7 maart 2023

“Uit het niks iets opbouwen vind ik heerlijk”

Katja Barendrecht is via Hago Nederland klantdirecteur voor ASML. Begin dit jaar ging Hago met nog acht andere schoonmaakbedrijven op in Vebego Cleaning Services. Had deze samenvoeging consequenties voor haar team? Een nieuwe aflevering in onze serie over vrouwelijk leiderschap.

Betekende deze reorganisatie ook grote veranderingen voor jouw team?
“Omdat wij met ons team een organisatie rondom onze klant ASML hebben gebouwd, vielen de veranderingen voor ons mee. Vorig jaar was het vooral belangrijk dat de administratie op orde kwam, nu draait het hoofdzakelijk om vragen zoals hoe gaan we samenwerken? Wat gaat dit opleveren voor de klant en onze mensen? En wat zijn onze best practices en hoe gaan we die doorvoeren? Natuurlijk hebben al deze vragen uiteindelijk ook impact op het team, maar we zijn niet door een grote reorganisatie gegaan. Ik vind dit trouwens een hele leuke fase.”

Waarom vind je het leuk?
“Ik houd van vernieuwing, ook al ben ik niet per se van het vernieuwen alleen maar om te vernieuwen. Maar ik vind de vraag ‘hoe kunnen we het beter doen voor klanten en onze mensen’ belangrijk. En ik vind dat je als leidinggevende verplicht bent om jezelf regelmatig die vraag te stellen.”

Heb je eerder zo’n traject meegemaakt?
“Nee zo groot nog niet. Ik ben ook klantdirecteur geweest voor KPN, een klant die we hebben overgenomen van Sodexo. Destijds was er een relatief korte overdracht en zijn we gewoon maar begonnen. Uit het niets iets opbouwen vind ik echt heerlijk. Al moet je goed op jezelf en je team letten, want je bent geneigd om jezelf voorbij te rennen. Maar het is zo leuk om op iets terug te kijken waar je trots op bent en waar je gezamenlijk aan hebt gewerkt. En natuurlijk om deze successen met elkaar te vieren.”

Hoe zou je je leiderschapsstijl omschrijven?
“Ik ben iemand die de piketpalen uitzet, maar daarbinnen mogen mensen zich wel vrij bewegen. Fouten maken mag, want daar leer je van. Ik ben denk ik goed benaderbaar, ben er voor ze en ze mogen mij ook terugfluiten als dat nodig is. Ik zorg er altijd voor dat de mensen in ons team complementair aan elkaar zijn, die mix vind ik belangrijk, want op die manier vul je je elkaar goed aan. Mijn management-driveskleur is bijvoorbeeld groen/geel. Ik ben dus creatief en heb veel ideeën. Dat is natuurlijk mooi, maar het kan qua ideeën ook nog wel eens alle kanten opgaan. Dan is het goed dat iemand die graag overzicht creëert, iemand met een blauwe kleur, tegen me zegt ‘leuke ideeën, maar hóe gaan we het nou doen?’”

Wat maakt je functie leuk?
“Dat het zo afwisselend is. Ik word heel blij van een goede klantrelatie opbouwen, van weten wat die klant wil en waar hij ’s nachts wakker van ligt, en dit dan oplossen met elkaar. Ook contractkennis is belangrijk, dat je weet waar het om draait en dat je hierin je medewerkers meeneemt. Ik word natuurlijk ook heel blij van onze mensen. Mijn ambitie is om ervoor te zorgen dat zij stuk voor stuk op de juiste plek in de organisatie komen te zitten. Een plek waar ze gelukkig van worden en die goed past bij de fase van hun leven. Ik krijg er ten slotte veel energie van als we er samen helemaal voor gaan. Momenteel zijn we bijvoorbeeld bezig met onze teamdoelen voor komend jaar.”

En, wat willen jullie bereiken?
“Dat draait enerzijds om de doelen van onze klant, maar ook om onze eigen doelen, zoals tevredenheid en vitaliteit bij onze medewerkers. Het is vooral belangrijk dat de doelen echt worden gedragen door het team.”

Waarom is dat belangrijk?

“Omdat je dan een andere flow krijgt, de doelen zijn dan niet alleen van jou maar van het hele team. Het is essentieel om hier echt tijd voor te maken. Je bent al gauw een dag bezig met dit soort bijeenkomsten, maar het levert zoveel op. Zeker als je team snel groeit. Groei is prachtig, maar dan zijn dit soort inspiratiedagen heel waardevol om de neuzen dezelfde kant op te laten staan.”

Kom je veel andere vrouwelijke leidinggevenden tegen in de schoonmaakbranche?
“In het middenmanagement kom je wel veel vrouwen tegen, maar op strategisch niveau wordt de spoeling dunner. Ook als ik kijk naar mijn klanten in vergelijkbare posities ben ik de enige vrouw. Gelukkig zitten er in het nieuwe directieteam, de laag boven mij, drie vrouwen. Ik denk dat deze mix goed is, mannen en vrouwen communiceren soms toch net wat anders.”

