31 januari 2022

Jack, Mehmet en Mirjam over inzet social media

Mooie foto’s op Instagram plaatsen, communiceren via het vertrouwde Facebook of toch maar klanten werven op het zakelijke LinkedIn? Welke platforms gebruiken bedrijven in de schoonmaak- en facilitaire branche en wat levert het ze op? Schoonmaakjournaal sprak met Jack Stuifbergen (Breedweer), Mehmet Yavri (CS2001) en Mirjam Adelmund (Numatic). Lees over hun inzet en ervaring: dialoog aangaan, klanten werven en nieuwe trends uitproberen.

Jack Stuifbergen, directeur Breedweer facilitaire diensten: “LinkedIn gebruiken we al een paar jaar om nieuws te delen en te netwerken, maar we zijn sinds enkele maanden ook gestart met andere sociale media. Elk platform heeft z’n eigen doel. Zo gebruiken we Instagram om mooie foto’s te delen, Facebook zetten we in omdat onze medewerkers daar vaak een account hebben en op Youtube vertelt een speciale medewerker hoe zijn leven er met een arbeidsbeperking uitziet. We zitten nog in de opstartfase, dus we hopen vooral op meer volgers en likes en willen natuurlijk graag onze missie, namelijk dat we een groot maatschappelijk probleem hebben en in een zeer oneerlijke samenleving leven, delen. Socials nodigen uit tot discussie en die dialoog aangaan is alleen maar leuk. Je ziet dat grote partijen de weg naar sociale media al hebben gevonden, maar kleine schoonmaak- en facilitaire bedrijven nog niet. En dat is echt een gemiste kans. Velen denken dat het veel tijd kost, maar ik vind het de investering waard. Mijn tip voor andere ondernemers is om een contentkalender te maken, zodat je van tevoren kunt nadenken wat je wilt plaatsen. Je kunt je posts dan van tevoren inplannen en dat scheelt je niet alleen veel stress, je kunt er ook een stuk efficiënter door werken.”

Mehmet Yavri, directeur van CS2001: “Ik gebruik LinkedIn omdat mijn klanten hier het meest actief zijn. Een groot voordeel van dit platform is dat je goed kunt zien wat zich in de branche én daarbuiten afspeelt. Ook is het een laagdrempelige manier om te netwerken. Zie ik bijvoorbeeld dat ergens een appartementencomplex wordt gebouwd, dan reageer ik met ‘succes met de bouw en mocht je nog een betrouwbare schoonmaakdienst zoeken, dan kan je me altijd benaderen’. Ik heb geen community manager in dienst en plaats alle posts gewoon zelf. Ik kom uit het buitenland en om die reden maak ik soms een klein taalfoutje, maar ik hoor van mijn connecties dat zij dit juist kunnen waarderen omdat het zo eigen is. Natuurlijk kost het onderhouden van social media tijd, maar ik heb al regelmatig nieuwe klanten via LinkedIn mogen ontmoeten, dus het is het helemaal waard. Bovendien bespaart het tijd, want ik kan een nieuwe klant via Google Earth opzoeken en op die manier een inschatting maken van de ramen en de buitenkant van het gebouw voor glasbewassing. En dat scheelt een hoop autoritten wat wel weer zo duurzaam is.”

Mirjam Adelmund, marketingmanager bij Numatic: “Voor onze retail – en consumententak zijn we onder de naam Henry en Hetty op Instagram en Facebook actief. Op Facebook hebben we inmiddels een trouwe fanbase opgebouwd die onze posts veel deelt of liket. Voor onze zakelijke, facilitaire tak communiceren we als Numatic International bv op Linkedin en Facebook, waarbij we vooral op LinkedIn veel respons krijgen. Hier plaatsen we bijvoorbeeld nieuws over producten en laten we zien waar we als bedrijf mee bezig zijn. Voor de retail willen we dit jaar graag aan de slag met filmpjes op TikTok en we gaan binnenkort samenwerken met influencers die ons @Home assortiment, dat sinds kort ook te koop is via myhenry.com/nl, gaan uitproberen. Voor ons is dit een nieuwe stap en we zijn heel benieuwd wat het gaat opleveren. Omdat het bijhouden van sociale media soms veel werk is, maak ik naast een contentkalender ook af en toe gebruik van een inhaakkalender zoals inhaakkalender.com. Hier vind je feestdagen en andere belangrijke of grappige momenten, waar je op social media iets leuks mee kunt doen. Mijn andere tip is om aan het begin van het jaar goed af te stemmen met de afdeling sales, zodat je samen een salesmarketingkalender kunt maken waar je het hele jaar op kunt terugvallen.”


