9 mei 2024

Tork Naturel handdoeken en toiletpapier op Interclean

Tork introduceerde in januari 2024 haar nieuwe Naturel hygiëneproducten, waarmee zij kwaliteit geeft aan de duurzame kleur. De zachte en efficiënte handdoeken en toiletpapier zijn gemaakt van 100% gerecyclede vezels. Kwaliteit en duurzaamheid sluiten elkaar niet langer uit; Tork Naturel hygiëneproducten zorgen voor een geweldige gastervaring en verbeteren tegelijkertijd het duurzame hygiëne-beheer. Je kunt het zelf ervaren op Interclean (stand 10.101).

Heb je ooit de algemeen verkrijgbare bruine papieren handdoeken of toiletpapier gebruikt? Vanwege hun beperkte absorptievermogen, onaangename gevoel op de huid en de indruk wekken van lagere kwaliteit, waren ze in het verleden niet geliefd bij gasten, werknemers en andere eindgebruikers. Voor de nieuwe Tork Naturel producten hebben professionele hygiëne-experts ruw in zacht veranderd en hoge kwaliteit een nieuwe kleur gegeven. De handdoeken en toiletpapier zijn zacht, efficiënt en gemaakt van 100% gerecyclede vezels. Het Tork Naturel assortiment voor sanitaire ruimtes is een volgende stap in de richting van een circulaire economie en speelt tegelijkertijd in op veranderingen in de papiermarkt.

 

Innovatie: zachte en duurzame sanitaire producten
Tork gebruikt al jaren hoogwaardige gerecyclede materialen voor haar producten.“Gerecyclede vezels van betere en helderdere kwaliteit zoals kantoorpapier en kranten zijn een schaars goed geworden. Nu meer mensen vanuit huis werken en bedrijven steeds meer overschakelen naar papierloos werken, is er minder aanbod van gerecycled kantoorpapier”, zegt Tomas Gandemo, Global Brand Innovation Manager bij Tork. “We gingen op zoek naar alternatieve vezelbronnen om de toegang tot gerecyclede vezels veilig te stellen. Met de explosieve groei van e-commerce is het aanbod van gebruikte kartonnen dozen wereldwijd gestegen. Daarom is Tork overgestapt op het gebruik van deze gerecyclede dozen als een van die vezelbronnen.”

De innovatieve producten uit de Tork Naturel serie zijn zacht en hebben dezelfde kwaliteit als vergelijkbare Tork Advanced producten. “Klanten hoeven niet meer te kiezen tussen duurzaamheid en prestaties. De Tork Naturel producten zijn een geweldige keuze voor klanten die hun betrokkenheid bij het milieu willen tonen en toch dezelfde hoge Tork-kwaliteit willen behouden”, zegt Ivette Pérez Badillo, Global Brand Director Toilet Systems. “Het is een klein duurzaam statement, maar veel kleine acties zorgen samen voor grote verandering”, benadrukt ze.

Tork PaperCircle,‘s werelds eerste recyclingservice
Bovendien zijn alle Tork Naturel producten compatibel met Tork PaperCircle, ‘s werelds eerste recyclingservice voor papieren handdoeken. Deze innovatieve dienst maakt het bedrijven makkelijk om deel te nemen aan de circulaire economie door gebruikte papieren handdoeken in te zamelen en te recyclen tot nieuwe tissueproducten, waarmee afval in een hulpbron verandert. Tork PaperCircle helpt bij het voldoen aan duurzaamheidsdoelstellingen door afval met wel 20%¹ te verminderen en de CO2-uitstoot voor papieren handdoeken met minstens 40%² te verlagen.

Kantoormedewerkers en restaurantbezoekers waarderen duurzame producten
Facility managers spelen een actieve rol in de overgang naar een meer duurzame en circulaire samenleving. Handdoeken en toiletpapier van hoge kwaliteit in een lichtbruine kleur zijn een makkelijke manier om werknemers, gasten en bezoekers te laten zien dat duurzaamheid een prioriteit is. Uit gebruikersonderzoek³ blijkt dat:

  • 83% van de kantoormedewerkers en restaurantbezoekers het ermee eens is dat het aanbieden van papieren handdoeken in een natuurlijke kleur, gemaakt van 100% gerecycled materiaal, een goede manier is voor een restaurant om hun betrokkenheid bij het milieu te tonen
  • 87% vindt het een goed idee om producten die eenmalig gebruikt worden, zoals kartonnen dozen, te recyclen om er papieren handdoeken van te maken.
  • 85% van de kantoormedewerkers is bereid om op kantoor toiletpapier in een natuurlijke kleur te gebruiken, zolang de kwaliteit hetzelfde is als wat ze gewend zijn.

