27 augustus 2024

Zomer-sport-serie (5): Sportieve bedrijfsfeestjes zijn goed, vitaliteit door het jaar heen nog beter

In onze zomer-sport-serie belichten we ditmaal de sportiviteit bij bedrijven. Want hoe leuk is het om met het team een actief uitje te beleven. Het is goed voor ontspanning, teambuilding én de vitaliteit. Steeds meer schoonmaakbedrijven en toeleveranciers organiseren daarom een sportief bedrijfsevent. Maar gedurende heel het jaar aandacht hebben voor vitaliteit is nog beter. Bekijk het enthousiasme en lees de tips van vitaliteitscoach Antoinette Aris.

Sportieve uitjes
Een voorbeeld van een sportief personeelsuitje is die van Schoonmaakbedrijf Hommerson. Zij organiseerden een golfevent:
“Met stralend weer en superleuke activiteiten hebben we een topdag gehad. Van golfen tot dronevliegen, we hebben in groepjes gestreden om de winst. Aan het einde van de dag werden er prijzen geloot! En wat is een uitje zonder lekker eten? We sloten de dag af met een heerlijke barbecue. Dank aan @Landgoedwelderen voor het perfect regelen van dit uitje!

Schoonmaakgroothandel Hijman deed op 11 augustus met een team mee aan Boskalis Beach Clean up Tour 2024 op het strand van Scheveningen.” Roland Wink van Hijman laat weten waarom hij het zo belangrijk vindt om mee te doen. “Meedoen betekent….
• Milieubescherming: Door afval op te ruimen en te recyclen brengen we positieve impact op het milieu en de biodiversiteit van de oceanen.
• Bewustwording: Deelname vergroot het bewustzijn over de gevolgen van zwerfafval en plasticvervuiling voor onze planeet en de dieren.
• Community-building: Samen met gelijkgestemde individuen en organisaties werken aan een gemeenschappelijk doel vergroot de saamhorigheid.
• Persoonlijke groei: Door deel te nemen aan dit soort initiatieven kunnen we onze vaardigheden ontwikkelen, onze kennis verbreden en onze impact op de wereld vergroten.
Ook meedoen? Via deze link kun je jezelf en vrienden aanmelden: https://www.beachcleanuptour.nl/scheveningen/. Je code is Hijman.”

 

Vebego collega’s uit heel Nederland toonden sportiviteit én verbinding tijdens de Zuidas Run op 14 juni. Toen vond de 14e editie plaats, waaraan 48 medewerkers meeliepen. Naar zeggen is dit het sportiefste en gezelligste hardloopevenement op de Zuidas. “Het leuke aan de Zuidas Run is dan ook dat je samen met je collega’s actief bezig bent én daarna gezellig samen bent om je prestatie te vieren. Waarom Vebego meedoet aan dit sportieve evenement? “Wij helpen de Zuidas te transformeren tot een inclusieve werkomgeving. Het doel is dat bij elk bedrijf op de Zuidas tenminste één Aanpakker werkt. Wij noemen collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt ‘Aanpakkers’. Slaat dit aan, dan gaan we uitbreiden naar andere steden in Nederland, zodat ook daar meer inclusiviteit ontstaat. Onze collega’s doen mee aan de Zuidas Run en zorgen er mee voor dat er verbinding ontstaat tussen alle bedrijven op de Zuidas”, zo legt Sven Bloem (Manager Groei en Strategie, Vebego Participatie) uit. Bovendien is Vebego Cleaning Services ook verantwoordelijk voor de hele schoonmaak tijdens de Zuidas Run”, zo vertellen de heren enthousiast.
“Regelmatig organiseren wij zelf events. Zo ook het Inclusivity event. De boodschap die wij tijdens dit jaarlijks terugkerende event uitdragen is: ga aan de slag met inclusiviteit. Tijdens dit event inspireren en informeren we bedrijven dan ook over hoe ze hun bedrijf inclusiever kunnen maken. Wij willen bedrijven oproepen om niet in beperkingen maar in kansen te denken.

