23 januari 2023

Consensus Group en Gumdrop samen ‘in kauwgom’

Een nieuw paar laarzen of een telefoonhoesje van kauwgomafval? Dankzij een samenwerking tussen de Consensus Group en Gumdrop kan kauwgom worden gerecycled tot nieuwe grondstoffen. Hier kunnen vervolgens nieuwe producten van worden gemaakt.

Wist je dat er alleen al in het Verenigd Koninkrijk jaarlijks 150 miljoen pond wordt besteed om kauwgomafval op straat op te ruimen? Gumdrop recyclet al sinds 2009 kauwgom om te laten verwerken tot nieuwe grondstoffen voor de rubber- en kunststofindustrie. Hiervan kunnen onder meer rubberlaarzen, telefoonhoesjes, schrijfwaren en verpakkingen worden gemaakt. Ook kan het dienen als een duurzamere keuze voor nieuw plastic.

Nieuwe producten van kauwgomafval

Martine Mallee, hoofd engagement en onderwijs bij Consensus Group, zegt blij te zijn met de samenwerking. “Gumdrop is een partij die vooruitdenkt en van aanpakken weet. Zo heeft de organisatie in het Verenigd Koninkrijk al veel verandert. We zijn heel enthousiast om diezelfde vooruitgang hier in de Benelux te laten plaatsvinden.” Volgens Mallee is kauwgomafval serieus en wereldwijd probleem. “Het kost organisaties veel tijd en geld om kauwgomafval op te ruimen, deze tijd kunnen ze ook investeren in andere zaken. Daarom is het belangrijk dat we een alternatief gaan bieden.”

Innovatie én educatie
Maar Consensus en Gumdrop zijn niet alleen van plan om de Gumdrop-producten op de Benelux-markt te introduceren, de organisaties willen ook het bewustzijn veranderen. Martine: “We willen het gesprek aangaan en het bewustzijn vergroten, door bijvoorbeeld educatieve programma’s aan te bieden. Want een alternatief voor kauwgom op de grond spugen is één ding, maar kauwgomgebruikers voorlichten over de effecten van hun gedrag en de innovatieve mogelijkheden wanneer kauwgom wordt ingezameld is in onze ogen minstens zo belangrijk. Want elke verandering begint met bewustwording.”

Meer weten over duurzame onderwerpen? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 maart 2022

Vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche

Het is internationale vrouwendag. Een mooi moment om daarom eens stil te staan bij de vrouwen in de branche. Hoe is het gesteld met de vrouwelijke medewerkers en ondernemers...

06 december 2018

Digitale doolhof (2): slimme ICE reinigingsmachines sturen aan op feiten

In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things. In het doolhof van data en robots...

06 mei 2022

Samen ‘spelen’

Als een kind en een schoonmaakrobot elkaar vinden, dan is het ‘schattig’ Boma(Robotics). Wil jij ook een mooie foto om met de bezoekers van Schoonmaakjournaal delen? Stuur deze naar...

01 september 2022

Arbeidscampagne ‘Schoonmaak Je Rijk’ start op 5 september

Het aftellen is begonnen. Maandag 5 september start Schoonmakend Nederland met de online advertentiecampagne Schoonmaakjerijk.nl. Doel van de campagne is studenten te interesseren voor werk in onze branche. Dit...

03 april 2020

Alpheios instructievideo’s: goed voorbereid aan de slag in mogelijke risicosituatie

In deze hectische periode kan het voorkomen dat schoonmakers worden ingezet in situaties die zij doorgaans niet gewend zijn, bijvoorbeeld in een zorgomgeving, terwijl ze doorgaans kantoorgebouwen reinigen. Ook...

20 november 2022

#Favorites Cleaning for a reason

Onlangs lazen wij over een mooi initiatief, over de positieve impact van de non-profit organisatie Cleaning for a Reason. De Cleaning Ladies maken belangeloos de woningen van kankerpatiënten in...

09 december 2021

‘De schoonmaakwereld mag best wat minder bescheiden zijn’

Robert Stelling werkt al bijna tien jaar bij RAI Amsterdam waar hij verantwoordelijk is voor de organisatie van de internationale schoonmaakvakbeurs Interclean. ‘We hopen vooral waarde toe te voegen...

06 december 2018

Schoonmaak codecommissie: “Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig”

Op 4 december tekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én...

25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én...

02 november 2022

Nocore maakt zich hard voor betere online veiligheid

Softwareleverancier Nocore zet zich in voor een betere cybersecurity zodat klanten op een duurzame manier online beveiligd zijn. Zo is het bedrijf onder meer verzekerd tegen cybersecurity en is...