7 januari 2025

Simone van Heck (Zuiver Opleidingen): “Laat zien waar je voor staat!”

Met een achtergrond in topsport en een sterke ondernemersgeest laat Simone van Heck zien hoe je doelgericht resultaten kunt behalen. Ze ziet vrouwelijk leiderschap als de verbindende kracht in de schoonmaakbranche. Lees het interview met deze krachtige ondernemer: over haar jeugd in een ondernemersgezin tot haar visie op verbinding en groei binnen en vanuit haar bedrijf Zuiver Opleidingen.

Wie is Simone van Heck?
Simone van Heck omschrijft zichzelf als een ondernemer in hart en nieren. “Ik word blij van aanpakken, mijn eigen toko runnen en er iets moois van maken,” vertelt ze. Haar ondernemersdrang is haar met de paplepel ingegoten. “We zijn thuis met vijf kinderen, en allemaal ondernemer. Onze ouders waren ook ondernemer, in de bouwsector. Ondernemen zit gewoon in ons DNA.”

Naast haar opvoeding heeft ook topsport haar gevormd. Simone trainde maar liefst 26 uur per week. “Het vereist veel discipline en doorzettingsvermogen. De vaardigheden die ik daar heb geleerd, gebruik ik nu dagelijks in mijn werk. Dingen die je niet op school leert, maar die cruciaal zijn voor ondernemerschap.”

De start van Zuiver Opleidingen
Simones carrière begon als facilitair manager in een grote zorginstelling. Toch voelde ze zich daar beperkt door bureaucratische protocollen en rigide structuren. “Ik wilde dingen anders en beter organiseren. Daarom heb ik in 2012 de stap gezet om mijn eigen bedrijf te starten,” legt ze uit. Zo werd Zuiver Opleidingen geboren, met Simone als ZZP-trainer van de basis vakopleiding schoonmaken.

Haar onderneming groeide snel, mede dankzij haar netwerk in de zorgsector en de steun van een gepensioneerde schoonmaakondernemer die haar werk promootte. Toen haar man Tunç zich bij het bedrijf voegde, kreeg Zuiver Opleidingen een stevige basis om verder te groeien. “Het was spannend om samen verantwoordelijk te zijn voor het bedrijf, maar we vullen elkaar goed aan en werken heel goed samen.”

Leiderschap vanuit verbinding
Hoewel deze serie over leiderschap gaat, ziet Simone zichzelf niet per se als ‘leider’. “Het gaat erom dat je een duidelijke visie hebt en daar doelgericht naartoe werkt,” legt ze uit. Dit heeft ze wederom geleerd van sport: focus, visie en doorzettingsvermogen zijn essentieel.

Voor Simone draait vrouwelijk leiderschap vooral om menselijke verbinding: “Vrouwen hebben de neiging om processen en mensen anders te benaderen. Het gaat niet alleen om winst, maar om het realiseren van groei door samenwerking en persoonlijke betrokkenheid. Natuurlijk run je een bedrijf, maar dat doe je vooral omdat je het heel leuk vindt om daar mee bezig te zijn. Dat zie ik heel duidelijk bij mijn vrouwelijke collega’s: we bereiken zaken door verbinding te maken.”

Deze filosofie past Simone dagelijks toe. “Bij Zuiver Opleidingen proberen we continu in contact te blijven met klanten, docenten en cursisten.” Voor 2025 is haar persoonlijke doel dan ook om meer op de leslocaties aanwezig te zijn. “Die verbinding zorgt ervoor dat we samen groeien en de beste resultaten behalen.”

De kracht van vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche
Simone ziet hierin nog een grote kans: “Vrouwelijk leiderschap biedt een andere kijk op bedrijfsvoering. Het legt meer nadruk op samenwerking en verbinding, wat essentieel is in een mensgerichte sector zoals de schoonmaak.”

Bijvoorbeeld binnen de taalopleidingen van Zuiver Opleidingen valt op dat vrouwen vaak intrinsiek gemotiveerd zijn om de Nederlandse taal te leren. “Ze begrijpen dat taal de basis is voor zowel werk als persoonlijke groei. Deze motivatie en betrokkenheid maken het verschil.”

