5 juli 2022

“55% besparing op overheadkosten”

Schoonmaakbedrijf Schone Zaak uit Rotterdam werkt sinds 2014 met het ERP pakket van Nocore. Een samenwerking die in 2019 is uitgebreid met de inzet van Fairclean, een administratiebureau gespecialiseerd in het voeren van administraties voor de schoonmaakbranche, waar Nocore al jaren mee samenwerkt. In 2020 resulteerde deze samenwerking in een joint venture; Nocore Fairclean. Eigenaresse Schone Zaak, Laamia Elyounoussi vertelt over de voordelen van deze inzet: ruim 55% besparing op overheadkosten en weer volledige focus op de schoonmaakwerkzaamheden. Een voorbeeld van wat digitalisering voor een schoonmaakbedrijf kan betekenen.

“In 2009 begon ik met mijn schoonmaakbedrijf Schone Zaak in Rotterdam”, vertelt Laamia Elyounoussi. “Een aantal jaar later startte mijn samenwerking met Nocore. Via andere schoonmaakbedrijven kwam ik met hen in contact. Sinds die tijd is het ERP systeem van Nocore ‘mijn bijbel’.”
Laamia vertrouwt volledig op dit systeem dat geënt is op de schoonmaakbranche. “Het brengt zoveel efficiency en structuur in de processen. Het is wel belangrijk het systeem bij de start goed in te richten, daar heb je later veel profijt van.” Voordat Nocore op haar pad kwam verwerkte Laamia haar boekhouding in Excel sheets, werd de verloning door een boekhouder verricht en werden facturen iedere maand handmatig opgemaakt. “Nu doen we het laatste ineens. Even checken, één druk op de knop en versturen maar.”

Totaalprogramma Nocore
“We werken met Nocore Facilitair en Nocore Online en zijn er blij mee omdat het zo compleet voor ons als schoonmaakbedrijf is. Soms kom je bij andere schoonmaakbedrijven en zie je de lappendeken van systemen en softwareoplossingen waarmee zij werken. Zo ben ik ook begonnen, maar nu zo blij dat alles met één programma afgehandeld kan worden. Alle koppelingen met klanten op ziekteverzuim, per project, cijfers op klantniveau, alles is gemakkelijk in te zien. En het systeem werkt prima. Als er een bug of iets dergelijks is, maak je een ticket aan in het klantportaal en wordt het dezelfde dag opgepakt en opgelost binnen een reële tijd die medewerkers van Nocore aangeven. Ik snap niet dat andere bedrijven er geen gebruik van maken.”

Overname werkzaamheden door Fairclean
Drie dames verzorgden bij Schone Zaak! voorheen de administratieve afhandelingen. Zij waren één met Nocore, verzorgden de facturatie, verloning, opdrachtbonnen en andere boekhoudkundige activiteiten. Een externe boekhouder verzorgde het inboeken van facturen. “Toen één van de dames plotseling ziek werd, moest ik op zoek naar een andere oplossing. Ik had al goede contacten met Fairclean. Inmiddels zijn we een paar grote stappen verder. In 2019 heb ik Fairclean ingezet in ons eigen bedrijf. Zij verrichten al onze administratieve handelingen, waardoor er veel werk uit handen is genomen. Een besparing van ruim 55% op onze overhead. Wij kunnen ons nu volledig focussen op de schoonmaak. De cirkel is rond.”

Rust en focus
Nocore en Fairclean geven Laamia rust en focus, waardoor zij zakelijk kan groeien. “Ik dacht wel eens, ik ben een schoonmaakbedrijf begonnen maar het lijkt meer op een administratiekantoor. De overstap om de administratie uit handen te geven was best eng, je denkt dat je geen controle meer hebt. Het tegendeel is waar, want je blijft werken met de vertrouwde overzichten, je kunt zelf ook gewoon inloggen. Ik ben er blij mee!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 maart 2020

Geen Interclean vakbeurs in mei, ondertussen op Schoonmaakjournaal

Door de ontwikkelingen rond het mondiale coronavirus heeft de beursorganisatie van de RAI moeten besluiten om de Interclean Amsterdam in mei te annuleren en te verplaatsen naar 3-6 november. Ondertussen...

28 december 2021

‘De factor mens verdwijnt niet, maar wordt wel minder’

In de serie ‘Young ones’ spreken we met Ernst-Jan Karels, één van de young professionals (<40 jaar) in de schoonmaakbranche. Een nieuwe generatie die zich verenigt in het platform...

22 juli 2022

Altijd een glimlach!

‘(Strand)weer of geen weer; ons team doet hun werk met een glimlach. ☀’ Dit plaatste Schoon Westland op haar LinkedIn-pagina tijdens de erg warme dagen van de afgelopen week....

21 maart 2023

“Wij vinden het belangrijk dat jonge mensen serieus genomen worden in deze branche”

Jay Smit (26) werkt als marketing & IT manager bij Total Cleaning Products. Hij maakt deel uit van de jongere generatie in de schoonmaakbranche en werkt met plezier en...

28 juni 2022

Krachtig, draadloos en stofvrij: de nieuwe Numatic Quick.

De nieuwe steelstofzuiger ‘Quick’ van Numatic is in mei op Interclean gepresenteerd en vanaf augustus leverbaar. In dit artikel vertellen we je de ins & outs van deze steelstofzuiger...

08 mei 2020

Blog: Hygiënisch handen drogen, hoe dan?

Handhygiëne heeft de wereld in z’n greep, we ervaren dat allemaal. Maar hoe krijgen we weer grip op ons leven? Een goede handhygiëne is de absolute basis, handdroging maakt...

25 november 2021

CAO-nieuws: Schoonmakend Nederland doet integraal voorstel aan vakbonden

Dag 5 en 6 van de onderhandelingen cao schoonmaak- en glazenwassersbranche: in het Van der Valk-hotel in Uchelen hebben werkgevers en werknemers in de schoonmaakbranche op 22 en 23...

22 juli 2022

Rabishe 12,5 jaar in dienst

“Wat een mijlpaal voor onze medewerker Rabishe. Op 15 juni was zij alweer 12.5 jaar in dienst. Van harte gefeliciteerd en op naar het volgende jubileum!” Met deze woorden...

07 juni 2022

8 juni openen de deuren van Vakbeurs Facilitair

2,5 Jaar hebben we erop moeten wachten, maar woensdag 8 juni is het dan eindelijk zover, de 23ste editie van de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Het jaarlijkse evenement in...

27 juni 2023

“Vier inzichten over de toekomst van werk”

Gaat de opkomst van kunstmatige intelligentie en robotica zorgen voor een werkeloosheidsgolf, of hebben we straks juist een robot als collega? De redactie deelt de visie van Steven Dhondt,...