwerpen...

13 februari 2024

Spectro & Gloovy Eco Gloves slaan de handschoenen ineen

Spectro en Gloovy Eco Gloves gaan op twee manieren samenwerken. Enerzijds zullen de fabrieksmedewerkers van Spectro zelf de handschoenen gaan gebruiken. Anderzijds zal het bedrijf deze ook distribueren bij...

20 augustus 2024

Zomer-sport-serie (4): Doorwerken, hard sporten en mooie doelen behalen

In de schoonmaakbranche wordt hard gewerkt. Vooral omdat deze wereld zich laat zien als professioneel en de wil heeft om alles tot in de puntjes te regelen. Het doorzettingsvermogen,...

28 augustus 2025

Na ‘quiet quitting’ komt ‘quiet cracking’: de motivatie van werknemers brokkelt af

Na quiet quitting is er een nieuwe trend in opkomst: quiet cracking. Bij Quiet quitting behouden medewerkers hun baan, maar verliezen hun betrokkenheid bij hun werk en de organisatie....

30 oktober 2023

#ONDERZOEK: Hoe innovatief is facilitair Nederland?

CSU start voor het zesde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2024. Dit jaar gaat het schoonmaakbedrijf een stap verder: met het onderzoek ‘Van Facilitair naar...

12 december 2018

Vrijdag stakingsacties voor pensioen, zware beroepen en koopkracht

Aanstaande vrijdag 14 december wordt een stakingsgolf verwacht in België. Onvrede over de pensioenmaatregelen, mislukt overleg over zware beroepen en groeiende onrust over de koopkracht zijn de aandachtspunten van...

16 januari 2023

Take the Stage: CSU opent eigen stagebureau

Schoonmaakbedrijf CSU opende deze maand Take The Stage, een intern stagebemiddelingsbureau. Het bureau biedt niet alleen stages aan studenten, maar wordt ook draaiende gehouden door stagiaires die taken zoals...

27 september 2023

Spectro start samenwerking met TOP Oss

Met de start van het voetbalseizoen start ook de samenwerking tussen Spectro en TOP Oss. Een verbinding voor drie jaar op het gebied van schoonmaak en hygiëne. De Osse...