15 januari 2024

Hasan Manav (TPA Cleaning Services) gaat vol vertrouwen op naar 30 jaar schoonmaak

Ruim 29 jaar geleden, op 11 januari 1995, startte Hasan Manav als schoonmaakkracht. Hij deed dit tijdens zijn studiejaren en verdiende destijds 4,96 gulden bruto per uur. Hij groeide door van interieurverzorger naar voorman, regiomanager, district manager, bedrijfsleider tot eigen ondernemer in Hoofddorp sinds 2002. “Ik heb in die 29 jaar zoveel meegemaakt dat ik er wel een boek over kan schrijven.”  Lees meer over de passie voor schoonmaak van Hasan.

Als student maakte Hasan Manav in de avonduren drie uur schoon in het Schipholgebouw. Zijn leidinggevenden wilden dat hij zich zou focussen op zijn studie en niet op de schoonmaakbranche, die in hun ogen een ondankbare sector was. Daarom lieten ze hem ruim anderhalf jaar lang alleen maar toiletten schoonmaken, met de achterliggende gedachte dat hij zich zou overgeven aan hun mening en zich zou terugtrekken uit de schoonmaak. Zijn verdiensten waren niet opperbest, hij kreeg voor zijn werk 4,96 gulden bruto per uur, terwijl zijn oudere collega’s 14,88 gulden bruto ontvingen. Zij verklaarden hem voor gek, ook omdat hij nog 7,50 gulden extra uitgaf aan zijn trein-retourtje.

Hoe Hasan de schoonmaak trouw bleef
Toch won de schoonmaak zijn hart en Hasan bleef een trouwe schoonmaakman, sinds 2002 als eigen ondernemer. “Na 29 jaar ga ik nog steeds met dezelfde glimlach naar mijn werk. Dat betekent volgens mij dat ik echt passie voor mijn werk heb.  Iedere ochtend stap ik lachend met de koffie in mijn handen de auto in om onze lopende projecten van TPA Cleaning Services te bezoeken, potentiele klanten te kunnen overtuigen van onze dienstverlening, bijpraten met collega’s en leveranciers. Door de jaren heen heb ik een hechte band kunnen opbouwen met zoveel ‘vaste’ opdrachtgevers om mij heen die mij ook tijdens de wat magere jaren altijd hebben gesteund.”

Het ondernemerspad ging echter niet over rozen. Hasan vertelt openhartig over de moeilijkheden die hij als ondernemer ondervond: “Mijn ‘oogappel’ (zo noemde ik mijn onderneming) is in 2009 failliet gegaan met circa 300 fulltimers/ parttimers met een jaarlijkse omzet van bijna € 4 mio. Dit had destijds te maken met onder meer het overlijden van mijn jongere, 18-jarige broertje in 2007, wat een enorme impact heeft gehad op mij en mijn familie, de financiële crisis (vanaf 2008).  Ook het overlaten van managementtaken aan anderen was één van de oorzaken.  In de periode van mijn afwezigheid bleek dat er nieuwe aanbestedingen werden ingepland voor onze vaste schoonmaaklocaties wat door het managementteam helaas niet serieus genoeg werd genomen. Er ontstond een domino-effect, we raakten klanten kwijt en bij mijn terugkeer was het al in principe game-over. Uiteraard heb ik van alles geprobeerd voor herstel, echter mocht het niet meer baten…Ik heb moeten toekijken hoe mijn oogappel neerging samen met al mijn herinneringen erbij.”
Hasan krijgt onverwacht hulp. “Enkele maanden later  werd ik  benaderd door meerdere opdrachtgevers, waarmee ik eerder een band had opgebouwd, met de vraag ‘waarmee kunnen wij jou  helpen? Mijn antwoord was simpel ‘WERK’.  En dat kwam. Mijn dank is groot aan ieder die aan deze nieuwe weg heeft bijgedragen, uiteraard dank ik ook mijn collega’s  die net zoals ik met dezelfde lach en enorme inzet ons vertegenwoordigen op projecten.”

Ondernemen met één doel voor ogen: klanten ontzorgen op het gebied van schoonmaak
Hasan weet waarvoor hij zich inzet en weet inmiddels dat een bedrijf runnen niet altijd gemakkelijk is. Het vraagt dagelijks om scherpte, flexibiliteit en goede onderlinge communicatie. “Als je dit goed en met passie doet, uit zich dat op een positieve manier bij lopende projecten. Ik heb al 29 jaar maar één simpele doelstelling: Klanten volledig ontzorgen op het gebied van alle voorkomende schoonmaakwerkzaamheden. Dit deed ik al tijdens mijn vakantiebaan en nu nog steeds als eigenaar van TPA Cleaning Services. We gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.
Iedere week verzorgen wij gemiddeld  10.000 – 15.000 m2 aan bouw- en opleverschoonmaakwerkzaamheden door heel Nederland. Met plezier en kunde, want schoonmaken is en blijft een vak.”

