9 mei 2019

Gerrit van Woerden (Van der Windt): “Let’s talk about plastic”

“Het gebruik van plastic is wel een ‘dingetje’. Als leverancier zijn wij ons bewust van onze verantwoordelijkheid en zetten in op meer hergebruik van plastic voor onder meer afvalzakken.” Gerrit van Woerden, accountmanager van Van der Windt Verpakking, vertelt over de duurzame initiatieven van ‘zijn’ bedrijf. Initiatieven die reiken van grondstof en verwerker tot leverancier, gebruiker en recycler. Circulariteit zoals het bedoeld is.

Van der Windt is een van de grootste leveranciers van verpakkingen. “Onze verantwoordelijkheid reikt ver”, benadrukt Gerrit. “We zijn ons er goed van bewust en nemen onze relaties dan ook mee in de uitvoering van duurzame projecten. We maken bijvoorbeeld life cycle analyses om de milieu-impact van het gebruik van onze producten te meten en delen deze kennis met onze klanten. Zo kunnen we gezamenlijk aan verduurzaming werken.

Meer hergebruik plastic
Van der Windt gaat, zoals Gerrit vertelt, voor minder gebruik en meer inzet hergebruik van plastic. Het is hun doelstelling om tussen nu en vijf jaar te realiseren dat 95% van de Powersterko afvalzakken, geheel of grotendeels van gerecycled materiaal is gemaakt, afhankelijk van de toepassing. “Wij werken er al hard aan en voeren deze doelstelling door in die producten waar het nu al mogelijk is, zoals dus onze Powersterko afvalzakken. Hiermee verlagen we onze milieu-impact. Deze doelstelling sluit naadloos aan op de circulaire economie.”

Van der Windt is als enige distributeur, naast andere brands, retailers en producenten, ondertekenaar van het Plastic Pact. Op 21 februari heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven het Plastic Pact gepresenteerd met daarin ambities en doelstellingen over reductie en hergebruik van plastic.

Samen circulair
“Om onze milieu-impact te verlagen is het belangrijk om met alle stakeholders samen te werken”, geeft Gerrit aan. “We hebben elkaar nodig, van leverancier van grondstoffen tot certificeerde recyclingbedrijven en alle partijen ertussenin. Alleen door samen te werken kunnen we garanties bieden voor het verminderen van de milieu-impact op de omgeving. Samen met onze klanten kunnen we keuzes maken.”

“Wij kunnen met onze life cycle assessments zien welk verschil in impact ontstaat bij de keuze voor materialen. Onlangs hebben we voor een schoonmaakbedrijf een calculatie gemaakt op basis van receptuur en samenstelling van afvalzakken. Een alternatief voor wat werd uitgevraagd. De uitkomst was dat er door 1 miljoen zakken van andere materialen te gebruiken met een andere productiewijze, een reductie CO2 uitstoot gelijk aan 76 Ford Fiësta’s gemiddeld per jaar ontstond. Wij maken ook keuzes. Wij kiezen nog meer dan ooit voor productie in Europa. Daardoor kunnen we onze CO2 footprint nog verder verlagen, omdat dicht bij huis produceren nu eenmaal veel beter is.”

Volledig duurzame productlijn
Het zien en ervaren van een positief effect door keuzes te maken, stimuleerde Van der Windt om nog verder te kijken. “We zijn nu gestart met het duurzaam opzetten van onze hele productlijn afvalzakken. We laten de afvalzakken van gerecyclede materialen maken én maken de omverpakkingen – dozen, banderollen van FSC gecertificeerd karton.
We hebben intern (voor onze collega’s) en extern (voor onze klanten) het programma ‘Let’s talk about plastic’ opgezet. Hiermee informeren wij hen over nieuwe wetgeving en betrekken ieder bij ontwikkelingen. Ook hier is de cirkel rond.”

Tot slot vertelt Gerrit: “We horen dat we met onze initiatieven op kop lopen in de markt en daar zijn we best een beetje trots op.”

Over Van der Windt Verpakking
Van der Windt is een toonaangevende internationale speler in de wereld van verpakkingen en disposables. Het bedrijf levert ruim 15.000 artikelen voor onder meer de AGF, sierteelt, food en non-food industrie, groothandel, foodservice, schoonmaak en zorg. Afnemers profiteren van een one-stop-shop. Dat betekent: één vertrouwd aanspreekpunt voor al je verpakkingsvragen. Van der Windt werkt al jaren nauw samen met de schoonmaak en facilitaire groothandel om zo ook onder andere de schoonmaakbedrijven te kunnen bedienen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 juni 2022

Maak kennis met Gerrie, Ludwig en Anja

Een voorvrouw met een hart van goud, een glazenwasser die mensen blij maakt en een rayonmanager die er trots op is zichzelf te kunnen zijn in de schoonmaakbranche. Weer...

07 juni 2022

“Je personeelsgegevens op straat? Dat wil je dus echt niet!”

Twintig jaar geleden nam Nocore de administratie van schoonmaakbedrijven al digitaal uit handen. Destijds dankzij het IBM-computerplatform AS/400, inmiddels via softwarepakketten zoals Nocore Facilitair. Een gesprek met technisch directeur...

10 februari 2022

10 jaar ontmoetingen met ‘kartonnetje lauwe thee’

Schoonmaakjournaal heeft in de afgelopen 10 jaar een trouwe fanbase opgebouwd. Bestaande uit branchegenoten met een warm hart voor het schoonmaakvak en in voor ‘iets nieuws’. Eén van hen...

21 april 2022

‘Laat je inspireren: 5 innovaties ‘aan tafel’ bij FMNextGen

Ben jij bij onze inspiratie-innovatie-boost op 10 mei aanstaande? Tijdens het #FMNextGen-event op Interclean in RAI Amsterdam schuiven 5 (young) professionals én hun innovaties aan tafel bij Rob den...

06 december 2023

Voorkom cybercriminaliteit door goed gebruik AI

In samenwerking met de politie waarschuwt het Digital Trust Center (DTC) voor de risico’s van het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) op de werkvloer. Ook delen zij tips...

21 mei 2024

Hoe verloopt de integratie van AIRBO bij Numatic? Een update.

Met ingang van 1 september 2023 heeft Numatic AIRBO BV overgenomen. Met deze overname zet het bedrijf de activiteiten voort van de fabrikant van bouw- en fijnstof-stofzuigers. De overgang...

03 februari 2020

HYGENIQ reinigingsmiddelen: het 100% effectieve, 100% veilige en 100% ecologische alternatief

Iedere dag gebruikt de professionele schoonmaakbranche wereldwijd naar schatting 25 miljoen kilogram schadelijke reinigingsproducten. Bedenk hoe positief de impact op mens en milieu is, als dit milieuvriendelijke producten zijn....

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...

15 april 2019

Greenspeed op Europropre

Van dinsdag 16 tot en met donderdag 18 april 2019 is Greenspeed aanwezig op Europropre in Parijs op stand R45. “Hier zullen wij onze innovaties en ons Circular Cleaning...

23 maart 2020

Themaweek Prachtig: positieve en blije momenten corona en schoonmaak

Na twee weken vol bijzondere, bizarre maar broodnodige maatregelen om het coronavirus het hoofd proberen te bieden, zijn we – in ieder geval ben ik – toe aan (zoveel...