30 oktober 2025

Meten is weten: zo houd je medewerkers betrokken!

Het werkgeluk van medewerkers meten: wat levert dat eigenlijk op? Voor management- en adviesbureau Neuf, actief in ruimtelijke ontwikkeling, bleek het een waardevolle investering. “Zonder de meting hadden we niet geweten dat ons kantoorpand een negatieve invloed had op het werkplezier van onze mensen,” vertelt HR-adviseur Sophie Tuinstra.

Neuf telt zo’n zeventig medewerkers verdeeld over Utrecht en Deventer. Plezier, vrijheid en kwaliteit staan centraal. Sinds 2022 voert het bedrijf jaarlijks een werkgelukmeting uit. De resultaten – werkgeluk, privégeluk en de zogeheten employee net promoter score – waren vanaf het begin hoger dan het Nederlandse gemiddelde. Toch bracht de meting ook verbeterpunten aan het licht.

Concrete acties
Zo bleek dat collega’s meer inzicht wilden in het salarishuis en dat de verbinding tussen de twee vestigingen beter kon. Neuf organiseerde daarom vaker gezamenlijke activiteiten. Ook kwam naar voren dat medewerkers behoefte hadden aan iemand om over hun ambities te praten. Dat leidde tot de introductie van de Neuf Performance Coach: een vast aanspreekpunt naast de leidinggevende.

De meting van 2023 leverde een verrassend inzicht op: zo werkte een van de locaties van het bedrijf demotiverend. De bereikbaarheid was slecht, en de omgeving niet inspirerend. Een speciaal team onderzocht de opties, met als resultaat een verhuizing. “Dat zagen we het jaar erop direct terug in de resultaten,” aldus Tuinstra.

Ook relevant voor de schoonmaakbranche
Juist in de schoonmaakbranche, waar medewerkers vaak verspreid werken en minder contactmomenten hebben, kan een werkgelukmeting waardevolle inzichten bieden. Het helpt organisaties te begrijpen wat mensen nodig hebben om zich gezien, verbonden en gewaardeerd te voelen. En dat vertaalt zich direct in motivatie, kwaliteit en loyaliteit.

Wat kun je als organisatie doen?
Volgens Tuinstra is meten de eerste stap. “Bedenk vooraf wat je doel is, en stel open vragen. Die leveren vaak de meeste inzichten op. En belangrijker nog: doe er iets mee. Als je de resultaten laat liggen, verwatert het effect.”

Een nulmeting helpt om te bepalen waar je organisatie staat. Combineer daarom een kwantitatieve vragenlijst met gesprekken in kleine groepen. Dat levert waardevolle ideeën en draagvlak op.

“Medewerkers voelen zich gehoord, denken actief mee en zijn zichtbaar meer betrokken. Dat is waar het ons om te doen is.”

Lees het volledige artikel hier, op Trends in HR.

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 oktober 2024

Een frisse toilet ervaring met de Tork Constante Luchtverfrisser

Sanitaire ruimtes op kantoor vormen de grootste bron van klachten, goed voor meer dan 45% van de klachten die facilitair managers ontvangen.¹ Om bedrijven te helpen dit soort klachten...

11 juli 2025

Lunch voor topper Karim

Op 16 juni 2025 stond Karim Sabri van Effektief Facility Services als één van de zes genomineerden op het podium bij de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar...

30 december 2024

Top 25 meest gelezen artikelen 2024

Ben je benieuwd welke artikelen jullie het afgelopen jaar het meest hebben gelezen? 2024 stond bol van inspirerende interviews, belangrijke ontwikkelingen en vernieuwende trends in de schoonmaakbranche. Hier is...

05 juli 2022

“55% besparing op overheadkosten”

Schoonmaakbedrijf Schone Zaak uit Rotterdam werkt sinds 2014 met het ERP pakket van Nocore. Een samenwerking die in 2019 is uitgebreid met de inzet van Fairclean, een administratiebureau gespecialiseerd...

28 mei 2019

Review (2) VSR Kennisdag: “Van facilitair manager naar grondstoffenmanager”

Yvette Watson (PHI-Factory), Rob Stevens (WEPA Nederland) en Frank Dobbelsteijn (Returnity) namen het stokje van ZKH prins Carlos de Bourbon de Parme over op de VSR Kennisdag Circulariteit op...

08 december 2022

Zo gaat de nieuwe, vrouwelijke generatie leiders maatschappelijke problemen te lijf

MT Sprout kopt vandaag met een artikel over de Young Captain Award. Met drie finalisten die allen Ondernemend, nieuwsgierig en verbindend zijn. Drie vrouwen die hun visie op het...

25 november 2024

Carel Lurvink en Interzorg zetten zich samen in voor facilitaire verbruiksgoederen en duurzaamheid

Carel Lurvink laat verheugd weten de aanbesteding van Interzorg te hebben gewonnen. De zorgorganisatie met negen locaties in Noord-Nederland was op zoek naar een samenwerkingspartner voor facilitaire gebruiksgoederen. Interzorg...

08 november 2018

Optimale en veilige schoonmaak basis samenwerking ProfiBright en Hijman

ProfiBright, producent van hedendaagse professionele reinigingsmiddelen die voldoen aan alle gewenste eisen voor milieu, HACCP en wetgeving, heeft in korte tijd meerdere eindgebruikers en groothandels weten te overtuigen van...

21 november 2023

Nieuwe pensioenregels per 1-1-2026: wat verandert er nu precies?

Pensioenfonds Schoonmaak gaat op 1 januari 2026 over op het vernieuwde pensioenstelsel. Dat wil niet zeggen dat alles vanaf die datum meteen anders is. Er zullen wel aanpassingen gedaan...

03 oktober 2023

Onderzoek Tork wijst uit: 86% kantoorpersoneel vindt hygiene meest belangrijk

Facilitair managers staan op het kantoor voor lastige uitdagingen. Zo ontstaan er dagelijks nieuwe problemen op de werkvloer en moeten deze steeds sneller worden opgepakt, terwijl er steeds minder...