16 december 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) over toekomst schoonmaak: “Onze markt zal verder vergroten”

‘Vijf jaar later’ is een gevierd tv-programma, waarin met een gast wordt teruggekeken naar zijn/haar uitspraken en verwachtingen van vijf jaar geleden. In 2015 pakte onze filmer Henk Snaterse de auto (en camera) en ging langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman van Numatic, Jan Vandenhende van Werner & Mertz, en Ron Bauhuis van Berendsen (nu: Elis) en daagde ze uit om hun blik op 2020 te vertellen. Aan de vooravond van 2020 kijken we terug naar hetgeen zij toen verwachtten en blikken we weer 5 jaar vooruit, naar 2025. In deel 2 van onze themaserie Toekomst schoonmaak geven we het woord aan Michel de Bruin van Greenspeed: “Bedrijven kijken positiever naar de sector en zien in, dat de schoonmaak een boeiende en zinvolle business is”.

Wat is er uitgekomen van jouw verwachtingen uit 2015?
“De trend naar een ‘groene schoonmaak’ is duidelijk zichtbaar in de schoonmaakindustrie. Een duurzame schoonmaak is vandaag niets nieuws meer: het is een standaard geworden voor vele ondernemingen in de schoonmaakindustrie. Verder is het toenemende belang naar de gezondheid van de schoonmaker en het binnenklimaat ook een verwachting die is uitgekomen. De mens staat meer en meer centraal. We lopen voorop met schoonmaakproducten met de juiste positieve impact op mens en milieu. Prachtige mooi ontwikkeling. De hogere eisen voor hygiëne, kwaliteit en duurzaamheid in bedrijven geven ons de kans om te innoveren.”

“Het imago van de schoonmaakbranche is hard verbeterd”

Welke zaken verraste je en zijn anders gelopen?
Ik had verwacht dat de markt zich meer zou consolideren. Ik rekende erop dat dit proces zich sneller zou ontwikkelen, ik verwacht dat dit in de toekomst snel zal gebeuren.”

Anno 2020, zie je meer trends/ontwikkelingen?
“Het imago van de schoonmaakbranche is hard verbeterd. Bedrijven uit diverse industrieën kijken positiever naar de sector en zien in dat de schoonmaak een boeiende en zinvolle business is. Een tendens die ik opmerk, is dat bedrijven uit andere sectoren, bijvoorbeeld uit de voedingsindustrie of ziekenhuizen, flink investeren in innovatieve schoonmaaksystemen. Dit bewijst dat de markt waarin wij functioneren verder zal vergroten.”

“De trend richting een duurzame schoonmaak vertaalt zich verder naar een circulaire schoonmaak, waarbij men ernaar streeft om alles te passen in een model van circulaire economie. Circulariteit bepaalt nu al de denkwijze van verschillende bedrijven maar dit principe zal zich blijvend ontwikkelen. Tal van onze producten zijn beloond met het Cradle to Cradle-certificaat, waardoor bedrijven gestimuleerd worden om hun productieproces te blijven verduurzamen en hun producten te toetsen aan strenge milieu-, kwaliteits- en gezondheidseisen.”

2025: wat staat onze schoonmaakindustrie de komende vijf jaar te wachten?
“Ten eerste is de robotisering en het gebruik van artificial intelligence, in de dagelijkse schoonmaak een trend die zich in een stroomversnelling verder zal ontwikkelen. Ook het verhuren van schoonmaakmachines en –systemen, per dag of per maand, zal populairder worden. Daarnaast is cost-per-use een principe dat aan belang zal winnen bij het aankoopproces van bedrijven. Zo wordt berekend hoeveel waarde een product toedient en of de prijs in verhouding is met de efficiëntie en effectiviteit van schoonmaakproducten.”

