25 april 2023

Mohadese Pooloe (FVH): “Mijn baan als rayonmanager is elke dag weer anders”

Ze was er eigenlijk niet naar op zoek, maar werd twee jaar geleden ineens gebeld met het aanbod om als rayonmanager in de schoonmaak aan de slag te gaan. Mohadese Pooloe heeft er nog geen dag spijt van gehad. Een nieuw interview over vrouwelijk leiderschap.

Mohadese Pooloe, die een achtergrond heeft als leidinggevende in de horeca- en hospitalitybranche, weet ook niet hoe het kan, maar haar online cv kwam via Indeed.nl bij FVH Facility Group terecht. Ze was aan het werk bij haar voormalige werkgever toen ze op een dag werd gebeld. Of de schoonmaak niet wat voor haar was. “Ik had in alle eerlijkheid geen idee wat ik van de branche kon verwachten”, vertelt Mohadese. “Het is een sector waar je als buitenstaander niet zoveel vanaf weet. Maar ik was nieuwsgierig en ging een gesprek aan met de directie van FVH. Het was niet alleen een warm bad, ook bieden zij de mogelijkheid om als vrouw door te groeien binnen het bedrijf. Dat zie je ook aan de vrouwelijke collega’s die op cruciale posities binnen FVH werkzaam zijn.”

4-star audit
Ze werd vrijwel meteen in het diepe gegooid en begon als assistent rayonmanager met het beheer van het WTC en de Koopgoot in Rotterdam. Ze groeide door in haar functie tot rayonmanager, kreeg haar eigen gebied en er kwamen steeds meer projecten bij, zoals het winkelcentrum Westfield mall of the Netherlands in Leidschendam. Een project waar haar team bovendien een award voor heeft gewonnen. Vier sterren, de hoogste Europese onderscheiding. “Dit was spannend en heel gaaf om mee te maken. De beoordeling is veelomvattend en gaat ook om facility, maar negentig procent draait om schoonmaak. Is de hygiëne in de toiletten op orde? Is de entree netjes? Hoe staat het met de schoonmaak in de hal of parkeergarage? Mijn collega’s hebben keihard gewerkt en zijn zo trots. En ik natuurlijk ook. Zo’n prijs is echt een bekroning op al het werk.”

Flink puzzelen
Iedere dag is anders voor Mohadese. Op sommige dagen is ze op kantoor om administratie te doen en heeft ze het relatief rustig, maar veel vaker is ze op pad. Naar klanten of locaties. Ze stuurt twee junioren aan en de locaties die zij beheren, bezoekt ze ook met regelmaat. Daarnaast belt ze geregeld met klanten of telefoneert ze met zieke collega’s om te vragen hoe het met ze gaat. Het is juist die de afwisseling wat haar werk zo leuk maakt zegt ze. “Ik hou erg van variatie en uitdaging. De hele dag alleen maar op kantoor van 09:00 tot 17:00 uur is niks voor mij, dan zou ik mij vervelen. Natuurlijk is het soms aanpoten. Op sommige dagen begin je om 06:00 uur al met vier ziekmeldingen. Dan is het even flink puzzelen om er die dag uit te komen.” Mohadese vertelt dat ze heeft moeten leren om haar werk soms wat meer los te laten. “In het begin reageerde ik continu op alles, ook in de weekenden of in mijn privétijd. Ik probeer dat nu iets meer te doseren. Is het belangrijk en heeft het spoed in het weekend of de avonduren? Dan reageer ik natuurlijk direct, anders komt het op de maandag of de dag erna.”

De juiste balans
Als leidinggevende vindt ze het belangrijk dat de collega’s die ze aanstuurt vrijheid krijgen. “Ik vind samenwerken belangrijk. Ik ben niet iemand die als het ware op een troon gaat zitten en zegt ‘jij doet dit, jij doet dat’. Als collega’s vrijheid krijgen, dan kunnen ze hun eigen beslissingen nemen en daar leren ze van.” Ook is het naar haar mening van belang om confrontaties niet uit de weg te gaan. “Je krijgt zo nu en dan te maken met collega’s die niet volgens afspraak hun werk uitvoeren. Hier moet je hen dan op aanspreken, maar het kan soms voorkomen dat ze het niet met jou eens zijn. Dan moet je sterk in je schoenen staan en zelfverzekerd zijn om er samen uit te komen. Want ook al krijgen ze vrijheid om hun werk zelfstandig in te richten, ze werken wel volgens bepaalde normen die ze helpen het werk goed te doen en klanten tevreden te houden. Onenigheden worden altijd besproken. Maar mocht je er als leidinggevende niet uitkomen dan is het belangrijk om zeker van je beslissingen te zijn en die ook te durven maken.” Ter aanvulling legt ze uit: “Het is als leidinggevende denk ik vooral de kunst om hierin een balans te vinden. Je moet enerzijds vriendelijk, oprecht en benaderbaar zijn, maar anderzijds moet je ook de grote lijnen bewaken en verantwoordelijkheid nemen. Hoe je dat doet, komt uiteindelijk allemaal aan op communicatie en hoe je jezelf als leidinggevende representeert.”

