25 april 2023

Mohadese Pooloe (FVH): “Mijn baan als rayonmanager is elke dag weer anders”

Ze was er eigenlijk niet naar op zoek, maar werd twee jaar geleden ineens gebeld met het aanbod om als rayonmanager in de schoonmaak aan de slag te gaan. Mohadese Pooloe heeft er nog geen dag spijt van gehad. Een nieuw interview over vrouwelijk leiderschap.

Mohadese Pooloe, die een achtergrond heeft als leidinggevende in de horeca- en hospitalitybranche, weet ook niet hoe het kan, maar haar online cv kwam via Indeed.nl bij FVH Facility Group terecht. Ze was aan het werk bij haar voormalige werkgever toen ze op een dag werd gebeld. Of de schoonmaak niet wat voor haar was. “Ik had in alle eerlijkheid geen idee wat ik van de branche kon verwachten”, vertelt Mohadese. “Het is een sector waar je als buitenstaander niet zoveel vanaf weet. Maar ik was nieuwsgierig en ging een gesprek aan met de directie van FVH. Het was niet alleen een warm bad, ook bieden zij de mogelijkheid om als vrouw door te groeien binnen het bedrijf. Dat zie je ook aan de vrouwelijke collega’s die op cruciale posities binnen FVH werkzaam zijn.”

4-star audit
Ze werd vrijwel meteen in het diepe gegooid en begon als assistent rayonmanager met het beheer van het WTC en de Koopgoot in Rotterdam. Ze groeide door in haar functie tot rayonmanager, kreeg haar eigen gebied en er kwamen steeds meer projecten bij, zoals het winkelcentrum Westfield mall of the Netherlands in Leidschendam. Een project waar haar team bovendien een award voor heeft gewonnen. Vier sterren, de hoogste Europese onderscheiding. “Dit was spannend en heel gaaf om mee te maken. De beoordeling is veelomvattend en gaat ook om facility, maar negentig procent draait om schoonmaak. Is de hygiëne in de toiletten op orde? Is de entree netjes? Hoe staat het met de schoonmaak in de hal of parkeergarage? Mijn collega’s hebben keihard gewerkt en zijn zo trots. En ik natuurlijk ook. Zo’n prijs is echt een bekroning op al het werk.”

Flink puzzelen
Iedere dag is anders voor Mohadese. Op sommige dagen is ze op kantoor om administratie te doen en heeft ze het relatief rustig, maar veel vaker is ze op pad. Naar klanten of locaties. Ze stuurt twee junioren aan en de locaties die zij beheren, bezoekt ze ook met regelmaat. Daarnaast belt ze geregeld met klanten of telefoneert ze met zieke collega’s om te vragen hoe het met ze gaat. Het is juist die de afwisseling wat haar werk zo leuk maakt zegt ze. “Ik hou erg van variatie en uitdaging. De hele dag alleen maar op kantoor van 09:00 tot 17:00 uur is niks voor mij, dan zou ik mij vervelen. Natuurlijk is het soms aanpoten. Op sommige dagen begin je om 06:00 uur al met vier ziekmeldingen. Dan is het even flink puzzelen om er die dag uit te komen.” Mohadese vertelt dat ze heeft moeten leren om haar werk soms wat meer los te laten. “In het begin reageerde ik continu op alles, ook in de weekenden of in mijn privétijd. Ik probeer dat nu iets meer te doseren. Is het belangrijk en heeft het spoed in het weekend of de avonduren? Dan reageer ik natuurlijk direct, anders komt het op de maandag of de dag erna.”

De juiste balans
Als leidinggevende vindt ze het belangrijk dat de collega’s die ze aanstuurt vrijheid krijgen. “Ik vind samenwerken belangrijk. Ik ben niet iemand die als het ware op een troon gaat zitten en zegt ‘jij doet dit, jij doet dat’. Als collega’s vrijheid krijgen, dan kunnen ze hun eigen beslissingen nemen en daar leren ze van.” Ook is het naar haar mening van belang om confrontaties niet uit de weg te gaan. “Je krijgt zo nu en dan te maken met collega’s die niet volgens afspraak hun werk uitvoeren. Hier moet je hen dan op aanspreken, maar het kan soms voorkomen dat ze het niet met jou eens zijn. Dan moet je sterk in je schoenen staan en zelfverzekerd zijn om er samen uit te komen. Want ook al krijgen ze vrijheid om hun werk zelfstandig in te richten, ze werken wel volgens bepaalde normen die ze helpen het werk goed te doen en klanten tevreden te houden. Onenigheden worden altijd besproken. Maar mocht je er als leidinggevende niet uitkomen dan is het belangrijk om zeker van je beslissingen te zijn en die ook te durven maken.” Ter aanvulling legt ze uit: “Het is als leidinggevende denk ik vooral de kunst om hierin een balans te vinden. Je moet enerzijds vriendelijk, oprecht en benaderbaar zijn, maar anderzijds moet je ook de grote lijnen bewaken en verantwoordelijkheid nemen. Hoe je dat doet, komt uiteindelijk allemaal aan op communicatie en hoe je jezelf als leidinggevende representeert.”

