26 augustus 2024

Schoonmaakbedrijf CSU neemt branchegenoot ICS over

Schoonmaakbedrijf CSU is voornemens collega ICS over te nemen. Bij het Eindhovense bedrijf werken landelijk ruim 1300 medewerkers. De overname sluit goed aan bij de strategische keuze van marktleider CSU om naast autonome groei ook middels overnames te groeien. Waarbij ICS goed aansluit bij de marktsegmenten waarbinnen CSU graag wil groeien. De beoogde verkoop is onder voorbehoud van goedkeuring van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

ICS is opgericht in 1976 en vanuit Eindhoven landelijk werkzaam met ruim 1300 medewerkers in schoonmaak en ondersteunende diensten. ICS opereert voornamelijk in het midden en zuiden van het land en is een toonaangevende top 10 speler op de Nederlandse schoonmaakmarkt met over 2023 een omzet van €60 miljoen. De eigenaren zochten voor de verkoop een kwalitatieve en betrouwbare overnamepartner met een landelijke dekking in Nederland, die ook past bij de waarden en cultuur van het familiebedrijf. In CSU vinden zij een passende en gerespecteerde marktpartij met ruime ervaring in grote overnametrajecten en een goede match met het DNA van de verkopers.

William Vlemmix, samen met Bart van der Sluijs, aandeelhouder van ICS: ”We zijn enorm trots op het mooie en succesvolle bedrijf dat we samen met alle medewerkers hebben opgebouwd. Als aandeelhouders zijn we betrokken, maar staan we al enige tijd iets meer op afstand. Dit voelt daarom als een goed moment om de volgende stap terug te zetten. We zien een uitstekende match tussen het DNA van de familiebedrijven CSU en ICS. Daarbij staan medewerkers, klanten en maatschappelijke betrokkenheid voorop. Daarom dragen we vol vertrouwen ons bedrijf over aan CSU.”

John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur van CSU: “CSU is mensgericht en zet net als ICS het ondernemerschap ten dienste van de medewerkers. Ook bij deze overname hechten we veel waarde aan een zorgvuldige en mensgerichte overgang van medewerkers en klanten. Onze duurzame bedrijfsvoering vormt met onze innovatie- en ondernemende mentaliteit, de basis voor autonome groei. Binnen onze strategie zijn interessante acquisities ook een instrument voor groei. Die groei is belangrijk omdat we daarmee kunnen blijven investeren. In opleidingen, in duurzaamheid en in technologie. Én natuurlijk in vakmanschap. In onze dienstverlening draait het immers áltijd om mensen. Met de toevoeging van ICS versterken we verdere schaalvoordelen, landelijke dekking en onderscheidend werkgeverschap.”

Van links naar rechts: Esmée Ficheroux, Bart van der Sluijs, William Vlemmix, John van Hoof

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 december 2021

SIEV ziet nieuwe cao als ‘Sterke basis voor toekomst branche’

Op 10 december bereikten de onderhandelingspartijen een principeakkoord voor de Cao voor het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf per 2022. Een cao met een looptijd van 2,5 jaar; korter dan gebruikelijk...

03 april 2025

Blog Edgar van Engelen: “De Schoonmaakheld: Wie maken er schoon, waar en hoe?”

Wanneer je een kantoor binnenloopt, een hotelkamer betreedt of zelfs een ziekenhuis bezoekt, sta je er misschien niet bij stil, maar achter de glanzende vloeren en frisse ruimtes schuilt...

14 juni 2024

Blog Paul Harleman (Vileda): Dag van de schoonmaker is de dag van de vervuiler

Weet jij hoeveel ‘de dag van…’-dagen er per jaar zijn? Ik vroeg het ChatGPT en die schatte dat het ergens tussen de 200 en 300 dagen is. Voor van...

10 juli 2025

Maak kennis met nieuw lid FMNextGen: Leslie Okyere (NL Connekt)

Het jongerenplatform FMNextGen blijft groeien: ook Leslie Okyere, eigenaar van NL Connekt, heeft zich aangesloten. FMNextGen is het netwerk voor jonge professionals in de schoonmaak- en facilitaire branche –...

13 december 2021

Feestelijke schoonmaak- en tissueproducten

De feestdagen zijn in aantocht. Met een, helaas beperkt aantal mensen bij elkaar, gaan we Kerstmis en Oud & Nieuw vieren. Dat betekent boodschappen doen voor heerlijke brunches, borrels...

04 april 2025

“Ik heb er de kracht weer voor” Kärcher start campagne hogedrukreiniger met Gerard Joling

Kärcher heeft, om te benadrukken dat er volgens het bedrijf op het vlak van hogedrukreinigers maar één keuze mogelijk is, samen met Ad Alliance en Gerard Joling een unieke campagne...

02 februari 2019

SC Johnson op zorgbeurs Soins et Santé: “Handhygiëne is voor iedereen een dagelijkse uitdaging”

Voor het eerst presenteert SCJohnson Professional zich onder die naam op de zorgbeurs Soins et Santé, stand 1140. Dat is op z’n minst bijzonder, bijna 4 jaar na de...

28 mei 2019

#nieuwsnotendop Base Packaging, FNV, Fusernet, SieV en Sodexo

Sodexo gaat op weg naar wegwerpplasticvrije restaurants In de Week van Circulariteit pakt de redactie het facilitaire bredere bericht van Sodexo graag mee, want de dienstverlener in Quality of...

29 januari 2024

VSR duikt met Simone van Heck in ‘Bestaanszekerheid in de schoonmaaksector’

Uit een verkenning van de Sociaal Economische Raad uit 2021 blijkt dat in een aantal beroepen een hoger risico op armoede wordt aangetroffen. Het SCP herkent in de inventarisatie...

25 september 2021

Inspiratiefilms over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is een belangrijke onderwerp voor de schoonmaakbranche. Iedere medewerker wil immers gezond en met plezier het pensioen halen. In de videoserie ‘Duurzame inzetbaarheid’ belicht de Ras de...