25 april 2023

Mohadese Pooloe (FVH): “Mijn baan als rayonmanager is elke dag weer anders”

Ze was er eigenlijk niet naar op zoek, maar werd twee jaar geleden ineens gebeld met het aanbod om als rayonmanager in de schoonmaak aan de slag te gaan. Mohadese Pooloe heeft er nog geen dag spijt van gehad. Een nieuw interview over vrouwelijk leiderschap.

Mohadese Pooloe, die een achtergrond heeft als leidinggevende in de horeca- en hospitalitybranche, weet ook niet hoe het kan, maar haar online cv kwam via Indeed.nl bij FVH Facility Group terecht. Ze was aan het werk bij haar voormalige werkgever toen ze op een dag werd gebeld. Of de schoonmaak niet wat voor haar was. “Ik had in alle eerlijkheid geen idee wat ik van de branche kon verwachten”, vertelt Mohadese. “Het is een sector waar je als buitenstaander niet zoveel vanaf weet. Maar ik was nieuwsgierig en ging een gesprek aan met de directie van FVH. Het was niet alleen een warm bad, ook bieden zij de mogelijkheid om als vrouw door te groeien binnen het bedrijf. Dat zie je ook aan de vrouwelijke collega’s die op cruciale posities binnen FVH werkzaam zijn.”

4-star audit
Ze werd vrijwel meteen in het diepe gegooid en begon als assistent rayonmanager met het beheer van het WTC en de Koopgoot in Rotterdam. Ze groeide door in haar functie tot rayonmanager, kreeg haar eigen gebied en er kwamen steeds meer projecten bij, zoals het winkelcentrum Westfield mall of the Netherlands in Leidschendam. Een project waar haar team bovendien een award voor heeft gewonnen. Vier sterren, de hoogste Europese onderscheiding. “Dit was spannend en heel gaaf om mee te maken. De beoordeling is veelomvattend en gaat ook om facility, maar negentig procent draait om schoonmaak. Is de hygiëne in de toiletten op orde? Is de entree netjes? Hoe staat het met de schoonmaak in de hal of parkeergarage? Mijn collega’s hebben keihard gewerkt en zijn zo trots. En ik natuurlijk ook. Zo’n prijs is echt een bekroning op al het werk.”

Flink puzzelen
Iedere dag is anders voor Mohadese. Op sommige dagen is ze op kantoor om administratie te doen en heeft ze het relatief rustig, maar veel vaker is ze op pad. Naar klanten of locaties. Ze stuurt twee junioren aan en de locaties die zij beheren, bezoekt ze ook met regelmaat. Daarnaast belt ze geregeld met klanten of telefoneert ze met zieke collega’s om te vragen hoe het met ze gaat. Het is juist die de afwisseling wat haar werk zo leuk maakt zegt ze. “Ik hou erg van variatie en uitdaging. De hele dag alleen maar op kantoor van 09:00 tot 17:00 uur is niks voor mij, dan zou ik mij vervelen. Natuurlijk is het soms aanpoten. Op sommige dagen begin je om 06:00 uur al met vier ziekmeldingen. Dan is het even flink puzzelen om er die dag uit te komen.” Mohadese vertelt dat ze heeft moeten leren om haar werk soms wat meer los te laten. “In het begin reageerde ik continu op alles, ook in de weekenden of in mijn privétijd. Ik probeer dat nu iets meer te doseren. Is het belangrijk en heeft het spoed in het weekend of de avonduren? Dan reageer ik natuurlijk direct, anders komt het op de maandag of de dag erna.”

De juiste balans
Als leidinggevende vindt ze het belangrijk dat de collega’s die ze aanstuurt vrijheid krijgen. “Ik vind samenwerken belangrijk. Ik ben niet iemand die als het ware op een troon gaat zitten en zegt ‘jij doet dit, jij doet dat’. Als collega’s vrijheid krijgen, dan kunnen ze hun eigen beslissingen nemen en daar leren ze van.” Ook is het naar haar mening van belang om confrontaties niet uit de weg te gaan. “Je krijgt zo nu en dan te maken met collega’s die niet volgens afspraak hun werk uitvoeren. Hier moet je hen dan op aanspreken, maar het kan soms voorkomen dat ze het niet met jou eens zijn. Dan moet je sterk in je schoenen staan en zelfverzekerd zijn om er samen uit te komen. Want ook al krijgen ze vrijheid om hun werk zelfstandig in te richten, ze werken wel volgens bepaalde normen die ze helpen het werk goed te doen en klanten tevreden te houden. Onenigheden worden altijd besproken. Maar mocht je er als leidinggevende niet uitkomen dan is het belangrijk om zeker van je beslissingen te zijn en die ook te durven maken.” Ter aanvulling legt ze uit: “Het is als leidinggevende denk ik vooral de kunst om hierin een balans te vinden. Je moet enerzijds vriendelijk, oprecht en benaderbaar zijn, maar anderzijds moet je ook de grote lijnen bewaken en verantwoordelijkheid nemen. Hoe je dat doet, komt uiteindelijk allemaal aan op communicatie en hoe je jezelf als leidinggevende representeert.”

