15 januari 2024

Hasan Manav (TPA Cleaning Services) gaat vol vertrouwen op naar 30 jaar schoonmaak

Ruim 29 jaar geleden, op 11 januari 1995, startte Hasan Manav als schoonmaakkracht. Hij deed dit tijdens zijn studiejaren en verdiende destijds 4,96 gulden bruto per uur. Hij groeide door van interieurverzorger naar voorman, regiomanager, district manager, bedrijfsleider tot eigen ondernemer in Hoofddorp sinds 2002. “Ik heb in die 29 jaar zoveel meegemaakt dat ik er wel een boek over kan schrijven.”  Lees meer over de passie voor schoonmaak van Hasan.

Als student maakte Hasan Manav in de avonduren drie uur schoon in het Schipholgebouw. Zijn leidinggevenden wilden dat hij zich zou focussen op zijn studie en niet op de schoonmaakbranche, die in hun ogen een ondankbare sector was. Daarom lieten ze hem ruim anderhalf jaar lang alleen maar toiletten schoonmaken, met de achterliggende gedachte dat hij zich zou overgeven aan hun mening en zich zou terugtrekken uit de schoonmaak. Zijn verdiensten waren niet opperbest, hij kreeg voor zijn werk 4,96 gulden bruto per uur, terwijl zijn oudere collega’s 14,88 gulden bruto ontvingen. Zij verklaarden hem voor gek, ook omdat hij nog 7,50 gulden extra uitgaf aan zijn trein-retourtje.

Hoe Hasan de schoonmaak trouw bleef
Toch won de schoonmaak zijn hart en Hasan bleef een trouwe schoonmaakman, sinds 2002 als eigen ondernemer. “Na 29 jaar ga ik nog steeds met dezelfde glimlach naar mijn werk. Dat betekent volgens mij dat ik echt passie voor mijn werk heb.  Iedere ochtend stap ik lachend met de koffie in mijn handen de auto in om onze lopende projecten van TPA Cleaning Services te bezoeken, potentiele klanten te kunnen overtuigen van onze dienstverlening, bijpraten met collega’s en leveranciers. Door de jaren heen heb ik een hechte band kunnen opbouwen met zoveel ‘vaste’ opdrachtgevers om mij heen die mij ook tijdens de wat magere jaren altijd hebben gesteund.”

Het ondernemerspad ging echter niet over rozen. Hasan vertelt openhartig over de moeilijkheden die hij als ondernemer ondervond: “Mijn ‘oogappel’ (zo noemde ik mijn onderneming) is in 2009 failliet gegaan met circa 300 fulltimers/ parttimers met een jaarlijkse omzet van bijna € 4 mio. Dit had destijds te maken met onder meer het overlijden van mijn jongere, 18-jarige broertje in 2007, wat een enorme impact heeft gehad op mij en mijn familie, de financiële crisis (vanaf 2008).  Ook het overlaten van managementtaken aan anderen was één van de oorzaken.  In de periode van mijn afwezigheid bleek dat er nieuwe aanbestedingen werden ingepland voor onze vaste schoonmaaklocaties wat door het managementteam helaas niet serieus genoeg werd genomen. Er ontstond een domino-effect, we raakten klanten kwijt en bij mijn terugkeer was het al in principe game-over. Uiteraard heb ik van alles geprobeerd voor herstel, echter mocht het niet meer baten…Ik heb moeten toekijken hoe mijn oogappel neerging samen met al mijn herinneringen erbij.”
Hasan krijgt onverwacht hulp. “Enkele maanden later  werd ik  benaderd door meerdere opdrachtgevers, waarmee ik eerder een band had opgebouwd, met de vraag ‘waarmee kunnen wij jou  helpen? Mijn antwoord was simpel ‘WERK’.  En dat kwam. Mijn dank is groot aan ieder die aan deze nieuwe weg heeft bijgedragen, uiteraard dank ik ook mijn collega’s  die net zoals ik met dezelfde lach en enorme inzet ons vertegenwoordigen op projecten.”

Ondernemen met één doel voor ogen: klanten ontzorgen op het gebied van schoonmaak
Hasan weet waarvoor hij zich inzet en weet inmiddels dat een bedrijf runnen niet altijd gemakkelijk is. Het vraagt dagelijks om scherpte, flexibiliteit en goede onderlinge communicatie. “Als je dit goed en met passie doet, uit zich dat op een positieve manier bij lopende projecten. Ik heb al 29 jaar maar één simpele doelstelling: Klanten volledig ontzorgen op het gebied van alle voorkomende schoonmaakwerkzaamheden. Dit deed ik al tijdens mijn vakantiebaan en nu nog steeds als eigenaar van TPA Cleaning Services. We gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.
Iedere week verzorgen wij gemiddeld  10.000 – 15.000 m2 aan bouw- en opleverschoonmaakwerkzaamheden door heel Nederland. Met plezier en kunde, want schoonmaken is en blijft een vak.”

