18 december 2024

De terug- en vooruit-blik-tijd is begonnen! Wat is de blik van Paul Fok (SIEV)?

Aan het einde van ieder jaar komt er een moment dat we terugkijken op de ontwikkelingen in het afgelopen jaar en ook vooruitkijken naar de plannen voor het nieuwe jaar. Zo doet Paul Fok dat ook. Hij is sinds 28 september 2023 voorzitter van de branchevereniging Schoonmaken is Een Vak (SIEV). Bart Bakker interviewde hem over het jaar voorzitterschap, de ontwikkelingen in de (mkb-)schoonmaakbranche en de wens om met elkaar te gaan knallen in 2025. Want hij belooft: “Je gaat SIEV overal tegenkomen”.

Je bent nu een jaar voorzitter. Hoe kijk je hier op terug?
“Een drukke en interessante tijd, waarin we heel veel stappen hebben gezet maar waar we ook zien dat we nog veel stappen moeten nemen. We hebben een andere koersrichting uitgezet die op termijn moet renderen”.

Welke stappen zie je positief?
“Positief is dat we vooral onze communicatie hebben verbeterd. In eerste instantie door Bart Bakker als journalist en communicatieadviseur te hebben aangetrokken. Waarbij direct het glossy magazine SIEV500 is uitgegeven in maart, we begin november met een kleinere special zijn gekomen en we dagelijks berichtgeving doen via het online platform het SIEV Dagblad.

“Naar de leden toe hebben we de app verder ontwikkeld en we hebben binnen het Bestuursbureau een hard werkende en gedreven medewerkster Wietske gevonden die ons continu ondersteund. Zij is telefonisch het eerste contact voor de leden en relaties. Het geheel zorgt voor een goede informatiestroom en trekt nieuwe leden aan”.

”Eind 2023 zijn we ook SIEV Verzekeringen gestart waarmee we grote besparingen realiseren voor leden. Tevens is er een aantal platforms opgestart zoals schuldhulpverlening, het juridische helpdesk en in begin 2025 ook incasso. Ook lanceerden we twee nieuwe keurmerken onder de vlag van Cetradex Certificeringen. Toen bleek dat we nog tijd over hadden, waren we actief in de stichting ‘Code Verantwoordelijk Marktgedrag’ en zijn we lid geworden van de Vereniging Schoonmaak Research en Facility Management Nederland. Het doel is hiervan is om SIEV verder te positioneren, (branche)informatie te verkrijgen en te delen”.

Dat is inderdaad veel. Maar welke stappen moet je dan nog nemen?
“We hadden verder willen staan met ons kennis- annex inkoopplatform. We hebben nu zeventien sponsoren die ons ondersteunen en dankzij hun financiële inbreng hebben we onze communicatie sterk kunnen verbeteren. Maar ze bieden goede diensten, die we graag onder de aandacht brengen. We hebben overigens nog steeds behoefte aan leden die ons willen helpen in commissies. Het geheel draait nu heel sterk op enkele bestuurs- en commissieleden, waardoor je als kader kwetsbaar bent. We mogen tenslotte niet vergeten dat onze huidige bestuurs- en commissieleden een bedrijf hebben en geheel gratis hun uren inzetten. Tevens zitten we nog altijd niet aan de cao-tafel. In 2025 moet dit gaan gebeuren. Hiervoor is het belangrijk dat het ledenaantal verder groeit. Ons magazine heet niet voor niets de ‘SIEV500’. Het getal staat voor de symbolische ambitie om door te groeien naar vijfhonderd leden”.

Je noemde een aantal zaken op die nog aandacht vergen. Pak je die nu op?
“Ja natuurlijk. We hebben nagenoeg ons sponsorplatform ingericht en zijn met sponsoren in overleg hoe zij leden kunnen informeren en voordeel kunnen bieden. We blijven ook in 2025 onze partners c.q. sponsoren veel aandacht geven”.

Hoe zit het nu met de cao?
“ Tja, dat blijft een ramp voor het moment. Let op, we komen vanzelf in de toekomst aan de onderhandelingstafel. Maar vermoedelijk niet op de manier waarop we het hadden gedacht in de afgelopen twaalf en-een half jaar”.