Hoe kijk jij naar de toekomst?
Voor Simone is de toekomst gericht op uitbreiding en verdieping van de Nederlandse taaltrainingen in haar bedrijf. “De ontwikkelingen van AI hebben mij de afgelopen tijd wel hard aan het denken gezet: ‘is ons bedrijf nog wel nodig?’ Maar ik heb inmiddels geconcludeerd dat het menselijk lesgeven nodig is en blijft. Gevoelens, emotie en menselijke kwaliteiten die je nodig hebt in je privéleven en werk kunnen niet gevat worden in een taalmodel. Je kunt wel heel handig veiligheidsvoorschriften en werkprotocollen laten vertalen, maar uitleggen waarom het voor iemand belangrijk is hoe je je werk uitvoert, blijft iets heel menselijks.”

Wat is jouw wens voor andere vrouwen in de schoonmaakbranche?
Simone sluit af met een inspirerende boodschap: “Laat zien waar je voor staat! Zeker in een branche waar veel vrouwen uit veel verschillende culturen komen, lijkt het verschil soms extra groot, maar dat is niet nodig. Maak jezelf sterk, ontwikkel jezelf. Zorg dat je zelf kennis en vaardigheden bezit zodat je altijd sterk voor jezelf kunt zorgen!”

 

Meer artikelen en interviews over vrouwelijk leiderschap lezen? Klik hier.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 januari 2025

Serie vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche krijgt vervolg

Wat betekent vrouwelijk leiderschap écht? In de afgelopen jaren spraken we met verschillende inspirerende vrouwen in de schoonmaakbranche. Deze vrouwen geven niet alleen vorm aan leiderschap, maar durven ook...

23 januari 2025

Schoonmakend Nederland blij met vereenvoudiging wet Banenafspraak

Schoonmakend Nederland is blij met de vereenvoudiging van de Wet Banenafspraak: "Alles wat drempels weghaalt om werken voor mensen mogelijk te maken, juichen we toe."

16 september 2024

Schoonmaak Vakdagen maakt kennisprogramma bekend

Over zeven weken openen de deuren van de Schoonmaak Vakdagen zich. Dit jaar presenteert de organisatie op 5 en 6 november 2024 een interessant programma. Voor iedere schoonmaakprofessional...

07 oktober 2024

Gert Bresseleers (BOMA): “In 50 jaar van borstels, bezems en schoonloopmatten naar Let’s rethink cleaning”

Wist je dat de naam BOMA 50 jaar geleden is ontstaan uit Borstels, Bezems en Matten? De eerste producten die BOMA verkocht. Vanwege het 50-jarig bestaan blikt onze redactie...

13 maart 2025

Van CSRD naar VSME: Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Meya Sollman legt uit.

In februari 2025 presenteerde de Europese Commissie de Omnibus-plannen, waaruit bleek dat voor 80% van de bedrijven geen CSRD-verplichting meer geldt.  Hoe nu verder? Met alternatief VSME. Meya Sollman...

08 juni 2023

Women in Cleaning Interclean Amsterdam

“We nodigen alle vrouwen uit de hygiëne-, gezondheids- en horeca-industrie van over de hele wereld uit om samen te komen en samen te werken om een verschil te maken”,...

11 mei 2022

Nasima el Bachiri-Ouamar: ‘mijn werk voelt niet meer als werken’

Nasima el Bachiri-Ouamar is eigenaar van vijf bedrijven in Almere en daarbuiten. Als kind droomde ze al van onafhankelijk en succesvol in het ondernemen zijn. Een weg met soms...

08 augustus 2024

Zomer-sport-serie (2): Enthousiasme en inzet voor (‘eigen’) sportclubs

Veel medewerkers van bedrijven in onze schoonmaaksector zijn ook zelf sporters. Zij tonen hun betrokkenheid bij de sport en zetten zich hiervoor in. Zo trekken ook op dit gebied...

20 augustus 2024

Zomer-sport-serie (4): Doorwerken, hard sporten en mooie doelen behalen

In de schoonmaakbranche wordt hard gewerkt. Vooral omdat deze wereld zich laat zien als professioneel en de wil heeft om alles tot in de puntjes te regelen. Het doorzettingsvermogen,...

24 september 2024

Winactie: Registreer je voor de Schoonmaak Vakdagen en wij zetten jouw bedrijf in the picture

Schoonmaakjournaal.nl is als meerdere jaren mediapartner van de Schoonmaak Vakdagen. Waarom? Omdat wij initiatieven om de schoonmaakbranche bij elkaar te brengen een warm hart toedragen. Als mediapartner delen we...