Zelfvertrouwen
Mohadese komt altijd op voor haar collega’s. “Soms kom ik ze helaas tegen, mensen die denigrerend doen over schoonmakers. Nou, daar heb ik dan wel wat over te zeggen. Ik kom graag op voor onze collega’s die keihard werken en waar ik zo ongelofelijk veel respect voor heb. Ik durf wel te zeggen dat zij wellicht wel harder werken dan sommigen die iedere avond om 17:00 uur hun laptop dichtklappen.” Wat haar betreft blijft ze voorlopig nog wel even in de schoonmaak werken. “Ik zou het heel leuk vinden om in de toekomst binnen FVH grote projecten op te starten, waarvoor ik dan verantwoordelijk ben voor het gehele opstart proces. Toen ik project Westfield ging doen werd gezegd ‘als je dit kan, kan je alles’, dus daar ga ik dan maar van uit”, vertelt ze lachend. Maar dat zelfvertrouwen is volgens haar eigenlijk wel het belangrijkste om als leidinggevende te hebben. “Geloof in jezelf. Of je nu man of vrouw bent en binnen of buiten de schoonmaak werkt, heb zelfvertrouwen. Als je denkt dat je het kunt bereiken, dan kan je het ook.”

Mohadese Pooloe werkte onder meer bij Mainport Inntel hotels in Rotterdam, bij KPMG en als facilitairmedewerker bij Yask en Exact voordat ze in 2021 bij FVH aan de slag ging.

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 februari 2025

Asito en Schiphol verlengen samenwerking met 8 jaar

Asito en Schiphol zetten hun langdurige samenwerking voort. De komende 8 jaar blijft Asito verantwoordelijk voor het onderhoud van inrichtingselementen op de luchthaven. Zij vierden dit met een donatie...

20 november 2022

#Favorites Cleaning for a reason

Onlangs lazen wij over een mooi initiatief, over de positieve impact van de non-profit organisatie Cleaning for a Reason. De Cleaning Ladies maken belangeloos de woningen van kankerpatiënten in...

06 juni 2025

Van 𝗣𝗼𝗱𝗰𝗮𝘀𝘁 1 naar 𝟭𝟬𝟬: “𝗗𝗲 𝗽𝗲𝗿𝗳𝗲𝗰𝘁𝗲 𝗮𝗮𝗻𝗯𝗲𝘀𝘁𝗲𝗱𝗶𝗻𝗴 𝗲𝗻 𝗶𝗻𝘀𝗰𝗵𝗿𝗶𝗷𝘃𝗶𝗻𝗴”

Exact 4 jaar geleden publiceerden Peter Streefkerk en Octavia Siertsema hun eerste podcast in de serie ‘Alles over Aanbesteden’. Octavia vertelt over hoe deze podcast tot stand kwam, hoe...

03 december 2025

Bekijk de laatste aflevering van 2025 van Captains of Cleaning

De eindejaarsuitzending 2025 van Captains of Cleaning was mooi. Presentator Rens de Jong had een tafel vol bevlogen gasten, zoals Jolanda Reedijk (de Schoonmaker van het Jaar van SVP...

16 maart 2020

Op weg naar succesvolle 3e editie Schoonmaak Vakdagen: “Een heerlijk steile groeicurve”

Het is nog maar medio maart, maar de organisatie van de Schoonmaak Vakdagen zit niet stil. “We kijken zeer positief terug op de vorige editie en zijn druk bezig...

14 mei 2024

Robotstofzuiger Kira CV 50 van Kärcher valt tweemaal in de prijzen

Tijdens de uitreiking van de Innovation Awards op de openingsochtend van Interclean 2024 viel Kärcher tot tweemaal toe in de prijzen. De nieuwe KIRA CV 50 robotstofzuiger won de...

23 juni 2025

Blog Geert van de Laar (Code Schoonmaak): Eerlijk werk in 2025: voorbij het minimum, op naar de menselijke maat

WAT IS EERLIJK WERK IN 2025? Niet alles wat mag, voelt ook goed. Binnen de Code Verantwoordelijk Marktgedrag zoeken organisaties naar meer dan juridische correctheid; ze willen werk dat...

10 juni 2024

Jacco Vonhof: ‘Meer mensen met arbeidsbeperking aan ‘gewone baan’? Maak regels eenvoudiger’

“De overheid wil meer mensen met een arbeidsbeperking aan een baan bij een ‘gewone’ werkgever krijgen. Maar daarvoor is versoepeling nodig van regels.” Hiervoor pleit Jacco Vonhof in zijn...

17 september 2025

Prinsjesdag 2025: dit zijn de plannen voor ondernemers in 2026

Op dinsdag 16 september was het Prinsjesdag en presenteerde het demissionaire kabinet het Belastingplan voor 2026. Benieuwd welke wijzigingen je kunt verwachten als ondernemer? Lees snel verder.

03 april 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ‘Wees nieuwsgierig en zorg voor werkplezier!’

Crohill heeft een duidelijke missie: het werk van schoonmakers slimmer, schoner en leuker maken. Alle methodes die eigenaar en directeur van Crohill uit Lelystad, Pim Hilgerdenaar, en zijn team...