Wat is hiervan de reden?
“Al decennia zitten de vakbonden samen met Schoonmakend Nederland ( het vroegere OSB) om afspraken te maken. Zolang SN via de deelnemende werkgevers meer dan 55 procent van de werknemers aan tafel brengt, kan men deze afspraken via de Minister Algemeen Verbindend laten verklaren (AVV). Let op, de aantallen bij de bonden doen er hierbij niet toe. Alleen zijn nu drie bedrijven zo groot geworden dat zij bepalen wat er gebeurt in Nederland. Dit is voor de branche een ongezonde situatie”.

Maar wie gaat SIEV tot de cao-gesprekken toelaten? Of niet toelaten zo lijkt het?
“We hebben het aan de aparte vakbonden gevraagd en aan Schoonmakend Nederland. Ze zitten als bestuur ook in het RAS (Raad van Arbeidsverhoudingen Schoonmaak) waardoor ogenschijnlijk andere partijen een oneerlijke behandeling kunnen krijgen. Maar in het RAS werken uitstekende mensen en krijgen we er ook als SIEV een correcte behandeling. De aparte Sociaal Partners moeten beslissen en wijzen dan naar elkaar. Uit gewoonte, geld of macht, geen idee. Maar we blijven stevig op de deuren kloppen”.

Toch zie ik je met een positief gevoel in gesprek gaan met Schoonmakend Nederland en de vakbonden?
“ Er zitten goede mensen en de leiding is te waarderen. Er is wederzijds respect ontstaan en buiten het gedoe rond de cao kijken we waar we elkaar kunnen vinden. Dat geldt overigens ook voor de grote bedrijven. Diana van Dijk- Loois (algemeen directeur CSU) zit in de meeste gesprekken en is een integere gesprekspartner. Mensen waar we gewoon samen door een deur kunnen. Het zijn helaas sommige bestuurders c.q. directieleden die de oude marsroute blijven volgen”.

Moeten we het nog hebben over ZZP?
“Dit wordt toch een vrolijk interview? De overheid heeft jaren actief gewerkt om mensen naar ZZP te krijgen totdat ze beseft dat er weinig wordt bijgedragen aan het sociale vangnet. Ondertussen hebben schoonmaakondernemers via ZZP het gat in de cao rondom flexwerk volledig weten uit te buiten”.

Hoe moet dan dit nu verder met dit inmiddels beladen en veel besproken dossier?
“Terug naar de tekentafel. ZZP kan mits je het goed regelt en zorgt dat de juiste groene vlaggen in het checksysteem hebt gepakt. Een ZZP’er is een ingeschreven ondernemer en moet ook zo behandeld worden. Hij moet daarentegen zelf zo handelen. Zorg voor offertes, bevestigingen en alles wat jouw opdrachtgever ook aan jou vraagt. Tevens is het belangrijk om het tijdelijk in de flexibele schil te houden waarbij je bij twijfel altijd advies kunt vragen bij de Belastingdienst. Doe je het niet goed, dan kun je zomaar aangewezen worden als werkgever en mag je terugwerkend veel belasting gaan betalen. Kortom, jouw keuze, jouw risico….”

Maar eerst in 2025 in de vijfde versnelling en volop gas geven?
“Absoluut. We knallen er tegenaan. We hebben dit jaar al een groot aantal nieuwe leden binnen weten te halen. Vooraf hebben we ingezet om in 2024 vooral via communicatie veel geluid te maken en in 2025 en 2026 verder te oogsten. We gaan vanaf begin 2025 met het project draaien ‘SIEV on Tour’ waarbij we door het land gaan reizen en naar locaties gaan waar potentiële leden en huidige leden elkaar gaan ontmoeten. Tevens komt er een bijzonder project in de vorm van het Nationale SIEV-Schoonmaak Debat, die we in samenwerking met jou, Bart Bakker, gaan organiseren. Hij heeft reeds zes andere debatten georganiseerd en beschikt hiervoor over een aansprekend netwerk en ervaring. Ook op deze wijze wil SIEV op een positieve wijze van zich doen spreken”.

“We gaan met de Code ook vier keer het land in om mooie verhalen te waarderen. Ook zijn we weer op de beurzen aanwezig en houden in 2025 weer twee ledenvergaderingen. Eind april komt er, mede dankzij onze communicatie-bestuursleden Laetitia Simonis en Rolien van Groeningen, weer een magazine uit. Het geluid versnelt zich. Later in het jaar komt er ook weer een special in een kleinere vorm uit met de laatste updates van onder meer onze leden en relaties. We gaan daar leden mee binnenhalen en het aanbod van kennis voor de leden vergroten. We verwachten daarbij dat de tendens van de laatste periode doorzet en een groot aantal SN- leden gaat overstappen”.

