9 februari 2022

10 jaar Schoonmaakjournaal: back to the future

De bouwers en redactionele mindsetters van Schoonmaakjournaal stralen op deze foto op het lanceringsfeestje op 6 februari 2012, de dag waarop het eerste Nederlandse online (schoonmaak)vakmedium live ging, met een eigen app. Heel bijzonder. Met de redactieraad van destijds – Nanneke Zelle, Dré Broeken, Karin Scheffer, Rob den Hertog, Gert de Graaf, Patrick Wolfert, Pieter van Leijen en Henk van Harten – gaan we terug naar toen en maken we een reis naar het nu en de toekomst. Ik, Petra de Bruin, legde hen drie vragen voor: (1) Wat deed je toen en wat doe je nu? (2) Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd’? en (3) Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche? Dit is het eerste deel van onze reis: back to the future.

Pré-pensionado Rob den Hertog: “Opkomst van co-workers”
1. Wat deed je toen en wat doe je nu? “Ik was de manager van Interclean Amsterdam voor RAI. Inmiddels geniet ik van mijn pre-pensioen en zal ik tijdens de komende beurs in mei 2022 definitief afscheid nemen. Daarnaast ben ik betrokken geweest bij de organisatie van de Schoonmaaktourdag.”

2. Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd’? “De schoonmaakwereld heeft in de afgelopen 10 jaar betere middelen en materialen gekregen en heeft digitalisering en robotisering een intrede gedaan. Maar het vakmanschap van de man of vrouw op de werkvloer zijn nog steeds de belangrijkste voorwaarden om hygiënisch schoon te maken. Een leven lang blijven leren is ook in deze branche op zijn plaats.”

3. Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche? “Ik verwacht dat we steeds meer co-workers gaan zien in de vorm van robots of andere slimme hulpmiddelen. Het echte handwerk blijft maar zal slimmer worden uitgevoerd door de hulp van betere middelen en materialen. Ook zal er meer aandacht zijn voor de fysieke gezondheid/bescherming van medewerkers.  Ondanks de lof die de schoonmakers (terecht) kregen toegeworpen tijdens corona denk ik dat het snel weer – business as usual – zal zijn wanneer corona beheersbare vormen heeft aangekomen. Zelfs nu we weten hoe belangrijk schoonmaak en hygiëne zijn om infecties met extreem hoge maatschappelijke kosten, te voorkomen.”

Karin Scheffer: “Never a dull moment”
Karin Scheffer is directeur bij de landelijk opererende organisatie voor hulp bij het huishouden ThuiszorgInHolland. Karin bekleedt de functie net als Schoonmaakjournaal exact 10 jaar. Voor velen is Karin een bekende in de schoonmaakwereld door haar functie bij onder meer CSU/Tzorg, Clean Concepts en Tyclean. Als iemand de ommezwaai binnen de thuiszorg heeft meegemaakt en de wereld met een Wmo-bril bekeek en bekijkt, dan is Karin dat.

“Ik doe nog steeds wat ik toen ook deed! Inmiddels is de focus aan deze kant wel voor 95% gericht op de Wmo thuiszorg en heb ik de schoonmaakbranche in die zin steeds meer losgelaten. En ik kan je vertellen, net als in de schoonmaakbranche hoef je je in de Wmo thuiszorg geen dag te vervelen.”

Dré Broeken: “Dankzij meer impact data en apps toch gerichte dienstverlening ondanks arbeidskrapte”

1. Wat deed je toen en wat doe je nu? “10 jaar geleden was ik directeur van Uniqcare, nu Head of Business Transformation bij ISS Facility Services. Van een hele kleine organisatie naar een van de grootste werkgevers op ons vakgebied in de wereld. Maar er zijn duidelijke paralellen, ook toen was ik bezig met het standaardiseren van de dienstverlening, meetbaar maken van resultaten en implementatie van best practises. Nu op een hele andere schaal met veel meer collega’s en ook internationale contacten.”

2. Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd’?Voorop lopen met maatschappelijk verantwoord ondernemen was destijds een speerpunt, bij ISS zie ik dat ook terug met een gedegen sustainability program en de inzet op inclusie en diversiteit. De afgelopen 10 jaar is er voor die gebieden alleen maar meer aandacht gekomen, inclusief een circulaire manieren van werken. Wat dat betreft, liepen we als klein bedrijf 10 jaar geleden al aardig voorop. In deze 10 jaar is vooral data veel belangrijker geworden, datagestuurd werken is de toekomst.

