7 maart 2023

“Uit het niks iets opbouwen vind ik heerlijk”

Katja Barendrecht is via Hago Nederland klantdirecteur voor ASML. Begin dit jaar ging Hago met nog acht andere schoonmaakbedrijven op in Vebego Cleaning Services. Had deze samenvoeging consequenties voor haar team? Een nieuwe aflevering in onze serie over vrouwelijk leiderschap.

Betekende deze reorganisatie ook grote veranderingen voor jouw team?
“Omdat wij met ons team een organisatie rondom onze klant ASML hebben gebouwd, vielen de veranderingen voor ons mee. Vorig jaar was het vooral belangrijk dat de administratie op orde kwam, nu draait het hoofdzakelijk om vragen zoals hoe gaan we samenwerken? Wat gaat dit opleveren voor de klant en onze mensen? En wat zijn onze best practices en hoe gaan we die doorvoeren? Natuurlijk hebben al deze vragen uiteindelijk ook impact op het team, maar we zijn niet door een grote reorganisatie gegaan. Ik vind dit trouwens een hele leuke fase.”

Waarom vind je het leuk?
“Ik houd van vernieuwing, ook al ben ik niet per se van het vernieuwen alleen maar om te vernieuwen. Maar ik vind de vraag ‘hoe kunnen we het beter doen voor klanten en onze mensen’ belangrijk. En ik vind dat je als leidinggevende verplicht bent om jezelf regelmatig die vraag te stellen.”

Heb je eerder zo’n traject meegemaakt?
“Nee zo groot nog niet. Ik ben ook klantdirecteur geweest voor KPN, een klant die we hebben overgenomen van Sodexo. Destijds was er een relatief korte overdracht en zijn we gewoon maar begonnen. Uit het niets iets opbouwen vind ik echt heerlijk. Al moet je goed op jezelf en je team letten, want je bent geneigd om jezelf voorbij te rennen. Maar het is zo leuk om op iets terug te kijken waar je trots op bent en waar je gezamenlijk aan hebt gewerkt. En natuurlijk om deze successen met elkaar te vieren.”

Hoe zou je je leiderschapsstijl omschrijven?
“Ik ben iemand die de piketpalen uitzet, maar daarbinnen mogen mensen zich wel vrij bewegen. Fouten maken mag, want daar leer je van. Ik ben denk ik goed benaderbaar, ben er voor ze en ze mogen mij ook terugfluiten als dat nodig is. Ik zorg er altijd voor dat de mensen in ons team complementair aan elkaar zijn, die mix vind ik belangrijk, want op die manier vul je je elkaar goed aan. Mijn management-driveskleur is bijvoorbeeld groen/geel. Ik ben dus creatief en heb veel ideeën. Dat is natuurlijk mooi, maar het kan qua ideeën ook nog wel eens alle kanten opgaan. Dan is het goed dat iemand die graag overzicht creëert, iemand met een blauwe kleur, tegen me zegt ‘leuke ideeën, maar hóe gaan we het nou doen?’”

Wat maakt je functie leuk?
“Dat het zo afwisselend is. Ik word heel blij van een goede klantrelatie opbouwen, van weten wat die klant wil en waar hij ’s nachts wakker van ligt, en dit dan oplossen met elkaar. Ook contractkennis is belangrijk, dat je weet waar het om draait en dat je hierin je medewerkers meeneemt. Ik word natuurlijk ook heel blij van onze mensen. Mijn ambitie is om ervoor te zorgen dat zij stuk voor stuk op de juiste plek in de organisatie komen te zitten. Een plek waar ze gelukkig van worden en die goed past bij de fase van hun leven. Ik krijg er ten slotte veel energie van als we er samen helemaal voor gaan. Momenteel zijn we bijvoorbeeld bezig met onze teamdoelen voor komend jaar.”

En, wat willen jullie bereiken?
“Dat draait enerzijds om de doelen van onze klant, maar ook om onze eigen doelen, zoals tevredenheid en vitaliteit bij onze medewerkers. Het is vooral belangrijk dat de doelen echt worden gedragen door het team.”

Waarom is dat belangrijk?

“Omdat je dan een andere flow krijgt, de doelen zijn dan niet alleen van jou maar van het hele team. Het is essentieel om hier echt tijd voor te maken. Je bent al gauw een dag bezig met dit soort bijeenkomsten, maar het levert zoveel op. Zeker als je team snel groeit. Groei is prachtig, maar dan zijn dit soort inspiratiedagen heel waardevol om de neuzen dezelfde kant op te laten staan.”

Kom je veel andere vrouwelijke leidinggevenden tegen in de schoonmaakbranche?
“In het middenmanagement kom je wel veel vrouwen tegen, maar op strategisch niveau wordt de spoeling dunner. Ook als ik kijk naar mijn klanten in vergelijkbare posities ben ik de enige vrouw. Gelukkig zitten er in het nieuwe directieteam, de laag boven mij, drie vrouwen. Ik denk dat deze mix goed is, mannen en vrouwen communiceren soms toch net wat anders.”

