31 januari 2022

Jack, Mehmet en Mirjam over inzet social media

Mooie foto’s op Instagram plaatsen, communiceren via het vertrouwde Facebook of toch maar klanten werven op het zakelijke LinkedIn? Welke platforms gebruiken bedrijven in de schoonmaak- en facilitaire branche en wat levert het ze op? Schoonmaakjournaal sprak met Jack Stuifbergen (Breedweer), Mehmet Yavri (CS2001) en Mirjam Adelmund (Numatic). Lees over hun inzet en ervaring: dialoog aangaan, klanten werven en nieuwe trends uitproberen.

Jack Stuifbergen, directeur Breedweer facilitaire diensten: “LinkedIn gebruiken we al een paar jaar om nieuws te delen en te netwerken, maar we zijn sinds enkele maanden ook gestart met andere sociale media. Elk platform heeft z’n eigen doel. Zo gebruiken we Instagram om mooie foto’s te delen, Facebook zetten we in omdat onze medewerkers daar vaak een account hebben en op Youtube vertelt een speciale medewerker hoe zijn leven er met een arbeidsbeperking uitziet. We zitten nog in de opstartfase, dus we hopen vooral op meer volgers en likes en willen natuurlijk graag onze missie, namelijk dat we een groot maatschappelijk probleem hebben en in een zeer oneerlijke samenleving leven, delen. Socials nodigen uit tot discussie en die dialoog aangaan is alleen maar leuk. Je ziet dat grote partijen de weg naar sociale media al hebben gevonden, maar kleine schoonmaak- en facilitaire bedrijven nog niet. En dat is echt een gemiste kans. Velen denken dat het veel tijd kost, maar ik vind het de investering waard. Mijn tip voor andere ondernemers is om een contentkalender te maken, zodat je van tevoren kunt nadenken wat je wilt plaatsen. Je kunt je posts dan van tevoren inplannen en dat scheelt je niet alleen veel stress, je kunt er ook een stuk efficiënter door werken.”

Mehmet Yavri, directeur van CS2001: “Ik gebruik LinkedIn omdat mijn klanten hier het meest actief zijn. Een groot voordeel van dit platform is dat je goed kunt zien wat zich in de branche én daarbuiten afspeelt. Ook is het een laagdrempelige manier om te netwerken. Zie ik bijvoorbeeld dat ergens een appartementencomplex wordt gebouwd, dan reageer ik met ‘succes met de bouw en mocht je nog een betrouwbare schoonmaakdienst zoeken, dan kan je me altijd benaderen’. Ik heb geen community manager in dienst en plaats alle posts gewoon zelf. Ik kom uit het buitenland en om die reden maak ik soms een klein taalfoutje, maar ik hoor van mijn connecties dat zij dit juist kunnen waarderen omdat het zo eigen is. Natuurlijk kost het onderhouden van social media tijd, maar ik heb al regelmatig nieuwe klanten via LinkedIn mogen ontmoeten, dus het is het helemaal waard. Bovendien bespaart het tijd, want ik kan een nieuwe klant via Google Earth opzoeken en op die manier een inschatting maken van de ramen en de buitenkant van het gebouw voor glasbewassing. En dat scheelt een hoop autoritten wat wel weer zo duurzaam is.”

Mirjam Adelmund, marketingmanager bij Numatic: “Voor onze retail – en consumententak zijn we onder de naam Henry en Hetty op Instagram en Facebook actief. Op Facebook hebben we inmiddels een trouwe fanbase opgebouwd die onze posts veel deelt of liket. Voor onze zakelijke, facilitaire tak communiceren we als Numatic International bv op Linkedin en Facebook, waarbij we vooral op LinkedIn veel respons krijgen. Hier plaatsen we bijvoorbeeld nieuws over producten en laten we zien waar we als bedrijf mee bezig zijn. Voor de retail willen we dit jaar graag aan de slag met filmpjes op TikTok en we gaan binnenkort samenwerken met influencers die ons @Home assortiment, dat sinds kort ook te koop is via myhenry.com/nl, gaan uitproberen. Voor ons is dit een nieuwe stap en we zijn heel benieuwd wat het gaat opleveren. Omdat het bijhouden van sociale media soms veel werk is, maak ik naast een contentkalender ook af en toe gebruik van een inhaakkalender zoals inhaakkalender.com. Hier vind je feestdagen en andere belangrijke of grappige momenten, waar je op social media iets leuks mee kunt doen. Mijn andere tip is om aan het begin van het jaar goed af te stemmen met de afdeling sales, zodat je samen een salesmarketingkalender kunt maken waar je het hele jaar op kunt terugvallen.”


Wil je meer weten over de toepassing van social media voor jouw bedrijf?

Lees dit artikel: Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche | Schoonmaakjournaal – de inspiratiebron voor de professionele schoonmaak
en blijf ons volgen voor meer kennisdeling.

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 december 2021

SIEV ziet nieuwe cao als ‘Sterke basis voor toekomst branche’

Op 10 december bereikten de onderhandelingspartijen een principeakkoord voor de Cao voor het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf per 2022. Een cao met een looptijd van 2,5 jaar; korter dan gebruikelijk...

15 maart 2022

‘Complimenten krijgen is fijn’

Deelden we vorige week de tip om meer complimenten te geven voor een positieve organisatiecultuur. Donderdag 9 maart lazen we in een artikel op wwww.omroepzeeland.nl de uitspraak van schoonmaakster...

05 december 2022

Gezonde contracten nu en in de toekomst

De krapte op de arbeidsmarkt en de schaarste aan grondstoffen hebben effect op kwaliteit en kosten. Duidelijk is dat er veel ontwikkelingen in een versnelling zijn gekomen. Wat is...

06 april 2022

Wordt Nu-Assist van Numatic ook jouw digitale hulp?

Een schoonmaakmachine is van toegevoegde waarde op de werkvloer. Het is voor veel schoonmakers een soort ‘maatje’ die veel schoonmaakmeters voor zijn rekening neemt. Maar wat doe je als...

09 maart 2022

Nominaties bekend Interclean’s Innovation Award 2022

Van doekjes gemaakt van plastic flessen die zijn ingezameld aan kusten, stranden, zeeën en rivieren tot milieubewuste schoonmaakrobots of een spuitfles die kraanwater verandert in watergedragen ozon, een krachtig...

08 januari 2024

Blog Stef Martens (Social Cleania): Social Media trends 2024  

Hoe leuk is het om het jaar af te trappen met een blog over ontwikkelingen in en rondom social media. Die ook goed zijn in te zetten in de...

23 augustus 2022

Captains of Cleaning belicht belang hygiëne in ziekenhuizen

Op 29 september is Captains of Cleaning er weer met een nieuwe uitzending. Ditmaal gaat Presentator Rens de Jong tijdens de uitzending in op het belang van hygiëne in...

20 september 2023

Impactsessie: De afvalbak als communicatiemiddel

De afvalbak is één van de beste ambassadeurs en een gedragsbeïnvloeder voor een schone leefomgeving. Hoe zet je de afvalbak effectief in? Hoe laat je deze opvallen en lok...

08 mei 2020

Blog: Hygiënisch handen drogen, hoe dan?

Handhygiëne heeft de wereld in z’n greep, we ervaren dat allemaal. Maar hoe krijgen we weer grip op ons leven? Een goede handhygiëne is de absolute basis, handdroging maakt...

29 juli 2022

‘Alles komt goed’

Dat het in de zomer hard werken is, weten we allemaal. Extra vloeronderhoud op scholen, kantoren die een extra schoonmaakbeurt krijgen omdat nu veel medewerkers op vakantie zijn, gymzalen...