Met passie en plezier schoonmaken
Op de vraag wat Hasan zo leuk vindt aan het schoonmaakvak, antwoordt hij: “Ik hou van mijn werk en neem de wat minder leuke kanten voor lief. Het netwerk dat ik met andere ‘schoonmaakmensen’ heb opgebouwd geeft mij energie. Ik heb veel van hen geleerd, nam als een spons alle adviezen en kennis tot mij. Daarbij was falen geen optie, want daarvoor ben ik veel te vastberaden. Ieder succesje gaf mij de kracht om door te gaan en mijn overtuiging was dat dit mij elke keer een stap dichter bij mijn einddoel bracht. Daarbij heb ik ook een portie geluk gehad.”

Vertrouwen in de toekomst
Hasan kijkt vol vertrouwen naar de toekomst, vastberaden met de geleerde lessen in het achterhoofd: “Door alle ervaringen in het verleden heb ik één ding goed geleerd: vertrouwen is goed, maar controleren is beter. En dat adviseer ik ook anderen: Neem werk aan waar je zelf deels nog de controle over hebt en plan tijd voor jezelf in en ook voor jouw kinderen (als je die hebt). Het leven bestaat uit meer dan alleen werken.” Toch mogen mooie werkmomenten ook genoemd worden. Hasan sluit af met een ‘cliffhanger’: “Wij zijn serieus in gesprek met een goede en  grotere partij, om onze krachten te bundelen. Wordt vervolgd” 😊.” Op naar 30 jaar schoonmaak.

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 februari 2020

Schoonmaakondernemersvereniging SieV organiseert themadag Arbeidskrapte

Schoonmaak is de basis voor de samenleving, voor alles en iedereen, overal en altijd. Daarvoor waren, zijn en blijven heel veel handjes nodig. Want schoonmaak is van alle tijden....

23 mei 2023

Versterken diversiteit en gelijkheid in schoonmaak

Martine Mallee, oprichtster van Women in Cleaning, gelooft sterk dat de schoonmaakindustrie naar een hoger niveau kan worden getild door te laten zien wat we met elkaar doen om...

27 december 2024

Nieuwsgierig naar v𝗼𝗼𝗿𝗯𝗲𝗲𝗹𝗱𝗲𝗻 𝘂𝗶𝘁 𝗱𝗲 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗷𝗸 𝘃𝗮𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗮𝗮𝗻𝗯𝗲𝘀𝘁𝗲𝗱𝗲𝗻? Luister deze podcast!

“Bijzondere voorbeelden uit de praktijk van het aanbesteden zijn er in ruime mate. We kunnen er meerdere podcasts mee vullen”, laat Octavia Siertsema weten. En dat deed ze. In...

29 juli 2024

Blog Topsport en Schoonmaak: 2 werelden van doorzettingsvermogen én inspiratie

Esther van her Lelie (Hoofdredacteur Schoonmaakjournaal) blogt over de paralel tussen topsport en schoonmaak. "Deze zomer zijn er veel sportieve hoogtepunten. Zo leefden we intensief mee met het Oranje...

07 juni 2022

“Je personeelsgegevens op straat? Dat wil je dus echt niet!”

Twintig jaar geleden nam Nocore de administratie van schoonmaakbedrijven al digitaal uit handen. Destijds dankzij het IBM-computerplatform AS/400, inmiddels via softwarepakketten zoals Nocore Facilitair. Een gesprek met technisch directeur...

22 november 2022

CSU nieuwe schoonmaakpartner Booking.com

Vanaf 1 november 2022, is CSU de facilitaire partner van Booking.com, de marktleider in de reiswereld. In het nieuwe internationale hoofdkantoor ‘Campus’ van Booking.com, gevestigd op het Oosterdokseiland in...

05 december 2025

Code Verantwoordelijk Marktgedrag geeft opnieuw gele kaart aan Europese Commissie in Petten

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf heeft opnieuw een gele kaart uitgereikt aan de Europese Commissie, Joint Research Centre, Directoraat Resources in Petten (EC Petten). Aanleiding is de...

10 april 2022

Oproep: laat jouw schoonmaker portretteren!

Een uniek portret van jouw onmisbare medewerker door topfotograaf Ann-Sophie Falter? Ter ere van De Dag van de Schoonmaker op 15 juni is Schoonmakend Nederland op zoek naar jouw...

07 maart 2019

Zorgtotaal: prikkel je kennis met deze activiteiten die je niet mag missen

“Elke dag staan meer dan een miljoen mensen weer met hart en ziel voor ons klaar om te zorgen dat wij verzorgd worden, onze medicijnen krijgen, weer gezond worden...

04 juli 2019

Belinda Dekkers (UL-Team): “Juist in de zomer kun je als schoonmaakbedrijf je slag slaan”

“Het opleiden van facilitaire medewerkers volgt hetzelfde patroon als het reguliere onderwijs: tijdens de zomervakantie wordt er nauwelijks opgeleid. Terwijl er juist deze weken verschillende situaties zijn, die om...