31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit die ze uitvoeren, bepalen wat voor werkplek daarbij past. Aan werkgevers de taak een omgeving aan te bieden, waarin deze flexibiliteit mogelijk is. We zullen flexibel werken vanaf 2020 steeds meer terugzien. Werkgevers doen er goed aan om nu al in te spelen op deze trend. Laura Kamphuis, consultant Workplace Management bij HEYDAY, geeft tips hoe werkgevers dit eenvoudig kunnen faciliteren. 

Werknemers hebben behoefte aan rust en meer privacy

“Kantoortuinen zijn ongeschikt”, “Een open kantoortuin is superongezond”, “Kantoortuinen zijn hip, maar onpraktisch”, zijn uitspraken die veelvuldig terugkomen in het nieuws. Je ziet de kantoortuinen steeds minder terug. Werknemers hebben behoefte aan rust en meer privacy. Je kunt hier als werkgever eenvoudig op inspelen door open ruimtes te faciliteren, waarbij er veel privacy mogelijkheden zijn. De ene medewerker wil in alle rust werken zonder prikkels, de ander wil juist wat meer rumoer om zich heen. Bij flexibel werken is het mogelijk dat een werknemer in één dag op drie verschillende plekken werkt. Als je ruimtes aanbiedt waar flexibiliteit, concentratie, welzijn en samenwerking wordt ondersteund, is het voor werknemers eenvoudiger om zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor een passende werkplek.

Werknemers werken steeds vaker vanuit andere locaties dan het kantoor, de behoefte aan verbinding is onverminderd groot

Verbind je medewerkers
Als werknemers op verschillende plekken werken, is het een uitdaging voor werkgevers om iedereen te verbinden, zowel met elkaar als met de organisatie. Toch is dit ontzettend belangrijk. Werknemers werken steeds vaker vanuit andere locaties dan het kantoor, de behoefte aan verbinding is onverminderd groot. Werknemers blijken gemotiveerder en ervaren meer plezier als ze betrokken zijn bij het werk wat ze doen en bij de organisatie als geheel. Waar collega’s voorheen werden geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen door middel van een vergadering of door informeel een kop koffie te drinken, kan verbinding ook op andere manieren gecreëerd worden. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van evenementen, lezingen of workshops. Je stimuleert hiermee niet alleen de cohesie,  maar ook het engagement van je werknemers.

Creëer rust
Mensen vinden verandering over het algemeen erg spannend. Er wordt eerder gedacht “wat raak ik kwijt?” in plaats van “welke kansen biedt dit mij?”. Het is belangrijk te inventariseren of de medewerkers klaar zijn voor de overstap naar flexibel werken. Is er weerstand of angst? Zorg dat deze thema’s aandacht krijgen. Dit kan eenvoudig door in gesprek te gaan met werknemers. Bij grote organisaties kunnen de wensen van de medewerkers in kaart worden gebracht door vertegenwoordigers per afdeling te benoemen. Aan de hand van diepte-interviews, klankbordsessies of workshops komt de stem van de werknemer naar voren en kun je hier als werkgever gerichter op anticiperen.

Een prettige beleving van de werkomgeving heeft een positieve invloed op werkgeluk

Beleving is de basis
Bij veel organisaties vormen de faciliteiten de basis van de werkomgeving. Wat maakt een werkplek compleet? Een stoel, een bureau, een printer en een koffieautomaat? Het is belangrijk dat deze gedachtegang wordt opgefrist en geactualiseerd. Neem de beleving als startpunt en werk vanuit daar verder. Werknemers willen zich graag gehoord en gezien voelen. Inventariseer welke sfeer zij prettig vinden op de werkvloer. Wat voor geluid, kleur, geur en licht past bij deze sfeer? Dit vormt de basis van waaruit bepaald kan worden hoe een gunstige en inspirerende werkomgeving eruit ziet. Een prettige beleving van de werkomgeving heeft een positieve invloed op werkgeluk.

Over 10 jaar
We zullen steeds meer flexibele community’s terugzien: een groep werknemers met een gedeelde passie, werkend voor (wellicht) verschillende werkgevers op dezelfde locatie. Stapsgewijs zullen we ons hier als werkgever en werknemer op voorbereiden.

Leestip

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 januari 2023

Blog: Gun iedereen, iedere dag, een Big Smile

Bijzonder, chaotisch, druk, warm en stoffig. Zo begon mijn nieuwe jaar. De eerste week van 2023 bracht ik in Gambia door. Het land dat met recht ‘the smiling coast’...

15 maart 2024

Wordt Blankers de aantrekkelijkste werkgever van Limburg?

“De verkiezing voor de aantrekkelijkste Werkgever van Limburg is in volle gang en wij doen volop mee.” Blankers Schoon hoopt deze titel te verdienen. Help jij met jouw stem?...

27 december 2024

Nieuwsgierig naar v𝗼𝗼𝗿𝗯𝗲𝗲𝗹𝗱𝗲𝗻 𝘂𝗶𝘁 𝗱𝗲 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗷𝗸 𝘃𝗮𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗮𝗮𝗻𝗯𝗲𝘀𝘁𝗲𝗱𝗲𝗻? Luister deze podcast!

“Bijzondere voorbeelden uit de praktijk van het aanbesteden zijn er in ruime mate. We kunnen er meerdere podcasts mee vullen”, laat Octavia Siertsema weten. En dat deed ze. In...

07 mei 2025

André van Drumpt (RAV Brabant Midden-West-Noord) en Martijn Gilhuis (Vileda Professional) over hun samenwerking: één aanpak, één standaard

Hygiëne in ambulances is letterlijk van levensbelang. Toch is het in de praktijk een uitdaging om binnen een ambulancedienst als de RAV Brabant Midden-West-Noord overal dezelfde schoonmaakstandaard te hanteren....

11 oktober 2022

Janneke Verkerk algemeen directeur EW

EW Facility Services heeft een nieuwe algemeen directeur aangesteld. Janneke Verkerk neemt op 14 oktober het stokje over van Bas Cornelissen, die deze functie de afgelopen 10 jaar met...

04 oktober 2023

Go Cleaning: “De Vakdagen geven ons perfect gelegenheid om iedereen te ontmoeten”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen weer plaats. Exposanten en sponsoren vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren. Vandaag vertelt Gunther Bolleurs van...

02 juni 2025

Overname activiteiten Willems Schoonmaakdiensten door CSU

Schoonmaakbedrijf CSU neemt de schoonmaakactiviteiten over van Willems Schoonmaakdiensten uit Wormer, waar 93 medewerkers werkzaam zijn. Met deze overname bundelen twee familiebedrijven hun krachten. De overname sluit goed aan...

30 november 2023

Vijfde generatie aan zet bij Bakker Schoonmaakbedrijf

Albert Bakker startte in 1928 een glazenwasserij. Zoon Jacobus nam het na de oorlog van hem over. Vanaf 1998 zwaaiden dochter Anneke en haar man Geert de scepter. Dochter...

06 februari 2019

Wordt Heracles voetbalstadion het Asito Stadion?

Gaat het Heracles Stadion na AFAS Stadion en Philips Stadion de naam Asito Stadion dragen? Het eerste eredivisiestadion met een ‘schoonmaaknaam’? Op 1 juli weten we het. Asito en Heracles...

26 juni 2019

Boom voor overstap van papieren naar elektronische dienstencheque

Het dienstenchequebedrijf onder Groep Ubuntu x 8K plant een boom voor elke klant die overschakelt van papieren naar elektronische dienstencheques. Knack.be kondigt dit groene en duurzame nieuws aan op...