25 april 2023

Mohadese Pooloe (FVH): “Mijn baan als rayonmanager is elke dag weer anders”

Ze was er eigenlijk niet naar op zoek, maar werd twee jaar geleden ineens gebeld met het aanbod om als rayonmanager in de schoonmaak aan de slag te gaan. Mohadese Pooloe heeft er nog geen dag spijt van gehad. Een nieuw interview over vrouwelijk leiderschap.

Mohadese Pooloe, die een achtergrond heeft als leidinggevende in de horeca- en hospitalitybranche, weet ook niet hoe het kan, maar haar online cv kwam via Indeed.nl bij FVH Facility Group terecht. Ze was aan het werk bij haar voormalige werkgever toen ze op een dag werd gebeld. Of de schoonmaak niet wat voor haar was. “Ik had in alle eerlijkheid geen idee wat ik van de branche kon verwachten”, vertelt Mohadese. “Het is een sector waar je als buitenstaander niet zoveel vanaf weet. Maar ik was nieuwsgierig en ging een gesprek aan met de directie van FVH. Het was niet alleen een warm bad, ook bieden zij de mogelijkheid om als vrouw door te groeien binnen het bedrijf. Dat zie je ook aan de vrouwelijke collega’s die op cruciale posities binnen FVH werkzaam zijn.”

4-star audit
Ze werd vrijwel meteen in het diepe gegooid en begon als assistent rayonmanager met het beheer van het WTC en de Koopgoot in Rotterdam. Ze groeide door in haar functie tot rayonmanager, kreeg haar eigen gebied en er kwamen steeds meer projecten bij, zoals het winkelcentrum Westfield mall of the Netherlands in Leidschendam. Een project waar haar team bovendien een award voor heeft gewonnen. Vier sterren, de hoogste Europese onderscheiding. “Dit was spannend en heel gaaf om mee te maken. De beoordeling is veelomvattend en gaat ook om facility, maar negentig procent draait om schoonmaak. Is de hygiëne in de toiletten op orde? Is de entree netjes? Hoe staat het met de schoonmaak in de hal of parkeergarage? Mijn collega’s hebben keihard gewerkt en zijn zo trots. En ik natuurlijk ook. Zo’n prijs is echt een bekroning op al het werk.”

Flink puzzelen
Iedere dag is anders voor Mohadese. Op sommige dagen is ze op kantoor om administratie te doen en heeft ze het relatief rustig, maar veel vaker is ze op pad. Naar klanten of locaties. Ze stuurt twee junioren aan en de locaties die zij beheren, bezoekt ze ook met regelmaat. Daarnaast belt ze geregeld met klanten of telefoneert ze met zieke collega’s om te vragen hoe het met ze gaat. Het is juist die de afwisseling wat haar werk zo leuk maakt zegt ze. “Ik hou erg van variatie en uitdaging. De hele dag alleen maar op kantoor van 09:00 tot 17:00 uur is niks voor mij, dan zou ik mij vervelen. Natuurlijk is het soms aanpoten. Op sommige dagen begin je om 06:00 uur al met vier ziekmeldingen. Dan is het even flink puzzelen om er die dag uit te komen.” Mohadese vertelt dat ze heeft moeten leren om haar werk soms wat meer los te laten. “In het begin reageerde ik continu op alles, ook in de weekenden of in mijn privétijd. Ik probeer dat nu iets meer te doseren. Is het belangrijk en heeft het spoed in het weekend of de avonduren? Dan reageer ik natuurlijk direct, anders komt het op de maandag of de dag erna.”

De juiste balans
Als leidinggevende vindt ze het belangrijk dat de collega’s die ze aanstuurt vrijheid krijgen. “Ik vind samenwerken belangrijk. Ik ben niet iemand die als het ware op een troon gaat zitten en zegt ‘jij doet dit, jij doet dat’. Als collega’s vrijheid krijgen, dan kunnen ze hun eigen beslissingen nemen en daar leren ze van.” Ook is het naar haar mening van belang om confrontaties niet uit de weg te gaan. “Je krijgt zo nu en dan te maken met collega’s die niet volgens afspraak hun werk uitvoeren. Hier moet je hen dan op aanspreken, maar het kan soms voorkomen dat ze het niet met jou eens zijn. Dan moet je sterk in je schoenen staan en zelfverzekerd zijn om er samen uit te komen. Want ook al krijgen ze vrijheid om hun werk zelfstandig in te richten, ze werken wel volgens bepaalde normen die ze helpen het werk goed te doen en klanten tevreden te houden. Onenigheden worden altijd besproken. Maar mocht je er als leidinggevende niet uitkomen dan is het belangrijk om zeker van je beslissingen te zijn en die ook te durven maken.” Ter aanvulling legt ze uit: “Het is als leidinggevende denk ik vooral de kunst om hierin een balans te vinden. Je moet enerzijds vriendelijk, oprecht en benaderbaar zijn, maar anderzijds moet je ook de grote lijnen bewaken en verantwoordelijkheid nemen. Hoe je dat doet, komt uiteindelijk allemaal aan op communicatie en hoe je jezelf als leidinggevende representeert.”

