19 mei 2022

Vrouwelijk leiderschap niet vanzelfsprekend

Dat vrouwen leiderschap tonen blijkt uit vele voorbeelden in de schoonmaakbranche en andere sectoren. Topvrouwen, aanstormend talent en ook leidinggevenden die heel bewust hebben gekozen voor een combinatie van werk en gezin. We hebben meerdere dames in onze sector gesproken over hun keuzes. Maar dat vrouwen nog steeds geen gelijke positie in de maatschappij hebben, blijkt uit onlangs verschenen artikelen over het niet behaalde topvrouwenquotum en het nog niet financieel gelijk waarderen van vrouwen. Lees mee.

Mannelijk leiderschap is herkenbaar
In het NRC verscheen het artikel over: ‘Topvrouwenquotum bij kwart bedrijven niet gehaald’ Britt Blomsma, director bij Ebbinge zegt hierover: ‘bij de werving en selectie van een nieuwe toezichthouder of directeur ook vrouwen in de selectiecommissie een ‘bias’ ten faveure van mannelijke kandidaten. Ook zij herkennen en vertrouwen vooral mannelijk leiderschap, zijn hun leven lang immers gewend een man aan het roer te zien. Dat is één van de redenen dat het zo langzaam gaat met de toename van de benoeming van vrouwen in dit soort posities.
Een kwart van de bedrijven die onder het topvrouwenquotum vallen, heeft op dit moment niet genoeg vrouwen in de raad van commissarissen. Dat blijkt uit een recente inventarisatie van NRC. Van de ruim 100 beursgenoteerde bedrijven moet bij 26 ondernemingen het aantal vrouwen in de raad van commissarissen (rvc) nog omhoog. Bij twaalf van die bedrijven is momenteel zelfs geen enkele vrouwelijke commissaris in functie. Sinds begin dit jaar geldt het topvrouwenquotum, dat voor een betere balans tussen mannen en vrouwen aan de top van het Nederlandse bedrijfsleven moet zorgen. Hoewel een vrouwenquotum hard nodig is, gaat een beperkt aantal vrouwen in de top het verschil niet maken.
Het gaat pas vanzelf bij een generatie die is opgegroeid met evenredig veel vrouwen als directeur, minister-president, partner, CEO, dominee of bestuursvoorzitter. Dan zijn diverse teams ‘gewoon’. Tot die tijd hebben we quota en andere stimuleringsmaatregelen nodig, maar ook lef en écht leiderschap van bedrijven om daar te komen.’

Financiele waardering vrouwen
MT Sprout deelt een onderzoek: ‘Bij slechts 11 procent van de bedrijven lag het gemiddelde uurloon van vrouwen vorig jaar boven dat van mannen. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek naar de arbeidsmarkt. Daarvoor zijn de salarissen bij 2.700 bedrijven met minimaal honderd mannen en honderd vrouwen bekeken. De helft van de grote bedrijven waar vrouwen gemiddeld meer verdienen dan mannen is te vinden in de bedrijfstakken openbaar bestuur en uitzendbureaus. Bij slechts één bedrijf zijn de gemiddelde uurlonen van mannen en vrouwen, afgerond op centen, exact aan elkaar gelijk.’


Vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche

In de schoonmaakbranche zijn veel vrouwen werkzaam. Hoe is hun positie, hoe kijken zij tegen vrouwelijk leiderschap aan? De redactie van Schoonmaakjournaal interviewde er meerdere.Lees de interviews hier:
Vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche
– Interview Ellen Dekkers (RAS): “Ik wil de schoonmaakbranche nog mooier en fijner maken dan hij al is”
– Interview Kim Luiten (Beercoo Schoonmaakgroep): “Ik wil vooral waardevol in mijn werk zijn.”
Interview Belinda Dekkers (Ul-Team):‘We moeten af van het idee dat goed leiderschap alleen fulltime kan.”
– Interview Bianca Smink (Augias): “Als je medewerkers echte persoonlijke aandacht geeft dan weet je ze te binden, boeien en behouden”
– Interview Hadassa Windhorst (Numatic Benelux): “Ga je doelen achterna en wees niet bang om jezelf uit te spreken”
– Interview Almere Zaken met Nasima el Bachiri-Ouamar: ‘mijn werk voelt niet meer als werken’

Op de foto staan een aantal dames van Numatic Benelux. Een goed voorbeeld van gewaardeerd ‘girlpower’ binnen een bedrijf in de schoonmaak.

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 december 2021

Vileda Professional webinar over ergonomie in de schoonmaak wijst uit: 87% vindt het kan beter

Juist op het moment dat de nieuwe schoonmaak cao wordt afgetikt, volgt de uitnodiging voor het Vileda Professional webinar Ergonomie in de schoonmaak. Want ja, duurzame inzetbaarheid om onze...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

19 november 2024

Esmar van Langen (Breedweer): “Doen waar je blij van wordt is het allerbelangrijkste”

Esmar van Langen studeerde commerciële economie en kwam vanuit de reiswereld bij Breedweer terecht. In onze serie over vrouwen in de schoonmaakbranche, vertelt ze hoe ze haar twee passies,...

05 mei 2022

“Ga je doelen achterna en wees niet bang om jezelf uit te spreken”

Hadassa Windhorst werkt tien jaar bij Numatic Benelux, waar ze leidinggeeft aan de binnendienst en technische dienst. Sinds twee jaar is ze ook manager @Home. Je hebt sinds twee...

13 maart 2020

Geen Interclean vakbeurs in mei, ondertussen op Schoonmaakjournaal

Door de ontwikkelingen rond het mondiale coronavirus heeft de beursorganisatie van de RAI moeten besluiten om de Interclean Amsterdam in mei te annuleren en te verplaatsen naar 3-6 november. Ondertussen...

22 juni 2022

Kamerbezoek bij Multifill

Het is tijd dat de politiek prioriteit gaat geven aan strategische autonomie en het MKB herkent als onmisbare motor. Branchevereniging van reinigings- en desinfectiemiddelen NVZ nam daarom contact op...

29 januari 2024

VSR duikt met Simone van Heck in ‘Bestaanszekerheid in de schoonmaaksector’

Uit een verkenning van de Sociaal Economische Raad uit 2021 blijkt dat in een aantal beroepen een hoger risico op armoede wordt aangetroffen. Het SCP herkent in de inventarisatie...

23 december 2021

Fiets voor Samad

Hijman Schoonmaakartikelen B.V. doet aan social return. Deze vult de schoonmaakgroothandel in met Everyday Heroes. Zo heeft Hijman bijvoorbeeld bijgedragen aan een elektrische fiets voor Samad, zodat hij makkelijker zijn...

29 december 2023

#FOTOFRIDAY Laatste levering 2023 voor Haagclean

Op de bijna laatste werkdag van 2023 deelt Haagclean een ‘uitsmijter’ voor het leveren van opstart-pakketten voor 26 projecten. Raymon Borghart, Verkoop manager bij Haagclean Products laat trots foto’s...

07 januari 2025

Met een dikke 8 verlengen CSU en Golden Green Hotels hun samenwerking

CSU en de Golden Green Hotel Groep verlengen hun partnerschap met minstens drie jaar. De hotelgroep, met vestigingen in het centrum van Leiden, noemt de constante hoge kwaliteit, uitstekende...