9 februari 2022

10 jaar Schoonmaakjournaal: back to the future

De bouwers en redactionele mindsetters van Schoonmaakjournaal stralen op deze foto op het lanceringsfeestje op 6 februari 2012, de dag waarop het eerste Nederlandse online (schoonmaak)vakmedium live ging, met een eigen app. Heel bijzonder. Met de redactieraad van destijds – Nanneke Zelle, Dré Broeken, Karin Scheffer, Rob den Hertog, Gert de Graaf, Patrick Wolfert, Pieter van Leijen en Henk van Harten – gaan we terug naar toen en maken we een reis naar het nu en de toekomst. Ik, Petra de Bruin, legde hen drie vragen voor: (1) Wat deed je toen en wat doe je nu? (2) Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd’? en (3) Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche? Dit is het eerste deel van onze reis: back to the future.

Pré-pensionado Rob den Hertog: “Opkomst van co-workers”
1. Wat deed je toen en wat doe je nu? “Ik was de manager van Interclean Amsterdam voor RAI. Inmiddels geniet ik van mijn pre-pensioen en zal ik tijdens de komende beurs in mei 2022 definitief afscheid nemen. Daarnaast ben ik betrokken geweest bij de organisatie van de Schoonmaaktourdag.”

2. Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd’? “De schoonmaakwereld heeft in de afgelopen 10 jaar betere middelen en materialen gekregen en heeft digitalisering en robotisering een intrede gedaan. Maar het vakmanschap van de man of vrouw op de werkvloer zijn nog steeds de belangrijkste voorwaarden om hygiënisch schoon te maken. Een leven lang blijven leren is ook in deze branche op zijn plaats.”

3. Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche? “Ik verwacht dat we steeds meer co-workers gaan zien in de vorm van robots of andere slimme hulpmiddelen. Het echte handwerk blijft maar zal slimmer worden uitgevoerd door de hulp van betere middelen en materialen. Ook zal er meer aandacht zijn voor de fysieke gezondheid/bescherming van medewerkers.  Ondanks de lof die de schoonmakers (terecht) kregen toegeworpen tijdens corona denk ik dat het snel weer – business as usual – zal zijn wanneer corona beheersbare vormen heeft aangekomen. Zelfs nu we weten hoe belangrijk schoonmaak en hygiëne zijn om infecties met extreem hoge maatschappelijke kosten, te voorkomen.”

Karin Scheffer: “Never a dull moment”
Karin Scheffer is directeur bij de landelijk opererende organisatie voor hulp bij het huishouden ThuiszorgInHolland. Karin bekleedt de functie net als Schoonmaakjournaal exact 10 jaar. Voor velen is Karin een bekende in de schoonmaakwereld door haar functie bij onder meer CSU/Tzorg, Clean Concepts en Tyclean. Als iemand de ommezwaai binnen de thuiszorg heeft meegemaakt en de wereld met een Wmo-bril bekeek en bekijkt, dan is Karin dat.

“Ik doe nog steeds wat ik toen ook deed! Inmiddels is de focus aan deze kant wel voor 95% gericht op de Wmo thuiszorg en heb ik de schoonmaakbranche in die zin steeds meer losgelaten. En ik kan je vertellen, net als in de schoonmaakbranche hoef je je in de Wmo thuiszorg geen dag te vervelen.”

Dré Broeken: “Dankzij meer impact data en apps toch gerichte dienstverlening ondanks arbeidskrapte”

1. Wat deed je toen en wat doe je nu? “10 jaar geleden was ik directeur van Uniqcare, nu Head of Business Transformation bij ISS Facility Services. Van een hele kleine organisatie naar een van de grootste werkgevers op ons vakgebied in de wereld. Maar er zijn duidelijke paralellen, ook toen was ik bezig met het standaardiseren van de dienstverlening, meetbaar maken van resultaten en implementatie van best practises. Nu op een hele andere schaal met veel meer collega’s en ook internationale contacten.”

2. Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd’?Voorop lopen met maatschappelijk verantwoord ondernemen was destijds een speerpunt, bij ISS zie ik dat ook terug met een gedegen sustainability program en de inzet op inclusie en diversiteit. De afgelopen 10 jaar is er voor die gebieden alleen maar meer aandacht gekomen, inclusief een circulaire manieren van werken. Wat dat betreft, liepen we als klein bedrijf 10 jaar geleden al aardig voorop. In deze 10 jaar is vooral data veel belangrijker geworden, datagestuurd werken is de toekomst.

