2 juli 2024

Minister De Jonge wil aansluiting brancheverenigingen uitzenders bij Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Ministers Hugo de Jonge (BZK) en Karin van Gennip (SZW) stellen voor dat de brancheverenigingen van de uitzenders en die van detacheerders en dienstverleners zich aansluiten bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag (Code Schoonmaak). Om dat te bevorderen verzoekt Hugo de Jonge de Code Schoonmaak om hierover met de betreffende branches in gesprek te gaan. Voorzitter Geert van de Laar antwoord namens de Code Schoonmaak positief op dit verzoek: “Wij gaan de betreffende brancheverenigingen actief benaderen.”

In een Kamerbrief van 17 juni geeft (demissionair) minister Hugo de Jonge, mede namens zijn collega Karin van Gennip, aan welke acties en maatregelen de Rijksoverheid neemt naar aanleiding van een onderzoek dat antwoord geeft op de vraag of het Rijk haar rol als opdrachtgever van inhuur van externe arbeidskrachten correct invult. In het bijzonder daar waar het gaat om het naleven van wettelijke bepalingen rond gelijke beloning van die externe arbeidskrachten. Uit het onderzoek bleek dat ‘niet in alle onderzochte gevallen met zekerheid was vast te stellen’ dat er sprake was van juiste beloning en dat er ‘negatieve afwijkingen waren’.

Inhuur Rijksoverheid en de Waadi
De overheid huurt fors in: maar liefst 14,2% van de totale loonsom van het Rijk. In de afgelopen 5 jaar is dit bijna verdubbeld. Dit inhuren valt onder de Waadi: Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs. Die inhuur dient volgens de Waadi op een correcte wijze te gebeuren: ingehuurde arbeidskrachten hebben in principe recht op gelijke beloning ten opzichte van ‘eigen’ medewerkers als zij onder leiding en toezicht van de opdrachtgever staan. Zij dienen behandeld te worden zoals je eigen medewerkers behandelt.

Voorgestelde verbeteringen
De minister stelt uiteraard verbeteringen voor: door o.a. een handreiking op te stellen die rijksbrede werking kent, door de Auditdienst van het Rijk meer periodiek onderzoek uit te laten voeren én door ‘te onderzoeken in hoeverre de inhuur, detachering en professionele dienstenbranches (zoals de ABU, de NBBU, de PZO) zich kunnen aansluiten bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. De Code Schoonmaak pakt deze oproep op en zal actief de betreffende brancheverenigingen gaan benaderen.

15 jaar Code Schoonmaak
De Code Schoonmaak bestaat 15 jaar en staat voor verantwoordelijk marktgedrag. De Code doet een oproep tot verantwoordelijk marktgedrag als het gaat om arbeidsintensieve dienstverlening die wordt aan- en uitbesteed. Dit gaat verder dan het voldoen aan wat volgens wet- en regelgeving kan en mag. Er dient nadrukkelijk oog te zijn voor sociale consequenties. Goed opdrachtgeverschap is daarbij het primaire uitgangspunt. De oproep richt zich niet alleen op opdrachtgevers maar op alle partijen, waartoe ook nadrukkelijk opdrachtnemers, intermediairs/adviseurs en werknemersorganisaties worden gerekend. De Code is een gemeenschappelijk platform van en voor opdrachtgevers, opdrachtnemers en werknemersorganisaties ter bevordering van verantwoord en sociaal handelen bij aan- en uitbesteding van arbeidsintensieve dienstverlening. Ruim 1800 partijen in zowel de publieke als private sector hebben de Code inmiddels ondertekend.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 oktober 2021

Veilig én snel documenten ondertekenen

Nocore is een partnerschap aangegaan met Evidos om haar dienstverlening verder te optimaliseren. Deze samenwerking heeft geresulteerd in een koppeling tussen Nocore Online en Signhost (ondertekenen.nl) waardoor veilig én snel documenten...

25 februari 2022

Glasbewassing met een smile

Met een smile de ramen van de binnenzijde van de liftschacht wassen. Dat deden de gecertificeerde glazenwassers van 1nergiek. Een mooie opdracht met als resultaat een blije opdrachtgever! Dankjewel...

11 september 2023

Robert Stelling over de waardevolle rol van jongeren in de schoonmaakbranche

Al ruim voordat het jongerenplatform FMNextGen in 2018 werd opgericht, zette Robert Stelling, directeur Interclean Global Events, zich in om jongeren in de schoonmaakbranche te verbinden. Nu is hij...

21 mei 2019

Groene koplopers: Numatic en TRIBOO zetten schoonmaakbranche op zijn circulaire kop

Numatic neemt verantwoordelijkheid voor grondstoffen in haar eigen producten en in haar eigen kantoor. Tijdens de 2-jaarlijkse Dealerdagen presenteerde het bedrijf haar  lijn van schoonmaakproducten die volledig zijn gemaakt...

10 november 2022

No-touch blokzeep dispenser wint CSU Innovation Award

Tijdens een spannende finale werd Marcel Magermans met No-touch blokzeep dispenser uitgeroepen tot winnaar van de CSU Innovation Award 2022. De drie finalisten van de vijfde CSU Innovation Award...

27 oktober 2022

Care ontvangt VN-duurzaamheidscertificaat ‘SDG Pioneer’

Op de Dag van de Duurzaamheid, ontving het Belgische schoonmaakbedrijf Care het ‘SDG Pioneer’-certificaat van UNITAR, het United Nations Institute for Training and Research. Voor de expert in de...

11 oktober 2022

“Wie goed doet, goed ontmoet”

Milieuvriendelijk werken, ergonomisch de puntjes op de i zetten, goed zorgen voor het werkplezier van je medewerkers én een bijdrage leveren aan je omgeving. Het is Gaby Westelaken op...

20 mei 2022

Exposanten en bezoekers, bedankt!

De organisatie blikt nog even terug: Interclean Amsterdam sloot vrijdag 13 mei weer haar deuren, na vier zonovergoten dagen. De zon scheen buiten maar vooral ook binnen in de...

12 december 2024

Aanpassingen Taaltrajecten per 1 januari 2025

Per 1 januari 2025 volgt er een aanpassing in de subsidieregelingen voor taal- en schrijftrajecten binnen de schoonmaaksector. We delen de belangrijkste wijzigingen. RAS meldt de belangrijkste wijzigingen in...

03 mei 2022

FacilityApps lanceert objectieve meetmethode schoonmaakkwaliteit op Interclean

Zo objectief mogelijk de kwaliteitsscore van de schoonmaak meten. Hoe doe je dat? Met de nieuwe meetmethode van FacilityApps, een gebruiksvriendelijke uitbreiding op de bestaande DKS-structuur met onderscheid in...