19 mei 2022

Vrouwelijk leiderschap niet vanzelfsprekend

Dat vrouwen leiderschap tonen blijkt uit vele voorbeelden in de schoonmaakbranche en andere sectoren. Topvrouwen, aanstormend talent en ook leidinggevenden die heel bewust hebben gekozen voor een combinatie van werk en gezin. We hebben meerdere dames in onze sector gesproken over hun keuzes. Maar dat vrouwen nog steeds geen gelijke positie in de maatschappij hebben, blijkt uit onlangs verschenen artikelen over het niet behaalde topvrouwenquotum en het nog niet financieel gelijk waarderen van vrouwen. Lees mee.

Mannelijk leiderschap is herkenbaar
In het NRC verscheen het artikel over: ‘Topvrouwenquotum bij kwart bedrijven niet gehaald’ Britt Blomsma, director bij Ebbinge zegt hierover: ‘bij de werving en selectie van een nieuwe toezichthouder of directeur ook vrouwen in de selectiecommissie een ‘bias’ ten faveure van mannelijke kandidaten. Ook zij herkennen en vertrouwen vooral mannelijk leiderschap, zijn hun leven lang immers gewend een man aan het roer te zien. Dat is één van de redenen dat het zo langzaam gaat met de toename van de benoeming van vrouwen in dit soort posities.
Een kwart van de bedrijven die onder het topvrouwenquotum vallen, heeft op dit moment niet genoeg vrouwen in de raad van commissarissen. Dat blijkt uit een recente inventarisatie van NRC. Van de ruim 100 beursgenoteerde bedrijven moet bij 26 ondernemingen het aantal vrouwen in de raad van commissarissen (rvc) nog omhoog. Bij twaalf van die bedrijven is momenteel zelfs geen enkele vrouwelijke commissaris in functie. Sinds begin dit jaar geldt het topvrouwenquotum, dat voor een betere balans tussen mannen en vrouwen aan de top van het Nederlandse bedrijfsleven moet zorgen. Hoewel een vrouwenquotum hard nodig is, gaat een beperkt aantal vrouwen in de top het verschil niet maken.
Het gaat pas vanzelf bij een generatie die is opgegroeid met evenredig veel vrouwen als directeur, minister-president, partner, CEO, dominee of bestuursvoorzitter. Dan zijn diverse teams ‘gewoon’. Tot die tijd hebben we quota en andere stimuleringsmaatregelen nodig, maar ook lef en écht leiderschap van bedrijven om daar te komen.’

Financiele waardering vrouwen
MT Sprout deelt een onderzoek: ‘Bij slechts 11 procent van de bedrijven lag het gemiddelde uurloon van vrouwen vorig jaar boven dat van mannen. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek naar de arbeidsmarkt. Daarvoor zijn de salarissen bij 2.700 bedrijven met minimaal honderd mannen en honderd vrouwen bekeken. De helft van de grote bedrijven waar vrouwen gemiddeld meer verdienen dan mannen is te vinden in de bedrijfstakken openbaar bestuur en uitzendbureaus. Bij slechts één bedrijf zijn de gemiddelde uurlonen van mannen en vrouwen, afgerond op centen, exact aan elkaar gelijk.’


Vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche

In de schoonmaakbranche zijn veel vrouwen werkzaam. Hoe is hun positie, hoe kijken zij tegen vrouwelijk leiderschap aan? De redactie van Schoonmaakjournaal interviewde er meerdere.Lees de interviews hier:
Vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche
– Interview Ellen Dekkers (RAS): “Ik wil de schoonmaakbranche nog mooier en fijner maken dan hij al is”
– Interview Kim Luiten (Beercoo Schoonmaakgroep): “Ik wil vooral waardevol in mijn werk zijn.”
Interview Belinda Dekkers (Ul-Team):‘We moeten af van het idee dat goed leiderschap alleen fulltime kan.”
– Interview Bianca Smink (Augias): “Als je medewerkers echte persoonlijke aandacht geeft dan weet je ze te binden, boeien en behouden”
– Interview Hadassa Windhorst (Numatic Benelux): “Ga je doelen achterna en wees niet bang om jezelf uit te spreken”
– Interview Almere Zaken met Nasima el Bachiri-Ouamar: ‘mijn werk voelt niet meer als werken’

Op de foto staan een aantal dames van Numatic Benelux. Een goed voorbeeld van gewaardeerd ‘girlpower’ binnen een bedrijf in de schoonmaak.

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 januari 2023

Consensus Group en Gumdrop samen ‘in kauwgom’

Een nieuw paar laarzen of een telefoonhoesje van kauwgomafval? Dankzij een samenwerking tussen de Consensus Group en Gumdrop kan kauwgom worden gerecycled tot nieuwe grondstoffen. Hier kunnen vervolgens nieuwe...

20 september 2023

Impactsessie: De afvalbak als communicatiemiddel

De afvalbak is één van de beste ambassadeurs en een gedragsbeïnvloeder voor een schone leefomgeving. Hoe zet je de afvalbak effectief in? Hoe laat je deze opvallen en lok...

23 december 2021

Primeur: Makita introduceert eerste professionele robotstofzuiger

Als consument kan je al langer een robotstofzuiger kopen, voor de professionele schoonmaakmarkt was er nog geen versie ontwikkeld. Maar daar komt begin 2022 verandering in. Dan introduceert Makita...

29 december 2023

#FOTOFRIDAY Laatste levering 2023 voor Haagclean

Op de bijna laatste werkdag van 2023 deelt Haagclean een ‘uitsmijter’ voor het leveren van opstart-pakketten voor 26 projecten. Raymon Borghart, Verkoop manager bij Haagclean Products laat trots foto’s...

15 mei 2022

Breedweer gaat impact maken met de Rijksoverheid

Breedweer Facilitaire Diensten gaat impact maken met de Rijksoverheid en bij Defensie in het zuiden van het land. Vanaf september gebruikt de facilitaire dienstverlener uit Uitgeest haar dienstverlening om...

29 augustus 2022

Vitaliteitjes voor na de zomer

Heb je een fijne vakantie gehad, met heerlijk eten, en zijn er ongemerkt toch wat kilo’s bijgekomen? Geen paniek. Ga na je vakantie gewoon weer terug naar je oude...

18 december 2024

De terug- en vooruit-blik-tijd is begonnen! Wat is de blik van Paul Fok (SIEV)?

Voorzitter SIEV, Paul Fok. blikt terug op een jaar voorzitterschap en de ontwikkelingen in de branche in 2024. En hij deelt alvast de wens om met elkaar te gaan...

07 januari 2025

Serie vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche krijgt vervolg

Wat betekent vrouwelijk leiderschap écht? In de afgelopen jaren spraken we met verschillende inspirerende vrouwen in de schoonmaakbranche. Deze vrouwen geven niet alleen vorm aan leiderschap, maar durven ook...

22 maart 2022

Clean up your routine met Greenspeed

Schoonmaken doen we allemaal regelmatig. Want een hygiënische werkplek zorgt voor meer werkplezier! Greenspeed ontwikkelt al meer dan 25 jaar duurzame schoonmaakmiddelen voor de professionele markt en is sinds...

06 januari 2023

#FotoFriday Goede voornemens

Schoonmaakbedrijf Hettema-Service uit Mijdrecht speelt op LinkedIn leuk in op de goede voornemens die velen van ons met het ingaan van het nieuwe jaar willen volbrengen.   Dweilen :...