8 augustus 2023

Best Practice Award: De stem van de schoonmaker

Op 7 december 2023 vindt de uitreiking van de Best Practice Awards 2023 plaats. Thema dit jaar is ‘De stem van de schoonmaker’. Het gaat vaak over de opdrachtgevers en de schoonmaakbedrijven als opdrachtnemers, maar de schoonmaker is een cruciale schakel in de kwaliteit van de schoonmaak en de tevredenheid van gebruikers van een pand. Ken jij een goed voorbeeld waarbij opdrachtgever, opdrachtnemer en schoonmakers fair samenwerken? Meld jouw case aan voor de Best Practice Award 2023. Aanmelden kan tot 26 oktober aanstaande.

Dit jaar staat bij de Best Pratice Awards (BPA) de samenwerking in de driehoeksverhouding tussen werkgever, opdrachtgever en schoonmaker, centraal, waarbij eigen inbreng van de schoonmaker aangemoedigd wordt, de waardering voor het werk van de schoonmaker groter wordt en de schoonmaker zijn werk goed, gezond en met plezier uit kan voeren.
Doel is om de schoonmaker stap voor stap meer regie te geven over de inrichting van het werk. Wordt er geluisterd naar de schoonmaker? Wordt er gevraagd naar hun inbreng en kijk op de werkzaamheden die zij uitvoeren? Krijgen zij voldoende sociale ondersteuning? Welke acties heeft de werkgever ondernomen om de werkdruk te verlagen en een veilige werkomgeving te bieden?

Voorbeeld projecten
Voor de BPA 2023 zijn wij op zoek naar voorbeelden waarbij opdrachtgevers en opdrachtnemers schoonmakers in gesprek gaan met de schoonmakers, hen betrekken bij aanbestedingen en zo meer loyaliteit en plezier creëren bij de schoonmakers. Welke kansen biedt dit en wat betekent meer eigen regie van de schoonmakers voor de opdrachtgever en de onderlinge relaties?

Wat is een BPA eigenlijk?
Een Best Practice is een samenwerking tussen partijen (minimaal 2) volgens het gedachtegoed van de Code: fair zaken doen met oog voor ieders belangen. Met als resultaten: verbeterde arbeidsomstandigheden, een versterking van de betrokkenheid van de schoonmaakmedewerker en een verbetering van de kwaliteit van het schoonmaakwerk.

Waar gaat een Best Practice over?
Een Best Practice gaat vaak niet over ingewikkelde zaken, maar over voor de hand liggende ‘oplossingen’ voor een probleem. Een Best Practice zit wellicht al verpakt in jouw zelfverklaring! Lees hier waar de vorige Best Practices over gingen die een award in de wacht sleepten. In 2022 won 1nerGiek de BPA.

Wat heb jij aan deze awards?
Naast dat je op marktverantwoordelijke wijze samenwerkt en hier de vruchten van plukt, is de award-uitreiking een uitgelezen kans om dit ook ‘publiek‘ te maken. De vakbladen en de regionale en nationale pers zijn zeer geïnteresseerd in jouw samenwerkingsverhaal. Deze award is een icoon geworden in de schoonmaakbranche. En de award-uitreiking een feestelijke bijeenkomst die je niet mag missen!

Criteria 2023
De inzendingen voor de BPA 2023 zullen beoordeeld worden aan de hand van de volgende vijf criteria:

  1. De Best Practice is een goed voorbeeld voor anderen 
    De Best Practice is gelet op voorgaande punten van aandacht een goed voorbeeld voor anderen, het heeft door de inhoud een voorbeeldfunctie voor anderen en moet kunnen dienen als stimulans tot navolging.
  2. De Best Practice laat ketensamenwerking zien
    De Best Practice laat partnership zien tussen de opdrachtgever, opdrachtnemer en de schoonmakers.
  3. De Best Practice is duurzaam
    De Best Practice is duurzaam en niet eenmalig en laat de toepassing van de Code Schoonmaak zien. Het gaat over concrete handelingen in de toepassing van de Code, waarbij de schoonmaker centraal staat en heeft zijn nut al bewezen of is als werkwijze in de bedrijfsvoering gewaarborgd.
  4. De Best Practice heeft een innovatief karakter
    De Best Practice heeft een innovatief karakter welk is ingebed binnen het bedrijf, de subsector en/of de gehele sector en het beschrijft welke ervaringen hiermee zijn opgedaan.
  5. De Best Practice heeft een positief effect voor schoonmakers en glazenwassers
    De Best Practice heeft naar de toekomst toe een positief effect voor schoonmakers en glazenwassers. Deze effecten worden aan de hand van concrete cijfers van de periode voor en na de Best Practice omschreven.

