25 april 2023

Mohadese Pooloe (FVH): “Mijn baan als rayonmanager is elke dag weer anders”

Ze was er eigenlijk niet naar op zoek, maar werd twee jaar geleden ineens gebeld met het aanbod om als rayonmanager in de schoonmaak aan de slag te gaan. Mohadese Pooloe heeft er nog geen dag spijt van gehad. Een nieuw interview over vrouwelijk leiderschap.

Mohadese Pooloe, die een achtergrond heeft als leidinggevende in de horeca- en hospitalitybranche, weet ook niet hoe het kan, maar haar online cv kwam via Indeed.nl bij FVH Facility Group terecht. Ze was aan het werk bij haar voormalige werkgever toen ze op een dag werd gebeld. Of de schoonmaak niet wat voor haar was. “Ik had in alle eerlijkheid geen idee wat ik van de branche kon verwachten”, vertelt Mohadese. “Het is een sector waar je als buitenstaander niet zoveel vanaf weet. Maar ik was nieuwsgierig en ging een gesprek aan met de directie van FVH. Het was niet alleen een warm bad, ook bieden zij de mogelijkheid om als vrouw door te groeien binnen het bedrijf. Dat zie je ook aan de vrouwelijke collega’s die op cruciale posities binnen FVH werkzaam zijn.”

4-star audit
Ze werd vrijwel meteen in het diepe gegooid en begon als assistent rayonmanager met het beheer van het WTC en de Koopgoot in Rotterdam. Ze groeide door in haar functie tot rayonmanager, kreeg haar eigen gebied en er kwamen steeds meer projecten bij, zoals het winkelcentrum Westfield mall of the Netherlands in Leidschendam. Een project waar haar team bovendien een award voor heeft gewonnen. Vier sterren, de hoogste Europese onderscheiding. “Dit was spannend en heel gaaf om mee te maken. De beoordeling is veelomvattend en gaat ook om facility, maar negentig procent draait om schoonmaak. Is de hygiëne in de toiletten op orde? Is de entree netjes? Hoe staat het met de schoonmaak in de hal of parkeergarage? Mijn collega’s hebben keihard gewerkt en zijn zo trots. En ik natuurlijk ook. Zo’n prijs is echt een bekroning op al het werk.”

Flink puzzelen
Iedere dag is anders voor Mohadese. Op sommige dagen is ze op kantoor om administratie te doen en heeft ze het relatief rustig, maar veel vaker is ze op pad. Naar klanten of locaties. Ze stuurt twee junioren aan en de locaties die zij beheren, bezoekt ze ook met regelmaat. Daarnaast belt ze geregeld met klanten of telefoneert ze met zieke collega’s om te vragen hoe het met ze gaat. Het is juist die de afwisseling wat haar werk zo leuk maakt zegt ze. “Ik hou erg van variatie en uitdaging. De hele dag alleen maar op kantoor van 09:00 tot 17:00 uur is niks voor mij, dan zou ik mij vervelen. Natuurlijk is het soms aanpoten. Op sommige dagen begin je om 06:00 uur al met vier ziekmeldingen. Dan is het even flink puzzelen om er die dag uit te komen.” Mohadese vertelt dat ze heeft moeten leren om haar werk soms wat meer los te laten. “In het begin reageerde ik continu op alles, ook in de weekenden of in mijn privétijd. Ik probeer dat nu iets meer te doseren. Is het belangrijk en heeft het spoed in het weekend of de avonduren? Dan reageer ik natuurlijk direct, anders komt het op de maandag of de dag erna.”

De juiste balans
Als leidinggevende vindt ze het belangrijk dat de collega’s die ze aanstuurt vrijheid krijgen. “Ik vind samenwerken belangrijk. Ik ben niet iemand die als het ware op een troon gaat zitten en zegt ‘jij doet dit, jij doet dat’. Als collega’s vrijheid krijgen, dan kunnen ze hun eigen beslissingen nemen en daar leren ze van.” Ook is het naar haar mening van belang om confrontaties niet uit de weg te gaan. “Je krijgt zo nu en dan te maken met collega’s die niet volgens afspraak hun werk uitvoeren. Hier moet je hen dan op aanspreken, maar het kan soms voorkomen dat ze het niet met jou eens zijn. Dan moet je sterk in je schoenen staan en zelfverzekerd zijn om er samen uit te komen. Want ook al krijgen ze vrijheid om hun werk zelfstandig in te richten, ze werken wel volgens bepaalde normen die ze helpen het werk goed te doen en klanten tevreden te houden. Onenigheden worden altijd besproken. Maar mocht je er als leidinggevende niet uitkomen dan is het belangrijk om zeker van je beslissingen te zijn en die ook te durven maken.” Ter aanvulling legt ze uit: “Het is als leidinggevende denk ik vooral de kunst om hierin een balans te vinden. Je moet enerzijds vriendelijk, oprecht en benaderbaar zijn, maar anderzijds moet je ook de grote lijnen bewaken en verantwoordelijkheid nemen. Hoe je dat doet, komt uiteindelijk allemaal aan op communicatie en hoe je jezelf als leidinggevende representeert.”

