8 augustus 2023

Best Practice Award: De stem van de schoonmaker

Op 7 december 2023 vindt de uitreiking van de Best Practice Awards 2023 plaats. Thema dit jaar is ‘De stem van de schoonmaker’. Het gaat vaak over de opdrachtgevers en de schoonmaakbedrijven als opdrachtnemers, maar de schoonmaker is een cruciale schakel in de kwaliteit van de schoonmaak en de tevredenheid van gebruikers van een pand. Ken jij een goed voorbeeld waarbij opdrachtgever, opdrachtnemer en schoonmakers fair samenwerken? Meld jouw case aan voor de Best Practice Award 2023. Aanmelden kan tot 26 oktober aanstaande.

Dit jaar staat bij de Best Pratice Awards (BPA) de samenwerking in de driehoeksverhouding tussen werkgever, opdrachtgever en schoonmaker, centraal, waarbij eigen inbreng van de schoonmaker aangemoedigd wordt, de waardering voor het werk van de schoonmaker groter wordt en de schoonmaker zijn werk goed, gezond en met plezier uit kan voeren.
Doel is om de schoonmaker stap voor stap meer regie te geven over de inrichting van het werk. Wordt er geluisterd naar de schoonmaker? Wordt er gevraagd naar hun inbreng en kijk op de werkzaamheden die zij uitvoeren? Krijgen zij voldoende sociale ondersteuning? Welke acties heeft de werkgever ondernomen om de werkdruk te verlagen en een veilige werkomgeving te bieden?

Voorbeeld projecten
Voor de BPA 2023 zijn wij op zoek naar voorbeelden waarbij opdrachtgevers en opdrachtnemers schoonmakers in gesprek gaan met de schoonmakers, hen betrekken bij aanbestedingen en zo meer loyaliteit en plezier creëren bij de schoonmakers. Welke kansen biedt dit en wat betekent meer eigen regie van de schoonmakers voor de opdrachtgever en de onderlinge relaties?

Wat is een BPA eigenlijk?
Een Best Practice is een samenwerking tussen partijen (minimaal 2) volgens het gedachtegoed van de Code: fair zaken doen met oog voor ieders belangen. Met als resultaten: verbeterde arbeidsomstandigheden, een versterking van de betrokkenheid van de schoonmaakmedewerker en een verbetering van de kwaliteit van het schoonmaakwerk.

Waar gaat een Best Practice over?
Een Best Practice gaat vaak niet over ingewikkelde zaken, maar over voor de hand liggende ‘oplossingen’ voor een probleem. Een Best Practice zit wellicht al verpakt in jouw zelfverklaring! Lees hier waar de vorige Best Practices over gingen die een award in de wacht sleepten. In 2022 won 1nerGiek de BPA.

Wat heb jij aan deze awards?
Naast dat je op marktverantwoordelijke wijze samenwerkt en hier de vruchten van plukt, is de award-uitreiking een uitgelezen kans om dit ook ‘publiek‘ te maken. De vakbladen en de regionale en nationale pers zijn zeer geïnteresseerd in jouw samenwerkingsverhaal. Deze award is een icoon geworden in de schoonmaakbranche. En de award-uitreiking een feestelijke bijeenkomst die je niet mag missen!

Criteria 2023
De inzendingen voor de BPA 2023 zullen beoordeeld worden aan de hand van de volgende vijf criteria:

