3 juli 2025

GPH in transitie: Van prijsvechter naar de beste ontzorger van de schoonmaakbranche

Ooit begon GPH (Gooise Papier Handel) als prijsvechter in schoonmaakartikelen. Maar de afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf niet stilgezeten: onder leiding van Sanne Smallenburg en haar partner Paul Rijneke groeide GPH uit tot full service groothandel, met een heldere missie: schoonmaakbedrijven ontzorgen. In dit interview vertellen Sanne en Paul over deze ontwikkelingen, hun gedeelde ondernemersdrang en over slimme innovaties die het verschil maken.

Van garagebox tot groothandel
Sanne Smallenburg is in de schoonmaakbranche opgegroeid. “Vanaf mijn achttiende werkte ik bij verschillende schoonmaakbedrijven, vooral op kantoor. Toen mijn vader zijn eigen schoonmaakbedrijf begon, werkte ik ook voor hem op de administratie, maar ook op de werkvloer.” Al snel kreeg ze vragen van klanten: “Heb jullie ook papier?” Het werd het startpunt van GPH, dat begon met wat dozen in een garagebox. “We belden schoonmaakbedrijven in de regio en vroegen: willen jullie bij ons bestellen?”

De verkoop groeide door de strategie snel. “We positioneerden ons als prijsvechter, maar dat bleek op termijn geen houdbare koers.” Toen Sanne het bedrijf vier jaar geleden overnam, besloot ze het roer om te gooien. “We wilden weg uit de race naar de bodem en echte service bieden. Daarin zijn we ook marketingtechnisch hard aan de slag gegaan om GPH opnieuw te positioneren.”

Van partners thuis naar zakenpartners
In die koersverandering speelde ook haar levenspartner Paul Rijneke een belangrijke rol. Hij werkte jarenlang bij ABN AMRO, maar besloot tweeëneenhalf jaar geleden de overstap te maken naar GPH. “Sanne en ik bedachten dat wij naast levenspartners, ook zakelijk partners konden zijn.” Vanaf dat moment denken ze samen nog actiever na wat ze met GPH willen uitstralen en welke positie ze in de markt willen innemen.

Paul is enthousiast over de branche en de mensen: “Van zzp’er tot facilitair manager, je kunt echt iets voor ze betekenen. Wij helpen ze vooruit.” De omslag van prijsvechter naar dienstverlener blijkt een schot in de roos: “We doen het anders dan de traditionele groothandels. Flexibel, digitaal, en met gevoel voor de dynamiek in de sector.”

 

Drie ontwikkelingen die het verschil maken
Die dynamiek vertaalt zich naar drie belangrijke vernieuwingen bij GPH:

1. Koppeling met Nocore

GPH mag dan ooit begonnen zijn met een bescheiden webshop en een scherpe prijs, inmiddels is het bedrijf technisch en strategisch volwassen geworden. Een groot bewijs daarvan is de koppeling met Nocore. “Zonder die software haakten potentiële klanten vaak af,” vertelt Sanne. “Dat was frustrerend, want we hadden de producten, de service, maar geen aansluiting.” Dankzij nauwe samenwerking met Nocore is de automatische bestelkoppeling er nu wel, waardoor het bestelproces eenvoudiger wordt, en beter aansluit bij klantprocessen. “Het opent deuren bij klanten en voelt ook als erkenning. We worden serieus genomen.”

2. AI-gestuurde leveringsvoorspellingen

Met behulp van data-optimalisatie en AI ontwikkelt GPH een tool die niet wacht op bestellingen, maar voorspelt wat een klant nodig heeft. Paul vertelt erover: “Rayonmanagers van schoonmaakbedrijven zijn enorm druk, dus wij willen hen vóór zijn en werk uit handen nemen. Een servicegerichte vorm van ontzorgen. De tool stuurt een melding: ‘Volgende week leveren we dit, akkoord?'” Door data slim te benutten – inclusief seizoensinvloeden – kan GPH proactief leveren, met voordelen voor klant en logistiek. “Het is efficiënter, goedkoper en duurzamer. En uiteraard zetten we hierdoor weer een stapje extra voor de klant.”

3. Femme-project tegen menstruatiearmoede

Sanne heeft de afgelopen tijd ook hard gewerkt aan een maatschappelijk project binnen GPH: betere toegang tot menstruatieproducten in sanitaire ruimtes. “In Nederland blijft één op de tien vrouwen tijdens hun menstruatie thuis. Omdat er geen voorzieningen zijn.” GPH is nu in een testfase met Branderhorst Facilitaire Diensten voor de ontwikkeling van een compleet pakket voor dameshygiëne, inclusief dispensers, navulling en bewustwording. “En er staan meerdere klanten te wachten totdat zij er ook aan mee kunnen doen. De reacties zijn hartverwarmend. Dit gaat verder dan schoonmaak, dit raakt mensen.”