Zelfvertrouwen
Mohadese komt altijd op voor haar collega’s. “Soms kom ik ze helaas tegen, mensen die denigrerend doen over schoonmakers. Nou, daar heb ik dan wel wat over te zeggen. Ik kom graag op voor onze collega’s die keihard werken en waar ik zo ongelofelijk veel respect voor heb. Ik durf wel te zeggen dat zij wellicht wel harder werken dan sommigen die iedere avond om 17:00 uur hun laptop dichtklappen.” Wat haar betreft blijft ze voorlopig nog wel even in de schoonmaak werken. “Ik zou het heel leuk vinden om in de toekomst binnen FVH grote projecten op te starten, waarvoor ik dan verantwoordelijk ben voor het gehele opstart proces. Toen ik project Westfield ging doen werd gezegd ‘als je dit kan, kan je alles’, dus daar ga ik dan maar van uit”, vertelt ze lachend. Maar dat zelfvertrouwen is volgens haar eigenlijk wel het belangrijkste om als leidinggevende te hebben. “Geloof in jezelf. Of je nu man of vrouw bent en binnen of buiten de schoonmaak werkt, heb zelfvertrouwen. Als je denkt dat je het kunt bereiken, dan kan je het ook.”

Mohadese Pooloe werkte onder meer bij Mainport Inntel hotels in Rotterdam, bij KPMG en als facilitairmedewerker bij Yask en Exact voordat ze in 2021 bij FVH aan de slag ging.

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 juni 2022

Krachtig, draadloos en stofvrij: de nieuwe Numatic Quick.

De nieuwe steelstofzuiger ‘Quick’ van Numatic is in mei op Interclean gepresenteerd en vanaf augustus leverbaar. In dit artikel vertellen we je de ins & outs van deze steelstofzuiger...

26 april 2022

Nocore daagt bezoekers Interclean uit voor digitale verdiepingslag

Nocore nodigt belangstellenden uit voor een bezoek aan haar stand op Interclean (05.515) in Rai Amsterdam. Van 10 t/m 13 mei zal de softwareleverancier haar standbezoekers inzicht geven in...

03 juni 2023

1nergiek op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Op 7, 8 en 9 juni vindt de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer plaats. In  Jaarbeurs Utrecht zullen zo’n 200 exposanten hun schoonmaak- en facilitaire oplossingen tonen. Onder de exposanten...

29 mei 2023

Briefje van Peet: Beste belever/Dear believer

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....

22 december 2022

Glazenwassers Breedweer hebben ❤️voor de zorg

Tijdens de actieweek Glazenwassers hebben hart voor de zorg (18-23 december) steken glazenwassers de zorg een hart onder de riem. Daar doet Breedweer graag aan mee. Het enthousiaste glazenwassersteam...

08 mei 2020

OSB alert: “Corona brengt veel onrust: vergeet schoonmakers in zorg en onderwijs niet bij testen op corona”

Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) roept op om bij het testen op Covid-19 in de zorg en onderwijs de schoonmakers niet te vergeten. Jeroen Veldboer (directeur OSB): “In veel...

24 mei 2024

Dhr. Rodrigues neemt na 28 jaar afscheid van de Koopgoot

1996. Met een brede glimlach wat op zijn gezicht sierde nam dhr. Rodriques een bezem ter hand en daalde hij de trappen van de Koopgoot af. Deze plek zou...

15 oktober 2024

Breedweer en Impact door Groei: Samen naar systeemverandering

Breedweer Facilitaire Diensten en Impact door Groei, een programma van FNO, slaan de handen ineen om het financiële systeem en de inkoopprocessen te veranderen. “We hebben een transitiebudget tot...

11 juli 2022

Schoonmakers EuroParcs krijgen nu ook betere reiskostenregeling

Het pleidooi van CNV Vakmensen voor een betere reiskostenregeling voor schoonmakers op vakantieparken krijgt steeds meer navolging. Na Landal komt nu ook EuroParcs over de brug. “Goed nieuws voor...

28 november 2024

#BLOG Leon Habraken (Schoonmaak Nederland): “Wie heeft de oplossing voor dit probleem?”

Als platform in de schoonmaakbranche komen we regelmatig vraagstukken tegen waar ook wij even over moeten nadenken voor we een passend antwoord hebben. Maar voor dit geval heb ik...