15 januari 2024

Hasan Manav (TPA Cleaning Services) gaat vol vertrouwen op naar 30 jaar schoonmaak

Ruim 29 jaar geleden, op 11 januari 1995, startte Hasan Manav als schoonmaakkracht. Hij deed dit tijdens zijn studiejaren en verdiende destijds 4,96 gulden bruto per uur. Hij groeide door van interieurverzorger naar voorman, regiomanager, district manager, bedrijfsleider tot eigen ondernemer in Hoofddorp sinds 2002. “Ik heb in die 29 jaar zoveel meegemaakt dat ik er wel een boek over kan schrijven.”  Lees meer over de passie voor schoonmaak van Hasan.

Als student maakte Hasan Manav in de avonduren drie uur schoon in het Schipholgebouw. Zijn leidinggevenden wilden dat hij zich zou focussen op zijn studie en niet op de schoonmaakbranche, die in hun ogen een ondankbare sector was. Daarom lieten ze hem ruim anderhalf jaar lang alleen maar toiletten schoonmaken, met de achterliggende gedachte dat hij zich zou overgeven aan hun mening en zich zou terugtrekken uit de schoonmaak. Zijn verdiensten waren niet opperbest, hij kreeg voor zijn werk 4,96 gulden bruto per uur, terwijl zijn oudere collega’s 14,88 gulden bruto ontvingen. Zij verklaarden hem voor gek, ook omdat hij nog 7,50 gulden extra uitgaf aan zijn trein-retourtje.

Hoe Hasan de schoonmaak trouw bleef
Toch won de schoonmaak zijn hart en Hasan bleef een trouwe schoonmaakman, sinds 2002 als eigen ondernemer. “Na 29 jaar ga ik nog steeds met dezelfde glimlach naar mijn werk. Dat betekent volgens mij dat ik echt passie voor mijn werk heb.  Iedere ochtend stap ik lachend met de koffie in mijn handen de auto in om onze lopende projecten van TPA Cleaning Services te bezoeken, potentiele klanten te kunnen overtuigen van onze dienstverlening, bijpraten met collega’s en leveranciers. Door de jaren heen heb ik een hechte band kunnen opbouwen met zoveel ‘vaste’ opdrachtgevers om mij heen die mij ook tijdens de wat magere jaren altijd hebben gesteund.”

Het ondernemerspad ging echter niet over rozen. Hasan vertelt openhartig over de moeilijkheden die hij als ondernemer ondervond: “Mijn ‘oogappel’ (zo noemde ik mijn onderneming) is in 2009 failliet gegaan met circa 300 fulltimers/ parttimers met een jaarlijkse omzet van bijna € 4 mio. Dit had destijds te maken met onder meer het overlijden van mijn jongere, 18-jarige broertje in 2007, wat een enorme impact heeft gehad op mij en mijn familie, de financiële crisis (vanaf 2008).  Ook het overlaten van managementtaken aan anderen was één van de oorzaken.  In de periode van mijn afwezigheid bleek dat er nieuwe aanbestedingen werden ingepland voor onze vaste schoonmaaklocaties wat door het managementteam helaas niet serieus genoeg werd genomen. Er ontstond een domino-effect, we raakten klanten kwijt en bij mijn terugkeer was het al in principe game-over. Uiteraard heb ik van alles geprobeerd voor herstel, echter mocht het niet meer baten…Ik heb moeten toekijken hoe mijn oogappel neerging samen met al mijn herinneringen erbij.”
Hasan krijgt onverwacht hulp. “Enkele maanden later  werd ik  benaderd door meerdere opdrachtgevers, waarmee ik eerder een band had opgebouwd, met de vraag ‘waarmee kunnen wij jou  helpen? Mijn antwoord was simpel ‘WERK’.  En dat kwam. Mijn dank is groot aan ieder die aan deze nieuwe weg heeft bijgedragen, uiteraard dank ik ook mijn collega’s  die net zoals ik met dezelfde lach en enorme inzet ons vertegenwoordigen op projecten.”

Ondernemen met één doel voor ogen: klanten ontzorgen op het gebied van schoonmaak
Hasan weet waarvoor hij zich inzet en weet inmiddels dat een bedrijf runnen niet altijd gemakkelijk is. Het vraagt dagelijks om scherpte, flexibiliteit en goede onderlinge communicatie. “Als je dit goed en met passie doet, uit zich dat op een positieve manier bij lopende projecten. Ik heb al 29 jaar maar één simpele doelstelling: Klanten volledig ontzorgen op het gebied van alle voorkomende schoonmaakwerkzaamheden. Dit deed ik al tijdens mijn vakantiebaan en nu nog steeds als eigenaar van TPA Cleaning Services. We gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.
Iedere week verzorgen wij gemiddeld  10.000 – 15.000 m2 aan bouw- en opleverschoonmaakwerkzaamheden door heel Nederland. Met plezier en kunde, want schoonmaken is en blijft een vak.”

