7 maart 2023

“Uit het niks iets opbouwen vind ik heerlijk”

Katja Barendrecht is via Hago Nederland klantdirecteur voor ASML. Begin dit jaar ging Hago met nog acht andere schoonmaakbedrijven op in Vebego Cleaning Services. Had deze samenvoeging consequenties voor haar team? Een nieuwe aflevering in onze serie over vrouwelijk leiderschap.

Betekende deze reorganisatie ook grote veranderingen voor jouw team?
“Omdat wij met ons team een organisatie rondom onze klant ASML hebben gebouwd, vielen de veranderingen voor ons mee. Vorig jaar was het vooral belangrijk dat de administratie op orde kwam, nu draait het hoofdzakelijk om vragen zoals hoe gaan we samenwerken? Wat gaat dit opleveren voor de klant en onze mensen? En wat zijn onze best practices en hoe gaan we die doorvoeren? Natuurlijk hebben al deze vragen uiteindelijk ook impact op het team, maar we zijn niet door een grote reorganisatie gegaan. Ik vind dit trouwens een hele leuke fase.”

Waarom vind je het leuk?
“Ik houd van vernieuwing, ook al ben ik niet per se van het vernieuwen alleen maar om te vernieuwen. Maar ik vind de vraag ‘hoe kunnen we het beter doen voor klanten en onze mensen’ belangrijk. En ik vind dat je als leidinggevende verplicht bent om jezelf regelmatig die vraag te stellen.”

Heb je eerder zo’n traject meegemaakt?
“Nee zo groot nog niet. Ik ben ook klantdirecteur geweest voor KPN, een klant die we hebben overgenomen van Sodexo. Destijds was er een relatief korte overdracht en zijn we gewoon maar begonnen. Uit het niets iets opbouwen vind ik echt heerlijk. Al moet je goed op jezelf en je team letten, want je bent geneigd om jezelf voorbij te rennen. Maar het is zo leuk om op iets terug te kijken waar je trots op bent en waar je gezamenlijk aan hebt gewerkt. En natuurlijk om deze successen met elkaar te vieren.”

Hoe zou je je leiderschapsstijl omschrijven?
“Ik ben iemand die de piketpalen uitzet, maar daarbinnen mogen mensen zich wel vrij bewegen. Fouten maken mag, want daar leer je van. Ik ben denk ik goed benaderbaar, ben er voor ze en ze mogen mij ook terugfluiten als dat nodig is. Ik zorg er altijd voor dat de mensen in ons team complementair aan elkaar zijn, die mix vind ik belangrijk, want op die manier vul je je elkaar goed aan. Mijn management-driveskleur is bijvoorbeeld groen/geel. Ik ben dus creatief en heb veel ideeën. Dat is natuurlijk mooi, maar het kan qua ideeën ook nog wel eens alle kanten opgaan. Dan is het goed dat iemand die graag overzicht creëert, iemand met een blauwe kleur, tegen me zegt ‘leuke ideeën, maar hóe gaan we het nou doen?’”

Wat maakt je functie leuk?
“Dat het zo afwisselend is. Ik word heel blij van een goede klantrelatie opbouwen, van weten wat die klant wil en waar hij ’s nachts wakker van ligt, en dit dan oplossen met elkaar. Ook contractkennis is belangrijk, dat je weet waar het om draait en dat je hierin je medewerkers meeneemt. Ik word natuurlijk ook heel blij van onze mensen. Mijn ambitie is om ervoor te zorgen dat zij stuk voor stuk op de juiste plek in de organisatie komen te zitten. Een plek waar ze gelukkig van worden en die goed past bij de fase van hun leven. Ik krijg er ten slotte veel energie van als we er samen helemaal voor gaan. Momenteel zijn we bijvoorbeeld bezig met onze teamdoelen voor komend jaar.”

En, wat willen jullie bereiken?
“Dat draait enerzijds om de doelen van onze klant, maar ook om onze eigen doelen, zoals tevredenheid en vitaliteit bij onze medewerkers. Het is vooral belangrijk dat de doelen echt worden gedragen door het team.”

Waarom is dat belangrijk?

“Omdat je dan een andere flow krijgt, de doelen zijn dan niet alleen van jou maar van het hele team. Het is essentieel om hier echt tijd voor te maken. Je bent al gauw een dag bezig met dit soort bijeenkomsten, maar het levert zoveel op. Zeker als je team snel groeit. Groei is prachtig, maar dan zijn dit soort inspiratiedagen heel waardevol om de neuzen dezelfde kant op te laten staan.”

Kom je veel andere vrouwelijke leidinggevenden tegen in de schoonmaakbranche?
“In het middenmanagement kom je wel veel vrouwen tegen, maar op strategisch niveau wordt de spoeling dunner. Ook als ik kijk naar mijn klanten in vergelijkbare posities ben ik de enige vrouw. Gelukkig zitten er in het nieuwe directieteam, de laag boven mij, drie vrouwen. Ik denk dat deze mix goed is, mannen en vrouwen communiceren soms toch net wat anders.”

