26 september 2024

Finalisten Best Practice Awards 2024 bekend

Op 14 november 2024 zullen voor de elfde keer de Best Practice Awards worden uitgereikt, een initiatief van de Code Schoonmaak. De uitreiking vindt plaats tijdens de finale in de Kuip in Rotterdam. De organisatie heeft op 26 september bekend gemaakt welke Best Practices doorgaan naar deze finale.

“We hebben veel mooie best practices ontvangen rondom het thema ‘Investeer in de schoonmaker’. Dit jaar willen we de focus leggen op degenen die het echte werk doen en de belofte naar de klant waar moeten maken: de schoonmakers. De mensen die ervoor zorgen dat wij een prettige werkplek hebben, in een schone trein kunnen reizen en in een smetteloze hotelkamer kunnen slapen. Het is daarom ontzettend belangrijk dat er in de schoonmaker wordt geïnvesteerd. De best practices komen zowel vanuit het MKB als van de grote schoonmaakbedrijven. Ook dit jaar zullen we in beide categorieën een award toekennen voor de best practice”, aldus Bert van Boggelen, voorzitter van de Code Schoonmaak en van de jury van de Best Practice Awards 2024.

Genomineerden
De samenwerkingsrelaties die de jury heeft uitgekozen, zijn (in willekeurige volgorde):

In de categorie MKB:

Succesvolle Samenwerking: Groenoord Cleaning Service B.V. / Museum Corpus
De samenwerking tussen Groenoord en museum Corpus, die sinds een jaar bestaat, verloopt succesvol dankzij informele contactmomenten en aandacht voor werkdruk. Groenoord heeft de vrijheid gekregen om werkzaamheden efficiënt in te richten en technische hulpmiddelen verlagen zowel de werkdruk als de fysieke belasting voor de schoonmakers. Hiervoor zijn de schoonmakers bevraagd ten tijde van de aanbesteding. De werknemers voelen zich onderdeel van het museum door deelname aan bedrijfsuitjes en een gelijkwaardige samenwerking. Groenoord bevordert ook het werkgeluk van zijn medewerkers door extra opleidingen, taalcursussen en ondersteuning bij schuldhulpverlening aan te bieden.

Goede samenwerking: DJM Bedrijfsdiensten / Area Wonen
DJM Bedrijfsdiensten werkt autonoom en vertrouwt op een sterke samenwerking met opdrachtgever Area Wonen. Er is veel aandacht voor het werkgeluk van medewerkers met een focus op zelfstandigheid en een niet-hiërarchische aanpak. Extra tijd en opleidingen voor objectleiders zorgen voor kwaliteit, terwijl schoonmakers ook trainingen in gastvrijheid en ergonomie ontvangen. Daarnaast biedt DJM ondersteuning via een netwerk van hulpinstanties en budgetcoaches voor medewerkers met persoonlijke problemen.

Schoon maakt gelukkig: Keus Schoonmaak / Jacobs Verhuizingen
Keus Schoonmaak streeft ernaar het werkgeluk van zijn medewerkers te vergroten met de missie ‘Schoon maakt gelukkig’. Dit wordt bereikt door te investeren in de schoonmakers, middelen en materialen en hen te betrekken bij aanbestedingen en contracten. Er is een app ontwikkeld, vergelijkbaar met een mini-Facebook, waar schoonmakers informatie kunnen delen en bijzondere verhalen kunnen uitwisselen. Bovendien kunnen medewerkers elk kwartaal een wens indienen, met maandelijkse trekkingen om deze wensen te vervullen.

In de categorie grote schoonmaakbedrijven:

Sociale Dialoog Schiphol: Kaderleden vakbond, Asito, Hago/Vebego, ISS Facility Services, Raggers en Luchtvaart Community Schiphol
Op Schiphol vindt regelmatig de Sociale Dialoog plaats, waar alle relevante partijen, waaronder opdrachtgever, werkgevers en schoonmakers, samenkomen. Het doel is om in gesprek te gaan over belangrijke onderwerpen zoals arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en de werkverhoudingen van schoonmakers. Deze dialoog biedt een platform om de uitdagingen van schoonmakers te bespreken en waar mogelijk oplossingen te vinden.

Investeren in gedragsverandering: GOM schoonhouden / Erasmus Universiteit Rotterdam
Schoonmaken wordt vaak verward met opruimen, wat schoonmakers in onderwijsinstellingen en logistieke centra belemmert. Gom pleit voor gedragsverandering bij gebouwgebruikers als oplossing om het werk van schoonmakers te verlichten. Samen met de schoonmakers en i onderzoeksinstituut BIG’R en de Erasmus Universiteit Rotterdam is een wetenschappelijke basis ontwikkeld voor een effectieve gedragsaanpak, waarvan de eerste resultaten positief zijn.

