31 januari 2022

Jack, Mehmet en Mirjam over inzet social media

Mooie foto’s op Instagram plaatsen, communiceren via het vertrouwde Facebook of toch maar klanten werven op het zakelijke LinkedIn? Welke platforms gebruiken bedrijven in de schoonmaak- en facilitaire branche en wat levert het ze op? Schoonmaakjournaal sprak met Jack Stuifbergen (Breedweer), Mehmet Yavri (CS2001) en Mirjam Adelmund (Numatic). Lees over hun inzet en ervaring: dialoog aangaan, klanten werven en nieuwe trends uitproberen.

Jack Stuifbergen, directeur Breedweer facilitaire diensten: “LinkedIn gebruiken we al een paar jaar om nieuws te delen en te netwerken, maar we zijn sinds enkele maanden ook gestart met andere sociale media. Elk platform heeft z’n eigen doel. Zo gebruiken we Instagram om mooie foto’s te delen, Facebook zetten we in omdat onze medewerkers daar vaak een account hebben en op Youtube vertelt een speciale medewerker hoe zijn leven er met een arbeidsbeperking uitziet. We zitten nog in de opstartfase, dus we hopen vooral op meer volgers en likes en willen natuurlijk graag onze missie, namelijk dat we een groot maatschappelijk probleem hebben en in een zeer oneerlijke samenleving leven, delen. Socials nodigen uit tot discussie en die dialoog aangaan is alleen maar leuk. Je ziet dat grote partijen de weg naar sociale media al hebben gevonden, maar kleine schoonmaak- en facilitaire bedrijven nog niet. En dat is echt een gemiste kans. Velen denken dat het veel tijd kost, maar ik vind het de investering waard. Mijn tip voor andere ondernemers is om een contentkalender te maken, zodat je van tevoren kunt nadenken wat je wilt plaatsen. Je kunt je posts dan van tevoren inplannen en dat scheelt je niet alleen veel stress, je kunt er ook een stuk efficiënter door werken.”

Mehmet Yavri, directeur van CS2001: “Ik gebruik LinkedIn omdat mijn klanten hier het meest actief zijn. Een groot voordeel van dit platform is dat je goed kunt zien wat zich in de branche én daarbuiten afspeelt. Ook is het een laagdrempelige manier om te netwerken. Zie ik bijvoorbeeld dat ergens een appartementencomplex wordt gebouwd, dan reageer ik met ‘succes met de bouw en mocht je nog een betrouwbare schoonmaakdienst zoeken, dan kan je me altijd benaderen’. Ik heb geen community manager in dienst en plaats alle posts gewoon zelf. Ik kom uit het buitenland en om die reden maak ik soms een klein taalfoutje, maar ik hoor van mijn connecties dat zij dit juist kunnen waarderen omdat het zo eigen is. Natuurlijk kost het onderhouden van social media tijd, maar ik heb al regelmatig nieuwe klanten via LinkedIn mogen ontmoeten, dus het is het helemaal waard. Bovendien bespaart het tijd, want ik kan een nieuwe klant via Google Earth opzoeken en op die manier een inschatting maken van de ramen en de buitenkant van het gebouw voor glasbewassing. En dat scheelt een hoop autoritten wat wel weer zo duurzaam is.”