Wat is volgens jou het verschil?
“Er is ten eerste geen goed of fout, het is anders. Maar ik denk dat vrouwen over het algemeen wat meer vanuit het collectief praten: ‘wij hebben dat samen bereikt’, terwijl mannen vaker vanuit het ‘ik’ spreken. Daarentegen vind ik dat vrouwen wel wat stoerder mogen zijn. We laten ons, ook als leidinggevenden, te snel in het verdomhoekje zetten of als uitzondering te zien en dat is niet nodig. Je zit niet voor niks op die plek.”

Dus jouw advies voor andere vrouwelijke leidinggevenden is: laat je niet kisten en wees soms wat stoerder.
“Jazeker, laat zien waar je goed in bent en wees niet bang om voor jezelf op te komen. Soms zijn vrouwen nog wel eens onzeker of ze iets wel of niet kunnen zeggen. Kan ik dat wel maken? Ja tuurlijk! Als je vanuit jezelf spreekt is het niet fout. Natuurlijk kan iemand er wat van vinden, maar vertrouw op jezelf. Je hoeft geen haantje de voorste te zijn, maar je mag je als vrouw en leidinggevende best een beetje profileren. Vrouwen zijn vaker geneigd om zich af te vragen: kan ik dat wel? Maar ga er gewoon vol voor. De enige belemmering ben je vaak zelf.”


Katja Barendrecht studeerde facility management in Rotterdam en commerciële economie en bedrijfskunde. Ze startte bij Fokker Services en werkte onder meer voor Yask, waar ze verschillende rollen heeft gehad, waaronder die van transitiemanager, implementatiemanger en operationeel manager. Daarna werd ze klantdirecteur voor KPN en werd ze gevraagd om voor Hago voor ASML te komen werken. Inmiddels is Hago overgegaan in Vebego Cleaning Services.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 juli 2022

Nieuwe webshop voor Carel Lurvink

Het Enschedese familiebedrijf Carel Lurvink vindt het belangrijk dat elke organisatie zich bij hen thuis voelt, ook op de webshop. Daarom heeft zij haar website omgezet naar een nieuw...

28 augustus 2025

Na ‘quiet quitting’ komt ‘quiet cracking’: de motivatie van werknemers brokkelt af

Na quiet quitting is er een nieuwe trend in opkomst: quiet cracking. Bij Quiet quitting behouden medewerkers hun baan, maar verliezen hun betrokkenheid bij hun werk en de organisatie....

23 februari 2024

Belinda Pepplinkhuizen schittert al 27 jaar als schoonmaakster

Al 27 jaar is Belinda Pepplinkhuizen één van de schoonmaaksterren van De Ster Bedrijfsdiensten. De wekker van Belinda gaat dagelijks om 04.00 uur. “Dan start ik rustig op en...

07 juni 2023

Laat Burgman je meenemen in de wereld van hygiëne

Vandaag, 7 juni 2023, start Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Drie dagen lang dompelen bezoekers zich onder in de schoonmaak- en facilitaire oplossingen van de circa 200 aanwezige exposanten. Ook...

11 augustus 2022

Jan Vera en Edgar van Engelen slaan de handen inéén

Jan Vera van Qualis-Insight en Keurmerk Verantwoord Schoon gaat samenwerken met Edgar van Engelen, directeur van Clear4Clean. Een nieuwe samenwerking die de heren graag toelichten: “Na het overlijden van...

13 mei 2025

Erik Switsers en Lars Mennekens over BOMA i-mop 46: “Er is naar schoonmakers geluisterd”

In de schoonmaakbranche is het bij innovaties essentieel om de mensen op de werkvloer te betrekken. Zij weten als geen ander wat echt werkt. BOMA Machinery neemt die boodschap...

28 januari 2022

Versoepeling quarantaineregels voor schoonmakers

Het kabinet heeft besloten om voor werknemers in essentiële bedrijfsprocessen, zoals de schoonmaak, de quarantaineregels te versoepelen. Schoonmakend Nederland bericht over deze versoepeling die geldt vanaf 26 januari en...

03 juli 2022

Meest gelezen in juni 2022

Benieuwd naar welke artikelen jullie in juni 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen. De Dag van...

28 juli 2022

Een cocktail van inspiratietalks voor FMNextGen

Van strategische keuzes en de kwaliteit van medewerkers upgraden tot aantrekkelijk presenteren en concrete verkoopresultaten. Op 15 september zullen de deelnemers van het FMNextGen-event getrakteerd worden op een cocktail...

14 april 2025

Schoonmakers Helpling hebben recht op werknemersbescherming

De Hoge Raad oordeelt in een uitspraak die op 11 april 2025 is bekendgemaakt dat Helpling geen digitaal prikbord voor schoonmakers bij particuliere huishoudens is, maar gewoon een uitzendbureau....