2 februari 2023

4 Schoonmaaktrends voor 2023

In 2023 zal de schoonmaakbranche zich blijven ontwikkelen, aangezien we zien dat professionele schoonmaaktrends zich blijven uitbreiden en nieuwe trends opduiken. Dit meldt Interclean. Met haar nieuwe rapport ‘Cleaning in Focus 2023’ gaat zij dieper in op schoonmaaktrends in 2023.

Over de hele wereld blijft COVID een punt van aandacht, overal blijft de nadruk liggen op meer schoonmaak en hygiëne en schoonmaaktrends zullen zich moeten aanpassen aan deze herziene normen. Naast post-pandemische overwegingen, anticiperen we op vier kerngebieden voor schoonmaaktrends in 2023: duurzaamheid, technologie, werving en kosten.

1. Groenere schoonmaaktrends
Duurzaamheid is een belangrijk afweging in de schoonmaakbranche, omdat het door veel verschillende aspecten van het bedrijf loopt, van materialen en processen die worden gebruikt om schoonmaakproducten te produceren tot het weggooien van die producten na gebruik.
Consumenten zijn steeds meer bereid om meer te betalen voor producten die duurzaam zijn en bedrijven zoeken naar manieren om hun impact op het milieu te verminderen. Belangrijke aandachtsgebieden zijn onder meer het verminderen van plastic afval, het vergroten van het hergebruik van producten en het benadrukken van de duurzaamheid van producten.
Naast deze overwegingen moeten bedrijven mogelijk ook rekening houden met de duurzaamheid van hun distributie- en productieprocessen, evenals met hun algemene maatschappelijke verantwoordelijkheid. Om echt duurzaam te zijn, moeten bedrijven rekening houden met de volledige levenscyclus van hun producten en manieren vinden om hun impact op het milieu te minimaliseren.

2. Technologisch geavanceerde reiniging
Zelfs in de jaren vóór de pandemie zagen we allemaal schoonmaaktrends rond de voortdurende ontwikkeling van schoonmaaktechnologie. Is het nu, met verhoogde schoonmaaknormen, personeelsproblemen en duurzaamheid als een van de schoonmaaktrends van 2023, eindelijk tijd voor massale acceptatie?
Robotreinigingstechnologie kan een aantal voordelen opleveren, waaronder verbeterde kwaliteit en beschikbaarheid van schoonmaak, efficiëntie en datagestuurde besluitvorming. Technologie kan ook het menselijk personeel vrijmaken om zich te focussen op belangrijkere of zinvollere taken.
De acceptatie van robotreiniging verloopt echter traag, deels vanwege de vereiste initiële investering en doorlopende onderhoudskosten. Leaseopties en slimme bouwconstructies kunnen een aantal van deze kosten helpen verlichten.
Naarmate meer mensen in hun dagelijks leven in aanraking komen met en vertrouwd raken met robotreiniging, kan de acceptatie van dergelijke technologieën toenemen. Uiteindelijk kan het gebruik van robotica bij het schoonmaken de efficiëntie, hygiëne en duurzaamheid verbeteren, terwijl het ook een samenwerkingstool biedt voor menselijk personeel.

3. Tekort aan professioneel schoonmaakpersoneel
Waarnemingen van personeelstekorten en problemen met retentie zullen in 2023 de doorlopende schoonmaaktrends zijn. Om deze problemen aan te pakken, kunnen bedrijven kijken naar andere schoonmaaktrends en overwegen om technologie, zoals robots en automatisering, te implementeren om te helpen bij schoonmaaktaken, de behoefte aan menselijke arbeid te verminderen en mogelijk de retentie te verbeteren door training en professionele ontwikkelingsmogelijkheden voor personeel aan te bieden. Bovendien kunnen bedrijven zich richten op het creëren van een positievere perceptie van schoonmaakwerk door het belang van het uitvoerend personeel als essentiële werknemers te benadrukken. Door ergonomische apparatuur en doorlopende training aan te bieden, kunnen bedrijven ook helpen het fysieke en mentale welzijn van hun schoonmaakpersoneel te verbeteren, wat mogelijk kan leiden tot een betere retentie.
Over het algemeen kan het aanpakken van personeelsproblemen een combinatie van technologische oplossingen en inspanningen vereisen om de perceptie en werkomstandigheden van het uitvoerend personeel te verbeteren, maar dit zal in de nabije toekomst een professionele schoonmaaktrend blijven.

