9 februari 2022

10 jaar Schoonmaakjournaal: back to the future

De bouwers en redactionele mindsetters van Schoonmaakjournaal stralen op deze foto op het lanceringsfeestje op 6 februari 2012, de dag waarop het eerste Nederlandse online (schoonmaak)vakmedium live ging, met een eigen app. Heel bijzonder. Met de redactieraad van destijds – Nanneke Zelle, Dré Broeken, Karin Scheffer, Rob den Hertog, Gert de Graaf, Patrick Wolfert, Pieter van Leijen en Henk van Harten – gaan we terug naar toen en maken we een reis naar het nu en de toekomst. Ik, Petra de Bruin, legde hen drie vragen voor: (1) Wat deed je toen en wat doe je nu? (2) Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd’? en (3) Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche? Dit is het eerste deel van onze reis: back to the future.

Pré-pensionado Rob den Hertog: “Opkomst van co-workers”
1. Wat deed je toen en wat doe je nu? “Ik was de manager van Interclean Amsterdam voor RAI. Inmiddels geniet ik van mijn pre-pensioen en zal ik tijdens de komende beurs in mei 2022 definitief afscheid nemen. Daarnaast ben ik betrokken geweest bij de organisatie van de Schoonmaaktourdag.”

2. Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd’? “De schoonmaakwereld heeft in de afgelopen 10 jaar betere middelen en materialen gekregen en heeft digitalisering en robotisering een intrede gedaan. Maar het vakmanschap van de man of vrouw op de werkvloer zijn nog steeds de belangrijkste voorwaarden om hygiënisch schoon te maken. Een leven lang blijven leren is ook in deze branche op zijn plaats.”

3. Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche? “Ik verwacht dat we steeds meer co-workers gaan zien in de vorm van robots of andere slimme hulpmiddelen. Het echte handwerk blijft maar zal slimmer worden uitgevoerd door de hulp van betere middelen en materialen. Ook zal er meer aandacht zijn voor de fysieke gezondheid/bescherming van medewerkers.  Ondanks de lof die de schoonmakers (terecht) kregen toegeworpen tijdens corona denk ik dat het snel weer – business as usual – zal zijn wanneer corona beheersbare vormen heeft aangekomen. Zelfs nu we weten hoe belangrijk schoonmaak en hygiëne zijn om infecties met extreem hoge maatschappelijke kosten, te voorkomen.”

Karin Scheffer: “Never a dull moment”
Karin Scheffer is directeur bij de landelijk opererende organisatie voor hulp bij het huishouden ThuiszorgInHolland. Karin bekleedt de functie net als Schoonmaakjournaal exact 10 jaar. Voor velen is Karin een bekende in de schoonmaakwereld door haar functie bij onder meer CSU/Tzorg, Clean Concepts en Tyclean. Als iemand de ommezwaai binnen de thuiszorg heeft meegemaakt en de wereld met een Wmo-bril bekeek en bekijkt, dan is Karin dat.

“Ik doe nog steeds wat ik toen ook deed! Inmiddels is de focus aan deze kant wel voor 95% gericht op de Wmo thuiszorg en heb ik de schoonmaakbranche in die zin steeds meer losgelaten. En ik kan je vertellen, net als in de schoonmaakbranche hoef je je in de Wmo thuiszorg geen dag te vervelen.”

Dré Broeken: “Dankzij meer impact data en apps toch gerichte dienstverlening ondanks arbeidskrapte”

1. Wat deed je toen en wat doe je nu? “10 jaar geleden was ik directeur van Uniqcare, nu Head of Business Transformation bij ISS Facility Services. Van een hele kleine organisatie naar een van de grootste werkgevers op ons vakgebied in de wereld. Maar er zijn duidelijke paralellen, ook toen was ik bezig met het standaardiseren van de dienstverlening, meetbaar maken van resultaten en implementatie van best practises. Nu op een hele andere schaal met veel meer collega’s en ook internationale contacten.”

2. Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd’?Voorop lopen met maatschappelijk verantwoord ondernemen was destijds een speerpunt, bij ISS zie ik dat ook terug met een gedegen sustainability program en de inzet op inclusie en diversiteit. De afgelopen 10 jaar is er voor die gebieden alleen maar meer aandacht gekomen, inclusief een circulaire manieren van werken. Wat dat betreft, liepen we als klein bedrijf 10 jaar geleden al aardig voorop. In deze 10 jaar is vooral data veel belangrijker geworden, datagestuurd werken is de toekomst.

