9 mei 2019

Gerrit van Woerden (Van der Windt): “Let’s talk about plastic”

“Het gebruik van plastic is wel een ‘dingetje’. Als leverancier zijn wij ons bewust van onze verantwoordelijkheid en zetten in op meer hergebruik van plastic voor onder meer afvalzakken.” Gerrit van Woerden, accountmanager van Van der Windt Verpakking, vertelt over de duurzame initiatieven van ‘zijn’ bedrijf. Initiatieven die reiken van grondstof en verwerker tot leverancier, gebruiker en recycler. Circulariteit zoals het bedoeld is.

Van der Windt is een van de grootste leveranciers van verpakkingen. “Onze verantwoordelijkheid reikt ver”, benadrukt Gerrit. “We zijn ons er goed van bewust en nemen onze relaties dan ook mee in de uitvoering van duurzame projecten. We maken bijvoorbeeld life cycle analyses om de milieu-impact van het gebruik van onze producten te meten en delen deze kennis met onze klanten. Zo kunnen we gezamenlijk aan verduurzaming werken.

Meer hergebruik plastic
Van der Windt gaat, zoals Gerrit vertelt, voor minder gebruik en meer inzet hergebruik van plastic. Het is hun doelstelling om tussen nu en vijf jaar te realiseren dat 95% van de Powersterko afvalzakken, geheel of grotendeels van gerecycled materiaal is gemaakt, afhankelijk van de toepassing. “Wij werken er al hard aan en voeren deze doelstelling door in die producten waar het nu al mogelijk is, zoals dus onze Powersterko afvalzakken. Hiermee verlagen we onze milieu-impact. Deze doelstelling sluit naadloos aan op de circulaire economie.”

Van der Windt is als enige distributeur, naast andere brands, retailers en producenten, ondertekenaar van het Plastic Pact. Op 21 februari heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven het Plastic Pact gepresenteerd met daarin ambities en doelstellingen over reductie en hergebruik van plastic.

Samen circulair
“Om onze milieu-impact te verlagen is het belangrijk om met alle stakeholders samen te werken”, geeft Gerrit aan. “We hebben elkaar nodig, van leverancier van grondstoffen tot certificeerde recyclingbedrijven en alle partijen ertussenin. Alleen door samen te werken kunnen we garanties bieden voor het verminderen van de milieu-impact op de omgeving. Samen met onze klanten kunnen we keuzes maken.”

“Wij kunnen met onze life cycle assessments zien welk verschil in impact ontstaat bij de keuze voor materialen. Onlangs hebben we voor een schoonmaakbedrijf een calculatie gemaakt op basis van receptuur en samenstelling van afvalzakken. Een alternatief voor wat werd uitgevraagd. De uitkomst was dat er door 1 miljoen zakken van andere materialen te gebruiken met een andere productiewijze, een reductie CO2 uitstoot gelijk aan 76 Ford Fiësta’s gemiddeld per jaar ontstond. Wij maken ook keuzes. Wij kiezen nog meer dan ooit voor productie in Europa. Daardoor kunnen we onze CO2 footprint nog verder verlagen, omdat dicht bij huis produceren nu eenmaal veel beter is.”

Volledig duurzame productlijn
Het zien en ervaren van een positief effect door keuzes te maken, stimuleerde Van der Windt om nog verder te kijken. “We zijn nu gestart met het duurzaam opzetten van onze hele productlijn afvalzakken. We laten de afvalzakken van gerecyclede materialen maken én maken de omverpakkingen – dozen, banderollen van FSC gecertificeerd karton.
We hebben intern (voor onze collega’s) en extern (voor onze klanten) het programma ‘Let’s talk about plastic’ opgezet. Hiermee informeren wij hen over nieuwe wetgeving en betrekken ieder bij ontwikkelingen. Ook hier is de cirkel rond.”

Tot slot vertelt Gerrit: “We horen dat we met onze initiatieven op kop lopen in de markt en daar zijn we best een beetje trots op.”

Over Van der Windt Verpakking
Van der Windt is een toonaangevende internationale speler in de wereld van verpakkingen en disposables. Het bedrijf levert ruim 15.000 artikelen voor onder meer de AGF, sierteelt, food en non-food industrie, groothandel, foodservice, schoonmaak en zorg. Afnemers profiteren van een one-stop-shop. Dat betekent: één vertrouwd aanspreekpunt voor al je verpakkingsvragen. Van der Windt werkt al jaren nauw samen met de schoonmaak en facilitaire groothandel om zo ook onder andere de schoonmaakbedrijven te kunnen bedienen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 oktober 2022

Captains of Cleaning: hygiëne in ziekenhuizen

Op 29 september gingen 4 Captains uit de wereld van schoonmaak en ziekenhuizen met elkaar in gesprek over het belang van hygiëne. Presentator Rens de Jong sprak aan tafel...

28 december 2023

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche?

Het nieuwe jaar is begonnen. Met weer veel mooie uitdagingen waarop jij, als jongere in de schoonmaakbranche, invloed kan uitoefenen. Hoe doe jij dat? Daar zijn wij als redactie...

03 december 2018

Digitale doolhof (1): LEVIY verbindt en maakt het verschil

In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things (IoT). In het doolhof van data en...

11 februari 2022

‘Klinie’ in de zorg

Anthony Van Dyck deelde onlangs trots op social media het bericht over ‘Klinie’. ‘The big boy’, de Nilfisk reinigingsmachine LibertySC50, was afgeleverd bij AZ Klina in Brasschaat in België....

28 december 2022

Podcast Women in Cleaning

Op 8 december jongstleden introduceerde Consensus Group een nieuw wereldwijd platform ‘ Women in Cleaning’ voor vrouwen in de hygiëne- en gezondheidsindustrie. Het nieuwe platform is ontworpen voor vrouwen...

28 oktober 2022

#FilmFriday: van duurzaamheid naar circulariteit

In de afgelopen week heeft Werner & Mertz meerdere berichten gedeeld over haar streven naar circulariteit. Eerder dit jaar konden de bezoekers van hun stand op Interclean in Amsterdam...

10 februari 2023

Blog: ‘Minder schoonmakers, maar niet minder mensen die het zouden kunnen’

“In het artikel “Minder schoonmakers maar niet minder werk” van 31 januari 2023 werd het alom en gevreesde feit beschreven, dat het aantal schoonmaakmedewerkers met 10% is gedaald in...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...

10 juli 2025

Maak kennis met nieuw lid FMNextGen: Leslie Okyere (NL Connekt)

Het jongerenplatform FMNextGen blijft groeien: ook Leslie Okyere, eigenaar van NL Connekt, heeft zich aangesloten. FMNextGen is het netwerk voor jonge professionals in de schoonmaak- en facilitaire branche –...

24 augustus 2023

Good Roll introduceert eigen ontwerp

Jouw zakelijke droom voor een eigen ontwerp toiletpapier kan uitkomen. 𝗧𝗵𝗲 𝗚𝗼𝗼𝗱 𝗥𝗼𝗹𝗹 maag het mogelijk.  Creative Lex Rijkers Meinen van The Hague’s Finest kon deze kans niet voorbij...