2 februari 2023

4 Schoonmaaktrends voor 2023

In 2023 zal de schoonmaakbranche zich blijven ontwikkelen, aangezien we zien dat professionele schoonmaaktrends zich blijven uitbreiden en nieuwe trends opduiken. Dit meldt Interclean. Met haar nieuwe rapport ‘Cleaning in Focus 2023’ gaat zij dieper in op schoonmaaktrends in 2023.

Over de hele wereld blijft COVID een punt van aandacht, overal blijft de nadruk liggen op meer schoonmaak en hygiëne en schoonmaaktrends zullen zich moeten aanpassen aan deze herziene normen. Naast post-pandemische overwegingen, anticiperen we op vier kerngebieden voor schoonmaaktrends in 2023: duurzaamheid, technologie, werving en kosten.

1. Groenere schoonmaaktrends
Duurzaamheid is een belangrijk afweging in de schoonmaakbranche, omdat het door veel verschillende aspecten van het bedrijf loopt, van materialen en processen die worden gebruikt om schoonmaakproducten te produceren tot het weggooien van die producten na gebruik.
Consumenten zijn steeds meer bereid om meer te betalen voor producten die duurzaam zijn en bedrijven zoeken naar manieren om hun impact op het milieu te verminderen. Belangrijke aandachtsgebieden zijn onder meer het verminderen van plastic afval, het vergroten van het hergebruik van producten en het benadrukken van de duurzaamheid van producten.
Naast deze overwegingen moeten bedrijven mogelijk ook rekening houden met de duurzaamheid van hun distributie- en productieprocessen, evenals met hun algemene maatschappelijke verantwoordelijkheid. Om echt duurzaam te zijn, moeten bedrijven rekening houden met de volledige levenscyclus van hun producten en manieren vinden om hun impact op het milieu te minimaliseren.

2. Technologisch geavanceerde reiniging
Zelfs in de jaren vóór de pandemie zagen we allemaal schoonmaaktrends rond de voortdurende ontwikkeling van schoonmaaktechnologie. Is het nu, met verhoogde schoonmaaknormen, personeelsproblemen en duurzaamheid als een van de schoonmaaktrends van 2023, eindelijk tijd voor massale acceptatie?
Robotreinigingstechnologie kan een aantal voordelen opleveren, waaronder verbeterde kwaliteit en beschikbaarheid van schoonmaak, efficiëntie en datagestuurde besluitvorming. Technologie kan ook het menselijk personeel vrijmaken om zich te focussen op belangrijkere of zinvollere taken.
De acceptatie van robotreiniging verloopt echter traag, deels vanwege de vereiste initiële investering en doorlopende onderhoudskosten. Leaseopties en slimme bouwconstructies kunnen een aantal van deze kosten helpen verlichten.
Naarmate meer mensen in hun dagelijks leven in aanraking komen met en vertrouwd raken met robotreiniging, kan de acceptatie van dergelijke technologieën toenemen. Uiteindelijk kan het gebruik van robotica bij het schoonmaken de efficiëntie, hygiëne en duurzaamheid verbeteren, terwijl het ook een samenwerkingstool biedt voor menselijk personeel.

3. Tekort aan professioneel schoonmaakpersoneel
Waarnemingen van personeelstekorten en problemen met retentie zullen in 2023 de doorlopende schoonmaaktrends zijn. Om deze problemen aan te pakken, kunnen bedrijven kijken naar andere schoonmaaktrends en overwegen om technologie, zoals robots en automatisering, te implementeren om te helpen bij schoonmaaktaken, de behoefte aan menselijke arbeid te verminderen en mogelijk de retentie te verbeteren door training en professionele ontwikkelingsmogelijkheden voor personeel aan te bieden. Bovendien kunnen bedrijven zich richten op het creëren van een positievere perceptie van schoonmaakwerk door het belang van het uitvoerend personeel als essentiële werknemers te benadrukken. Door ergonomische apparatuur en doorlopende training aan te bieden, kunnen bedrijven ook helpen het fysieke en mentale welzijn van hun schoonmaakpersoneel te verbeteren, wat mogelijk kan leiden tot een betere retentie.
Over het algemeen kan het aanpakken van personeelsproblemen een combinatie van technologische oplossingen en inspanningen vereisen om de perceptie en werkomstandigheden van het uitvoerend personeel te verbeteren, maar dit zal in de nabije toekomst een professionele schoonmaaktrend blijven.