De afgelopen twee jaar heeft corona alles op z’n kop gezet. Geen enkele klant werkt nu op exact dezelfde wijze als voor de pandemie. Catering wordt anders ingezet, schoonmaakprogramma’s zijn aangepast. De corona heeft wel de schoonmaak meer in het zonnetje gezet. Terecht wordt de inzet van alle medewerkers in de branche als een belangrijke bijdrage gezien in de economie en bij voor openhouden van bedrijven en instellingen. De focus is eindelijk meer op hygiëne komen te liggen en ik hoop en verwacht dat deze trend zich eindelijk zal voortzetten (en niet als destijds na de Mexicaanse griep weer verdwijnt).”

3. Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche? “De impact van data en apps zullen de komende jaren alleen maar groter worden, waardoor we bij krapte op de arbeidsmarkt toch de dienstverlening gericht door kunnen laten gaan. Voor mezelf verwacht ik er voor de komende 10 jaar nog van te genieten om in deze werkomgeving aan de gang te kunnen zijn.”

In deel 2 van deze ‘Schoonmaakjournaal, back to the future’ gaan we op reis met Henk van Harten, Pieter van Leijen en Charles Scholte.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 maart 2022

Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger vrij

Het Nederlandse duurzame zeepmerk Seepje heeft de receptuur van haar volledig natuurlijke allesreiniger kosteloos via een paginagrote advertentie in de Volkskrant vrijgegeven aan haar concurrenten, en wil zo de...

20 september 2024

Lia 15 jaar bij Schoonmaakbedrijf Exclusive

Lia de la Haye viert een bijzonder jubileum. Ze werkt 15 jaar bij Schoonmaakbedrijf Exclusive. En dat wordt gevierd! Marzena Pawlowska, directeur van Schoonmaakbedrijf Exclusive: “Lia is inmiddels 15...

20 september 2023

Impactsessie: De afvalbak als communicatiemiddel

De afvalbak is één van de beste ambassadeurs en een gedragsbeïnvloeder voor een schone leefomgeving. Hoe zet je de afvalbak effectief in? Hoe laat je deze opvallen en lok...

22 oktober 2021

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand………

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand🪞 Wie is de knapste Tiemersma-specialist van het land? Voor Bewegingscentrum Leeuwarden reinigde het team van Schoonmaakbedrijf Tiemersma de fitnessvloeren. Ter plekke werd deze originele...

01 november 2018

Maastricht, Súdwest-Frylân en Veere zijn gemeenten met Schoonste Winkelgebieden

Op 30 oktober vond de bekendmaking van de Gemeente met de Schoonste Winkelgebieden plaats, een jaarlijks initiatief van NederlandSchoon. De gemeente Maastricht werd door NederlandSchoon bekroond tot de winnaar in...

15 september 2022

UL-Team lanceert nieuwe opleiding: Vitaliteit en Duurzame inzetbaarheid

Vers van de pers: Ul-Team lanceert haar training Vitaliteit en Duurzame inzetbaarheid. Een nieuwe, interactieve training die verder gaat dan alle andere opleidingen, een combinatie van ergonomie, gezonde leefstijl...

13 september 2022

Atir lanceert nieuw Contract Management Programma

Adviesbureau Atir lanceert een nieuw Contract Management Programma waarmee organisaties maximale waarde uit hun schoonmaakcontract halen en risico’s beter beheersbaar worden. Daarbij maakt Atir gebruik van haar innovatieve software...

16 juni 2022

Blog (2): Gelijke monniken, gelijke kappen: Schiphol stijgt op. En de branche ook?!

In ons blog-tweeluik over Gelijke monniken, gelijke kappen reizen we ditmaal af naar Schiphol. Service Management kopte: Schoonmakers op Schiphol krijgen een zomertoeslag. Schiphol trekt de knip (de redactie...

09 december 2022

HAN Facility Management maakt podcastserie ‘Preach what you practice’

Weet je dat studenten en docenten van de opleiding Han Facility Management de podcastserie ‘Preach what you practice’ maken? Susan Broekman en Bart Noordhof gingen in de eerste aflevering...

29 januari 2024

Gom België en Leviy kiezen voor intensievere samenwerking in 2024

Met trots vertellen Gom België en Leviy dat zij in 2024 hun samenwerking versterken en verder kijken dan alleen digitalisering. Gom België, onderdeel van Facilicom België, maakt al jarenlang...