31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit die ze uitvoeren, bepalen wat voor werkplek daarbij past. Aan werkgevers de taak een omgeving aan te bieden, waarin deze flexibiliteit mogelijk is. We zullen flexibel werken vanaf 2020 steeds meer terugzien. Werkgevers doen er goed aan om nu al in te spelen op deze trend. Laura Kamphuis, consultant Workplace Management bij HEYDAY, geeft tips hoe werkgevers dit eenvoudig kunnen faciliteren. 

Werknemers hebben behoefte aan rust en meer privacy

“Kantoortuinen zijn ongeschikt”, “Een open kantoortuin is superongezond”, “Kantoortuinen zijn hip, maar onpraktisch”, zijn uitspraken die veelvuldig terugkomen in het nieuws. Je ziet de kantoortuinen steeds minder terug. Werknemers hebben behoefte aan rust en meer privacy. Je kunt hier als werkgever eenvoudig op inspelen door open ruimtes te faciliteren, waarbij er veel privacy mogelijkheden zijn. De ene medewerker wil in alle rust werken zonder prikkels, de ander wil juist wat meer rumoer om zich heen. Bij flexibel werken is het mogelijk dat een werknemer in één dag op drie verschillende plekken werkt. Als je ruimtes aanbiedt waar flexibiliteit, concentratie, welzijn en samenwerking wordt ondersteund, is het voor werknemers eenvoudiger om zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor een passende werkplek.

Werknemers werken steeds vaker vanuit andere locaties dan het kantoor, de behoefte aan verbinding is onverminderd groot

Verbind je medewerkers
Als werknemers op verschillende plekken werken, is het een uitdaging voor werkgevers om iedereen te verbinden, zowel met elkaar als met de organisatie. Toch is dit ontzettend belangrijk. Werknemers werken steeds vaker vanuit andere locaties dan het kantoor, de behoefte aan verbinding is onverminderd groot. Werknemers blijken gemotiveerder en ervaren meer plezier als ze betrokken zijn bij het werk wat ze doen en bij de organisatie als geheel. Waar collega’s voorheen werden geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen door middel van een vergadering of door informeel een kop koffie te drinken, kan verbinding ook op andere manieren gecreëerd worden. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van evenementen, lezingen of workshops. Je stimuleert hiermee niet alleen de cohesie,  maar ook het engagement van je werknemers.

Creëer rust
Mensen vinden verandering over het algemeen erg spannend. Er wordt eerder gedacht “wat raak ik kwijt?” in plaats van “welke kansen biedt dit mij?”. Het is belangrijk te inventariseren of de medewerkers klaar zijn voor de overstap naar flexibel werken. Is er weerstand of angst? Zorg dat deze thema’s aandacht krijgen. Dit kan eenvoudig door in gesprek te gaan met werknemers. Bij grote organisaties kunnen de wensen van de medewerkers in kaart worden gebracht door vertegenwoordigers per afdeling te benoemen. Aan de hand van diepte-interviews, klankbordsessies of workshops komt de stem van de werknemer naar voren en kun je hier als werkgever gerichter op anticiperen.

Een prettige beleving van de werkomgeving heeft een positieve invloed op werkgeluk

Beleving is de basis
Bij veel organisaties vormen de faciliteiten de basis van de werkomgeving. Wat maakt een werkplek compleet? Een stoel, een bureau, een printer en een koffieautomaat? Het is belangrijk dat deze gedachtegang wordt opgefrist en geactualiseerd. Neem de beleving als startpunt en werk vanuit daar verder. Werknemers willen zich graag gehoord en gezien voelen. Inventariseer welke sfeer zij prettig vinden op de werkvloer. Wat voor geluid, kleur, geur en licht past bij deze sfeer? Dit vormt de basis van waaruit bepaald kan worden hoe een gunstige en inspirerende werkomgeving eruit ziet. Een prettige beleving van de werkomgeving heeft een positieve invloed op werkgeluk.

Over 10 jaar
We zullen steeds meer flexibele community’s terugzien: een groep werknemers met een gedeelde passie, werkend voor (wellicht) verschillende werkgevers op dezelfde locatie. Stapsgewijs zullen we ons hier als werkgever en werknemer op voorbereiden.

Leestip

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 oktober 2019

Inspiratie-event Verbinding bij AFAS boost voor schoonmaak en FM-branche

“Als je product niet zo spannend is, moet je het interessant maken. Beleving!” Het eerste inspiratiemoment hadden we aan het begin van de Disney Tour door het AFAS-hoofdkantoor direct...

05 mei 2022

“Ga je doelen achterna en wees niet bang om jezelf uit te spreken”

Hadassa Windhorst werkt tien jaar bij Numatic Benelux, waar ze leidinggeeft aan de binnendienst en technische dienst. Sinds twee jaar is ze ook manager @Home. Je hebt sinds twee...

28 maart 2024

Dag 2 van de CAO-onderhandelingen: Schoonmakend Nederland doet eerste loonbod

Op donderdag 28 maart 2024 vond dag 2 van de CAO onderhandelingen voor de schoonmaak- en glazenwassersbranch plaats. Dit vond plaats in het MAC3 stadion van Pec Zwolle. Schoonmakend...

06 september 2023

Van SchoonmaakSTER tot FilmSTER

Op 15 augustus zijn de namen van de 10 finalisten van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar 2023 bekendgemaakt. Via de filmserie Van SchoonmaakSter tot FilmSter kun...

24 februari 2023

Schoonmakers NS vinden boom in treintoilet tijdens carnaval

Een schoonmaker van NS heeft tijdens carnaval een boom gevonden in een treintoilet bij Eindhoven. Dit meldt het ED.nl. De boom was door feestvierders mee in de trein genomen...

23 juli 2019

Regie over je eigen gezondheid: het verhaal van Asito’s schoonmaakkracht Diane

Overal waar mensen werken, komt arbeidsongeschiktheid voor. Het kan de beste krachten overkomen. Arbeidsongeschiktheid overkwam ook schoonmaakkracht Diane Hoebe McMeekin. Vlak na haar vakantie was Diane een paar maanden niet...

09 januari 2024

Interview Marten Kops (NVZ): “De komende 10 jaar komt er heel veel op onze sector af”

Marten Kops nam in juli 2023 officieel de directeursfunctie van de NVZ – Schoon | Hygiënisch | Duurzaam over van Hans Razenberg. Hij werkt al 12 jaar bij de...

27 juni 2023

“Vier inzichten over de toekomst van werk”

Gaat de opkomst van kunstmatige intelligentie en robotica zorgen voor een werkeloosheidsgolf, of hebben we straks juist een robot als collega? De redactie deelt de visie van Steven Dhondt,...

03 augustus 2022

Balans digitaliseert verder met Nocore

Balans Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten werkt al meer dan acht jaar met Nocore Facilitair en in de tussentijd kwamen daar ook Nocore Online en Facility Apps bij. Marije van de...

07 februari 2024

Nano Elements: “Join the movement’ voor duurzamer en effectiever schoonmaken”

Nano Elements is op een missie: het bedrijf wil de levensduur van producten en materialen, het rendement verhogen en een positieve bijdrage leveren aan de ecologische voetafdruk. Ze zijn...