7 mei 2024

BOMA zet eco score in voor transparantie en duurzaamheid

Let’s rethink cleaning. Met deze propositie benadert BOMA het schoonmaakvak. En dan vooral om het niet moeilijker, maar juist eenvoudiger én duurzamer te maken. Onder meer met de toepassing van eco score die het bedrijf in november 2023 lanceerde. En het planten van bomen dat bijdraagt aan herstel van groen en biodiversiteit. Onze redactie sprak hierover met Lies Marijnissen.

Lies Marijnissen, sustainability manager, vertelt over waarom BOMA de eco score inzet en wat dit de gebruikers oplevert. “Zoals we blijven benadrukken: duurzaamheid is geen optie meer. Het is een verantwoordelijkheid die we met z’n allen dragen. Bij BOMA is het onze missie om niet alleen de schoonmaak te vereenvoudigen, maar ook om duurzame keuzes toegankelijk te maken voor iedereen. Onze eco score is een krachtige stap in die richting.”
Volgens BOMA dient deze innovatieve score niet alleen als een nieuwe standaard voor duurzaamheid, maar ook als een praktisch hulpmiddel om weloverwogen keuzes te maken binnen deze sector.

Eenvoud in Duurzaamheid
“Duurzame keuzes maken lijkt soms ingewikkeld”, weet Lies. “Alle verschillende labels en certificeringen kunnen verwarrend zijn. Wij maken het daarom simpel, zodat iedereen een juiste, groenere keuze kan maken. Onze eco score, variërend van A+ tot E, biedt transparantie en inzicht in de impact van onze producten en materialen. In de hele keten. Met de score geven we richting welke producten goed zijn en welke je beter kunt vermijden. Zo wordt het eenvoudiger om stap voor stap het assortiment te verbeteren.”

Transparantie in inzicht
BOMA’s eco score is gebaseerd op erkende methodologische richtlijnen die de levenscyclus van een product analyseren, zoals bijvoorbeeld EU Ecolabel. Het houdt rekening met de impact op het milieu en de gezondheid van schoonmakers. Producten ontworpen voor de circulaire economie worden beloond, terwijl gevaarlijke of belastende producten worden afgestraft. Met deze score krijg je volledige transparantie om bewuste keuzes te vergemakkelijken. Meer dan 3000 producten en materialen krijgen automatisch een score.

Bomenplant in het BOMA BOS
Lies vertelt gedreven verder: “Onze missie om te verduurzamen gaat verder. Samen met klanten dragen we bij aan het BOMA bos. Voor elke 1.000 euro aan A+ & A-producten en -middelen van het merk BOMA of Greenspeed wordt in samenwerking met GO Forest een boom geplant. Zo dragen klanten niet alleen bij aan een schonere omgeving door betere productkeuzes, maar ook aan het herstel van de natuur.”

Herstellend groen
“Dit jaar zijn er 2500 bomen geplant die onder meer bijdragen aan de biodiversiteit. ‘Onze’ bomen zijn geplant in Madagaskar, een gebied dat qua natuur het zwaarst getroffen is door klimaatverandering en waar wij graag mee zorgen voor herstel. Het aanplanten van mangroves zorgt voor een betere kustbescherming. En daarbij ook het herstel van biodiversiteit, zoals de krabben en garnalen die graag in de mangroves leven. Hoe groener wij acteren, hoe meer we voor onze aarde kunnen betekenen.”

Blijven leren, ook op Interclean
Lies bevestigt dat de missie van BOMA geen einddatum heeft. “We blijven leren en onszelf continu verbeteren. Dat doen we graag samen met onze partners in de schoonmaakbranche.”Ze nodigt belangstellenden uit om het BOMAC@FE op Interclean te bezoeken. Om elkaar te ontmoeten én om in gesprek de verdieping op te zoeken.
Klik hier voor meer informatie over het BOMAC@FE op Interclean.

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 maart 2023

Schoonmaaktips voor glasheldere ramen.

Als de zon in het voorjaar op de ramen schijnt, is het vuil dat zich tijdens de wintermaanden op de ramen heeft opgestapeld wel erg goed te zien. Laat...

28 februari 2019

Morgen: 9e Schoonmaaktourdag vanaf Toekomst Schoonmaakbedrijven Schijndel

Op vrijdag 14 juni wordt voor de 9e keer de Schoonmaaktourdag gereden. Een enthousiaste groep motorrijders, cabrio- en oldtimer-liefhebbers is weer van de partij om gezamenlijk een mooie route...

31 oktober 2021

Opruimen met ‘Kunst aan (de) kant!’

Hoe we ook ons best doen om het netjes te houden, het leven blijft een chaos. Maar daar is heel goed wat aan te doen. Van kerstboom tot parkeerterrein...

16 maart 2023

Eerste editie kennisfestival ‘Boost by BOMA’ enthousiast ontvangen

Op donderdag 9 maart vond ‘Boost by BOMA’ plaats. Directieleden Luc Bresseleers en Guus Nieuwlaat verzorgden samen de aftrap van het eerste kennisfestival van BOMA in de Prodentfabriek in...

22 maart 2022

75% besparen op reinigingsmiddelen en 97% op water

Asito doet onderzoek naar inzet stoomreiniging van Innovi Duurzaamheid en stoomreiniging staan genoemd in het eerder op Schoonmaakjournaal.nl gepubliceerde artikel ‘5 professionele schoonmaaktrends 2022’. Bij Innovi uit Vroomshoop komen...

06 december 2023

SIEV en Klien-IT zetten zich samen in voor het MKB

MKB branchevereniging SIEV en Klien-IT-Systems BV tekenden op de Schoonmaak Vakdagen samen voor een partnerschap dat ten goede komt van de leden.  Antonio Kouwenberg van Klien-IT is trots op...

22 mei 2022

Een bacterievrije BBQ

Wist je dat een BBQ twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril bevat? De eerste dagen met zomerse temperaturen betekent voor menig Nederlander één ding: tijd om de...

28 februari 2025

Europese Commissie stelt voor: Geen verplichting CSRD meer voor 80% van bedrijven

In februari 2025 heeft De Europese Commissie (EC) een nieuw pakket voorstellen, de Omnibus-plannen, gepresenteerd. Met als doel om de regels binnen de EU te vereenvoudigen, de concurrentiepositie te...

23 mei 2019

Preview: Gerard Spoor navigator 9e Schoonmaaktourdag op 14 juni

“Met Brabant op de navigatiesystemen zetten we in op een mooie, afwisselende en bosrijke tour door het gastvrije Brabant”, blikt Gerard Spoor van Carling Opleidingen en Qualis Insight into Quality vooruit. Op...

01 november 2024

#VacatureVrijdag: Interclean zoekt Brand Marketing Manager

JOB alert! Interclean zoekt een Brand Marketing Manager die haar merk wereldwijd gaat uitbouwen en sterker in de markt gaat zetten.