“We zien via onze leden nu ook een verdere mobilisatie van bedrijven in hun omgeving die positief door hen benaderd worden om lid te worden. SIEV gaat naar 500 leden. We zijn daarvoor letterlijk volgend jaar voor onderweg. Je gaat SIEV in 2025 dan ook overal tegenkomen”.

Heb je nog een boodschap voor 2025?
“Minder ik en meer het wij- het gevoel hanteren. Laten we trachten elkaar in deze verdeelde maatschappij vast te houden en te waarderen. Te zoeken naar wat ons verbindt en niet telkens naar wat ons verdeeld. De schoonmaak is een belangrijke sector en zal ook in de nieuwe tijd blijven bestaan. Wellicht samen met een robot of machine, maar altijd vanuit de energie van de schoonmaker zelf. Ik geloof dat we met elkaar vooruit kunnen, over meningen en voorkeuren heen. We gaan elkaar terugvinden. Nogmaals, minder ik, veel meer wij”.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 januari 2025

Met een dikke 8 verlengen CSU en Golden Green Hotels hun samenwerking

CSU en de Golden Green Hotel Groep verlengen hun partnerschap met minstens drie jaar. De hotelgroep, met vestigingen in het centrum van Leiden, noemt de constante hoge kwaliteit, uitstekende...

02 oktober 2019

Blog: Een medewerker ziek… en nu?

Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het...

13 april 2023

Groen is goed doen

Carel Lurvink publiceert haar ‘groene’ jaarverslag. Als infographic. Bekijk het ‘groene bloed’ van deze leverancier van producten voor een schone & veilige werkomgeving. “Bij ons gaan duurzaam ondernemen en...

16 januari 2024

Horecava 2024 laat zien hoe snel verandering gaat, ook in hygiene

“Een goede Horecava betekent een goed jaar” stelt een exposant van de organisatie van de Horecava, de professionals horeca-vakbeurs die van 8 t/m 11 januari plaatsvond in RAI Amsterdam. Deze...

22 juli 2024

Save the date: op 3 oktober organiseren FMNextGen en Jong Schoonmakend Nederland samen een jongeren-event

Donderdag 3 oktober 2024 wordt een bijzondere dag voor de jongeren in de schoonmaakbranche. Op die donderdagmiddag organiseren FMNextGen en Jong Schoonmakend Nederland samen een event. Een primeur. Met...

07 maart 2024

Behoud medewerkers met een werkomgeving die bindt en boeit

Waar het vinden van nieuwe medewerkers zijn uitdagingen kent op de krappe arbeidsmarkt, ligt de ware kunst in het behouden en betrokken houden van talenten in je organisatie. Dit...

28 maart 2024

Dag 2 van de CAO-onderhandelingen: Schoonmakend Nederland doet eerste loonbod

Op donderdag 28 maart 2024 vond dag 2 van de CAO onderhandelingen voor de schoonmaak- en glazenwassersbranch plaats. Dit vond plaats in het MAC3 stadion van Pec Zwolle. Schoonmakend...

03 juni 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): “Met onze methodes kies je voor groen”

Veel bedrijven hebben duurzame doelstellingen. Ook in de schoonmaakbranche. Dat is goed nieuws, vindt Pim Hilgerdenaar, want de schoonmaakbranche is niet zo schoon. “Daarom ontwikkelen we Crohill methodes waarmee...

03 april 2024

Heeft jouw bedrijf een vertrouwenspersoon aangesteld?

Als werkgever ben je verantwoordelijk om een sociaal veilige omgeving voor je medewerkers te creëren. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is daar een belangrijk onderdeel van. Ieder bedrijf is...

21 oktober 2022

Antonio genomineerd voor Schoonmaker van het jaar!

Afgelopen week verrasten collega’s van Beercoo Schoonmaakgroep hun SMILE-medewerker Antonio Almeida met leuk nieuws: hij is genomineerd als één van de drie finalisten voor ‘schoonmaker van het jaar’! Volgens...