De afgelopen twee jaar heeft corona alles op z’n kop gezet. Geen enkele klant werkt nu op exact dezelfde wijze als voor de pandemie. Catering wordt anders ingezet, schoonmaakprogramma’s zijn aangepast. De corona heeft wel de schoonmaak meer in het zonnetje gezet. Terecht wordt de inzet van alle medewerkers in de branche als een belangrijke bijdrage gezien in de economie en bij voor openhouden van bedrijven en instellingen. De focus is eindelijk meer op hygiëne komen te liggen en ik hoop en verwacht dat deze trend zich eindelijk zal voortzetten (en niet als destijds na de Mexicaanse griep weer verdwijnt).”

3. Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche? “De impact van data en apps zullen de komende jaren alleen maar groter worden, waardoor we bij krapte op de arbeidsmarkt toch de dienstverlening gericht door kunnen laten gaan. Voor mezelf verwacht ik er voor de komende 10 jaar nog van te genieten om in deze werkomgeving aan de gang te kunnen zijn.”

In deel 2 van deze ‘Schoonmaakjournaal, back to the future’ gaan we op reis met Henk van Harten, Pieter van Leijen en Charles Scholte.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 april 2024

De week van de overgang

Elke vrouw krijgt met de overgang te maken. Ruim de helft van de medewerkers in de schoonmaakbranche is vrouw. Van alle vrouwen in de overgang heeft 80% overgangsklachten. 33%...

08 januari 2022

Meest gelezen artikelen

Benieuwd naar welke artikelen jullie in december 2021 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen:    ...

03 augustus 2022

Balans digitaliseert verder met Nocore

Balans Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten werkt al meer dan acht jaar met Nocore Facilitair en in de tussentijd kwamen daar ook Nocore Online en Facility Apps bij. Marije van de...

18 oktober 2022

De Schoonmaak Vakdagen komen eraan!

De vierde editie van de Schoonmaak Vakdagen vindt plaats op 15 & 16 november 2022 in Expo Houten. Ben jij erbij? Op de vakbeurs kun jij kennis maken met...

23 februari 2023

Duurzaamheid en partnership leiden tot verlenging samenwerking AFAS Live en Effektief

Sinds 2007, toen AFAS Live nog de Heineken Music Hall heette, is Effektief verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud op deze locatie. Na het aanbestedingstraject in 2021 succesvol te hebben doorlopen,...

04 februari 2023

#FAVORITES Podcast over The Ocean Clean-up

Het plasticvrij maken van de oceanen begint niet op zee, maar in het lab. Head of Research Laurent Lebreton vertelt vanuit Nieuw-Zeeland hoe onderzoek en datagestuurde wetenschap de basis...

17 november 2023

#FotoFriday: Rolien van Groeningen wint ondernemersprijs Haaglanden

“Ontzettend spannend”. Dat was de reactie van Rolien van Groeningen, toen we haar feliciteerden met haar finaleplaats tijdens de Schoonmaakvakdagen, een dag voor het verkiezingsfeest. Deze spanning zetten op...

18 december 2018

Digitale Doolhof (5): “Met Adlatus schoonmaakrobot investeer je in kwaliteit en personeel”

“Het is geen kwestie meer van volgen van de trend robotisering, het is aanhaken nu of nooit.” Peter Kwestro, international sales leader van Adlatus  Robotics ervaart en ziet dit...

28 oktober 2021

“Yes, we mogen weer, dus kom naar de Schoonmaak Vakdagen!”

Op 9 & 10 november vinden de Schoonmaak Vakdagen plaats. De eerste beurs in schoonmaakland die na alle coronaperikelen weer kan plaatsvinden. Samen met beursmanager Lisanne Andeweg blikken we...

07 februari 2022

Op 10 juni 10e editie Schoonmaaktourdag: “Weer de eerste route onder onze wielen”

Drie motorfreaks, één idee: met vak- en branchegenoten met een motor, cabrio of oldtimer toeren over de meest mooie routes in Nederland. Rob den Hertog (RAI/Interclean Amsterdam), Erik Pos...