26 september 2024

Finalisten Best Practice Awards 2024 bekend

Op 14 november 2024 zullen voor de elfde keer de Best Practice Awards worden uitgereikt, een initiatief van de Code Schoonmaak. De uitreiking vindt plaats tijdens de finale in de Kuip in Rotterdam. De organisatie heeft op 26 september bekend gemaakt welke Best Practices doorgaan naar deze finale.

“We hebben veel mooie best practices ontvangen rondom het thema ‘Investeer in de schoonmaker’. Dit jaar willen we de focus leggen op degenen die het echte werk doen en de belofte naar de klant waar moeten maken: de schoonmakers. De mensen die ervoor zorgen dat wij een prettige werkplek hebben, in een schone trein kunnen reizen en in een smetteloze hotelkamer kunnen slapen. Het is daarom ontzettend belangrijk dat er in de schoonmaker wordt geïnvesteerd. De best practices komen zowel vanuit het MKB als van de grote schoonmaakbedrijven. Ook dit jaar zullen we in beide categorieën een award toekennen voor de best practice”, aldus Bert van Boggelen, voorzitter van de Code Schoonmaak en van de jury van de Best Practice Awards 2024.

Genomineerden
De samenwerkingsrelaties die de jury heeft uitgekozen, zijn (in willekeurige volgorde):

In de categorie MKB:

Succesvolle Samenwerking: Groenoord Cleaning Service B.V. / Museum Corpus
De samenwerking tussen Groenoord en museum Corpus, die sinds een jaar bestaat, verloopt succesvol dankzij informele contactmomenten en aandacht voor werkdruk. Groenoord heeft de vrijheid gekregen om werkzaamheden efficiënt in te richten en technische hulpmiddelen verlagen zowel de werkdruk als de fysieke belasting voor de schoonmakers. Hiervoor zijn de schoonmakers bevraagd ten tijde van de aanbesteding. De werknemers voelen zich onderdeel van het museum door deelname aan bedrijfsuitjes en een gelijkwaardige samenwerking. Groenoord bevordert ook het werkgeluk van zijn medewerkers door extra opleidingen, taalcursussen en ondersteuning bij schuldhulpverlening aan te bieden.

Goede samenwerking: DJM Bedrijfsdiensten / Area Wonen
DJM Bedrijfsdiensten werkt autonoom en vertrouwt op een sterke samenwerking met opdrachtgever Area Wonen. Er is veel aandacht voor het werkgeluk van medewerkers met een focus op zelfstandigheid en een niet-hiërarchische aanpak. Extra tijd en opleidingen voor objectleiders zorgen voor kwaliteit, terwijl schoonmakers ook trainingen in gastvrijheid en ergonomie ontvangen. Daarnaast biedt DJM ondersteuning via een netwerk van hulpinstanties en budgetcoaches voor medewerkers met persoonlijke problemen.

Schoon maakt gelukkig: Keus Schoonmaak / Jacobs Verhuizingen
Keus Schoonmaak streeft ernaar het werkgeluk van zijn medewerkers te vergroten met de missie ‘Schoon maakt gelukkig’. Dit wordt bereikt door te investeren in de schoonmakers, middelen en materialen en hen te betrekken bij aanbestedingen en contracten. Er is een app ontwikkeld, vergelijkbaar met een mini-Facebook, waar schoonmakers informatie kunnen delen en bijzondere verhalen kunnen uitwisselen. Bovendien kunnen medewerkers elk kwartaal een wens indienen, met maandelijkse trekkingen om deze wensen te vervullen.

In de categorie grote schoonmaakbedrijven:

Sociale Dialoog Schiphol: Kaderleden vakbond, Asito, Hago/Vebego, ISS Facility Services, Raggers en Luchtvaart Community Schiphol
Op Schiphol vindt regelmatig de Sociale Dialoog plaats, waar alle relevante partijen, waaronder opdrachtgever, werkgevers en schoonmakers, samenkomen. Het doel is om in gesprek te gaan over belangrijke onderwerpen zoals arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en de werkverhoudingen van schoonmakers. Deze dialoog biedt een platform om de uitdagingen van schoonmakers te bespreken en waar mogelijk oplossingen te vinden.

Investeren in gedragsverandering: GOM schoonhouden / Erasmus Universiteit Rotterdam
Schoonmaken wordt vaak verward met opruimen, wat schoonmakers in onderwijsinstellingen en logistieke centra belemmert. Gom pleit voor gedragsverandering bij gebouwgebruikers als oplossing om het werk van schoonmakers te verlichten. Samen met de schoonmakers en i onderzoeksinstituut BIG’R en de Erasmus Universiteit Rotterdam is een wetenschappelijke basis ontwikkeld voor een effectieve gedragsaanpak, waarvan de eerste resultaten positief zijn.