De afgelopen twee jaar heeft corona alles op z’n kop gezet. Geen enkele klant werkt nu op exact dezelfde wijze als voor de pandemie. Catering wordt anders ingezet, schoonmaakprogramma’s zijn aangepast. De corona heeft wel de schoonmaak meer in het zonnetje gezet. Terecht wordt de inzet van alle medewerkers in de branche als een belangrijke bijdrage gezien in de economie en bij voor openhouden van bedrijven en instellingen. De focus is eindelijk meer op hygiëne komen te liggen en ik hoop en verwacht dat deze trend zich eindelijk zal voortzetten (en niet als destijds na de Mexicaanse griep weer verdwijnt).”

3. Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche? “De impact van data en apps zullen de komende jaren alleen maar groter worden, waardoor we bij krapte op de arbeidsmarkt toch de dienstverlening gericht door kunnen laten gaan. Voor mezelf verwacht ik er voor de komende 10 jaar nog van te genieten om in deze werkomgeving aan de gang te kunnen zijn.”

In deel 2 van deze ‘Schoonmaakjournaal, back to the future’ gaan we op reis met Henk van Harten, Pieter van Leijen en Charles Scholte.

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 juni 2022

Blog: ‘Een eerlijke kwaliteitscontrole is een compliment voor de schoonmaker’

Als kwaliteitsinspecteur merk ik vaak dat schoonmakers bang zijn, bang voor de controle die ik loop. Als ik vraag waarom, is het antwoord vaak dat zij worden aangekeken op...

04 december 2022

#Favorites ‘Glimmers’

In deze feestmaand houden we wel van glimmertjes en lichtjes. En daar past dan zo’n mooie, schone en glimmende vloer ook bij. Het is het resultaat van de gezamenlijke...

15 januari 2023

#Favorites Gulle Gift

Wat zal de schoonmaker met deze kaart en gulle gift verrast zijn! We lazen dit mooie bericht van Wido Haver, business development manager Asito, op LinkedIn: “Beste reiziger met...

29 september 2022

‘Onze medewerkers maken iedere dag het verschil’

Vanaf 1 juni is Wendy Aendekerk de nieuwe HR-directeur van Facilicom Group. Zij stapte over van Ordina, waar ze HR-directeur was. Hiervoor heeft zij HR management- en directiefuncties bekleed...

04 april 2022

7e Dag van de Schoonmaker in teken van complimenten

Op woensdag 15 juni vieren we samen De Dag van de Schoonmaker. Het is dé dag waarop we alle (specialistische) schoonmaakmedewerkers in het zonnetje zetten en laten shinen. Hoe?...

02 maart 2023

Hoe maak je de keuze voor een nieuwe bedrijfsstofzuiger?

Heb je een nieuwe bedrijfsstofzuiger nodig? Waar vind jij dan de informatie die jij nodig hebt om jouw keuze te maken? Er zijn diverse stofzuigers op de markt, maar...

11 mei 2022

Bert van Boggelen nieuwe voorzitter van Code Schoonmaak

Per 1 juni treedt Bert van Boggelen aan als nieuwe voorzitter van de Code Schoonmaak. Hij volgt in deze functie Kees Blokland op. Blokland is voorzitter vanaf het eerste...

08 februari 2022

Duurzaamheid terug als belangrijkste prioriteit voor Facilitair Nederland

Duurzaamheid is terug als nummer 1 prioriteit van facilitair verantwoordelijken in Nederland. Dit blijkt uit het Nationale Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2022. De duurzaamheidsprestaties van organisaties kunnen beter. Facilitair managers...

14 augustus 2023

Top 10 meest gelezen artikelen januari-juli 2023

Wil je weten welke artikelen van onze community jullie in de eerste helft van 2023 het meest gelezen hebben? Bekijk onze top 10: Forse extra loonsverhoging voor alle schoonmakers...

19 maart 2019

Sjaak Zevenhoven (Okee): “Met housekeeping app realiseren we optimale aandacht voor de gasten”

“We zijn enthousiast over de Leviy-app”, vertelt Sjaak Zevenhoven, directeur van Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn. “Hiermee realiseren we optimale aandacht voor de gasten van Van der...