31 januari 2022

Jack, Mehmet en Mirjam over inzet social media

Mooie foto’s op Instagram plaatsen, communiceren via het vertrouwde Facebook of toch maar klanten werven op het zakelijke LinkedIn? Welke platforms gebruiken bedrijven in de schoonmaak- en facilitaire branche en wat levert het ze op? Schoonmaakjournaal sprak met Jack Stuifbergen (Breedweer), Mehmet Yavri (CS2001) en Mirjam Adelmund (Numatic). Lees over hun inzet en ervaring: dialoog aangaan, klanten werven en nieuwe trends uitproberen.

Jack Stuifbergen, directeur Breedweer facilitaire diensten: “LinkedIn gebruiken we al een paar jaar om nieuws te delen en te netwerken, maar we zijn sinds enkele maanden ook gestart met andere sociale media. Elk platform heeft z’n eigen doel. Zo gebruiken we Instagram om mooie foto’s te delen, Facebook zetten we in omdat onze medewerkers daar vaak een account hebben en op Youtube vertelt een speciale medewerker hoe zijn leven er met een arbeidsbeperking uitziet. We zitten nog in de opstartfase, dus we hopen vooral op meer volgers en likes en willen natuurlijk graag onze missie, namelijk dat we een groot maatschappelijk probleem hebben en in een zeer oneerlijke samenleving leven, delen. Socials nodigen uit tot discussie en die dialoog aangaan is alleen maar leuk. Je ziet dat grote partijen de weg naar sociale media al hebben gevonden, maar kleine schoonmaak- en facilitaire bedrijven nog niet. En dat is echt een gemiste kans. Velen denken dat het veel tijd kost, maar ik vind het de investering waard. Mijn tip voor andere ondernemers is om een contentkalender te maken, zodat je van tevoren kunt nadenken wat je wilt plaatsen. Je kunt je posts dan van tevoren inplannen en dat scheelt je niet alleen veel stress, je kunt er ook een stuk efficiënter door werken.”

Mehmet Yavri, directeur van CS2001: “Ik gebruik LinkedIn omdat mijn klanten hier het meest actief zijn. Een groot voordeel van dit platform is dat je goed kunt zien wat zich in de branche én daarbuiten afspeelt. Ook is het een laagdrempelige manier om te netwerken. Zie ik bijvoorbeeld dat ergens een appartementencomplex wordt gebouwd, dan reageer ik met ‘succes met de bouw en mocht je nog een betrouwbare schoonmaakdienst zoeken, dan kan je me altijd benaderen’. Ik heb geen community manager in dienst en plaats alle posts gewoon zelf. Ik kom uit het buitenland en om die reden maak ik soms een klein taalfoutje, maar ik hoor van mijn connecties dat zij dit juist kunnen waarderen omdat het zo eigen is. Natuurlijk kost het onderhouden van social media tijd, maar ik heb al regelmatig nieuwe klanten via LinkedIn mogen ontmoeten, dus het is het helemaal waard. Bovendien bespaart het tijd, want ik kan een nieuwe klant via Google Earth opzoeken en op die manier een inschatting maken van de ramen en de buitenkant van het gebouw voor glasbewassing. En dat scheelt een hoop autoritten wat wel weer zo duurzaam is.”

