16 december 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) over toekomst schoonmaak: “Onze markt zal verder vergroten”

‘Vijf jaar later’ is een gevierd tv-programma, waarin met een gast wordt teruggekeken naar zijn/haar uitspraken en verwachtingen van vijf jaar geleden. In 2015 pakte onze filmer Henk Snaterse de auto (en camera) en ging langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman van Numatic, Jan Vandenhende van Werner & Mertz, en Ron Bauhuis van Berendsen (nu: Elis) en daagde ze uit om hun blik op 2020 te vertellen. Aan de vooravond van 2020 kijken we terug naar hetgeen zij toen verwachtten en blikken we weer 5 jaar vooruit, naar 2025. In deel 2 van onze themaserie Toekomst schoonmaak geven we het woord aan Michel de Bruin van Greenspeed: “Bedrijven kijken positiever naar de sector en zien in, dat de schoonmaak een boeiende en zinvolle business is”.

Wat is er uitgekomen van jouw verwachtingen uit 2015?
“De trend naar een ‘groene schoonmaak’ is duidelijk zichtbaar in de schoonmaakindustrie. Een duurzame schoonmaak is vandaag niets nieuws meer: het is een standaard geworden voor vele ondernemingen in de schoonmaakindustrie. Verder is het toenemende belang naar de gezondheid van de schoonmaker en het binnenklimaat ook een verwachting die is uitgekomen. De mens staat meer en meer centraal. We lopen voorop met schoonmaakproducten met de juiste positieve impact op mens en milieu. Prachtige mooi ontwikkeling. De hogere eisen voor hygiëne, kwaliteit en duurzaamheid in bedrijven geven ons de kans om te innoveren.”

“Het imago van de schoonmaakbranche is hard verbeterd”

Welke zaken verraste je en zijn anders gelopen?
Ik had verwacht dat de markt zich meer zou consolideren. Ik rekende erop dat dit proces zich sneller zou ontwikkelen, ik verwacht dat dit in de toekomst snel zal gebeuren.”

Anno 2020, zie je meer trends/ontwikkelingen?
“Het imago van de schoonmaakbranche is hard verbeterd. Bedrijven uit diverse industrieën kijken positiever naar de sector en zien in dat de schoonmaak een boeiende en zinvolle business is. Een tendens die ik opmerk, is dat bedrijven uit andere sectoren, bijvoorbeeld uit de voedingsindustrie of ziekenhuizen, flink investeren in innovatieve schoonmaaksystemen. Dit bewijst dat de markt waarin wij functioneren verder zal vergroten.”

“De trend richting een duurzame schoonmaak vertaalt zich verder naar een circulaire schoonmaak, waarbij men ernaar streeft om alles te passen in een model van circulaire economie. Circulariteit bepaalt nu al de denkwijze van verschillende bedrijven maar dit principe zal zich blijvend ontwikkelen. Tal van onze producten zijn beloond met het Cradle to Cradle-certificaat, waardoor bedrijven gestimuleerd worden om hun productieproces te blijven verduurzamen en hun producten te toetsen aan strenge milieu-, kwaliteits- en gezondheidseisen.”

2025: wat staat onze schoonmaakindustrie de komende vijf jaar te wachten?
“Ten eerste is de robotisering en het gebruik van artificial intelligence, in de dagelijkse schoonmaak een trend die zich in een stroomversnelling verder zal ontwikkelen. Ook het verhuren van schoonmaakmachines en –systemen, per dag of per maand, zal populairder worden. Daarnaast is cost-per-use een principe dat aan belang zal winnen bij het aankoopproces van bedrijven. Zo wordt berekend hoeveel waarde een product toedient en of de prijs in verhouding is met de efficiëntie en effectiviteit van schoonmaakproducten.”

