13 september 2023

Controles op cao en pensioen blijken effectief

Het is belangrijk dat alle werkgevers in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche de cao-lonen betalen en pensioenpremie afdragen. Werknemers van schoonmaakbedrijven krijgen dan waar ze recht op hebben. Dat betekent arbeidsvoorwaarden volgens de cao en de pensioenregeling voor alle schoonmaakbedrijven. Pensioenfonds Schoonmaak en RAS controleren daar scherp op. Op deze manier wordt (oneerlijke) concurrentie tussen de schoonmaakbedrijven op deze punten voorkomen.

Nakomen van cao-afspraken gaat steeds beter, maar we zijn er nog niet. Helaas komt het regelmatig voor dat werkgevers de cao-afspraken niet nakomen. Pensioenfonds Schoonmaak en de RAS controleren dit door cao- en looncontroles uit te voeren en werkingssfeeronderzoeken te doen.

Cao-controles
Ieder jaar worden er zo’n 800 cao-controles bij werkgevers uitgevoerd. In de praktijk betekent dit dat iedere werkgever om de 3 á 4 jaar gecontroleerd wordt. Bij een controle worden loonstroken van enkele werknemers opgevraagd. De werknemers die worden gecontroleerd, worden geselecteerd aan de hand van een steekproef. De omvang van de steekproef is groter als een werkgever een groter aantal werknemers in dienst heeft.

De ervaring is dat bij de jaarlijkse controles wordt gezien dat werkgevers de cao-afspraken beter nakomen. Het aantal fouten neemt af.

In 2022 zijn er minder fouten gemaakt dan in 2021
In 2022 zijn er meer loonstroken gecontroleerd en zijn er minder fouten gemaakt. In onderstaand overzicht is te zien hoeveel loonstroken er gecontroleerd zijn en waar de fouten worden gemaakt.

Wat gebeurt er als er een fout wordt geconstateerd?
Als tijdens een controle blijkt dat cao-afspraken niet zijn nagekomen, dan vindt er een hercontrole plaats. De werkgever betaalt de kosten van de hercontrole. En de werkgever wordt het volgende jaar opnieuw gecontroleerd. Werkgevers die vaak fouten maken, worden dus ook vaker gecontroleerd.

Werkingssfeeronderzoeken
Pensioenfonds Schoonmaak en de RAS onderzoeken ook of er schoonmaakbedrijven zijn die zich nog niet bij het pensioenfonds en de RAS hebben aangemeld. Dat noemen zij werkingssfeeronderzoeken. Jaarlijks doen ze 100 van dit soort onderzoeken. Dit om er voor te zorgen dat ook deze bedrijven, net als alle andere schoonmaakbedrijven, de premie voor hun werknemers betalen.

In 2021 zijn door de werkingssfeeronderzoeken 267 nieuwe werknemers gevonden en in 2022 203 nieuwe werknemers, die pensioen gaan opbouwen bij Pensioenfonds Schoonmaak. Dat is laag ten opzichte van het totaal aantal werknemers. Per maand leveren alle aangesloten werkgevers ongeveer voor 116.000 werknemers premies aan. De controles blijken effectief en nodig te zijn als middel tegen de concurrentie op arbeidsvoorwaarden.

Looncontroles
Bij de looncontroles vergelijken de partijen de aanlevering van de werkgever bij het pensioenfonds met zijn loonaangifte bij de belastingdienst. Dit gebeurt na afloop van het jaar. Op grond van deze vergelijking wordt jaarlijks bij zo’n 350 werkgevers een looncontrole uitgevoerd. Uit de laatste controles in 2021 en 2022 blijkt dat alle werkgevers in de branche samen jaarlijks ongeveer € 100.000 te weinig premie hebben betaald. Dat is weinig ten opzichte van de totale premie. Jaarlijks betalen alle werkgevers in de sector in totaal ongeveer € 260 miljoen aan premie. Ook deze controles zijn een effectief middel om er voor te zorgen dat werkgevers voor individuele werknemers de premies juist blijven berekenen en betalen.

