8 augustus 2023

Best Practice Award: De stem van de schoonmaker

Op 7 december 2023 vindt de uitreiking van de Best Practice Awards 2023 plaats. Thema dit jaar is ‘De stem van de schoonmaker’. Het gaat vaak over de opdrachtgevers en de schoonmaakbedrijven als opdrachtnemers, maar de schoonmaker is een cruciale schakel in de kwaliteit van de schoonmaak en de tevredenheid van gebruikers van een pand. Ken jij een goed voorbeeld waarbij opdrachtgever, opdrachtnemer en schoonmakers fair samenwerken? Meld jouw case aan voor de Best Practice Award 2023. Aanmelden kan tot 26 oktober aanstaande.

Dit jaar staat bij de Best Pratice Awards (BPA) de samenwerking in de driehoeksverhouding tussen werkgever, opdrachtgever en schoonmaker, centraal, waarbij eigen inbreng van de schoonmaker aangemoedigd wordt, de waardering voor het werk van de schoonmaker groter wordt en de schoonmaker zijn werk goed, gezond en met plezier uit kan voeren.
Doel is om de schoonmaker stap voor stap meer regie te geven over de inrichting van het werk. Wordt er geluisterd naar de schoonmaker? Wordt er gevraagd naar hun inbreng en kijk op de werkzaamheden die zij uitvoeren? Krijgen zij voldoende sociale ondersteuning? Welke acties heeft de werkgever ondernomen om de werkdruk te verlagen en een veilige werkomgeving te bieden?

Voorbeeld projecten
Voor de BPA 2023 zijn wij op zoek naar voorbeelden waarbij opdrachtgevers en opdrachtnemers schoonmakers in gesprek gaan met de schoonmakers, hen betrekken bij aanbestedingen en zo meer loyaliteit en plezier creëren bij de schoonmakers. Welke kansen biedt dit en wat betekent meer eigen regie van de schoonmakers voor de opdrachtgever en de onderlinge relaties?

Wat is een BPA eigenlijk?
Een Best Practice is een samenwerking tussen partijen (minimaal 2) volgens het gedachtegoed van de Code: fair zaken doen met oog voor ieders belangen. Met als resultaten: verbeterde arbeidsomstandigheden, een versterking van de betrokkenheid van de schoonmaakmedewerker en een verbetering van de kwaliteit van het schoonmaakwerk.

Waar gaat een Best Practice over?
Een Best Practice gaat vaak niet over ingewikkelde zaken, maar over voor de hand liggende ‘oplossingen’ voor een probleem. Een Best Practice zit wellicht al verpakt in jouw zelfverklaring! Lees hier waar de vorige Best Practices over gingen die een award in de wacht sleepten. In 2022 won 1nerGiek de BPA.

Wat heb jij aan deze awards?
Naast dat je op marktverantwoordelijke wijze samenwerkt en hier de vruchten van plukt, is de award-uitreiking een uitgelezen kans om dit ook ‘publiek‘ te maken. De vakbladen en de regionale en nationale pers zijn zeer geïnteresseerd in jouw samenwerkingsverhaal. Deze award is een icoon geworden in de schoonmaakbranche. En de award-uitreiking een feestelijke bijeenkomst die je niet mag missen!

Criteria 2023
De inzendingen voor de BPA 2023 zullen beoordeeld worden aan de hand van de volgende vijf criteria:

