16 december 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) over toekomst schoonmaak: “Onze markt zal verder vergroten”

‘Vijf jaar later’ is een gevierd tv-programma, waarin met een gast wordt teruggekeken naar zijn/haar uitspraken en verwachtingen van vijf jaar geleden. In 2015 pakte onze filmer Henk Snaterse de auto (en camera) en ging langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman van Numatic, Jan Vandenhende van Werner & Mertz, en Ron Bauhuis van Berendsen (nu: Elis) en daagde ze uit om hun blik op 2020 te vertellen. Aan de vooravond van 2020 kijken we terug naar hetgeen zij toen verwachtten en blikken we weer 5 jaar vooruit, naar 2025. In deel 2 van onze themaserie Toekomst schoonmaak geven we het woord aan Michel de Bruin van Greenspeed: “Bedrijven kijken positiever naar de sector en zien in, dat de schoonmaak een boeiende en zinvolle business is”.

Wat is er uitgekomen van jouw verwachtingen uit 2015?
“De trend naar een ‘groene schoonmaak’ is duidelijk zichtbaar in de schoonmaakindustrie. Een duurzame schoonmaak is vandaag niets nieuws meer: het is een standaard geworden voor vele ondernemingen in de schoonmaakindustrie. Verder is het toenemende belang naar de gezondheid van de schoonmaker en het binnenklimaat ook een verwachting die is uitgekomen. De mens staat meer en meer centraal. We lopen voorop met schoonmaakproducten met de juiste positieve impact op mens en milieu. Prachtige mooi ontwikkeling. De hogere eisen voor hygiëne, kwaliteit en duurzaamheid in bedrijven geven ons de kans om te innoveren.”

“Het imago van de schoonmaakbranche is hard verbeterd”

Welke zaken verraste je en zijn anders gelopen?
Ik had verwacht dat de markt zich meer zou consolideren. Ik rekende erop dat dit proces zich sneller zou ontwikkelen, ik verwacht dat dit in de toekomst snel zal gebeuren.”

Anno 2020, zie je meer trends/ontwikkelingen?
“Het imago van de schoonmaakbranche is hard verbeterd. Bedrijven uit diverse industrieën kijken positiever naar de sector en zien in dat de schoonmaak een boeiende en zinvolle business is. Een tendens die ik opmerk, is dat bedrijven uit andere sectoren, bijvoorbeeld uit de voedingsindustrie of ziekenhuizen, flink investeren in innovatieve schoonmaaksystemen. Dit bewijst dat de markt waarin wij functioneren verder zal vergroten.”

“De trend richting een duurzame schoonmaak vertaalt zich verder naar een circulaire schoonmaak, waarbij men ernaar streeft om alles te passen in een model van circulaire economie. Circulariteit bepaalt nu al de denkwijze van verschillende bedrijven maar dit principe zal zich blijvend ontwikkelen. Tal van onze producten zijn beloond met het Cradle to Cradle-certificaat, waardoor bedrijven gestimuleerd worden om hun productieproces te blijven verduurzamen en hun producten te toetsen aan strenge milieu-, kwaliteits- en gezondheidseisen.”

2025: wat staat onze schoonmaakindustrie de komende vijf jaar te wachten?
“Ten eerste is de robotisering en het gebruik van artificial intelligence, in de dagelijkse schoonmaak een trend die zich in een stroomversnelling verder zal ontwikkelen. Ook het verhuren van schoonmaakmachines en –systemen, per dag of per maand, zal populairder worden. Daarnaast is cost-per-use een principe dat aan belang zal winnen bij het aankoopproces van bedrijven. Zo wordt berekend hoeveel waarde een product toedient en of de prijs in verhouding is met de efficiëntie en effectiviteit van schoonmaakproducten.”