“Ik denk dat dagschoonmaak de standaard wordt”

“Zoals aangegeven, bepaalt circulariteit nu al de denkwijze van vele bedrijven. Deze transitie naar een circulaire economie zal zich meer en meer ontwikkelen en zal ook meer zichtbaar zijn in de schoonmaakindustrie. Het wordt een gewoonte dat leveranciers bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor de recyclage of het hergebruik van verpakkingen. Verder zullen er op vlak van duurzaamheid steeds stapjes vooruit gezet worden, waardoor we niet enkel producten ontwikkelen die milieuvriendelijk zijn, maar naar producten evolueren die milieubevorderend (onze nieuwe range van probiotische reinigers zijn al milieubevorderend) en mogelijk in de toekomst zelfs milieuherstellend zijn.”

Michel tot slot: “Ik denk dat dagschoonmaak de standaard wordt. Dit principe zorgt ervoor dat het werk van schoonmaakpersoneel meer gewaardeerd wordt. Ook een duidelijke communicatie met de schoonmaker leidt tot meer efficiëntie. Deze factoren zullen minder verzuim veroorzaken wat positief is voor arbeidskrapte in onze branche.”

Kijktip: 5 jaar terug in de tijd

Leestip: 1e editie van themaserie Toekomst van de schoonmaak met Charles Scholte van SVS Opleidingen

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 december 2024

Blog Jack Stuifbergen (Breedweer): “Tijd voor radicale veranderingen”

'Steeds meer bedrijven omarmen diversiteit en inclusie, maar hoeveel van hen menen het écht? Bij Breedweer laten we het niet bij woorden; wij gebruiken schoonmaak echt als middel om...

08 december 2023

Schoonmaker vindt vals geld in hotel Maastricht

In deze sinterklaasweek meldde Politie Maastricht op Instagram dat een schoonmaker tijdens het werk in een hotel een grote hoeveelheid vals geld had aangetroffen: ‘Ook de politie ontvangt wel...

02 mei 2024

The Good Roll: ‘Bij ons hangen geen omzetcijfers aan de muur, maar toiletdoelen’

Het FD publiceerde op 24 april 2024 een artikel over The Good Roll. Anna Dijkman beschrijft het verhaal van oprichter Melle Schellekens, die sociale impact wil maken: ‘Hoe gaaf...

27 november 2019

Verschenen uniek boek Taal in de Schoonmaak: meedoen in de maatschappij en het vak

Per dag worden er in Nederland 44 boeken uitgegeven. Heel veel kookboeken, maar geen of sporadisch een boek over en voor de schoonmaak. Vandaag verschijnt het boek Taal in...

01 oktober 2025

Gezien in de media: Fabrikanten vonden de stofzuiger ‘volslagen idioot’. Nu is James Dyson miljardair.

Hij wordt wel de ‘Steve Jobs van de huishoudelijke apparaten’ genoemd. En net als Jobs kreeg James Dyson overal nee te horen. Een stofzuiger zonder zak? ‘Volslagen idioot’, vonden...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

22 november 2020

Gemist? RAS online congres: positief (samen)werken aan verzuim

Ziekteverzuim en aan het werk blijven vanuit een positieve invalshoek; het doel van het RAS online congres van op 16 november. Actief bijdragen aan gezond, vitaal en veilig blijven...

12 september 2023

Koffie-date voor praktisch advies over duurzame inzetbaarheid

Weet je dat 1% minder ziekteverzuim jou gemiddeld €400,- per medewerker per jaar oplevert? Dat 1% meer productiviteit jou ongeveer €900,- per medewerker per jaar oplevert?  Deze cijfers liegen...

10 augustus 2023

Stap nu over op uitstootvrije vracht- en bestelauto’s

Vanaf 1 januari 2025 voeren 29 grote gemeenten in Nederland zero-emissiezones in. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s mogen dan alleen in die zones rijden als ze geen schadelijke stoffen uitstoten....

16 september 2025

50 Jaar partnerschap tusen ASKO en Plan International

Een vijftig jaar durende samenwerking. Dat is bijzonder. Met name in de schoonmaakwerkeld, waar contracten vaak van korte duur zijn en organisaties zich razendsnel vernieuwen. Toch vieren ASKO en...