Zelfvertrouwen
Mohadese komt altijd op voor haar collega’s. “Soms kom ik ze helaas tegen, mensen die denigrerend doen over schoonmakers. Nou, daar heb ik dan wel wat over te zeggen. Ik kom graag op voor onze collega’s die keihard werken en waar ik zo ongelofelijk veel respect voor heb. Ik durf wel te zeggen dat zij wellicht wel harder werken dan sommigen die iedere avond om 17:00 uur hun laptop dichtklappen.” Wat haar betreft blijft ze voorlopig nog wel even in de schoonmaak werken. “Ik zou het heel leuk vinden om in de toekomst binnen FVH grote projecten op te starten, waarvoor ik dan verantwoordelijk ben voor het gehele opstart proces. Toen ik project Westfield ging doen werd gezegd ‘als je dit kan, kan je alles’, dus daar ga ik dan maar van uit”, vertelt ze lachend. Maar dat zelfvertrouwen is volgens haar eigenlijk wel het belangrijkste om als leidinggevende te hebben. “Geloof in jezelf. Of je nu man of vrouw bent en binnen of buiten de schoonmaak werkt, heb zelfvertrouwen. Als je denkt dat je het kunt bereiken, dan kan je het ook.”

Mohadese Pooloe werkte onder meer bij Mainport Inntel hotels in Rotterdam, bij KPMG en als facilitairmedewerker bij Yask en Exact voordat ze in 2021 bij FVH aan de slag ging.

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 mei 2025

Asito zet met circulaire handschoen flinke stap richting duurzaamheidsdoelstelling

Vanaf 1 mei 2025 introduceert Asito officieel de circulaire handschoen als nieuwe standaard in haar schoonmaakdienstverlening. Met deze stap onderstreept het bedrijf haar ambitie om in 2030 volledig circulair...

25 april 2025

Koninklijk vegen doe je zo

Ben jij al helemaal on a roll met je Koningsdag-versiering? Tuig niet alleen jezelf, maar ook je toilet op voor het oranjefeest van het jaar. Met The Dutch Edition...

10 maart 2023

Roompot en CSU betalen geen extra reiskostenvergoeding voor schoonmakers meer

Schoonmakers op Roompot Vakantieparken, die in dienst zijn van schoonmaakbedrijf CSU, krijgen sinds 1 februari geen extra reiskostenvergoeding meer. De regeling is stopgezet, lazen de schoonmakers in een brief...

28 maart 2025

Asito verzorgt topsport voor een stralendschoon Keukenhof

Keukenhof is dé plek waar het voorjaar tot leven komt. Elk jaar trekken meer dan 1,3 miljoen bezoekers naar de bekendste bloementuin ter wereld. Een geweldige ervaring, maar ook...

06 januari 2022

Marmoleum zorgt voor supergezond binnenklimaat

Marmoleum van Forbo Flooring is niet alleen een van de duurzaamste vloeren ter wereld, gemaakt van puur natuurlijke en hernieuwbare grondstoffen, maar ook een van de gezondste. Het is...

15 november 2022

Oók Roompot zorgt voor betere reiskostenvergoeding schoonmakers vakantieparken

Na eerder Landal en Europarcs is nu óók Roompot overstag: op aandringen van CNV Vakmensen komt er een betere reiskostenvergoeding voor schoonmakers die op vakantieparken werken. “Bij Roompot heeft...

11 augustus 2022

Jan Vera en Edgar van Engelen slaan de handen inéén

Jan Vera van Qualis-Insight en Keurmerk Verantwoord Schoon gaat samenwerken met Edgar van Engelen, directeur van Clear4Clean. Een nieuwe samenwerking die de heren graag toelichten: “Na het overlijden van...

24 april 2019

CNV start rechtszaken voor werknemers met spookcontract

CNV Vakmensen start rechtszaken namens werknemers met een slapend dienstverband. “We voeren inmiddels al enkele maanden een campagne richting werkgevers om een einde te maken aan slapende dienstverbanden. We...

07 januari 2025

Met een dikke 8 verlengen CSU en Golden Green Hotels hun samenwerking

CSU en de Golden Green Hotel Groep verlengen hun partnerschap met minstens drie jaar. De hotelgroep, met vestigingen in het centrum van Leiden, noemt de constante hoge kwaliteit, uitstekende...

20 februari 2025

Vebego Cleaning Services behaalt opnieuw certificaat PSO Trede 2

Vebego Cleaning Services heeft opnieuw de hercertificering behaald voor PSO Trede 2. Gefeliciteerd.  Tijdens de audit op 13 en 14 januari 2025 werd niet alleen de administratie grondig gecontroleerd,...