Met passie en plezier schoonmaken
Op de vraag wat Hasan zo leuk vindt aan het schoonmaakvak, antwoordt hij: “Ik hou van mijn werk en neem de wat minder leuke kanten voor lief. Het netwerk dat ik met andere ‘schoonmaakmensen’ heb opgebouwd geeft mij energie. Ik heb veel van hen geleerd, nam als een spons alle adviezen en kennis tot mij. Daarbij was falen geen optie, want daarvoor ben ik veel te vastberaden. Ieder succesje gaf mij de kracht om door te gaan en mijn overtuiging was dat dit mij elke keer een stap dichter bij mijn einddoel bracht. Daarbij heb ik ook een portie geluk gehad.”

Vertrouwen in de toekomst
Hasan kijkt vol vertrouwen naar de toekomst, vastberaden met de geleerde lessen in het achterhoofd: “Door alle ervaringen in het verleden heb ik één ding goed geleerd: vertrouwen is goed, maar controleren is beter. En dat adviseer ik ook anderen: Neem werk aan waar je zelf deels nog de controle over hebt en plan tijd voor jezelf in en ook voor jouw kinderen (als je die hebt). Het leven bestaat uit meer dan alleen werken.” Toch mogen mooie werkmomenten ook genoemd worden. Hasan sluit af met een ‘cliffhanger’: “Wij zijn serieus in gesprek met een goede en  grotere partij, om onze krachten te bundelen. Wordt vervolgd” 😊.” Op naar 30 jaar schoonmaak.

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 januari 2022

Facelifts & Makeovers

Ook schilderijen van de oude meesters moeten schoongemaakt worden om de oorspronkelijke kunst te blijven tonen. Dit wordt niet gedaan door schoonmakers maar door zogenaamde restauratoren. Zij zorgen voor...

02 mei 2024

Tork CO2-neutrale dispensers op Interclean 2024

Tork presenteert tijdens de aankomende Interclean haar in 2023 gelanceerde innovatie: CO2-neutrale dispensers. Als koploper op het gebied van duurzaamheid heeft Tork als eerste in Europa een certificering voor...

31 oktober 2024

Gezien in de media: Ian Smeijers (Stichting Nelis): ‘Met lastige jongens moet je niet gaan tafeltennissen’

De Volkskrant publiceerde op 25 oktober 2024 een interview met Ian Smeyers, die, ‘geboren als white trash’, op zijn 17de zijn eigen glazenwasserij begon. Toen ging het hem gewoon...

20 januari 2025

Blog Edgar van Engelen(Qualis Insight): ‘Samenwerking is nodig op elk niveau’

Blog Edgar van Engelen (Qualis Insight): 'De schoonmaakbranche is een multiculturele branche, waarin samenwerking essentieel is. Samenwerking tussen verschillende culturen, verschillende schoonmaakbedrijven, en schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers. Als je elkaar...

14 december 2023

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ons uitgangspunt is altijd een trotse en blije schoonmaker

“We willen dat de schoonmaker trots is, op zichzelf én het werk. Daar zetten wij ons al zo’n 10 jaar voor in.” Aan het woord is Pim Hilgerdenaar, directeur...

12 augustus 2025

i-team Global presenteert nieuw partnernetwerk en i-mops op CMS Berlijn

Stap de toekomst binnen met een reeks nieuwe toevoegingen aan de geavanceerde reinigingstechnologieën van i-team Global. Dit omvat de evolutie van hun uitvinding: de i-mop. i-team heeft zijn ondersteuningsnetwerk...

06 maart 2024

Kärcher connecteert toestellen en verzamelt realtime gegevens  

Dankzij een nieuwe hardware module biedt Kärcher een eenvoudig en flexibel systeem voor het beheer van het machinepark van haar klanten. Niet enkel de nieuwe toestellen, maar ook de...

26 juli 2022

Doe mee met de Nationale MeewerkWeek

Na twee jaar afwezigheid kan de zesde editie van de Nationale MeewerkWeek eindelijk plaatsvinden. Van 26 september tot en met 30 september 2022 werken directeuren, CEO’s en managers weer...

24 november 2023

#FILMFRIDAY: Gom vindt robots van toegevoegde waarde

Robotisering is niet meer weg te denken uit de schoonmaakbranche. Gom weet dit en past dit toe. Een gloednieuwe video laat zien wat de visie van Gom op het...

16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering...