3 juli 2025

GPH in transitie: Van prijsvechter naar de beste ontzorger van de schoonmaakbranche

Ooit begon GPH (Gooise Papier Handel) als prijsvechter in schoonmaakartikelen. Maar de afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf niet stilgezeten: onder leiding van Sanne Smallenburg en haar partner Paul Rijneke groeide GPH uit tot full service groothandel, met een heldere missie: schoonmaakbedrijven ontzorgen. In dit interview vertellen Sanne en Paul over deze ontwikkelingen, hun gedeelde ondernemersdrang en over slimme innovaties die het verschil maken.

Van garagebox tot groothandel
Sanne Smallenburg is in de schoonmaakbranche opgegroeid. “Vanaf mijn achttiende werkte ik bij verschillende schoonmaakbedrijven, vooral op kantoor. Toen mijn vader zijn eigen schoonmaakbedrijf begon, werkte ik ook voor hem op de administratie, maar ook op de werkvloer.” Al snel kreeg ze vragen van klanten: “Heb jullie ook papier?” Het werd het startpunt van GPH, dat begon met wat dozen in een garagebox. “We belden schoonmaakbedrijven in de regio en vroegen: willen jullie bij ons bestellen?”

De verkoop groeide door de strategie snel. “We positioneerden ons als prijsvechter, maar dat bleek op termijn geen houdbare koers.” Toen Sanne het bedrijf vier jaar geleden overnam, besloot ze het roer om te gooien. “We wilden weg uit de race naar de bodem en echte service bieden. Daarin zijn we ook marketingtechnisch hard aan de slag gegaan om GPH opnieuw te positioneren.”

Van partners thuis naar zakenpartners
In die koersverandering speelde ook haar levenspartner Paul Rijneke een belangrijke rol. Hij werkte jarenlang bij ABN AMRO, maar besloot tweeëneenhalf jaar geleden de overstap te maken naar GPH. “Sanne en ik bedachten dat wij naast levenspartners, ook zakelijk partners konden zijn.” Vanaf dat moment denken ze samen nog actiever na wat ze met GPH willen uitstralen en welke positie ze in de markt willen innemen.

Paul is enthousiast over de branche en de mensen: “Van zzp’er tot facilitair manager, je kunt echt iets voor ze betekenen. Wij helpen ze vooruit.” De omslag van prijsvechter naar dienstverlener blijkt een schot in de roos: “We doen het anders dan de traditionele groothandels. Flexibel, digitaal, en met gevoel voor de dynamiek in de sector.”

 

Drie ontwikkelingen die het verschil maken
Die dynamiek vertaalt zich naar drie belangrijke vernieuwingen bij GPH:

1. Koppeling met Nocore

GPH mag dan ooit begonnen zijn met een bescheiden webshop en een scherpe prijs, inmiddels is het bedrijf technisch en strategisch volwassen geworden. Een groot bewijs daarvan is de koppeling met Nocore. “Zonder die software haakten potentiële klanten vaak af,” vertelt Sanne. “Dat was frustrerend, want we hadden de producten, de service, maar geen aansluiting.” Dankzij nauwe samenwerking met Nocore is de automatische bestelkoppeling er nu wel, waardoor het bestelproces eenvoudiger wordt, en beter aansluit bij klantprocessen. “Het opent deuren bij klanten en voelt ook als erkenning. We worden serieus genomen.”

2. AI-gestuurde leveringsvoorspellingen

Met behulp van data-optimalisatie en AI ontwikkelt GPH een tool die niet wacht op bestellingen, maar voorspelt wat een klant nodig heeft. Paul vertelt erover: “Rayonmanagers van schoonmaakbedrijven zijn enorm druk, dus wij willen hen vóór zijn en werk uit handen nemen. Een servicegerichte vorm van ontzorgen. De tool stuurt een melding: ‘Volgende week leveren we dit, akkoord?'” Door data slim te benutten – inclusief seizoensinvloeden – kan GPH proactief leveren, met voordelen voor klant en logistiek. “Het is efficiënter, goedkoper en duurzamer. En uiteraard zetten we hierdoor weer een stapje extra voor de klant.”

3. Femme-project tegen menstruatiearmoede

Sanne heeft de afgelopen tijd ook hard gewerkt aan een maatschappelijk project binnen GPH: betere toegang tot menstruatieproducten in sanitaire ruimtes. “In Nederland blijft één op de tien vrouwen tijdens hun menstruatie thuis. Omdat er geen voorzieningen zijn.” GPH is nu in een testfase met Branderhorst Facilitaire Diensten voor de ontwikkeling van een compleet pakket voor dameshygiëne, inclusief dispensers, navulling en bewustwording. “En er staan meerdere klanten te wachten totdat zij er ook aan mee kunnen doen. De reacties zijn hartverwarmend. Dit gaat verder dan schoonmaak, dit raakt mensen.”

