Ondernemer mag jaar langer doorrijden met B-rijbewijs in elektrische bestelbus
MKB-Nederland en VNO-NCW zijn blij dat hun gezamenlijke inzet heeft geleid tot het langer door mogen rijden van bestuurders van zware elektrische bestelbussen met een B-rijbewijs. Die beslissing maakte demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) onlangs bekend. Vanaf 1 juli zouden deze bestuurders anders een C-rijbewijs (voor vrachtwagens) nodig hebben om in hun bus te mogen blijven rijden. Volgens Mark Harbers komt Brussel volgend jaar waarschijnlijk met toereikende wetgeving voor de zwaardere elektrische bedrijfswagens.
Wel heel veel gevraagd
In een artikel op mkb.nl laten MKB-Nederland en VNO-NCW weten dat zij er steeds op hebben gewezen dat de vereiste van een C-rijbewijs voor bepaalde elektrische bestelbussen de overstap voor ondernemers wel erg lastig en onaantrekkelijk maakt. Bovendien vergt dit al een forse investering, is er een beperkte subsidiepot en kent de laadinfrastructuur problemen. Ondernemers willen best een overstap maken, maar een ander rijbewijs halen omdat dezelfde bus met batterij zwaarder weegt dan de dieselvariant, is wel heel veel gevraagd.
Gedoogperiode
Eind 2023 kondigde de minister al een gedoogperiode aan die op 1 juli zou aflopen. Ondernemersorganisaties hebben aangedrongen op verlenging daarvan totdat Brussel met een definitieve oplossing komt. De verlengde regeling geldt voor een jaar en alleen voor ondernemers/bestuurders die vóór 1 oktober vorig jaar een (zwaardere) elektrische bestelbus hebben gekocht.
Bron: mkb.nl