“Ik denk dat dagschoonmaak de standaard wordt”

“Zoals aangegeven, bepaalt circulariteit nu al de denkwijze van vele bedrijven. Deze transitie naar een circulaire economie zal zich meer en meer ontwikkelen en zal ook meer zichtbaar zijn in de schoonmaakindustrie. Het wordt een gewoonte dat leveranciers bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor de recyclage of het hergebruik van verpakkingen. Verder zullen er op vlak van duurzaamheid steeds stapjes vooruit gezet worden, waardoor we niet enkel producten ontwikkelen die milieuvriendelijk zijn, maar naar producten evolueren die milieubevorderend (onze nieuwe range van probiotische reinigers zijn al milieubevorderend) en mogelijk in de toekomst zelfs milieuherstellend zijn.”

Michel tot slot: “Ik denk dat dagschoonmaak de standaard wordt. Dit principe zorgt ervoor dat het werk van schoonmaakpersoneel meer gewaardeerd wordt. Ook een duidelijke communicatie met de schoonmaker leidt tot meer efficiëntie. Deze factoren zullen minder verzuim veroorzaken wat positief is voor arbeidskrapte in onze branche.”

Kijktip: 5 jaar terug in de tijd

Leestip: 1e editie van themaserie Toekomst van de schoonmaak met Charles Scholte van SVS Opleidingen

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 juni 2023

Oproep: Help mee de sectorale CO2-rapportage op te zetten

Schoonmakend Nederland roept op tot het opzetten van een sectorale CO2-rapportage. Doe jij ook mee? Duurzaamheid is een groot begrip dat veel onderwerpen raakt. Maar een van de onderwerpen...

30 september 2025

S-Line viert 15 jarig bestaan

S-line Products viert dit jaar met trots haar 15-jarig bestaan. Sinds de oprichting in 2010 heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een duurzame partner voor schoonmaakmiddelen, - materialen, -machines...

05 februari 2024

Cantorclin neemt Van Tongeren Schoonmaak over

Cantorclin heeft Van Tongeren schoonmaak overgenomen. Deze overname van de specialistische reiniger in de omgeving van Apeldoorn met een service gebied in heel Nederland betekent voor Cantorclin een versterking...

13 april 2023

Hoe maak je een schoonmaakrobot succesvol onderdeel van jouw schoonmaakteam?

“Heb je het al gehoord? Volgende week komen ze een schoonmaakrobot bij ons installeren.” Wat als je een nieuw teamlid krijgt? En niet zomaar iemand! Nee, een robot komt...

02 oktober 2023

Blog: “Samen impact maken in de schoonmaak”

De wereld om ons heen verandert snel, en steeds meer bedrijven worden zich bewust van de impact die hun keuzes hebben op het milieu, de maatschappij en hun eigen...

31 mei 2024

Blankers Schoon wint titel ‘Aantrekkelijkste werkgever van Limburg’

Tijdens de finale van de verkiezing van de ‘Aantrekkelijkste Werkgever van Limburg’ op 28 mei 2024 is Blankers Schoon uitgeroepen tot de aantrekkelijkste werkgever van Midden-Limburg in de categorie...

17 juni 2025

Blog Christopher Smit (Sport050): Hoe heet jouw schoonmaker?

"Wie wel eens een zwembad, sporthal of gymzaal binnenstapt, weet hoe belangrijk het is dat een sportlocatie schoon en veilig aanvoelt. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar daarachter schuilt een wereld...

10 maart 2023

#FotoFriday Schoonmaakhelden op hoogte

De schoonmaakhelden van Schoonmaakbedrijf R. Janssen tonen hun werk op grote hoogte. Dat is glazenwassen met mooi uitzicht! Heb jij ook een mooie foto van jouw werk? Wil je...

21 januari 2025

Vacature: Nocore zoekt Business Consultant Schoonmaak

Bij Nocore zetten ze zich actief in voor schoonmaakbedrijven. Word jij als Business Consultant Schoonmaak de verbindende factor tussen de klanten en de softwareoplossingen van Nocore? Wat ga je...

26 juni 2019

Blog: De economie groeit en…

De economie groeit. Bedrijven investeren in ontwikkelingen, innovaties en dienstverlening. Ja, dienstverlening mag weer uitgebreid worden om hun eigen medewerkers een fijne, schone en prettige werkomgeving te bieden. Voor...