Succesvolle Samenwerking tussen CSU / Summio Parc Heihaas
Deze Best Practice benadrukt de sterke samenwerking tussen CSU en het onlangs overgenomen vakantiepark Sumio Heihaas. De relatie met de general manager is bijzonder; het schoonmaakpersoneel wordt als onderdeel van het team gezien en krijgt erkenning, zoals uitnodigingen voor bedrijfsfeesten en persoonlijke attenties bij ziekte. De manager onderhoudt een nauwe band met de schoonmakers en er wordt actief gewerkt aan het verminderen van werkdruk en het aanpakken van knelpunten, rekening houdend met blessures.

Samen naar een sterkere keten
De Code Schoonmaak werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. De Code bevordert dat er bij het aanbesteden van schoonmaakwerk een goede balans ontstaat tussen prijs en kwaliteit, waarbij de kwaliteit van het werk een groter gewicht in de schaal gaat leggen. Dit bevordert ook het effectieve sociaal beleid. Ook andere branches, zoals Catering, Beveiliging en Verhuizers hebben de gedragscode ondertekend.

Best Practice Awards
Al vanaf het begin van haar bestaan organiseert de Code Schoonmaak een Award-uitreiking. Doel is om de mooie voorbeelden over de toepassing van de Code aan een breder publiek bekend te maken en daarmee ook andere ondertekenaars op ideeën te brengen over hoe de Code toegepast kan worden.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 februari 2025

RAS informeert over sectoraal ontwikkelpad schoonmaak

In 2025 wordt een overzichtelijk, inzichtelijk en goed werkend sectoraal ontwikkelpad schoonmaak opgezet. Sectorale ontwikkelpaden richten zich op het verbeteren van vakvaardigheden en werknemersvaardigheden die relevant zijn voor de...

24 maart 2024

Vloerspecialisten Donovan en Nelson in podcastserie KraakHELDer

De derde aflevering van onze zesdelige podcastserie KraakHELDer staat live. In de podcastserie praat Inge Diepman niet óver, maar mét de personen die de inclusieve arbeidsmarkt vertegenwoordigen. In deze...

24 november 2023

#FILMFRIDAY: Gom vindt robots van toegevoegde waarde

Robotisering is niet meer weg te denken uit de schoonmaakbranche. Gom weet dit en past dit toe. Een gloednieuwe video laat zien wat de visie van Gom op het...

21 november 2018

Circulaire bedrijfskleding CSU winnaar Corporate Fashion Award

CSU heeft de tweejaarlijkse Corporate Fashion Award in de categorie MVO Collecties gewonnen. De bekroonde collectie is voor 100% gemaakt van gerecyclede materialen en daardoor een goed voorbeeld van...

05 mei 2025

‘Een hartje voor oma’

Soms kom je ineens een mooi bericht tegen. Niet zozeer nieuws, wat we iedere dag delen, maar een warm verhaal. Een boodschap die past bij het gevoel op bevrijdingsdag,...

24 januari 2023

Circle K en One Hundred Restrooms toekomstig partners toiletbeleving in Zweden

Circle K en One Hundred restrooms slaan de handen ineen om de beste toiletervaring te bieden bij tankstations van Circle K langs de snelweg in Zweden. Hygiëne, gezondheid en...

21 april 2025

Podcastserie ´Kwaliteitscriteria bij aanbestedingen en contractmanagement´

Binnenkort lanceert de Code Schoonmaak een serie podcasts waarin ze dieper ingaat op het thema kwaliteit van werk bij aanbestedingen en contractuitvoering. Ben jij als schoonmaakbedrijf/opdrachtgever/intermediair betrokken bij aanbestedingen-...

15 augustus 2024

Effectieve bestrijding van bedwantsen met stoom

We zijn met z’n allen steeds meer op reis, waardoor bedwantsen zich makkelijker kunnen verplaatsen. Hierdoor heeft Kärcher zijn stoomreinigers en stoomzuigers voor professionele gebruikers laten testen door het...

15 januari 2023

#Favorites Gulle Gift

Wat zal de schoonmaker met deze kaart en gulle gift verrast zijn! We lazen dit mooie bericht van Wido Haver, business development manager Asito, op LinkedIn: “Beste reiziger met...

23 oktober 2025

Schoonmaakinnovatie in de horeca: slim, duurzaam en gastgericht

In de horeca draait alles om beleving. En dat begint niet pas bij het eten of de service, het begint bij een brandschone zaak. Schoonmaak is allang geen klus...