7 mei 2024

BOMA zet eco score in voor transparantie en duurzaamheid

Let’s rethink cleaning. Met deze propositie benadert BOMA het schoonmaakvak. En dan vooral om het niet moeilijker, maar juist eenvoudiger én duurzamer te maken. Onder meer met de toepassing van eco score die het bedrijf in november 2023 lanceerde. En het planten van bomen dat bijdraagt aan herstel van groen en biodiversiteit. Onze redactie sprak hierover met Lies Marijnissen.

Lies Marijnissen, sustainability manager, vertelt over waarom BOMA de eco score inzet en wat dit de gebruikers oplevert. “Zoals we blijven benadrukken: duurzaamheid is geen optie meer. Het is een verantwoordelijkheid die we met z’n allen dragen. Bij BOMA is het onze missie om niet alleen de schoonmaak te vereenvoudigen, maar ook om duurzame keuzes toegankelijk te maken voor iedereen. Onze eco score is een krachtige stap in die richting.”
Volgens BOMA dient deze innovatieve score niet alleen als een nieuwe standaard voor duurzaamheid, maar ook als een praktisch hulpmiddel om weloverwogen keuzes te maken binnen deze sector.

Eenvoud in Duurzaamheid
“Duurzame keuzes maken lijkt soms ingewikkeld”, weet Lies. “Alle verschillende labels en certificeringen kunnen verwarrend zijn. Wij maken het daarom simpel, zodat iedereen een juiste, groenere keuze kan maken. Onze eco score, variërend van A+ tot E, biedt transparantie en inzicht in de impact van onze producten en materialen. In de hele keten. Met de score geven we richting welke producten goed zijn en welke je beter kunt vermijden. Zo wordt het eenvoudiger om stap voor stap het assortiment te verbeteren.”

Transparantie in inzicht
BOMA’s eco score is gebaseerd op erkende methodologische richtlijnen die de levenscyclus van een product analyseren, zoals bijvoorbeeld EU Ecolabel. Het houdt rekening met de impact op het milieu en de gezondheid van schoonmakers. Producten ontworpen voor de circulaire economie worden beloond, terwijl gevaarlijke of belastende producten worden afgestraft. Met deze score krijg je volledige transparantie om bewuste keuzes te vergemakkelijken. Meer dan 3000 producten en materialen krijgen automatisch een score.

Bomenplant in het BOMA BOS
Lies vertelt gedreven verder: “Onze missie om te verduurzamen gaat verder. Samen met klanten dragen we bij aan het BOMA bos. Voor elke 1.000 euro aan A+ & A-producten en -middelen van het merk BOMA of Greenspeed wordt in samenwerking met GO Forest een boom geplant. Zo dragen klanten niet alleen bij aan een schonere omgeving door betere productkeuzes, maar ook aan het herstel van de natuur.”

Herstellend groen
“Dit jaar zijn er 2500 bomen geplant die onder meer bijdragen aan de biodiversiteit. ‘Onze’ bomen zijn geplant in Madagaskar, een gebied dat qua natuur het zwaarst getroffen is door klimaatverandering en waar wij graag mee zorgen voor herstel. Het aanplanten van mangroves zorgt voor een betere kustbescherming. En daarbij ook het herstel van biodiversiteit, zoals de krabben en garnalen die graag in de mangroves leven. Hoe groener wij acteren, hoe meer we voor onze aarde kunnen betekenen.”

Blijven leren, ook op Interclean
Lies bevestigt dat de missie van BOMA geen einddatum heeft. “We blijven leren en onszelf continu verbeteren. Dat doen we graag samen met onze partners in de schoonmaakbranche.”Ze nodigt belangstellenden uit om het BOMAC@FE op Interclean te bezoeken. Om elkaar te ontmoeten én om in gesprek de verdieping op te zoeken.
Klik hier voor meer informatie over het BOMAC@FE op Interclean.

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 maart 2022

NLdoet, doe je mee?

Op 11 en 12 maart wordt door het Oranjefonds weer de grootste vrijwilligersactie van Nederland georganiseerd. NLdoet zet vrijwilligerswerk in de spotlights en nodigt iedereen uit om een dagje...

13 maart 2022

Zien opruimen, doet opruimen, doe je mee?

De landelijke opschoondag is op 19 maart. Voor de 20e keer. Op deze dag stroopt heel Nederland de mouwen op en geven we samen de straten, pleinen,  buurten en...

22 april 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): “Met onze methodes gaat de werkdruk omlaag”

“Het is een belangrijk thema in onze branche: werkdruk. We hebben te maken met vergrijzing, ziekteverzuim en nieuw personeel is niet altijd even makkelijk te vinden. Vaak moet het...

08 oktober 2021

4e Hygiëneforum: onwennig en vertrouwd

‘Zijn jullie na de lockdowns ook voor het eerst weer buiten? Het lijkt wel een schoolreisje’, opende dagvoorzitter Thomas Hoogendoorn op maandag 4 oktober 2021 het Hygiëneforum in RAI...

21 oktober 2022

Antonio genomineerd voor Schoonmaker van het jaar!

Afgelopen week verrasten collega’s van Beercoo Schoonmaakgroep hun SMILE-medewerker Antonio Almeida met leuk nieuws: hij is genomineerd als één van de drie finalisten voor ‘schoonmaker van het jaar’! Volgens...

31 mei 2019

Blog: Verpakkingen en duurzaam gedrag

We hebben steeds meer voorkeur voor duurzame producten. Als consument, maar ook als professional, in de B2B-wereld, toch? Ik inspireer en daag je uit met deze consumentengerichte blog. Natuurlijk...

14 mei 2020

Spectro Recycle Factory in top Interclean Innovation Awards: “Recycling verpakkingen in coronatijd nog harder nodig”

“Er is een ernstig tekort aan veel verpakkingen en materialen. Juist nu het coronavirus zo’n grote impact op de wereld en onze branche heeft. Daarom zijn hergebruik en recycling...

23 januari 2023

Consensus Group en Gumdrop samen ‘in kauwgom’

Een nieuw paar laarzen of een telefoonhoesje van kauwgomafval? Dankzij een samenwerking tussen de Consensus Group en Gumdrop kan kauwgom worden gerecycled tot nieuwe grondstoffen. Hier kunnen vervolgens nieuwe...

12 augustus 2022

Shout out naar reinigers Amsterdam

Na het weekend van de Gay Pride stonden de reinigers van Gemeente Amsterdam weer klaar om het ‘feest-afval’ op te ruimen. Een hele klus maar na afloop leek het...

14 december 2023

Toiletonderzoek: 43,6% kans op schoon toilet

Met 43,6 procent schoon bevonden toiletten is de kans om een schoon openbaar toilet aan te treffen in Nederland nog nooit zo hoog geweest. Dat blijkt uit het Nationale...