Wat is volgens jou het verschil?
“Er is ten eerste geen goed of fout, het is anders. Maar ik denk dat vrouwen over het algemeen wat meer vanuit het collectief praten: ‘wij hebben dat samen bereikt’, terwijl mannen vaker vanuit het ‘ik’ spreken. Daarentegen vind ik dat vrouwen wel wat stoerder mogen zijn. We laten ons, ook als leidinggevenden, te snel in het verdomhoekje zetten of als uitzondering te zien en dat is niet nodig. Je zit niet voor niks op die plek.”

Dus jouw advies voor andere vrouwelijke leidinggevenden is: laat je niet kisten en wees soms wat stoerder.
“Jazeker, laat zien waar je goed in bent en wees niet bang om voor jezelf op te komen. Soms zijn vrouwen nog wel eens onzeker of ze iets wel of niet kunnen zeggen. Kan ik dat wel maken? Ja tuurlijk! Als je vanuit jezelf spreekt is het niet fout. Natuurlijk kan iemand er wat van vinden, maar vertrouw op jezelf. Je hoeft geen haantje de voorste te zijn, maar je mag je als vrouw en leidinggevende best een beetje profileren. Vrouwen zijn vaker geneigd om zich af te vragen: kan ik dat wel? Maar ga er gewoon vol voor. De enige belemmering ben je vaak zelf.”


Katja Barendrecht studeerde facility management in Rotterdam en commerciële economie en bedrijfskunde. Ze startte bij Fokker Services en werkte onder meer voor Yask, waar ze verschillende rollen heeft gehad, waaronder die van transitiemanager, implementatiemanger en operationeel manager. Daarna werd ze klantdirecteur voor KPN en werd ze gevraagd om voor Hago voor ASML te komen werken. Inmiddels is Hago overgegaan in Vebego Cleaning Services.

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 maart 2019

Kimberley Roersma nieuwe manager business development EW Facility Services

Creating Hospitality is waar facilitair dienstverlener EW Facility Services voor staat. Het overtreffen van verwachtingen van opdrachtgevers, medewerkers en gasten en zo bijdragen aan de gastbeleving is iets waar...

20 augustus 2019

Directieleden Charles Vinke en Hans van Leeuwen vertrekken bij Asito

Met ingang van 1 november 2019 legt Charles Vinke zijn functie als algemeen directeur van Asito neer. Zijn taken zullen worden overgenomen door de overige directieleden. Per 1 september...

18 januari 2023

Wat te doen bij een schurftuitbraak?

De kranten en media stonden er vorig najaar bol van: schurftuitbraken in studentenhuizen. Maar ook op andere plekken komt schurft voor waar mensen dicht op elkaar leven of intensief...

18 september 2023

Zuidas bundelt krachten voor inclusieve arbeidsmarkt

Het arbeidstekort groeit en bedrijven moeten volgends de CSRD-richtlijn vanaf 2024 rapporteren over hun impact op mens en milieu. Donderdag 14 september vond op uitnodiging van Vebego Inclusivity ’23...

18 februari 2025

Gezien in de media: 𝗩𝗲𝗯𝗲𝗴𝗼 𝗖𝗹𝗲𝗮𝗻𝗶𝗻𝗴 𝗦𝗲𝗿𝘃𝗶𝗰𝗲𝘀 𝗶𝗻 𝗡𝗶𝗲𝘂𝘄𝘀𝘂𝘂𝗿

Op zondag 9 februari 2025 besteedde Nieuwsuur aandacht aan kunstmatige intelligentie (AI) op de werkvloer. Vebego Cleaning Services werd genoemd als een van de grote bedrijven die AI al...

08 augustus 2023

Best Practice Award: De stem van de schoonmaker

Op 7 december 2023 vindt de uitreiking van de Best Practice Awards 2023 plaats. Thema dit jaar is ‘De stem van de schoonmaker’. Het gaat vaak over de opdrachtgevers...

09 mei 2019

Gerrit van Woerden (Van der Windt): “Let’s talk about plastic”

“Het gebruik van plastic is wel een ‘dingetje’. Als leverancier zijn wij ons bewust van onze verantwoordelijkheid en zetten in op meer hergebruik van plastic voor onder meer afvalzakken.”...

10 oktober 2022

Margriet van Zijl Brand & Marketing Director Vebego Group

Op 1 oktober is Margriet van Zijl benoemd tot Brand & Marketing Director Vebego Group. Dit is een nieuwe rol binnen Vebego, die aansluit bij de strategische keuze om...

05 november 2019

Review Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie: de kracht van kwetsbare content

“Door de materiaalkeuze, besparing op logistiek en land van herkomst, kunnen we zomaar op 1 miljoen plastic afvalzakken een besparing van CO2 realiseren die gelijk staat aan 75 Ford...

03 september 2023

#Favorites: Doe jij mee aan World Cleanup Day?

Op zondag 16 september is het World Cleanup Day en de Vebego Foundation doet mee. Help jij ook mee de wereld opruimen, een stukje schoonmaken? “Tijd om onze mouwen...