Mirjam Adelmund, marketingmanager bij Numatic: “Voor onze retail – en consumententak zijn we onder de naam Henry en Hetty op Instagram en Facebook actief. Op Facebook hebben we inmiddels een trouwe fanbase opgebouwd die onze posts veel deelt of liket. Voor onze zakelijke, facilitaire tak communiceren we als Numatic International bv op Linkedin en Facebook, waarbij we vooral op LinkedIn veel respons krijgen. Hier plaatsen we bijvoorbeeld nieuws over producten en laten we zien waar we als bedrijf mee bezig zijn. Voor de retail willen we dit jaar graag aan de slag met filmpjes op TikTok en we gaan binnenkort samenwerken met influencers die ons @Home assortiment, dat sinds kort ook te koop is via myhenry.com/nl, gaan uitproberen. Voor ons is dit een nieuwe stap en we zijn heel benieuwd wat het gaat opleveren. Omdat het bijhouden van sociale media soms veel werk is, maak ik naast een contentkalender ook af en toe gebruik van een inhaakkalender zoals inhaakkalender.com. Hier vind je feestdagen en andere belangrijke of grappige momenten, waar je op social media iets leuks mee kunt doen. Mijn andere tip is om aan het begin van het jaar goed af te stemmen met de afdeling sales, zodat je samen een salesmarketingkalender kunt maken waar je het hele jaar op kunt terugvallen.”


Wil je meer weten over de toepassing van social media voor jouw bedrijf?

Lees dit artikel: Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche | Schoonmaakjournaal – de inspiratiebron voor de professionele schoonmaak
en blijf ons volgen voor meer kennisdeling.

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 augustus 2023

Top 10 meest gelezen artikelen januari-juli 2023

Wil je weten welke artikelen van onze community jullie in de eerste helft van 2023 het meest gelezen hebben? Bekijk onze top 10: Forse extra loonsverhoging voor alle schoonmakers...

10 mei 2019

Pollet wint innovatieprijs op Bunzl Belgium Expo 2019

Voor de tweede keer op rij kaapte Pollet de Innovatieprijs weg op de Bunzl Belgium Expo in Brussel (7, 8 en 9 mei). Pollet kreeg de prijs dankzij PolVita, het...

08 maart 2022

Vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche

Het is internationale vrouwendag. Een mooi moment om daarom eens stil te staan bij de vrouwen in de branche. Hoe is het gesteld met de vrouwelijke medewerkers en ondernemers...

31 december 2021

Een inspirerend nieuw jaar

De redactie van Schoonmaakjournaal wenst je een goede afsluiting van 2021 en een inspirerend begin van het nieuwe jaar. Geniet samen van een gezond, aandachtvol en groen 2022! In...

02 mei 2022

EW zet nieuwe stap en scherpt positionering aan

“We creëren een vijfsterren gastvrijheid voor iedereen. Met elkaar doen we het iedere dag nóg beter.” De wereld is continu in beweging en schoonmaakorganisatie EW beweegt mee. Iedere dag...

07 oktober 2021

1nergiek wint opnieuw Integron Medewerkerbeleving Award

“We zijn enorm trots om te kunnen melden dat 1nergiek de Integron ‘Medewerkerbeleving Award’ wederom heeft gewonnen!”, meldt 1nergiek op haar website. Onderzoeks- en Adviesbureau Integron reikte op 7...

27 oktober 2021

De kunst van glazenwassen

In het Depot van museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam is glazenwassen tot ‘kunst’ verheven. Kijk hoe de glazenwassers van Mommers Schoonmaak hun kunsten tonen. Oproep: Heb jij ook...

19 februari 2020

LinkedIn #nieuwsnotendop Breedweer impact, Novon innovatie, Asito notering en De Kroon jubileum

Deze week in onze #nieuwsnotendop een kwartet aan recente en positieve berichten op het zakelijk sociale netwerk LinkedIn over schoonmaak- en facilitaire dienstverlening.  Kerstgeschenk wordt impactvolle donatie “We maken...

18 februari 2022

12,5 jarig jubileum voor Marian

Marian Schniermanni was op 1 december 2021 12,5 jaar in dienst bij Asito. Na onze oproep voor foto’s van mede-jubilarissen in de branche, omdat Schoonmaakjournaal 10 jaar bestaat, reageerde...

29 augustus 2023

Nooit meer het toilet schoonmaken?!

Newscientist.nl brengt een nieuwe ontwikkeling naar buiten. Het digitaal magazine schrijft over een 3D-geprint toilet dat je nooit meer hoeft schoon te maken, omdat het zo glad is dat...