14 april 2022

“Ik wil vooral waardevol zijn in mijn werk”

Kim Luiten rolde vijftien jaar geleden de schoonmaakbranche in. Momenteel geeft ze als regiomanager leiding bij Beercoo Schoonmaakgroep. Hoe denkt zij over vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche?

Wilde je altijd al in de schoonmaakbranche werken?
“Ik denk dat er weinig kinderen zijn die zeggen ‘later als ik groot ben ga ik de schoonmaak in’, maar het liep toevallig zo. Ik heb makelaardij gestudeerd, was precies in de kredietcrisis klaar en er was op dat moment geen droog brood te verdienen in het makelaarsvak. Via via kwam ik bij een schoonmaakbedrijf terecht. Ik heb eerst een zomer schoongemaakt, daarna werd ik gevraagd om rayonleider te worden. Dat heb ik vijf jaar gedaan en inmiddels werk ik tien jaar bij Beercoo. Hier heb ik echt de reis als manager doorgemaakt en mezelf mogen ontwikkelen. Het sociale van deze functie spreekt mij vooral heel erg aan.”

Wat houdt dat sociale in?
“Dat ik in mijn functie zowel contact heb met de schoonmaker als met de directeur. Ik sta overal middenin en dat maakt mijn werk zo afwisselend.”

Werken er bij Beercoo veel vrouwen in leidinggevende functies?

“Ja eigenlijk wel. Als ik naar de regiomanagers kijk, dan zijn er vier vrouwelijke managers en twee mannelijke managers in dienst. Maar ook in de rayonfuncties zijn er wel wat vrouwen werkzaam. Grappig, ik had me dit nooit zo gerealiseerd, ondanks dat ik op netwerkborrels in onze branche vooral mannen tegenkom.”

Er zijn veel vrouwen in uitvoerende functies in de schoonmaak actief, maar in leidinggevende functies is dat minder. Hoe kan het dat er bij Beercoo juist wel veel vrouwen leidinggeven?
“Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar bij ons zijn de vrouwen in deze functies vaak al langer in dienst en zijn ze op een natuurlijke manier doorgestroomd. Ik zou Beercoo als een sociaal bedrijf willen omschrijven met een goede bedrijfscultuur waar je als man én vrouw gerespecteerd wordt, mogelijk speelt dat ook nog mee.”

Zijn er mogelijkheden om parttime te werken?
“Die zijn er wel, maar bij de rayonleidinggevenden ligt dat wat lastig, omdat er altijd iemand beschikbaar moet zijn. Dus de meesten werken fulltime, maar zeker niet iedereen.”

Vind je het belangrijk dat er vrouwen aan het roer staan?
“Natuurlijk is dat belangrijk, maar ik vind vooral dat je iemand op zijn kwaliteiten en kennis moet beoordelen, niet op zijn geslacht. Het belangrijkste is dat de juiste mensen op de juiste plekken zitten.”

Hoe zou je jouw manier van leidinggeven omschrijven?
“Ik sta het liefst naast mensen en niet ‘erboven’ en wil graag een coachende leider zijn. Ik ben iemand die op haar doel afgaat, maar ik kan ook met zachte hand regeren. Uiteraard moet ik ook wel eens streng zijn.”

Zoals?
“Ik zit nu bovenop verzuim en als je merkt dat mensen een loopje met je nemen, dan moet je natuurlijk wel met een wat hardere hand optreden. Of als je in het veld merkt dat mensen structureel te laat komen of zich continu niet aan hun afspraken houden.”

Wat is jouw ambitie?
“Heel eerlijk? Ik weet het niet zo goed. Maar ik wil vooral graag waardevol zijn. En dan maakt het mij niet zoveel uit welke rol of functie ik heb. Ik vind het wel heel leuk dat ik nu meer met een helicopterview naar de organisatie mag kijken. Ik had vorig jaar een dipje, maar ik ben wat nieuwe projecten gaan doen en zit nu lekker in mijn vel. Het belangrijkste is dat je doet wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt.”

Meer lezen over vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche?
Laat je inspireren: 

Vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche
– Interview Ellen Dekkers (RAS): “Ik wil de schoonmaakbranche nog mooier en fijner maken dan hij al is”

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 maart 2019

Gaat FM Next Generation de grijze bakkebaarden ‘battelen’?

Het zou een Soop-middag worden over de circulaire zeep voor de wereld van morgen, maar het tweede FM Next Generation-event in het Centre of Expertise van Facility Trade Group...

31 december 2024

Robert Stelling blikt terug op 2024 als jaar van groei, innovatie en inspiratie

Robert Stelling, directeur van Interclean, kijkt aan het begin en eind van 2024 vooruit en terug op de gebeurtenissen in de schoonmaakbranche. Zo deelde hij in januari '10 sparkling...

22 november 2021

Duplex introduceert draadloze vloerreinigers

Innovi, specialist in milieuvriendelijke reinigingsoplossingen, promoot het ultieme gevoel van vrijheid met haar nieuwe serie draadloze vloerreinigers van Duplex. Schrobmachines zonder kabel maar met meer power en effectievere reiniging....

06 november 2024

Financial Times erkent Essity opnieuw als diversiteitsleider

Hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity is voor het vierde jaar op rij uitgeroepen tot diversiteitsleider door de Britse zakelijke krant Financial Times. Deze erkenning is tot stand gekomen dankzij een...

12 maart 2022

Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger vrij

Het Nederlandse duurzame zeepmerk Seepje heeft de receptuur van haar volledig natuurlijke allesreiniger kosteloos via een paginagrote advertentie in de Volkskrant vrijgegeven aan haar concurrenten, en wil zo de...

27 november 2022

#Favorites ‘Ma part du gâteau’

We hebben weer een film ontdekt met een hoofdrol voor de schoonmaak. ‘Ma part du gâteau’ is een Franse film van Cédric Klapisch (2011) waarin France ‘werkster’ wordt bij...

20 november 2020

Schoonmaakjournaal pauzeert: be right back

Zwaai zwaai, doei doei? Nou nee! Net als u begrijpen wij dat de pandemie voor velen niet mee valt. En door de bewustwording van hoe essentieel en belangrijk onze...

11 april 2019

Blauwdruk: Asito opnieuw meest bekende en overwogen aanbieder in schoonmaak

Onderzoeksbureau Blauw heeft onlangs wederom onderzoek gedaan naar de mentale positie van schoonmaakaanbieders onder facilitair managers bij bedrijven met meer dan 50 werknemers. Voor het onderdeel schoonmaak werden 239...

17 juli 2022

Een schoon strand ligt lekkerder

Op een schoon strand lig je lekkerder. Een strand zonder afval betekent ook een schonere zee. Het is jammer dat een dagje strand makkelijk zwerfafval oplevert. Maar met de...

20 mei 2022

Schoonmaak in Volendam

Het magazine Vrouw, de bijlage van de Telegraaf, stond eerder in mei in het teken van Volendam. En daar kon Succes Schoonmaakbedrijf natuurlijk niet in ontbreken. Er stond een...