Workshops en challenges voor vitaliteit
Samen sporten is goed en leuk, maar werken aan vitaliteit door het jaar heen is nog beter. Dan blijven medewerkers zich zowel fysiek als mentaal goed voelen. “Het is van groot belang om preventief te werken aan de vitaliteit van de medewerkers”, benadrukt sportvoedingsdeskundige en vitaliteitscoach Antoinette Aris. “Vitale medewerkers zijn immers productiever, minder vaak ziek en betrokken.”
Zij raadt aan om naast de ontspannende uitjes, medewerkers ook workshops en challenges aan te bieden:

  • Zorg voor gezonde voeding op het werk
  • Geef met workshops inzicht in wat gezonde voeding is
  • Organiseer jaarlijkse gezondheidschecks
  • Promoot fysieke vitaliteit, zoals regelmatig terugkerende sportieve teambuilding activiteiten.
  • Organiseer een workshop op het gebied van welzijn om de medewerkers de kennis en hulpmiddelen aan te bieden die ze nodig hebben om vitaal te blijven.

Lees hier meer over sport en schoonmaak:
Blog: Topsport en Schoonmaak: 2 werelden van doorzettingsvermogen én inspiratie
Zomer-sport-serie (1): Tips voor topsporters én schoonmakers
Zomer-sport-serie (2): Enthousiasme en inzet voor (‘eigen’) sportclubs
Zomer-sport-serie (3): Schoonmaak supports sport
Zomer-sport-serie (4): Doorwerken, hard sporten en mooie doelen behalen

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 april 2022

John de Jong (i8): “Meten is weten”

In de schoonmaaksector is het momenteel lastig om aan voldoende mankracht te komen. Hoe kan digitalisering helpen om efficiënter om te gaan met het personeelstekort? John de Jong, directeur...

24 april 2020

Rob Boele, Frank Laurentius, Henk Toering over nieuwe schoonmaakeconomie: “De intelligent lockdown vraagt om intelligent cleaning”

“Iedereen was bezig met beleving en hospitality. Als het niet vuil was, dan maakten we het niet schoon. Nu de grootste bedreiging voor de mens de onzichtbare vijand blijkt...

06 november 2024

Financial Times erkent Essity opnieuw als diversiteitsleider

Hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity is voor het vierde jaar op rij uitgeroepen tot diversiteitsleider door de Britse zakelijke krant Financial Times. Deze erkenning is tot stand gekomen dankzij een...

08 februari 2019

5e EW event maakte ultimate journey: creatie van hospitality verwarrend eenvoudig?

Traditiegetrouw organiseerde EW Facility Services begin februari het event The Power of Hospitality. Voor de vijfde maal op rij verwelkomde de organisatie op 5 februari ongeveer 200 gasten uit...

10 maart 2023

Roompot en CSU betalen geen extra reiskostenvergoeding voor schoonmakers meer

Schoonmakers op Roompot Vakantieparken, die in dienst zijn van schoonmaakbedrijf CSU, krijgen sinds 1 februari geen extra reiskostenvergoeding meer. De regeling is stopgezet, lazen de schoonmakers in een brief...

11 januari 2022

Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche

Korte filmpjes op TikTok, adverteren op Facebook of toch maar video’s maken op Youtube? De mogelijkheden op het gebied van online marketing via sociale media vliegen je om de...

17 oktober 2021

‘Tribute to Cleaning’ op Dutch Design Week

Barbora Stredova wil schoonmaak zichtbaar maken en het de waardering geven die het verdient. Zij heeft een ‘Tribute to Cleaning’ gemaakt. Met dit project is zij afgestudeerd aan de...

20 december 2024

HEYDAY en Draaijer Group voegen directies samen

HEYDAY en Draaijer Group gaan samen verder: Per 1 januari 2025 voegen zij hun directies samen. Door het vormen van een centrale directie versterkt het bestaande fundament van beide...

26 november 2024

Nieuwste releases van Nocore enthousiast ontvangen

Op 19 november organiseerde Nocore haar Nocore Release Event 2024. Meer dan 140 genodigden luisterden belangstellend naar het programma vol informatie én innovaties op softwaregebied. Medewerkers en partners van...

17 januari 2023

Doe jij mee aan de European Cleaning and Hygiene Award 2023?

Het begin van het nieuwe jaar is het ideale moment om jouw inzending in te dienen voor de European Cleaning & Hygiene Awards 2023, georganiseerd door European Cleaning Journal....