  1. De Best Practice is een goed voorbeeld voor anderen 
    De Best Practice is gelet op voorgaande punten van aandacht een goed voorbeeld voor anderen, het heeft door de inhoud een voorbeeldfunctie voor anderen en moet kunnen dienen als stimulans tot navolging.
  2. De Best Practice laat ketensamenwerking zien
    De Best Practice laat partnership zien tussen de opdrachtgever, opdrachtnemer en de schoonmakers.
  3. De Best Practice is duurzaam
    De Best Practice is duurzaam en niet eenmalig en laat de toepassing van de Code Schoonmaak zien. Het gaat over concrete handelingen in de toepassing van de Code, waarbij de schoonmaker centraal staat en heeft zijn nut al bewezen of is als werkwijze in de bedrijfsvoering gewaarborgd.
  4. De Best Practice heeft een innovatief karakter
    De Best Practice heeft een innovatief karakter welk is ingebed binnen het bedrijf, de subsector en/of de gehele sector en het beschrijft welke ervaringen hiermee zijn opgedaan.
  5. De Best Practice heeft een positief effect voor schoonmakers en glazenwassers
    De Best Practice heeft naar de toekomst toe een positief effect voor schoonmakers en glazenwassers. Deze effecten worden aan de hand van concrete cijfers van de periode voor en na de Best Practice omschreven.

Klik hier om een Best Practice in te dienen.

Bron: Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 februari 2020

HYGENIQ reinigingsmiddelen: het 100% effectieve, 100% veilige en 100% ecologische alternatief

Iedere dag gebruikt de professionele schoonmaakbranche wereldwijd naar schatting 25 miljoen kilogram schadelijke reinigingsproducten. Bedenk hoe positief de impact op mens en milieu is, als dit milieuvriendelijke producten zijn....

21 november 2024

#Gezienindemedia: Drie dagen schoonmaak Victory Boogie Woogietunnel

De Victory Boogie Woogietunnel heeft een onderhoudsbeurt nodig en gaat daarom drie nachten dicht voor verkeer tussen 21.00 en 6.00 uur. De eerste nachtelijke sluiting is donderdag 21 november....

28 juni 2019

#filmFriday FM Next Generation aftermovie: 40 seconden (inter)actie

Ontmoeten, ontdekken, ontwikkelen, brainstormen, inspireren, infomeren, netwerken, fun en sport: in 40 seconden terugblikken op het 3e event van FM Next Generation, het gratis jongerenplatform voor de schoonmaak en...

10 juni 2020

Blog: De werkkast, het ondergeschoven kindje

Op LinkedIn postte ik een foto van een werkkast (MIVA toilet in gebruik als werkkast) met de opmerking, dat ik dit helaas bij controles nog steeds tegenkom. De reacties...

26 juni 2023

Professionele reiniging en voorbereiding van moppen: duurzaam en rendabel

Het implementeren van ecologisch duurzame en tegelijkertijd economisch gunstige werkprocessen is een van de grootste uitdagingen van vandaag. Ook de schoonmaakbranche krijgt hiermee te maken en speelt tegelijkertijd op...

02 april 2024

Top 10 meest gelezen artikelen januari t/m maart 2024

Wil je weten welke artikelen van onze community jullie in het eerste kwartaal van 2024 het meest gelezen hebben? Bekijk onze top 10: Eindrapport onderzoek fysieke belasting glazenwassers beschikbaar...

20 juni 2024

Kies voor simpele en efficiënte documentverwerking met Whitevision en Nocore

Informatiestromen nemen toe. Van verschillende afzenders, in verschillende vormen en op verschillende plekken ontvangen schoonmaakbedrijven inkoopfacturen, serviceorders, bonnen en declaraties. Whitevision en Nocore zorgen ervoor dat je deze informatie...

13 augustus 2024

Zomer-sport-serie (3): Schoonmaak supports sport

Schoonmaak en topsport. Een eenheid. Het gaat altijd door om de beste prestaties te kunnen bereiken. De eenheid uit zich ook in betrokkenheid. Zo zijn er meerdere bedrijven die...

22 december 2023

#FotoFriday Glazenwassers hebben hart voor de Zorg (2)

Meerdere glazenwassers laten tijdens de actieweek, geinitieerd door Schoonmakend Nederland, hun Hart voor de Zorg zien. Met lekkers en gezelligheid verrassen zij tussen 11 en 22 december bewoners van...

21 mei 2019

28 mei: BOMA Inspiration Day Maak de schoonmaak circulair

Samen op weg naar een circulaire schoonmaak: vandaag de dag is de vraag niet meer óf we circulair moeten gaan werken, maar hoe. Duidelijk is ook dat dit iets is...