Wil je meer weten over de toepassing van social media voor jouw bedrijf?

Lees dit artikel: Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche | Schoonmaakjournaal – de inspiratiebron voor de professionele schoonmaak
en blijf ons volgen voor meer kennisdeling.

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 maart 2019

Vriend van de AED van Uniqcare vindt aansluiting bij scholen

De lagere en middelbare school behoort een veilige omgeving voor kinderen te zijn. Ook op het gebied van gezondheid, zoals hartveiligheid. Speciaal voor deze scholen stelde Uniqcare Facility Services...

29 september 2021

Zonder coronabewijs naar de beurs

De derde editie van de Schoonmaak Vakdagen wordt alweer bijna georganiseerd. Op 9 en 10 november 2021 staat Expo Houten volledig in het teken van de professionele schoonmaak. Met...

08 oktober 2021

Gewijzigd: ALV Schoonmakend Nederland gaat door, Congres wordt verplaatst.

Vanwege de coronamaatregelen heeft Schoonmakend Nederland het congres moeten schrappen. Deze zal op een latere datum worden gehouden. De ALV gaat op 25 november wel door. Met een extra...

09 november 2022

550 mensen te gast op jubilarissenfeest Facilicom Group

Familiebedrijf Facilicom Group uit Schiedam zette afgelopen donderdag ruim 550 gasten in het zonnetje tijdens het jubilarissenevent in het Beatrix Theater in Utrecht. Dit jaar zijn binnen Facilicom Group...

17 december 2021

Oliebollen traktatie

Geheel in kerststijl heeft Vitos Specialistische Reiniging uit Leek ruim 1000 oliebollen uitgedeeld aan personeel en bewoners van Lentis in Zuidlaren. Een leuk en lekker gebaar als bijdrage aan...

29 september 2022

‘Onze medewerkers maken iedere dag het verschil’

Vanaf 1 juni is Wendy Aendekerk de nieuwe HR-directeur van Facilicom Group. Zij stapte over van Ordina, waar ze HR-directeur was. Hiervoor heeft zij HR management- en directiefuncties bekleed...

06 december 2021

Digitaal woonzorgcentrum BOMA is geopend

Afgelopen week maakte BOMA bekend op 6 december de deuren tot een eigen woonzorgcentrum te openen. Vandaag is het zover, de deuren naar het digitale woonzorgcentrum zijn geopend.  ...

13 maart 2025

Geneesmiddelenbedrijf MSD kiest voor Sodexo

Geneesmiddelenbedrijf MSD heeft gekozen voor Sodexo dat het Integrated Facility Management (IFM) van de vestiging van MSD in Haarlem gaat verzorgen. Het gaat om een grote productie- en verpakkingslocatie...

04 december 2023

SMB Willems met Gelredome in finale Best Practice Award

Op 7 december vindt de uitreiking van de Best Practice Award plaats. Zes best practices zijn genomineerd. Wie gaat er winnen. Is dat misschien SMB Willems met Gelredome? We...

21 mei 2024

Hoe verloopt de integratie van AIRBO bij Numatic? Een update.

Met ingang van 1 september 2023 heeft Numatic AIRBO BV overgenomen. Met deze overname zet het bedrijf de activiteiten voort van de fabrikant van bouw- en fijnstof-stofzuigers. De overgang...