5 juli 2022

“55% besparing op overheadkosten”

Schoonmaakbedrijf Schone Zaak uit Rotterdam werkt sinds 2014 met het ERP pakket van Nocore. Een samenwerking die in 2019 is uitgebreid met de inzet van Fairclean, een administratiebureau gespecialiseerd in het voeren van administraties voor de schoonmaakbranche, waar Nocore al jaren mee samenwerkt. In 2020 resulteerde deze samenwerking in een joint venture; Nocore Fairclean. Eigenaresse Schone Zaak, Laamia Elyounoussi vertelt over de voordelen van deze inzet: ruim 55% besparing op overheadkosten en weer volledige focus op de schoonmaakwerkzaamheden. Een voorbeeld van wat digitalisering voor een schoonmaakbedrijf kan betekenen.

“In 2009 begon ik met mijn schoonmaakbedrijf Schone Zaak in Rotterdam”, vertelt Laamia Elyounoussi. “Een aantal jaar later startte mijn samenwerking met Nocore. Via andere schoonmaakbedrijven kwam ik met hen in contact. Sinds die tijd is het ERP systeem van Nocore ‘mijn bijbel’.”
Laamia vertrouwt volledig op dit systeem dat geënt is op de schoonmaakbranche. “Het brengt zoveel efficiency en structuur in de processen. Het is wel belangrijk het systeem bij de start goed in te richten, daar heb je later veel profijt van.” Voordat Nocore op haar pad kwam verwerkte Laamia haar boekhouding in Excel sheets, werd de verloning door een boekhouder verricht en werden facturen iedere maand handmatig opgemaakt. “Nu doen we het laatste ineens. Even checken, één druk op de knop en versturen maar.”

Totaalprogramma Nocore
“We werken met Nocore Facilitair en Nocore Online en zijn er blij mee omdat het zo compleet voor ons als schoonmaakbedrijf is. Soms kom je bij andere schoonmaakbedrijven en zie je de lappendeken van systemen en softwareoplossingen waarmee zij werken. Zo ben ik ook begonnen, maar nu zo blij dat alles met één programma afgehandeld kan worden. Alle koppelingen met klanten op ziekteverzuim, per project, cijfers op klantniveau, alles is gemakkelijk in te zien. En het systeem werkt prima. Als er een bug of iets dergelijks is, maak je een ticket aan in het klantportaal en wordt het dezelfde dag opgepakt en opgelost binnen een reële tijd die medewerkers van Nocore aangeven. Ik snap niet dat andere bedrijven er geen gebruik van maken.”

Overname werkzaamheden door Fairclean
Drie dames verzorgden bij Schone Zaak! voorheen de administratieve afhandelingen. Zij waren één met Nocore, verzorgden de facturatie, verloning, opdrachtbonnen en andere boekhoudkundige activiteiten. Een externe boekhouder verzorgde het inboeken van facturen. “Toen één van de dames plotseling ziek werd, moest ik op zoek naar een andere oplossing. Ik had al goede contacten met Fairclean. Inmiddels zijn we een paar grote stappen verder. In 2019 heb ik Fairclean ingezet in ons eigen bedrijf. Zij verrichten al onze administratieve handelingen, waardoor er veel werk uit handen is genomen. Een besparing van ruim 55% op onze overhead. Wij kunnen ons nu volledig focussen op de schoonmaak. De cirkel is rond.”

Rust en focus
Nocore en Fairclean geven Laamia rust en focus, waardoor zij zakelijk kan groeien. “Ik dacht wel eens, ik ben een schoonmaakbedrijf begonnen maar het lijkt meer op een administratiekantoor. De overstap om de administratie uit handen te geven was best eng, je denkt dat je geen controle meer hebt. Het tegendeel is waar, want je blijft werken met de vertrouwde overzichten, je kunt zelf ook gewoon inloggen. Ik ben er blij mee!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 februari 2019

Morgen: 9e Schoonmaaktourdag vanaf Toekomst Schoonmaakbedrijven Schijndel

Op vrijdag 14 juni wordt voor de 9e keer de Schoonmaaktourdag gereden. Een enthousiaste groep motorrijders, cabrio- en oldtimer-liefhebbers is weer van de partij om gezamenlijk een mooie route...

06 mei 2019

Top 5 meest populair op Schoonmaakjournaal in april

De maand starten met een grap verpakt in een vlog, een nieuwe vakbeurs, een nieuwe themaserie en een warm afscheid: dat en meer vormden Schoonmaakjournaal Select-bijdragen in april. Deze...

10 juli 2022

ZO kan het ook

Ook voor de particuliere huishoudens zijn er duurzame schoonmaakproducten. Een voorbeeld is ZO. Bij ZO delen ze hun kennis over schoonmaak graag en jouw huis wordt op een duurzame...

29 juli 2022

‘Alles komt goed’

Dat het in de zomer hard werken is, weten we allemaal. Extra vloeronderhoud op scholen, kantoren die een extra schoonmaakbeurt krijgen omdat nu veel medewerkers op vakantie zijn, gymzalen...

02 maart 2022

Controle op naleving Arbozorg Glazenwassers

De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) gaat de komende tijd controleren of werkgevers in de glasbewassing voldoen aan de Arbowetgeving. Het doel van deze controle is ervoor te zorgen dat werknemers...

28 oktober 2022

#FotoFriday: Een heerlijke wasdag

Het team van Qleaning en vaste partner Clean Up Facilities hadden afgelopen week een heerlijk wasdag bij het Stadhuis van Deventer. Deze mooie foto getuigt van het teamwerk. Eigenaar...

25 april 2022

Nieuw: de RAS-app, dé digitale hulp van de schoonmaker

Een app voor en door schoonmakers. Die hen helpt de eigen regie over hun persoonlijk leven en ontwikkeling te nemen. Een nieuwe app die zowel schoonmakers als schoonmaakbedrijven helpt...

19 juli 2022

Blog: beter aanbesteden, maar niet om ondernemers beter te laten inschrijven!

Deze zomer is er een nieuwe subsidieregeling Beter Aanbesteden. Je begrijpt: daar zat ik meteen bovenop. Kom maar door met die subsidie! Want aanbesteden en inschrijven is al duur...

28 juli 2022

Een cocktail van inspiratietalks voor FMNextGen

Van strategische keuzes en de kwaliteit van medewerkers upgraden tot aantrekkelijk presenteren en concrete verkoopresultaten. Op 15 september zullen de deelnemers van het FMNextGen-event getrakteerd worden op een cocktail...

01 februari 2019

Ervaar Nu-Design en ClaraClean Go! van Numatic op Soins et Santé

Met focus op betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid neemt Numatic op 7 en 8 februari deel aan zorgbeurs Soins et Santé in Namur Expo (België). Zij zullen de beursbezoekers, professionals uit...