Het Femme-project is, naast dat het een maatschappelijk project is, ook een totaalconcept met luchtverfrissers, urinoirmatten en lediging van damesverbandcontainers. Eigenlijk alles wat in dames- en herentoiletten te vinden is, uitgevoerd door GPH op een vaste frequentie.

Toekomstambities
GPH wil in de toekomst graag verder groeien, maar niet sec om het groeien. “We willen niet de grootste zijn, wel de beste ontzorger,” zegt Sanne resoluut. Inmiddels telt het team twaalf mensen en is de basis op orde: “We hebben goed personeel kunnen vinden, en dat maakt uitbreiding haalbaar.”

Daarnaast wil de groothandel komende jaren graag landelijke dekking realiseren. “In sommige regio’s zijn we nog nauwelijks actief. Met de nieuwe tools, het slimme voorraadbeheer en onze servicegerichtheid kunnen we dat nu waarmaken.”

Tegelijkertijd verandert het beeld van GPH langzaam in de markt. “We hebben de afgelopen jaren keihard gewerkt om het beeld van GPH opnieuw te laden, op niveau te komen en nu zijn we klaar om meer te kunnen dan veel gevestigde namen.”

“De schoonmaakbranche verjongt, maar is nog altijd een mannenwereld,” merkt Sanne op. “Wij doen het anders. Samen. Met aandacht, met visie en met de drive om het écht beter te doen. Voor onze klanten en voor de wereld eromheen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 juni 2024

Aanmelding Best Practice Award 2024 geopend

Voor de Best Practice Awards 2024 is de Code Schoonmaak op zoek naar voorbeelden waarbij opdrachtgevers en opdrachtnemers aantoonbaar investeren in de schoonmakers. Want zij zijn de belangrijke schakels...

25 oktober 2023

Asito on top in MT1000

Jaarlijks voert het Amsterdam Centre for Business Innovation, dat deel uitmaakt van Universiteit van Amsterdam, in opdracht van MT/Sprout een onderzoek uit naar de 1.000 beste dienstverleners van Nederland....

14 mei 2024

Mark Keur behoort tot meest inclusieve leiders van Nederland

Mark Keur is verkozen tot een van de dertig meest inclusieve leiders van Nederland. De algemeen directeur van Vebego Cleaning Services heeft een plek gekregen in de Inclusive30 van...

08 augustus 2024

Zomer-sport-serie (2): Enthousiasme en inzet voor (‘eigen’) sportclubs

Veel medewerkers van bedrijven in onze schoonmaaksector zijn ook zelf sporters. Zij tonen hun betrokkenheid bij de sport en zetten zich hiervoor in. Zo trekken ook op dit gebied...

22 juni 2023

Praktijkcase: zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarage

Sinds de zomer van 2022 draait bij Q-Park een proef met zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarages. Een uitdaging op gebied van techniek, resultaat, personeelsinzet en veiligheid voor klanten in...

15 januari 2025

Nieuw hoofdkantoor voor Spectro

In het afgelopen jaar werd hard gewerkt aan het nieuwe hoofdkantoor van Spectro. Inmiddels is de bouw afgerond en op 10 januari 2025 opende Alexis van Maerchke officieel het...

12 juni 2023

Vooraankondiging Best Practice Award 2023: ‘De stem van de schoonmaker’

Op donderdag 7 december vindt de 10e editie plaats van de uitreiking van de Best Practice Award (BPA) 2023. Een Best Practice is een vorm van samenwerking in de...

11 april 2025

Monica viert 12,5 jaar bij Schoonkantoor.nl

Schoonkantoor.nl zet Monica in het zonnetje omdat zij al 12,5 jaar bij het bedrijf werkt. Van harte gefeliciteerd! Volgens het team van Schoonkantoor.nl is Monica als trouble shooter  echt...

17 juli 2025

Monique van der Meijde-Zuure (Progenta & Shou): “Als mensen zich gezien voelen, gaan ze vanzelf floreren, en dat draagt direct bij aan resultaat”

Monique van der Meijde-Zuure is algemeen directeur van Progenta. In een technisch en overwegend mannelijk bedrijf geeft zij op eigen wijze leiding: resultaatgericht én met oog voor de mens....

27 augustus 2023

#Favorites: De cleanteams van F1

Dit weekend, 26 en 27 augustus 2023, is Nederland in de ban van de Formule 1. The place to be is Zandvoort. Medewerkers van Spaarnelanden zorgen voor de veiligheid...