Wat is volgens jou het verschil?
“Er is ten eerste geen goed of fout, het is anders. Maar ik denk dat vrouwen over het algemeen wat meer vanuit het collectief praten: ‘wij hebben dat samen bereikt’, terwijl mannen vaker vanuit het ‘ik’ spreken. Daarentegen vind ik dat vrouwen wel wat stoerder mogen zijn. We laten ons, ook als leidinggevenden, te snel in het verdomhoekje zetten of als uitzondering te zien en dat is niet nodig. Je zit niet voor niks op die plek.”

Dus jouw advies voor andere vrouwelijke leidinggevenden is: laat je niet kisten en wees soms wat stoerder.
“Jazeker, laat zien waar je goed in bent en wees niet bang om voor jezelf op te komen. Soms zijn vrouwen nog wel eens onzeker of ze iets wel of niet kunnen zeggen. Kan ik dat wel maken? Ja tuurlijk! Als je vanuit jezelf spreekt is het niet fout. Natuurlijk kan iemand er wat van vinden, maar vertrouw op jezelf. Je hoeft geen haantje de voorste te zijn, maar je mag je als vrouw en leidinggevende best een beetje profileren. Vrouwen zijn vaker geneigd om zich af te vragen: kan ik dat wel? Maar ga er gewoon vol voor. De enige belemmering ben je vaak zelf.”


Katja Barendrecht studeerde facility management in Rotterdam en commerciële economie en bedrijfskunde. Ze startte bij Fokker Services en werkte onder meer voor Yask, waar ze verschillende rollen heeft gehad, waaronder die van transitiemanager, implementatiemanger en operationeel manager. Daarna werd ze klantdirecteur voor KPN en werd ze gevraagd om voor Hago voor ASML te komen werken. Inmiddels is Hago overgegaan in Vebego Cleaning Services.

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 maart 2024

Carel Lurvink introduceert CaluCare Elite dispensers van gerecycled plastic

Onlangs heeft Carel Lurvink een nieuwe lijn sanitaire dispensers geïntroduceerd. Onder de merknaam CaluCare Elite brengt de Enschedese organisatie diverse dispensers, afvalbakken en andere toiletaccessoires op de markt. Naar...

01 augustus 2024

Opening Kärcher Store Blankers op 27 september

Op vrijdag 27 september 2024 vindt de officiele opening van Kärcher Store Blankers plaats. Het team is verheugd deze opening aan te kondigen en nodigen hun relaties uit om...

27 juni 2019

Huub Kattenpoel van Kleentec over co-creatie Innovi: “Samen bijdragen aan verbeteringen reinigingsproces”

“Ik omring me graag met ondernemers die innovatief zijn, die denken in oplossingen om processen te verbeteren.” Business unit directeur van Kleentec, Huub Kattenpoel, noemt als voorbeeld Gerrit Visser,...

07 februari 2023

Niemand wordt er beter van als werknemers ieder jaar van baan veranderen’

In 2022 maakten anderhalf miljoen mensen een overstap naar een andere werkgever. Dat binnen een jaar één op de vijf werknemers een andere baan neemt, is natuurlijk geen gezonde...

20 maart 2020

Anton Witte (Asito) over coronacrisis in FD: “Van juridische disputen worden alleen advocaten wijzer”

“Bedrijven moeten centraal afspraken met hun klanten maken over het vermijden van juridische conflicten, nu duizenden werknemers werkloos thuis komen te zitten.” Die oproep doet Anton Witte, directeur HR...

26 juli 2022

Doe mee met de Nationale MeewerkWeek

Na twee jaar afwezigheid kan de zesde editie van de Nationale MeewerkWeek eindelijk plaatsvinden. Van 26 september tot en met 30 september 2022 werken directeuren, CEO’s en managers weer...

10 oktober 2022

Margriet van Zijl Brand & Marketing Director Vebego Group

Op 1 oktober is Margriet van Zijl benoemd tot Brand & Marketing Director Vebego Group. Dit is een nieuwe rol binnen Vebego, die aansluit bij de strategische keuze om...

16 september 2019

Mariska Arts (Alpheios) over succesvol St. Anna traject: “We moeten af van de zesjescultuur”

Een 9+ als doelstelling voor je ziekenhuis willen behalen qua gastvrijheid en beleving van patiënt en medewerker, dan zet je hoog in. Dan heb je lef. St. Anna heeft...

22 mei 2024

Paardekooper introduceert slim plastic recyclingsproces Recylution

Het inzamelen van plastic afval voelt voor bedrijven soms als een verplichting en brengt bovendien vaak kosten met zich mee. Paardekooper bewijst dat dit ook anders kan met Recylution,...

30 juli 2019

Partners Hazet en Hotel Okura Amsterdam gaan verwachting gasten overtreffen

Per 1 augustus gaat Hazet een driejarig partnership aan met het internationale vijfsterrenhotel Hotel Okura Amsterdam. “De toegevoegde waarde van onze service, flexibiliteit en vooruitstrevende IT-oplossingen passen uitstekend bij...