Het nieuwe tissuepapier van Tork is gemaakt van 100% gerecyclede vezels. 30 tot 35% is afkomstig van gebruikte golfkartonnen dozen zoals verzenddozen. De rest is afkomstig van andere gerecyclede vezelbronnen, zoals gesorteerd kantoorpapier. Alle producten zijn FSC® en EU Ecolabel gecertificeerd. Het verbeteren van bedrijfsprestaties door middel van duurzaam hygiëne-beheer vormt de kern van Tork. “De komende jaren zullen er daarom meer natuurlijke producten van hoge kwaliteit worden gelanceerd”, aldus Tomas Gandemo.

Alle Tork Naturel vullingen kunnen worden gebruikt met bestaande Tork dispensersystemen.

Tork op Interclean
De naturel hygiëneproducten kun je zelf ervaren op Interclean. Je vindt deze op de stand van Tork, 10.101. Wil je weten welke innovaties en hygiene-oplossingen Tork nog meer op Interclean laat zien? Klik hier.

¹Gebaseerd op resultaten van Tork PaperCircle® pilot klanten in Duitsland en Nederland.
²Gebaseerd op een levenscyclusanalyse voor Europa, waarbij rekening is gehouden met vermeden processen, uitgevoerd door Essity en geverifieerd door IVL, Swedish Environmental Research Institute Ltd, 2017.
³Gebruikersonderzoek uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk onder kantoormedewerkers en restaurantbezoekers in april 2022.
Deel dit artikel

Ook interessant:

20 november 2018

NIVO wint met NIVOP app eerste editie Duurzame Innovatie Challenge

Op 14 november is NIVO winnaar geworden van de eerste editie van de Duurzame Innovatie Challenge. In de Elfstedenhal in Leeuwarden riep de Commissaris van de Koning, Arno Brok, NIVO uit...

30 april 2024

Alies ten Have benoemd in Raad van Bestuur Total Care

De Raad van Commissarissen van Total Care heeft Alies ten Have benoemd als lid van de Raad van Bestuur met de portefeuille HR. Total Care bestaat uit de afzonderlijke...

07 september 2023

CWS stelt ambitieuze doelen om CO2-uitstoot met 50% te verminderen tegen 2030

CWS, totaalleverancier op het gebied van sanitaire hygiëne, vloerverzorging, bedrijfskleding en cleanrooms, heeft haar Duurzaamheidsverslag 2022/23 gepresenteerd. Met ambitieuze klimaatdoelen streeft CWS ernaar om tegen 2030 de CO2e-uitstoot met...

19 oktober 2023

Zo ziet Nederland eruit als alle schoonmakers hun werk twee weken neerleggen

Op 12 oktober was de documentaire Onzichtbaar te zien op op televisie (NPO2). 21 oktober volgt om 17.00 uur een herkansing in het Eye Filmmuseum in Amsterdam voor wie...

29 mei 2023

Briefje van Peet: Beste belever/Dear believer

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....

10 december 2019

Erik te Brake (VNO-NCW en MKB Nederland): “Inbesteden gebeurt op basis van vooroordelen”

“Een van de aannames is dat inbesteden betere arbeidsvoorwaarden zou opleveren. Uit onderzoek blijkt dat de arbeidsvoorwaarden niet beter, maar juist slechter worden. Dat zie je ook in de...

25 april 2023

Mohadese Pooloe (FVH): “Mijn baan als rayonmanager is elke dag weer anders”

Ze was er eigenlijk niet naar op zoek, maar werd twee jaar geleden ineens gebeld met het aanbod om als rayonmanager in de schoonmaak aan de slag te gaan....

01 maart 2023

Compliment & Waardering

“Sorry, ik maak een beetje veel lawaai, zei Meryem, terwijl ze onze 4e verdieping weer superschoon maakt en de stofzuiger achter zich aan trekt. Ach, zei ik, zoveel lawaai...

06 september 2024

Ineke van den Bemt: “Tork levert betere hygiëne voor betere business”

“De uitdagingen waar schoonmaakbedrijven en hun opdrachtgevers momenteel voor staan zijn de stijgende kosten en personeelskrapte. Dit zet hun business onder druk. Het vraagt om kostenbesparing en het verbeteren...

17 april 2024

Hijman tekent sponsorovereenkomst met Janneke Boonzaaijer

Hijman tekent een sponsorovereenkomst voor meerdere jaren met Nederlands kampioene eventing Janneke Boonzaaijer. Roland Wink van Hijman vertelt waarom het bedrijf voor deze samenwerking met Janneke Boonzaaijer kiest: “Eventing...