7 mei 2024

BOMA zet eco score in voor transparantie en duurzaamheid

Let’s rethink cleaning. Met deze propositie benadert BOMA het schoonmaakvak. En dan vooral om het niet moeilijker, maar juist eenvoudiger én duurzamer te maken. Onder meer met de toepassing van eco score die het bedrijf in november 2023 lanceerde. En het planten van bomen dat bijdraagt aan herstel van groen en biodiversiteit. Onze redactie sprak hierover met Lies Marijnissen.

Lies Marijnissen, sustainability manager, vertelt over waarom BOMA de eco score inzet en wat dit de gebruikers oplevert. “Zoals we blijven benadrukken: duurzaamheid is geen optie meer. Het is een verantwoordelijkheid die we met z’n allen dragen. Bij BOMA is het onze missie om niet alleen de schoonmaak te vereenvoudigen, maar ook om duurzame keuzes toegankelijk te maken voor iedereen. Onze eco score is een krachtige stap in die richting.”
Volgens BOMA dient deze innovatieve score niet alleen als een nieuwe standaard voor duurzaamheid, maar ook als een praktisch hulpmiddel om weloverwogen keuzes te maken binnen deze sector.

Eenvoud in Duurzaamheid
“Duurzame keuzes maken lijkt soms ingewikkeld”, weet Lies. “Alle verschillende labels en certificeringen kunnen verwarrend zijn. Wij maken het daarom simpel, zodat iedereen een juiste, groenere keuze kan maken. Onze eco score, variërend van A+ tot E, biedt transparantie en inzicht in de impact van onze producten en materialen. In de hele keten. Met de score geven we richting welke producten goed zijn en welke je beter kunt vermijden. Zo wordt het eenvoudiger om stap voor stap het assortiment te verbeteren.”

Transparantie in inzicht
BOMA’s eco score is gebaseerd op erkende methodologische richtlijnen die de levenscyclus van een product analyseren, zoals bijvoorbeeld EU Ecolabel. Het houdt rekening met de impact op het milieu en de gezondheid van schoonmakers. Producten ontworpen voor de circulaire economie worden beloond, terwijl gevaarlijke of belastende producten worden afgestraft. Met deze score krijg je volledige transparantie om bewuste keuzes te vergemakkelijken. Meer dan 3000 producten en materialen krijgen automatisch een score.

Bomenplant in het BOMA BOS
Lies vertelt gedreven verder: “Onze missie om te verduurzamen gaat verder. Samen met klanten dragen we bij aan het BOMA bos. Voor elke 1.000 euro aan A+ & A-producten en -middelen van het merk BOMA of Greenspeed wordt in samenwerking met GO Forest een boom geplant. Zo dragen klanten niet alleen bij aan een schonere omgeving door betere productkeuzes, maar ook aan het herstel van de natuur.”

Herstellend groen
“Dit jaar zijn er 2500 bomen geplant die onder meer bijdragen aan de biodiversiteit. ‘Onze’ bomen zijn geplant in Madagaskar, een gebied dat qua natuur het zwaarst getroffen is door klimaatverandering en waar wij graag mee zorgen voor herstel. Het aanplanten van mangroves zorgt voor een betere kustbescherming. En daarbij ook het herstel van biodiversiteit, zoals de krabben en garnalen die graag in de mangroves leven. Hoe groener wij acteren, hoe meer we voor onze aarde kunnen betekenen.”

Blijven leren, ook op Interclean
Lies bevestigt dat de missie van BOMA geen einddatum heeft. “We blijven leren en onszelf continu verbeteren. Dat doen we graag samen met onze partners in de schoonmaakbranche.”Ze nodigt belangstellenden uit om het BOMAC@FE op Interclean te bezoeken. Om elkaar te ontmoeten én om in gesprek de verdieping op te zoeken.
Klik hier voor meer informatie over het BOMAC@FE op Interclean.

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 oktober 2021

4e Hygiëneforum: onwennig en vertrouwd

‘Zijn jullie na de lockdowns ook voor het eerst weer buiten? Het lijkt wel een schoolreisje’, opende dagvoorzitter Thomas Hoogendoorn op maandag 4 oktober 2021 het Hygiëneforum in RAI...

25 februari 2024

#FAVORITES Handboek duurzaam ondernemen

Minder kosten, meer klanten en geëngageerde medewerkers. Wat zijn voor jou de belangrijkste acties om je bedrijf te verduurzamen? Hoe kan je medewerkers engageren en de markt overtuigen? Hoe evolueer...

13 maart 2019

Sfeerimpressie Zorgtotaal 2019: met hart en ziel

Een vakbeurs met hart en ziel voor de zorg. Dat is waar Zorgtotaal 2019 voor staat. Bezoekers kunnen van dinsdag 12 tot en met donderdag 14 maart de beurs bezoeken in...

07 mei 2024

Persoonlijk én vernieuwend contact met Kärcher op Interclean

“Persoonlijk contact is en blijft belangrijk. Om contact met onze relaties te maken en te onderhouden, nemen wij deel aan beurzen. Zo ook aan Interclean. Daar kunnen we ons...

18 oktober 2021

Webinar over duurzaam werken in een toekomstbestendige werkomgeving

De RAS organiseert op donderdag 18 november aanstaande het webinar: Samen duurzaam aan het werk in een toekomstbestendige werkomgeving. Tijdens het webinar wordt de balans gezamenlijk opgemaakt: Wat hebben...

30 augustus 2023

Rotterdamse Poetsqueen poetst MyHenry

Numatic heeft een eigen clean-fluencer ingeschakeld. Het bedrijf is een samenwerking gestart met de Rotterdamse Poetsqueen. Een enthousiaste dame die van schoonmaken houdt en hierover vertelt op social media....

03 september 2023

#Favorites: Doe jij mee aan World Cleanup Day?

Op zondag 16 september is het World Cleanup Day en de Vebego Foundation doet mee. Help jij ook mee de wereld opruimen, een stukje schoonmaken? “Tijd om onze mouwen...

23 oktober 2022

Nieuw tv-format: de beste schoonmaker van Nederland

De Gelderlander kopte afgelopen week met een artikel dat oppert dat er een nieuw programma op de Nederlandse televisie komt: ‘de beste schoonmaker van Nederland’. In het artikel wordt...

15 oktober 2024

“Meer dan 50% in schoonmaakland draait om kantoren. Daar is Tork goed in”

Tork is sterk in het kantoorsegment. Samen met schoonmaakbedrijven zorgt het bedrijf voor maatwerk oplossingen bij de eindklant. Waar de een focust op comfort, heeft de ander wensen op...

13 mei 2025

Erik Switsers en Lars Mennekens over BOMA i-mop 46: “Er is naar schoonmakers geluisterd”

In de schoonmaakbranche is het bij innovaties essentieel om de mensen op de werkvloer te betrekken. Zij weten als geen ander wat echt werkt. BOMA Machinery neemt die boodschap...