4. Stijgende kosten
Het is geen verrassing dat een van de meest prominente professionele schoonmaaktrends dit jaar de stijgende kosten voor bedrijven is. Elk punt, van onbewerkte productie tot verkoop, zal door verschillende problemen worden geraakt. De oorlog in Oekraïne heeft geleid tot minder grondstoffen uit Rusland, waaronder enkele van de belangrijkste componenten voor technologie en transportinfrastructuur, en heeft ook gevolgen gehad voor de energiekosten voor zowel bedrijven als burgers. Inflatie en de voortdurende kosten van levensonderhoud blijven van invloed op aankoopbeslissingen, zowel privé als professioneel, in alle sectoren, en hoewel overheden of gezaghebbende instanties geld elders kunnen halen om ondersteuning te dekken, is het beperkt welke kosten een bedrijf kan doorberekenen aan klanten.

De Professionele Schoonmaak Trends
Als we naar schoonmaaktrends van de afgelopen jaren kijken, zien we dat de ene trend meer aandacht krijgt dan de andere, maar voor 2023 voelt het dat de verschillende trends veel meer onderling afhankelijk zijn.
Geen van de onderwerpen die hier worden genoemd, staat op zichzelf. Technologie moet duurzaam en kosteneffectief zijn om te slagen. Het behoud van personeel kan worden opgebouwd door betere technologie en duurzame referenties die jongere demografische groepen aantrekken. Kostenoverwegingen die efficiëntie zullen vereisen die voortkomt uit betere, groenere reinigingstechnologie.

Het hele jaar door zullen we de ontwikkelingen van deze professionele schoonmaaktrends en meer volgen. Nu kun je voor meer informatie alvast het volledige rapport ‘Cleaning in Focus 2023’ downloaden. Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 mei 2025

Gom maakt volledige overstap naar milieuvriendelijke handschoenen

Gom zet een belangrijke stap in haar duurzaamheidsambities: vanaf nu worden binnen de hele organisatie uitsluitend nog milieuvriendelijke handschoenen gebruikt. Deze keuze markeert de afronding van een traject waarin...

06 december 2023

SIEV en Klien-IT zetten zich samen in voor het MKB

MKB branchevereniging SIEV en Klien-IT-Systems BV tekenden op de Schoonmaak Vakdagen samen voor een partnerschap dat ten goede komt van de leden.  Antonio Kouwenberg van Klien-IT is trots op...

07 maart 2019

Groene koplopers Gerrit Visser (Innovi): “90% besparing op water en chemie”

“Door te werken met stoom- en droogijstechnologie besparen we op water en chemie”, opent Gerrit Visser, directeur van Innovi uit Vroomshoop, het gesprek. “Het zijn duurzame reinigingsoplossingen, die sneller, een...

27 oktober 2023

Tjerk Heukelom nieuwe Operations Performance Director ISS Facility Services

ISS Facility Services maakt bekend dat Tjerk Heukelom is benoemd als Operations Performance Director. Vanaf 1 oktober heeft hij deze positie opgepakt en draagt hij de verantwoordelijkheid voor het...

26 mei 2019

Week van de Circulariteit

In deze tijd van schaarste, ook aan tijd, een succesvolle kennisdag organiseren over circulariteit, dat lukte de Vereniging Schoonmaak Research vorige week. Het zegt iets over onze interesse in...

11 november 2022

Asito 70 jaar!

Asito bestaat 70 jaar! Van harte gefeliciteerd met dit mooie jubileum. Op LinkedIn laat het schoonmaakbedrijf weten dat ze haar jubileum samenviert met haar klant. Want ‘wie jarig is,...

22 maart 2024

#FilmFriday Maak kennis met SAM

Maak kennis met SAM, de nieuwste aanwinst van Hago Zorg en het Rode Kruis ziekenhuis (RKZ) in Beverwijk. Samen gaan ze ervoor zorgen dat patiëntenkamers in een mum van...

22 februari 2023

ADG Congres: into the unknown

Op dinsdag 14 maart aanstaande vindt de 12e editie van het ADG Congres plaats. In Theater Amsterdam, gelegen aan de Houthavens bij het IJ, zullen interessante en inspirerende sprekers...

03 juli 2022

Meest gelezen in juni 2022

Benieuwd naar welke artikelen jullie in juni 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen. De Dag van...

09 februari 2022

10 jaar Schoonmaakjournaal: back to the future

De bouwers en redactionele mindsetters van Schoonmaakjournaal stralen op deze foto op het lanceringsfeestje op 6 februari 2012, de dag waarop het eerste Nederlandse online (schoonmaak)vakmedium live ging, met...