16 december 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) over toekomst schoonmaak: “Onze markt zal verder vergroten”

‘Vijf jaar later’ is een gevierd tv-programma, waarin met een gast wordt teruggekeken naar zijn/haar uitspraken en verwachtingen van vijf jaar geleden. In 2015 pakte onze filmer Henk Snaterse de auto (en camera) en ging langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman van Numatic, Jan Vandenhende van Werner & Mertz, en Ron Bauhuis van Berendsen (nu: Elis) en daagde ze uit om hun blik op 2020 te vertellen. Aan de vooravond van 2020 kijken we terug naar hetgeen zij toen verwachtten en blikken we weer 5 jaar vooruit, naar 2025. In deel 2 van onze themaserie Toekomst schoonmaak geven we het woord aan Michel de Bruin van Greenspeed: “Bedrijven kijken positiever naar de sector en zien in, dat de schoonmaak een boeiende en zinvolle business is”.

Wat is er uitgekomen van jouw verwachtingen uit 2015?
“De trend naar een ‘groene schoonmaak’ is duidelijk zichtbaar in de schoonmaakindustrie. Een duurzame schoonmaak is vandaag niets nieuws meer: het is een standaard geworden voor vele ondernemingen in de schoonmaakindustrie. Verder is het toenemende belang naar de gezondheid van de schoonmaker en het binnenklimaat ook een verwachting die is uitgekomen. De mens staat meer en meer centraal. We lopen voorop met schoonmaakproducten met de juiste positieve impact op mens en milieu. Prachtige mooi ontwikkeling. De hogere eisen voor hygiëne, kwaliteit en duurzaamheid in bedrijven geven ons de kans om te innoveren.”

“Het imago van de schoonmaakbranche is hard verbeterd”

Welke zaken verraste je en zijn anders gelopen?
Ik had verwacht dat de markt zich meer zou consolideren. Ik rekende erop dat dit proces zich sneller zou ontwikkelen, ik verwacht dat dit in de toekomst snel zal gebeuren.”

Anno 2020, zie je meer trends/ontwikkelingen?
“Het imago van de schoonmaakbranche is hard verbeterd. Bedrijven uit diverse industrieën kijken positiever naar de sector en zien in dat de schoonmaak een boeiende en zinvolle business is. Een tendens die ik opmerk, is dat bedrijven uit andere sectoren, bijvoorbeeld uit de voedingsindustrie of ziekenhuizen, flink investeren in innovatieve schoonmaaksystemen. Dit bewijst dat de markt waarin wij functioneren verder zal vergroten.”

“De trend richting een duurzame schoonmaak vertaalt zich verder naar een circulaire schoonmaak, waarbij men ernaar streeft om alles te passen in een model van circulaire economie. Circulariteit bepaalt nu al de denkwijze van verschillende bedrijven maar dit principe zal zich blijvend ontwikkelen. Tal van onze producten zijn beloond met het Cradle to Cradle-certificaat, waardoor bedrijven gestimuleerd worden om hun productieproces te blijven verduurzamen en hun producten te toetsen aan strenge milieu-, kwaliteits- en gezondheidseisen.”

2025: wat staat onze schoonmaakindustrie de komende vijf jaar te wachten?
“Ten eerste is de robotisering en het gebruik van artificial intelligence, in de dagelijkse schoonmaak een trend die zich in een stroomversnelling verder zal ontwikkelen. Ook het verhuren van schoonmaakmachines en –systemen, per dag of per maand, zal populairder worden. Daarnaast is cost-per-use een principe dat aan belang zal winnen bij het aankoopproces van bedrijven. Zo wordt berekend hoeveel waarde een product toedient en of de prijs in verhouding is met de efficiëntie en effectiviteit van schoonmaakproducten.”

“Ik denk dat dagschoonmaak de standaard wordt”

“Zoals aangegeven, bepaalt circulariteit nu al de denkwijze van vele bedrijven. Deze transitie naar een circulaire economie zal zich meer en meer ontwikkelen en zal ook meer zichtbaar zijn in de schoonmaakindustrie. Het wordt een gewoonte dat leveranciers bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor de recyclage of het hergebruik van verpakkingen. Verder zullen er op vlak van duurzaamheid steeds stapjes vooruit gezet worden, waardoor we niet enkel producten ontwikkelen die milieuvriendelijk zijn, maar naar producten evolueren die milieubevorderend (onze nieuwe range van probiotische reinigers zijn al milieubevorderend) en mogelijk in de toekomst zelfs milieuherstellend zijn.”