“Ik denk dat dagschoonmaak de standaard wordt”

“Zoals aangegeven, bepaalt circulariteit nu al de denkwijze van vele bedrijven. Deze transitie naar een circulaire economie zal zich meer en meer ontwikkelen en zal ook meer zichtbaar zijn in de schoonmaakindustrie. Het wordt een gewoonte dat leveranciers bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor de recyclage of het hergebruik van verpakkingen. Verder zullen er op vlak van duurzaamheid steeds stapjes vooruit gezet worden, waardoor we niet enkel producten ontwikkelen die milieuvriendelijk zijn, maar naar producten evolueren die milieubevorderend (onze nieuwe range van probiotische reinigers zijn al milieubevorderend) en mogelijk in de toekomst zelfs milieuherstellend zijn.”

Michel tot slot: “Ik denk dat dagschoonmaak de standaard wordt. Dit principe zorgt ervoor dat het werk van schoonmaakpersoneel meer gewaardeerd wordt. Ook een duidelijke communicatie met de schoonmaker leidt tot meer efficiëntie. Deze factoren zullen minder verzuim veroorzaken wat positief is voor arbeidskrapte in onze branche.”

Kijktip: 5 jaar terug in de tijd

Leestip: 1e editie van themaserie Toekomst van de schoonmaak met Charles Scholte van SVS Opleidingen

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 januari 2025

Capital Cleaning Group neemt DW Facility services over

Capital Cleaning Group heeft met trots de overname afgerond van DW Facility Services, een schoonmaakbedrijf uit Almere dat bekendstaat om zijn innovatieve aanpak en sterke aanwezigheid in Amsterdam.

11 december 2019

Blog: Spoedcursus werkgeluk

NIET UITVEGEN! Dat staat met grote letters bovenaan het whiteboard op mijn kamer. Daaronder tien tekeningen die de basis vormen van de Werkgelukpresentatie die ik geef. Je ziet ladeblokken,...

03 februari 2020

HYGENIQ reinigingsmiddelen: het 100% effectieve, 100% veilige en 100% ecologische alternatief

Iedere dag gebruikt de professionele schoonmaakbranche wereldwijd naar schatting 25 miljoen kilogram schadelijke reinigingsproducten. Bedenk hoe positief de impact op mens en milieu is, als dit milieuvriendelijke producten zijn....

25 juli 2023

Doe je mee aan de Beach Cleanup 2023?

Zwerfafval op stranden en in zee is een groot probleem. Hoewel uit onderzoek blijkt dat de Noordzee de afgelopen jaren steeds schoner wordt, is het probleem nog lang niet...

07 februari 2025

#FOTOFRIDAY Toine Posthumus 25 jaar bij 1nergiek

Op 1 februari was Toine Posthumus 25 jaar in dienst bij 1nergiek. Dat bijzondere moment werd gevierd met alle collega’s op kantoor. Niet met koffie en taart, maar op...

16 juli 2024

Chatbot helpt schoonmakers bij taalbarrière en werkvragen

Om schoonmakers te helpen bij hun dagelijkse werkzaamheden en voor collega’s die laaggeletterd zijn of de Nederlandse taal niet voldoende beheersen heeft Vebego Cleaning Services een eigen digitale AI-tool...

07 februari 2019

2019 het jaar van het Digitale Doolhof: wat schiet de schoonmaak hiermee op?

Volgens trendwatchers Lieke en Richard Lamb wordt 2019 het jaar van het Digitale Doolhof. Er komen steeds meer digitale verplichtingen, voor ons als personen en voor bedrijven. De controle...

24 maart 2023

Captains of cleaning 30 maart

Op 30 maart word je tijdens de nieuwe uitzending van Captains of Cleaning bijgepraat over het laatste nieuws in de schoonmaak en facilitaire dienstverlening. In deze uitzending komen de...

20 januari 2020

Cleaning Masters verzamelt water door te doen waar ze goed in zijn: schoonmaken

Cleaning Masters gebruikt veel water. “Dat is onvermijdelijk als je als schoonmaakbedrijf je klanten kwaliteit wilt aanbieden. We beseffen maar al te goed dat elders in de wereld proper...

10 februari 2023

Gastles schoonmaak

Berry Helmes van Haagclean verzorgde afgelopen week een gastles schoonmaak op het MBO College AirPort Amsterdam. Naast theorieles kregen de leerlingen ook praktijkles met de i-mop XL van i-team....