Met passie en plezier schoonmaken
Op de vraag wat Hasan zo leuk vindt aan het schoonmaakvak, antwoordt hij: “Ik hou van mijn werk en neem de wat minder leuke kanten voor lief. Het netwerk dat ik met andere ‘schoonmaakmensen’ heb opgebouwd geeft mij energie. Ik heb veel van hen geleerd, nam als een spons alle adviezen en kennis tot mij. Daarbij was falen geen optie, want daarvoor ben ik veel te vastberaden. Ieder succesje gaf mij de kracht om door te gaan en mijn overtuiging was dat dit mij elke keer een stap dichter bij mijn einddoel bracht. Daarbij heb ik ook een portie geluk gehad.”

Vertrouwen in de toekomst
Hasan kijkt vol vertrouwen naar de toekomst, vastberaden met de geleerde lessen in het achterhoofd: “Door alle ervaringen in het verleden heb ik één ding goed geleerd: vertrouwen is goed, maar controleren is beter. En dat adviseer ik ook anderen: Neem werk aan waar je zelf deels nog de controle over hebt en plan tijd voor jezelf in en ook voor jouw kinderen (als je die hebt). Het leven bestaat uit meer dan alleen werken.” Toch mogen mooie werkmomenten ook genoemd worden. Hasan sluit af met een ‘cliffhanger’: “Wij zijn serieus in gesprek met een goede en  grotere partij, om onze krachten te bundelen. Wordt vervolgd” 😊.” Op naar 30 jaar schoonmaak.

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 juni 2023

1nergiek op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Op 7, 8 en 9 juni vindt de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer plaats. In  Jaarbeurs Utrecht zullen zo’n 200 exposanten hun schoonmaak- en facilitaire oplossingen tonen. Onder de exposanten...

17 januari 2023

Doe jij mee aan de European Cleaning and Hygiene Award 2023?

Het begin van het nieuwe jaar is het ideale moment om jouw inzending in te dienen voor de European Cleaning & Hygiene Awards 2023, georganiseerd door European Cleaning Journal....

27 maart 2023

Golden Service Awards verder als de verkiezing van De Schoonmaker van het Jaar

VMN Media, uitgever van onder meer Service Management, stopt met de organisatie van de Golden Service Awards. Het bestuur van de stichting GSA betreurt dit uiteraard, maar heeft ook...

14 april 2020

Dirk Tuip (FacilityApps): “Kennis en data delen, bittere noodzaak tegen toekomstige virusuitbraken?

Ignored, forgotten en decried; een conclusie van Boris Johnson over schoonmakers. “Dat is recht voor zijn raap, maar voor een heel groot deel wel een waarheid als een koe....

01 augustus 2024

Opening Kärcher Store Blankers op 27 september

Op vrijdag 27 september 2024 vindt de officiele opening van Kärcher Store Blankers plaats. Het team is verheugd deze opening aan te kondigen en nodigen hun relaties uit om...

08 februari 2024

Pensioenfonds Schoonmaak stapt naar rechter

Pensioenfonds Schoonmaak heeft al enige tijd ruzie met UWV. Ze wil dat UWV werknemers geeft waar zij recht op hebben als een schoonmaakbedrijf of organisatie met een faillissement te...

12 april 2019

Automatiseringsman in hart en nieren Herman Schrijver neemt afscheid van Nocore

Van bouw naar melkboeren en uitzendwezen. Tijdens zijn werkleven maakte Herman Schrijver een omschakeling van leerlingprogrammeur in de betonsector, via servicebeheer automatisering SRV en oprichting eigen automatiseringsbedrijf Schrijver Automatisering...

30 april 2024

Alies ten Have benoemd in Raad van Bestuur Total Care

De Raad van Commissarissen van Total Care heeft Alies ten Have benoemd als lid van de Raad van Bestuur met de portefeuille HR. Total Care bestaat uit de afzonderlijke...

21 juni 2024

Podcast: Rahma’s Reis naar de Top

In de aflevering van de High Frequency Podcast op 9 juni 2024 interviewen Ali Barangouch en  Jamal Dahbi zakenvrouw Rahma el Mouden. Rahma is ondernemer en invloedrijk figuur in...

12 februari 2019

Marcel en Rodger: “Met TenderApp ben je up-to-date voor succesvol aanbesteden”

De Nederlandse overheid publiceert jaarlijks 15.000 aanbestedingen op veel verschillende platformen. Het aanbestedingsproces is te veel gericht op de inkoper. Dit frustreert de inschrijver al jaren, voor hem is...