  1. De Best Practice is een goed voorbeeld voor anderen 
    De Best Practice is gelet op voorgaande punten van aandacht een goed voorbeeld voor anderen, het heeft door de inhoud een voorbeeldfunctie voor anderen en moet kunnen dienen als stimulans tot navolging.
  2. De Best Practice laat ketensamenwerking zien
    De Best Practice laat partnership zien tussen de opdrachtgever, opdrachtnemer en de schoonmakers.
  3. De Best Practice is duurzaam
    De Best Practice is duurzaam en niet eenmalig en laat de toepassing van de Code Schoonmaak zien. Het gaat over concrete handelingen in de toepassing van de Code, waarbij de schoonmaker centraal staat en heeft zijn nut al bewezen of is als werkwijze in de bedrijfsvoering gewaarborgd.
  4. De Best Practice heeft een innovatief karakter
    De Best Practice heeft een innovatief karakter welk is ingebed binnen het bedrijf, de subsector en/of de gehele sector en het beschrijft welke ervaringen hiermee zijn opgedaan.
  5. De Best Practice heeft een positief effect voor schoonmakers en glazenwassers
    De Best Practice heeft naar de toekomst toe een positief effect voor schoonmakers en glazenwassers. Deze effecten worden aan de hand van concrete cijfers van de periode voor en na de Best Practice omschreven.

Klik hier om een Best Practice in te dienen.

Bron: Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 december 2019

Charles Scholte (SVS) over toekomst schoonmaak: “Eisen aan schoonmaker nemen steeds verder toe”

Vijf jaar geleden ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman van Numatic, Jan...

11 augustus 2022

Jan Vera en Edgar van Engelen slaan de handen inéén

Jan Vera van Qualis-Insight en Keurmerk Verantwoord Schoon gaat samenwerken met Edgar van Engelen, directeur van Clear4Clean. Een nieuwe samenwerking die de heren graag toelichten: “Na het overlijden van...

11 augustus 2020

#nieuwsnotendop coronaproof innovaties en oplossingen van Taski, Asito en Vileda

TASKI boent en sprayt ontsmetting weg Met de door TASKI ontwikkelde IntelliSpray-technologie krijgt de vraag waartoe een reinigingsmachine in staat is een heel ander antwoord. IntelliSpray is een volledig geïntegreerde...

17 juli 2025

Monique van der Meijde-Zuure (Progenta & Shou): “Als mensen zich gezien voelen, gaan ze vanzelf floreren, en dat draagt direct bij aan resultaat”

Monique van der Meijde-Zuure is algemeen directeur van Progenta. In een technisch en overwegend mannelijk bedrijf geeft zij op eigen wijze leiding: resultaatgericht én met oog voor de mens....

30 oktober 2023

NOVON nodigt jongeren uit voor bezoek aan Open Bedrijvenfestival Zwolle

Op  woensdag 1 november 2023 neemt NOVON deel aan het Open Bedrijvenfestival in Zwolle. Een optie voor jongeren die een uitdaging zoeken als stagiair of voor een nieuwe, eerste,...

18 februari 2019

Nieuwe KATRIN Master assortiment: meer prestaties voor professionals

Nieuwe producten met de hoogste kwaliteit voor iedereen: dat is het nieuwe Katrin Master Assortiment in acht woorden. Het verrassende Master-assortiment bevat vier non-woven producten: Katrin FlexMaster voor algemene...

16 januari 2023

Take the Stage: CSU opent eigen stagebureau

Schoonmaakbedrijf CSU opende deze maand Take The Stage, een intern stagebemiddelingsbureau. Het bureau biedt niet alleen stages aan studenten, maar wordt ook draaiende gehouden door stagiaires die taken zoals...

29 februari 2024

Werknemers in 2024: persoonlijke waarden en balans boven carrière

Uit de 21e editie van de Randstad Workmonitor blijkt een duidelijke verandering in loopbaanopvattingen onder werknemers. De traditionele carrièreladder maakt plaats voor persoonlijke groei en voldoening, met een focus...

06 maart 2025

De kracht van vrouwelijke wijsheid op de arbeidsmarkt

In de week van Internationale Vrouwendag, 8 maart 2025,  zetten we vrouwen en vrouwelijk leiderschap in het zonnetje. Lange tijd domineerden mannen de werkvloer, maar dat beeld verandert in...

25 januari 2024

Workshop Inschrijven op aanbestedingen op 1 februari

Inschrijven op een aanbesteding, maar niet goed weten waar te beginnen? Wat houdt een aanbestedingsprocedure precies in en wat moet er gebeuren om de winnende offerte te schrijven? Wil...