Succesvolle Samenwerking tussen CSU / Summio Parc Heihaas
Deze Best Practice benadrukt de sterke samenwerking tussen CSU en het onlangs overgenomen vakantiepark Sumio Heihaas. De relatie met de general manager is bijzonder; het schoonmaakpersoneel wordt als onderdeel van het team gezien en krijgt erkenning, zoals uitnodigingen voor bedrijfsfeesten en persoonlijke attenties bij ziekte. De manager onderhoudt een nauwe band met de schoonmakers en er wordt actief gewerkt aan het verminderen van werkdruk en het aanpakken van knelpunten, rekening houdend met blessures.

Samen naar een sterkere keten
De Code Schoonmaak werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. De Code bevordert dat er bij het aanbesteden van schoonmaakwerk een goede balans ontstaat tussen prijs en kwaliteit, waarbij de kwaliteit van het werk een groter gewicht in de schaal gaat leggen. Dit bevordert ook het effectieve sociaal beleid. Ook andere branches, zoals Catering, Beveiliging en Verhuizers hebben de gedragscode ondertekend.

Best Practice Awards
Al vanaf het begin van haar bestaan organiseert de Code Schoonmaak een Award-uitreiking. Doel is om de mooie voorbeelden over de toepassing van de Code aan een breder publiek bekend te maken en daarmee ook andere ondertekenaars op ideeën te brengen over hoe de Code toegepast kan worden.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 januari 2025

2theloo in zwaar weer: op zoek naar een koper

De Nederlandse wc-keten 2theloo kampt met financiële problemen. Zo meldt het FD in de eerste week van 2025. Volgens het jaarverslag is de toekomst onzeker.  Directeur Chris Meijers blijft...

02 november 2022

Nocore maakt zich hard voor betere online veiligheid

Softwareleverancier Nocore zet zich in voor een betere cybersecurity zodat klanten op een duurzame manier online beveiligd zijn. Zo is het bedrijf onder meer verzekerd tegen cybersecurity en is...

10 februari 2019

Succesvolle start campagne CNV einde slapende dienstverbanden

De kwestie van de vele slapende dienstverbanden in Nederland moet zo snel mogelijk worden opgelost, vindt CNV Vakmensen. De bond is een campagne gestart voor 125 CNV-leden met zo’n ‘spookcontract’....

10 augustus 2023

Stap nu over op uitstootvrije vracht- en bestelauto’s

Vanaf 1 januari 2025 voeren 29 grote gemeenten in Nederland zero-emissiezones in. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s mogen dan alleen in die zones rijden als ze geen schadelijke stoffen uitstoten....

18 september 2024

Maak elke ruimte Crohill fris

Crohill wil de schoonmaakbranche verduurzamen. Met haar concepten Crohill slimmer schoon en Crohill schoner schoon maakt het bedrijf het werk voor schoonmakers lichter, makkelijker en duurzamer. Nu ook met...

10 september 2024

Nocore, i8 en Visser’s Solutions bundelen krachten voor data-gedreven schoonmaakoplossingen

Nocore, leverancier van softwareoplossingen voor schoonmaakbedrijven, kondigt met enthousiasme de strategische samenwerking aan met i8, een expert in Business Intelligence, en Visser's Solution, een consultancyfirma voor proces- en systeemoptimalisatie....

17 april 2023

Een waardevolle ontmoeting voor FMNEXTGEN bij RAI Amsterdam

Breng je een bezoek aan RAI Amsterdam, dan zie je hallen gevuld met stands, producten en heel veel mensen. Zoals bij Interclean. Op 13 april zagen we iets anders....

05 april 2019

18 juni: Beleef de passie #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

Interactie bij i-team Global: het derde event van FM Next Generation staat in de steigers. Het thema: Beleef de passie. Op dinsdagmiddag 18 juni zijn young professionals tot en...

31 oktober 2023

Doe je mee met de pilotversie van het Factos Vloerpaspoort?

Wat als je als de facilitaire dienst van een scholengroep in het primair onderwijs de voordelen ziet van Vloerpaspoort? Dan is de vraag ´wat kost het?´ zo ongeveer de...

26 april 2024

Creëer duurzame waarde met Tork PaperCircle

PaperCircle van Tork is ’s werelds eerste recyclingsdienst voor papieren handdoeken. Door gebruikte papieren in te zamelen en te recyclen in plaatselijke Essity fabrieken, worden ze omgezet in nieuwe...