Het Femme-project is, naast dat het een maatschappelijk project is, ook een totaalconcept met luchtverfrissers, urinoirmatten en lediging van damesverbandcontainers. Eigenlijk alles wat in dames- en herentoiletten te vinden is, uitgevoerd door GPH op een vaste frequentie.

Toekomstambities
GPH wil in de toekomst graag verder groeien, maar niet sec om het groeien. “We willen niet de grootste zijn, wel de beste ontzorger,” zegt Sanne resoluut. Inmiddels telt het team twaalf mensen en is de basis op orde: “We hebben goed personeel kunnen vinden, en dat maakt uitbreiding haalbaar.”

Daarnaast wil de groothandel komende jaren graag landelijke dekking realiseren. “In sommige regio’s zijn we nog nauwelijks actief. Met de nieuwe tools, het slimme voorraadbeheer en onze servicegerichtheid kunnen we dat nu waarmaken.”

Tegelijkertijd verandert het beeld van GPH langzaam in de markt. “We hebben de afgelopen jaren keihard gewerkt om het beeld van GPH opnieuw te laden, op niveau te komen en nu zijn we klaar om meer te kunnen dan veel gevestigde namen.”

“De schoonmaakbranche verjongt, maar is nog altijd een mannenwereld,” merkt Sanne op. “Wij doen het anders. Samen. Met aandacht, met visie en met de drive om het écht beter te doen. Voor onze klanten en voor de wereld eromheen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 december 2023

BRIER59 biedt welzijnsboost in haar nieuwe ONE HUNDRED RESTROOM

Op vrijdag 15 december vond de officiële opening plaats van het toiletconcept ONE HUNDRED bij BRIER59, in het zuiden van Nederland. Het lintje werd doorgeknipt door Sjon Reijers van Stein...

10 juni 2020

Blog: De werkkast, het ondergeschoven kindje

Op LinkedIn postte ik een foto van een werkkast (MIVA toilet in gebruik als werkkast) met de opmerking, dat ik dit helaas bij controles nog steeds tegenkom. De reacties...

24 november 2024

FAVORITES Asito viert 26 x 25 jaar: 650 jaar ervaring

Vrijdag 15 november 2024 was voor Asito een dag om trots op te zijn. Die dag vierde het bedrijf dat maar liefst 26 collega’s 25 jaar in dienst zijn....

29 augustus 2023

Nooit meer het toilet schoonmaken?!

Newscientist.nl brengt een nieuwe ontwikkeling naar buiten. Het digitaal magazine schrijft over een 3D-geprint toilet dat je nooit meer hoeft schoon te maken, omdat het zo glad is dat...

17 september 2025

VSR Zomerevent: van inhoudelijke updates tot een warm gesprek met goeiegast Martijn Verspeek

Op woensdag 10 september kwamen leden en partners samen bij UP Events in Amsterdam voor het VSR Zomerevent. In een grote tent werd teruggeblikt op lopende onderzoeken en projecten...

13 november 2025

Uitnodiging SIEV voor Algemene Ledenvergadering op 24 november

Het bestuur van MKB-branchevereniging SIEV nodigt alle leden en relaties graag uit voor de komende ledenvergadering op maandag 24 november 2025 bij Kärcher te Made. Het programma van deze...

10 november 2022

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling schoonmakers

EuroParcs verlengt de verbeterde reiskostenregeling voor medewerkers van schoonmaakbedrijven op al haar vakantieparken in Nederland. De regeling werd in juli van dit jaar in het leven geroepen om schoonmakers...

02 februari 2019

SC Johnson op zorgbeurs Soins et Santé: “Handhygiëne is voor iedereen een dagelijkse uitdaging”

Voor het eerst presenteert SCJohnson Professional zich onder die naam op de zorgbeurs Soins et Santé, stand 1140. Dat is op z’n minst bijzonder, bijna 4 jaar na de...

06 september 2024

#FOTOFRIDAY Tahir viert 30 jaar dienstverband bij ASKO

“Onze collega Tahir is maar liefst 30 jaar in dienst bij Asko!”,  deelt Asko Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten. Van harte gefeliciteerd! “We verrasten hem bij de klant met bloemen en...

23 oktober 2025

Crohill adviseert: Hoe maak je eigenlijk een trappenhuis schoon?

"Bij Crohill staan we vaak op de werkvloer. Daardoor weten we heel goed tegen welke problemen schoonmakers aanlopen. En vaak weten we ook hoe we die problemen kunnen oplossen....