4. Stijgende kosten
Het is geen verrassing dat een van de meest prominente professionele schoonmaaktrends dit jaar de stijgende kosten voor bedrijven is. Elk punt, van onbewerkte productie tot verkoop, zal door verschillende problemen worden geraakt. De oorlog in Oekraïne heeft geleid tot minder grondstoffen uit Rusland, waaronder enkele van de belangrijkste componenten voor technologie en transportinfrastructuur, en heeft ook gevolgen gehad voor de energiekosten voor zowel bedrijven als burgers. Inflatie en de voortdurende kosten van levensonderhoud blijven van invloed op aankoopbeslissingen, zowel privé als professioneel, in alle sectoren, en hoewel overheden of gezaghebbende instanties geld elders kunnen halen om ondersteuning te dekken, is het beperkt welke kosten een bedrijf kan doorberekenen aan klanten.

De Professionele Schoonmaak Trends
Als we naar schoonmaaktrends van de afgelopen jaren kijken, zien we dat de ene trend meer aandacht krijgt dan de andere, maar voor 2023 voelt het dat de verschillende trends veel meer onderling afhankelijk zijn.
Geen van de onderwerpen die hier worden genoemd, staat op zichzelf. Technologie moet duurzaam en kosteneffectief zijn om te slagen. Het behoud van personeel kan worden opgebouwd door betere technologie en duurzame referenties die jongere demografische groepen aantrekken. Kostenoverwegingen die efficiëntie zullen vereisen die voortkomt uit betere, groenere reinigingstechnologie.

Het hele jaar door zullen we de ontwikkelingen van deze professionele schoonmaaktrends en meer volgen. Nu kun je voor meer informatie alvast het volledige rapport ‘Cleaning in Focus 2023’ downloaden. Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 februari 2025

Thierry Aartsen brengt werkbezoek aan glazenwassers

Op 5 februari 2025 bracht Tweede Kamerlid Thierry Aartsen (VVD) een werkbezoek bij Amphia Ziekenhuis in Breda. Hij keek niet alleen toe, maar ging mee aan het werk. De...

10 april 2020

4 waardevolle momenten: fijne Paasdagen!

Natuurlijk, de maatregelen en adviezen voor#blijfthuis kunnen heel vervelend zijn. Zeker als het gemis van en de zorg over familie en vrienden groot is en het voorjaar lonkt. Om...

05 juni 2019

Column: Ben jij een Wolf of een Believer?

Winnen met ‘purpose’ en de MVO-paradox. MVO versus Winst. Hoe de MVO-Paradox met succes managen? Een opvatting jaren geleden was dat MVO en winstgevendheid niet samengaan. “Voor de geitenwollensokken”....

07 oktober 2021

1nergiek wint opnieuw Integron Medewerkerbeleving Award

“We zijn enorm trots om te kunnen melden dat 1nergiek de Integron ‘Medewerkerbeleving Award’ wederom heeft gewonnen!”, meldt 1nergiek op haar website. Onderzoeks- en Adviesbureau Integron reikte op 7...

07 januari 2024

#FILMTIP Schoonmaker in de hoofdrol in ‘Perfect Days’

Hirayama is volkomen tevreden met zijn eenvoudige leven als schoonmaker van openbare toiletten in Tokio. Naast zijn zeer gestructureerde dagelijkse routine geniet hij van zijn passie voor muziek, boeken...

24 oktober 2024

Doe mee met de actieweek “Glazenwassers hebben ❤️ voor de zorg”

"De actieweek 'Glazenwassers hebben hart voor de zorg' biedt elk jaar een unieke kans voor ons, de glazenwassers, om meer te doen dan alleen ramen lappen. Het is een...

29 september 2023

VR Tech startup Cleaning Workx haalt groeigeld op bij investeerder

Het Nieuwkuijks bedrijf Cleaning Workx heeft deze maand een groei-investering verworven. Met het geld, geïnvesteerd vanuit private equity investment, wil de jonge onderneming van oprichter Wieland Hendriksen verdere groei...

31 december 2021

Donatie aan voedselbank

Op LinkedIn laat Facility Trade Group weten afgelopen week twee volle pallets met mondkapjes gedoneerd te hebben aan Voedselbank Apeldoorn. Ferry en Ruben mochten de pallets afleveren waarmee maar...

29 mei 2024

Gezien in de media: Interview Vebego over aanpassen businessmodel

De Ondernemer publiceerde op 27 mei 2024 een interview met Ronald en Ton Goedmakers over het sleutelen aan het businessmodel van het facilitaire concern Vebego. ‘De familie achter Vebego...

26 juni 2023

Blog: Is 1 dag genoeg?

Onlangs, op 15 juni jongstleden, was het de dag van de schoonmaker. Een mooie dag, waarop heel veel opdrachtgevers en schoonmaakwerkgevers hun schoonmakers in het zonnetje zetten. Helemaal terecht....