Zelfvertrouwen
Mohadese komt altijd op voor haar collega’s. “Soms kom ik ze helaas tegen, mensen die denigrerend doen over schoonmakers. Nou, daar heb ik dan wel wat over te zeggen. Ik kom graag op voor onze collega’s die keihard werken en waar ik zo ongelofelijk veel respect voor heb. Ik durf wel te zeggen dat zij wellicht wel harder werken dan sommigen die iedere avond om 17:00 uur hun laptop dichtklappen.” Wat haar betreft blijft ze voorlopig nog wel even in de schoonmaak werken. “Ik zou het heel leuk vinden om in de toekomst binnen FVH grote projecten op te starten, waarvoor ik dan verantwoordelijk ben voor het gehele opstart proces. Toen ik project Westfield ging doen werd gezegd ‘als je dit kan, kan je alles’, dus daar ga ik dan maar van uit”, vertelt ze lachend. Maar dat zelfvertrouwen is volgens haar eigenlijk wel het belangrijkste om als leidinggevende te hebben. “Geloof in jezelf. Of je nu man of vrouw bent en binnen of buiten de schoonmaak werkt, heb zelfvertrouwen. Als je denkt dat je het kunt bereiken, dan kan je het ook.”

Mohadese Pooloe werkte onder meer bij Mainport Inntel hotels in Rotterdam, bij KPMG en als facilitairmedewerker bij Yask en Exact voordat ze in 2021 bij FVH aan de slag ging.

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 januari 2025

Een stormachtige nacht voor de calamiteitendienst

Maandagmiddag 6 januari 2025 werden delen van Nederland verrast door storm. Met vele calamiteiten tot gevolg. Tijdens die storm-middag stonden de mannen en vrouwen van de calamiteitendienst van Ruitenheer...

14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan? Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen...

23 februari 2023

Duurzaamheid en partnership leiden tot verlenging samenwerking AFAS Live en Effektief

Sinds 2007, toen AFAS Live nog de Heineken Music Hall heette, is Effektief verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud op deze locatie. Na het aanbestedingstraject in 2021 succesvol te hebben doorlopen,...

24 oktober 2023

EVENT: Captains of Cleaning Connect

Op 29 november 2023 is het zover: de derde editie van Captains of Cleaning Connect. Voor de derde keer op rij brengt de oranisatie alle Captains of Cleaning live...

01 mei 2023

Hoe schoon is het onder de bureaus?

Je bent onder een bureau aan het stofzuigen en plotseling begint boven op het bureaublad van alles te bewegen. Nee, het is niet de computermuis die tot leven komt....

01 juli 2024

5,5% Loonsverhoging voor schoonmakers

Omdat werkgevers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche vorig jaar zagen dat schoonmakers steeds meer moeite hadden met de duurdere boodschappen, kwamen Schoonmakend Nederland en de vakbonden FNV en CNV...

07 juni 2024

Abdulrahman was ‘Baas van Morgen’ bij CWS

CWS Hygiene Nederland deed mee aan het ‘Baas van Morgen’ initiatief van JINC, dat jongeren de kans biedt om leiderschap en ondernemerschap van dichtbij te ervaren. Ambdulrahman werd op...

26 maart 2024

Leiden cao-regelingen voor menstruatie- en overgangsklachten tot verminderde carrièrekansen?

“Zo’n 30% van de vrouwen heeft last menstruatie- of overgangsklachten die impact hebben op het dagelijks functioneren”, zegt gynaecoloog Judith Huirne in De Nieuws BV. Voor een deel van...

01 april 2025

1nergiek trotse schoonmaakdienstverlener van Efteling Grand Hotel

“Eindelijk mogen we het wereldkundig maken… en wat zijn we ontzettend trots!”, deelt 1nergiek op LinkedIn. Het schoonmaakbedrijf is namelijk verkozen tot dé partij waarmee de Efteling gaat samenwerken...

03 juli 2024

Stef Martens (Social Cleania): “Een eigen bedrijf geeft een groot gevoel van vrijheid”

Stef Martens heeft de eerste 6 maanden als fulltime ondernemer met Social Cleania voltooid. En.… Stef gaat door. Waarom? “Klanten komen terug”. We stellen Stef 8 vragen, met prachtige...