Incassomaatregelen
Als werkgevers de premies niet willen of kunnen betalen, volgt er een herinnering. Blijft betaling uit, dan kan er een incassobureau worden ingezet. In het uiterste geval kan er faillissement worden aangevraagd en de werkgever persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.

Gecontroleerd wordt op juiste toepassing van de cao en op de betaling van de pensioenpremie. Hiermee blijft de branche gezond. Werknemers krijgen waar ze recht op hebben. Schoonmaakbedrijven kunnen er vanuit gaan dat ook hun concurrenten de cao en pensioenregelingen volgen.

 

Bron: RAS

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 juni 2025

Crohill adviseert: Hoe maak je nou eigenlijk een vakantiehuisje schoon?

Misschien heb je afgelopen vakantie in een gezellig vakantiehuisje doorgebracht. Het schoonmaken van zo'n huisje kan een flinke klus zijn en vaak moet het in weinig tijd. Met de...

17 september 2025

Cengizhan Sari (CSU) is trots op het schoonmaakvak en zijn collega’s

Cengizhan Sari, Ambulant Objectleider CSU toont trots enkele mooie foto’s van een locatie in Den Haag waar ‘zijn’ schoonmakers het schoonmaakonderhoud verzorgen, waaronder het maandelijks reinigen van containers. Met...

08 augustus 2024

Zomer-sport-serie (2): Enthousiasme en inzet voor (‘eigen’) sportclubs

Veel medewerkers van bedrijven in onze schoonmaaksector zijn ook zelf sporters. Zij tonen hun betrokkenheid bij de sport en zetten zich hiervoor in. Zo trekken ook op dit gebied...

14 november 2024

Terugblik FMG Symposium: What’s new? Heel veel in de facilitaire gezondheidszorg!

Op 13 november stapten alle symposiumdeelnemers van FMGezondheidszorg in een ontdekkingsreis in GeoFort in Herwijnen. Voorzitter Suzanne Walsteijn opende het najaarscongres 'What’s new' en bracht de deelnemers naar alle...

18 november 2025

Schoonmaker van het Jaar 2024 Jan Harkema blikt terug: “Als genomineerde ben je al een winnaar”

Voor Jan Harkema was 2024 een jaar vol trots: hij werd uitgeroepen tot Schoonmaker van het Jaar. Lees in dit artikel alles over zijn bijzondere ervaring, zijn afscheid van...

15 januari 2023

#Favorites Gulle Gift

Wat zal de schoonmaker met deze kaart en gulle gift verrast zijn! We lazen dit mooie bericht van Wido Haver, business development manager Asito, op LinkedIn: “Beste reiziger met...

17 april 2024

Hijman tekent sponsorovereenkomst met Janneke Boonzaaijer

Hijman tekent een sponsorovereenkomst voor meerdere jaren met Nederlands kampioene eventing Janneke Boonzaaijer. Roland Wink van Hijman vertelt waarom het bedrijf voor deze samenwerking met Janneke Boonzaaijer kiest: “Eventing...

14 januari 2025

Doe mee aan de Workshop Interculturele communicatie

Op 23 januari organiseert Schoonmakend Nederland samen met Paradigma de workshop Interculturele Communicatie. Omdat diversiteit belangrijk is en ieder ook zichzelf mag zijn. Maar hoe organiseer je een prettige...

29 april 2025

Stef Martens (Social Cleania): 5 tips voor meer klikken én betere sollicitaties

Het vinden van goede collega’s is vaak een uitdaging. De krapte op de arbeidsmarkt dwingt je om nét dat stapje extra te zetten in je werving. En dat begint,...

30 mei 2023

SIEV over forse loonsverhoging: “Onvermijdelijk. Impact op kleinere bedrijven”

“Hard werken moet lonen en de branche moet aantrekkelijk blijven, toch ligt er een prachtig resultaat voor de 125.000 schoonmaakmedewerkers met forse prijsverhogingen van misschien wel 10% of 14%....