Klik hier om een Best Practice in te dienen.

Bron: Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 november 2021

Ontmoeten, bijpraten en ontwikkelingen delen met AaRiverside

Elkaar weer zien, bijpraten en ontwikkelingen delen. Dat is het doel van Fredy Verkuijlen van AaRiverside toen hij ‘ja’ zei tegen de deelname aan de Schoonmaak Vakdagen. Hij kijkt...

03 oktober 2024

Mathijs Burgman neemt familiebedrijf en schoonmaakgroothandel Burgman BV over

Met trots kondigt Burgman BV aan dat Mathijs Burgman per 1 januari 2024 alle aandelen van het familiebedrijf heeft overgenomen van Ad en Marie-Lène Burgman. Deze overname markeert een...

07 februari 2025

#FOTOFRIDAY Stephanie Ooms (Breedweer Facilitaire Diensten) viert met plezier 𝟰𝟬-jarig jubileum

Hoe mooi is het als je al 40 jaar werkt met plezier? Dat doet Stephanie Oomes van Breedweer Facilitaire Diensten, voordame op de Defensielocatie het Kasteel van Breda. Samen...

23 december 2022

#FotoFriday Een Fantastisch Kerstfeest

“We hebben een fantastische kerstviering gehad voor onze Asito medewerker(sters)”, vertelt Marian Veenstra, objectleidster bij Asito. “Zowel Bravisziekenhuis RSD als Bravis BOZ samen met de undermanagement collega’s bij elkaar...

03 december 2024

Organic Cleaning Solutions, Qualis Insight & NCS bundelen krachten voor duurzame schoonmaakoplossingen

Organic Cleaning Solution, Qualis Insight en NCS hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend om samen kennis te delen en innovatie te stimuleren rondom het gebruik van Bio-Organic Catalyst in de schoonmaakbranche.

14 december 2022

Schoonmaakrobot R3 voor een nog schoner zwembad

Nationaal zwemcentrum de Tongelreep in Eindhoven, een zwembad waar dagelijks veel van de nationale (zwem)sporters trainen om een topprestatie neer te kunnen zetten. Een sportaccommodatie van de Gemeente Eindhoven,...

05 juni 2020

Top 5 in mei op Schoonmaakjournaal: van hygiënezuil tot anderhalve meters maken in onderwijs

Total Cleaning Products & ABC Products, Leviy Software, Greenspeed, MTS Euro Products en Asito & EW Facility Services: dit zijn onze graag en meest geziene gasten op Schoonmaakjournaal in...

06 februari 2025

Laat je inspireren door Gaby Westelaken tijdens event FMNextGen op 2 april

De redactie van Schoonmaakjournaal sprak met Gaby Westelaken, één van de tafelheren van het diner van jongerenplatform FMNextGen op 2 april 2025. Gaby zal de deelnemers dan inspireren met...

27 maart 2025

Save the date: Schoonmaak Vakdagen terug op 18 & 19 november 2025

De Schoonmaak Vakdagen keren in 2025 terug op 18 en 19 november 2025. Dit jaar vindt het vakevenement voor de schoonmaakbranche opnieuw plaats in de vertrouwde, centrale locatie Expo...

20 februari 2024

Interview Danielle Inostroza: “Ik kan helemaal mijn passie kwijt bij Interclean”

Daniëlle Inostroza werkt al sinds haar studie in de hospitality en is ruim vijftien jaar actief in de beurzenwereld. Momenteel is ze werkzaam voor Interclean, het grootste internationale schoonmaakevent...