Zelfvertrouwen
Mohadese komt altijd op voor haar collega’s. “Soms kom ik ze helaas tegen, mensen die denigrerend doen over schoonmakers. Nou, daar heb ik dan wel wat over te zeggen. Ik kom graag op voor onze collega’s die keihard werken en waar ik zo ongelofelijk veel respect voor heb. Ik durf wel te zeggen dat zij wellicht wel harder werken dan sommigen die iedere avond om 17:00 uur hun laptop dichtklappen.” Wat haar betreft blijft ze voorlopig nog wel even in de schoonmaak werken. “Ik zou het heel leuk vinden om in de toekomst binnen FVH grote projecten op te starten, waarvoor ik dan verantwoordelijk ben voor het gehele opstart proces. Toen ik project Westfield ging doen werd gezegd ‘als je dit kan, kan je alles’, dus daar ga ik dan maar van uit”, vertelt ze lachend. Maar dat zelfvertrouwen is volgens haar eigenlijk wel het belangrijkste om als leidinggevende te hebben. “Geloof in jezelf. Of je nu man of vrouw bent en binnen of buiten de schoonmaak werkt, heb zelfvertrouwen. Als je denkt dat je het kunt bereiken, dan kan je het ook.”

Mohadese Pooloe werkte onder meer bij Mainport Inntel hotels in Rotterdam, bij KPMG en als facilitairmedewerker bij Yask en Exact voordat ze in 2021 bij FVH aan de slag ging.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 juni 2022

“Je personeelsgegevens op straat? Dat wil je dus echt niet!”

Twintig jaar geleden nam Nocore de administratie van schoonmaakbedrijven al digitaal uit handen. Destijds dankzij het IBM-computerplatform AS/400, inmiddels via softwarepakketten zoals Nocore Facilitair. Een gesprek met technisch directeur...

10 februari 2023

Blog: ‘Minder schoonmakers, maar niet minder mensen die het zouden kunnen’

“In het artikel “Minder schoonmakers maar niet minder werk” van 31 januari 2023 werd het alom en gevreesde feit beschreven, dat het aantal schoonmaakmedewerkers met 10% is gedaald in...

23 april 2024

Mariken Schoenmakers lid Raad van Commissarissen van Total Care B.V.

Mariken Schoenmakers (54) is op 17 april jl. benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen van Total Care B.V. De holding Total Care B.V. bestaat uit de afzonderlijke...

29 augustus 2025

Pensioenfonds Schoonmaak bereidt zich voor op de nieuwe pensioenregels 2026

Pensioenfonds Schoonmaak is blij met het akkoord voor de nieuwe regels voor pensioen die op 1 januari 2026 in werking treden. Ze is druk bezig met de voorbereiding. “We...

19 januari 2022

Grootse schoonmaak kleine stad

“Geen stad is voor ons te groot of te klein!” Half januari is schoonmaakbedrijf Cleannovation gestart met de schoonmaak in een stad vol miniaturen, Madurodam. Voor de reiniging van...

14 maart 2025

#Podcast: Schoonmaakcast (2): de mensen van WVS

In deze tweede aflevering van de podcast ‘Schoonmaakcast’ vertelt Lilian van Dongen, algemeen manager bij WVS Schoonmaak,  hoe trots ze is op de mensen van het schoonmaakbedrijf. Ze heeft...

01 december 2021

‘Mopboy’ steelt show bij basketbal

Dat schoonmaken topsport is, blijkt uit de acties van de schoonmaker op de foto. Als ‘mop boy’ zorgt hij voor puur entertainment tijdens de basketbalwedstrijd tussen Kaapverdië en Nigeria...

21 december 2022

Blog: ‘Er is veel bereikt en er staat veel op het spel’

De afgelopen tien jaar heeft de schoonmaaksector zichzelf aan de haren uit het moeras getrokken. Sinds de grote schoonmaakstakingen van 2010 en 2012 hebben schoonmaakbedrijven, vakbonden, opdrachtgevers en intermediairs...

03 oktober 2022

Finalisten Best Practice Award 2022 bekend

Op 27 oktober 2022 zal voor de negende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de finale in Green Village in Nieuwegein. Vandaag is...

26 november 2018

Carel Lurvink workshops: “Disposable cleaning voor hoge hygiënestandaarden”

De eerste workshops bij Carel Lurvink over disposable cleaning in november, waren een groot succes. Ruim 60 bezoekers kwamen naar de servicecenters in Enschede, Hilversum en Winschoten om zich...