Michel tot slot: “Ik denk dat dagschoonmaak de standaard wordt. Dit principe zorgt ervoor dat het werk van schoonmaakpersoneel meer gewaardeerd wordt. Ook een duidelijke communicatie met de schoonmaker leidt tot meer efficiëntie. Deze factoren zullen minder verzuim veroorzaken wat positief is voor arbeidskrapte in onze branche.”

Kijktip: 5 jaar terug in de tijd

Leestip: 1e editie van themaserie Toekomst van de schoonmaak met Charles Scholte van SVS Opleidingen

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 januari 2024

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche? Tirza Dingelstad (CSG/Kaleidon) vertelt over haar aanpak.

In december 2023 deden we een oproep aan de jongeren in de schoonmaaksector om te horen hoe zij de branche ‘opschudden’. We ontvingen enthousiaste reacties die we graag met...

15 april 2020

Rechtspraak: Schiphol mocht schoonmaker toegangspas niet afpakken

Schiphol heeft een schoonmaker onterecht zijn toegangspas tot de luchthaven afgepakt. Dat oordeelde het Gerechtshof in Amsterdam dinsdag. De man mocht sinds eind 2018 niet meer werken op het...

01 mei 2024

Neem jij deel aan het Interclean Healthcare Cleaning Forum 2024?

Op 16 mei 2024 opent het Healthcare Cleaning Forum (HCF) van Interclean opnieuw haar deuren voor schoonmaakliefhebbers in de gezondheidszorg van heinde en verre. Met een boordevol programma gericht...

08 augustus 2023

Best Practice Award: De stem van de schoonmaker

Op 7 december 2023 vindt de uitreiking van de Best Practice Awards 2023 plaats. Thema dit jaar is ‘De stem van de schoonmaker’. Het gaat vaak over de opdrachtgevers...

08 augustus 2024

Zomer-sport-serie (2): Enthousiasme en inzet voor (‘eigen’) sportclubs

Veel medewerkers van bedrijven in onze schoonmaaksector zijn ook zelf sporters. Zij tonen hun betrokkenheid bij de sport en zetten zich hiervoor in. Zo trekken ook op dit gebied...

17 november 2023

Jubilerend Knijn & Damsma op naar 2.0

Facilitair Dienstverlener Knijn & Damsma viert dat ze in 2022 25 jaar bestonden en dat ze sindsdien op weg zijn naar hun 2.0 versie. Directeur Jef Damsa kijkt met...

02 januari 2024

Blog: “We gaan een schoon en positief nieuw(s)-jaar beleven. Help je mee?”

Allereerst wensen we jou, namens de redactie van Schoonmaakjournaal, een gezond, gezellig en succesvol 2024. Net als in 2023 zullen wij jou ook dit jaar inspireren met actueel, feitelijk,...

13 september 2019

#film Herman Busch 1e vlog: samen zijn we VIP

Hago Zorg heeft een nieuwe koers ingezet, waarvan het cultuurprogramma ‘Samen zijn we VIP’ onderdeel is. VIP staat voor Vakmanschap Interactie en Plezier. Herman Busch, directeur van Hago Zorg,...

20 juni 2024

Kies voor simpele en efficiënte documentverwerking met Whitevision en Nocore

Informatiestromen nemen toe. Van verschillende afzenders, in verschillende vormen en op verschillende plekken ontvangen schoonmaakbedrijven inkoopfacturen, serviceorders, bonnen en declaraties. Whitevision en Nocore zorgen ervoor dat je deze informatie...

03 oktober 2023

Onderzoek Tork wijst uit: 86% kantoorpersoneel vindt hygiene meest belangrijk

Facilitair managers staan op het kantoor voor lastige uitdagingen. Zo ontstaan er dagelijks nieuwe problemen op de werkvloer en moeten deze steeds sneller worden opgepakt, terwijl er steeds minder...