Mirjam Adelmund, marketingmanager bij Numatic: “Voor onze retail – en consumententak zijn we onder de naam Henry en Hetty op Instagram en Facebook actief. Op Facebook hebben we inmiddels een trouwe fanbase opgebouwd die onze posts veel deelt of liket. Voor onze zakelijke, facilitaire tak communiceren we als Numatic International bv op Linkedin en Facebook, waarbij we vooral op LinkedIn veel respons krijgen. Hier plaatsen we bijvoorbeeld nieuws over producten en laten we zien waar we als bedrijf mee bezig zijn. Voor de retail willen we dit jaar graag aan de slag met filmpjes op TikTok en we gaan binnenkort samenwerken met influencers die ons @Home assortiment, dat sinds kort ook te koop is via myhenry.com/nl, gaan uitproberen. Voor ons is dit een nieuwe stap en we zijn heel benieuwd wat het gaat opleveren. Omdat het bijhouden van sociale media soms veel werk is, maak ik naast een contentkalender ook af en toe gebruik van een inhaakkalender zoals inhaakkalender.com. Hier vind je feestdagen en andere belangrijke of grappige momenten, waar je op social media iets leuks mee kunt doen. Mijn andere tip is om aan het begin van het jaar goed af te stemmen met de afdeling sales, zodat je samen een salesmarketingkalender kunt maken waar je het hele jaar op kunt terugvallen.”


Wil je meer weten over de toepassing van social media voor jouw bedrijf?

Lees dit artikel: Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche | Schoonmaakjournaal – de inspiratiebron voor de professionele schoonmaak
en blijf ons volgen voor meer kennisdeling.

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 februari 2025

BLOG Diane van Dijk (CSU): “Hoe heet jouw schoonmaker?”

Diane van Dijk (CSU) trapt onze nieuwe blogserie ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ af met een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: Ken de namen van de mensen die elke dag zorgen...

06 december 2018

Digitale doolhof (2): slimme ICE reinigingsmachines sturen aan op feiten

In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things. In het doolhof van data en robots...

23 december 2023

Nieuw schoonmaakboek ‘Niet Lullen Maar Poetsen’

De Rotterdamse Poetsqueen, cleanfluencer op TikTok, brengt in 2024 een schoonmaakboek uit: ‘Niet Lullen Maar Poetsen’.  Charo, de Rotterdamse Poetsqueen, deelt in haar schoonmaakboek ’tips and tricks’ met de...

10 oktober 2019

Onafhankelijk en objectief meetsysteem Qualis gaat als de spreekwoordelijke brandweer

“Hoe vaak wij niet te horen hebben gekregen dat het een kansloze en zinloze weg is die we zijn ingeslagen, kan ik u niet vertellen; echt heel vaak. Overigens...

12 april 2024

De week van de overgang

Elke vrouw krijgt met de overgang te maken. Ruim de helft van de medewerkers in de schoonmaakbranche is vrouw. Van alle vrouwen in de overgang heeft 80% overgangsklachten. 33%...

14 oktober 2022

Een uitzending van Captains of Cleaning bijwonen?

In de tweemaandelijkse online talkshow Captains of Cleaning gaan beslissers met elkaar in gesprek over de belangrijkste ontwikkelingen in de wereld van schoonmaak en facility management. Onder leiding van...

12 april 2022

Lost digitalisering het handen tekortkomen op?

Personeel vinden én behouden wordt steeds moeilijker. Meerdere schoonmaakbedrijven werken met een vaste invalploeg om daar waar de ‘gaten’ in de planning vallen, in te kunnen springen. Dit kan...

11 januari 2022

Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche

Korte filmpjes op TikTok, adverteren op Facebook of toch maar video’s maken op Youtube? De mogelijkheden op het gebied van online marketing via sociale media vliegen je om de...

24 december 2018

Wintergast (4): Ara Hovsepjan (Gom): “Meer samenwerking en flexibiliteit voor impact in hospitality”

In onze serie Wintergasten: Ara Hovsepjan, accountmanager Gom Hospitality. Ara analyseert zijn persoonlijke stappen als ook die van Gom Hospitality in 2018. In zes vragen en antwoorden vertelt hij...

06 april 2022

𝐀𝐥𝐥 𝐂𝐥𝐞𝐚𝐧𝐢𝐧𝐠 𝐏𝐫𝐨𝐝𝐮𝐜𝐭𝐬 5 jaar!

Totaalleverancier All Cleaning Products uit Lisse viert haar 5-jarig jubileum. Van harte gefeliciteerd! Op LinkedIn delen ze hun jubileum trots met een foto van het team en het bericht:...