2 mei 2023

Jaimie Fambach (MAS Dienstverleners): “Werken met digitale werkbonnen levert ons veel winst op”

MAS dienstverleners maakt sinds kort gebruik van de module digitale werkbonnen van Nocore Facility Apps. Jaimie Fambach is binnen MAS Teamleider Specialisten, KAM-coördinator en daarnaast Manager Facilitydesk: hét middelpunt van het bedrijf als het gaat om informatie rondom contracten, calculaties en offertes. Vanuit deze rol heeft hij achter de schermen veel te maken met Nocore en Nocore Facility Apps, en heeft het gebruik van de module digitale werkbonnen geïntroduceerd binnen het bedrijf. “Dankzij het digitaliseren van werkbonnen besparen we veel tijd waardoor er minder van de marge af wordt gesnoept.”

MAS dienstverleners is 25 jaar geleden gestart als schoonmaakbedrijf en is de laatste jaren uitgegroeid tot een betrouwbare en professionele facilitaire dienstverlener met ruim 500 medewerkers. Zij richten zich onder andere op kantoren, scholen en hotels. “Wij hebben verschillende specialisaties in dienst en bedienen klanten door heel Nederland. Door de sterke groei richten we ons meer en meer op duurzaam en efficiënter werken”, legt Jaimie uit. “Daar is digitaliseren van bedrijfsprocessen een belangrijk onderdeel in.”

Gestart met digitalisering van werkbonnen

Een belangrijke stap die het bedrijf een aantal maanden geleden maakte is het digitaliseren van werkbonnen. “Tot nu toe werken vier van onze schoonmaakspecialisten met de app. Vanuit de backoffice wordt de werkbon in Nocore Facilitair aangemaakt en doorgestuurd naar de fronttoepassing, oftewel de mobiele app van Nocore Facility Apps. Onze werknemers ontvangen op deze manier direct de werkbon op hun mobiel of tablet. De uren, opmerkingen, foto’s en handtekening van de opdrachtgever kunnen zij vervolgens terugkoppelen in de app. Dat werkt veel efficiënter dan werken met papier.”

Verbetering bedrijfsproces
Jaimie legt uit dat zij binnen MAS dienstverleners op kleine schaal zijn begonnen met de module digitale werkbonnen, om het proces eerst goed onder de knie te krijgen. Nu willen zij het verder uit gaan rollen bij een andere BV, MAS Zone 3. “De afdeling Onderhoud valt onder deze tak van het bedrijf en zo’n 20 medewerkers zullen dan met de app gaan werken. Dat gaat nog veel meer winst opleveren op allerlei vlakken. Enerzijds is dit een praktische overweging”, geeft Jaimie aan. “Dit najaar verhuizen wij terug naar ons oude pand. Hier zijn veel minder parkeerplaatsen dan de locatie waar we nu zitten. Als alle werknemers de werkbonnen op moeten komen halen en later terugbrengen geeft dit problemen door de beperkte parkeerruimte.”

Efficiënte administratie en meer inzicht
Maar werken met digitale werkbonnen levert volgens Jaimie veel meer voordelen op. “In de administratie gaat deze digitaliseringstap veel tijdswinst opleveren. De backoffice medewerkers hoeven niet meer alle gegevens handmatig over te tikken vanaf papier. Op de afdeling Onderhoud werken ze op dit moment nog met Excel voor de verwerking van werkbonnen. Dat programma is foutgevoeliger en alles moet dubbel worden gecontroleerd. Hier gaan ze de voordelen van digitale werkbonnen dus zeker merken.”

Een ander voordeel dat Jaimie noemt is dat alles digitaal goed wordt bewaard. “Papieren werkbonnen komen op een grote stapel in het archief die na verloop van tijd weg worden gegooid. Door alles digitaal te documenteren kun je gegevens altijd eenvoudig terugvinden. Dit gaat schelen bij alle processen, zoals de facturatie, urenregistratie en de verloning.”

Duurzamer werken
Als laatste is het terugbrengen van de reistijd van hun medewerkers een belangrijke overweging voor het bedrijf. “Naast het overkomen van het parkeerprobleem op onze locatie zorgen we met minder gereden kilometers voor minder benzineverbruik, minder uitstoot en dus een aanzienlijke milieuwinst.”

Meer weten over werken met digitale werkbonnen? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 oktober 2024

Nocore en CtrlCloud bundelen krachten voor optimale cloud-oplossingen en beveiliging in de schoonmaakbranche

Nocore en CtrlCloud hebben hun samenwerking verder versterkt om schoonmaakbedrijven te voorzien van nog veiligere en efficiëntere digitale oplossingen. Met de toenemende digitalisering en de groeiende behoefte aan betrouwbare...

11 februari 2019

Blog: Vieze plekjes

Wat zijn de jakkie-jakkie plekken die je zoal in het dagelijkse leven tegen kunt komen? Waar loop je een verhoogd risico om ziekmakende bacteriën en virussen tegen het lijf...

26 februari 2023

#Favorites Poëzie over inclusiviteit

‘Iedereen heeft het tegenwoordig over diversiteit en inclusie. Maar hoe gaat het er nou aan toe bij organisaties die echt divers zijn? Dat is wat Dide van Eck wilde...

11 april 2024

Hoe staat het met de voorbereidingen én voorpret van Interclean?

Nog enkele weken, dan vindt Interclean 2024 plaats. Een vakbeurs dat zich heeft doorontwikkelt tot een social festival event. Waar mensen van binnen én buiten de schoonmaak, ervaringen en...

16 november 2023

Koppeling digitale systemen geven in het Veld groep 1,5 dag tijdwinst

Online mogelijkheden, duurzaam ondernemen en logistieke ondersteuning gaven de doorslag bij de in het Veld groep om voor Carel Lurvink te kiezen.  De in het Veld groep is specialist...

06 maart 2025

Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer op zoek naar noviteiten

Op 3, 4 en 5 juni 2025 vindt de 26ste editie van de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer plaats in de Brabanthallen in ‘s-Hertogenbosch. De beursorganisatie doet een oproep aan...

04 juli 2023

Blog: Opleiden… zinvol of onzin?

Is Artikel 36* (en 38 sub2**) in de CAO een vloek of een zegen? ‘Ik heb een groepje medewerkers die opgeleid moeten worden, omdat het in de CAO staat’....

23 juli 2020

FM-benchmark coronacrisis: preventieve diensten als schoonmaak hebben positieve impact

De facilitaire branche was altijd al in beweging, maar door de coronacrisis is ze in een stroomversnelling geraakt. Dit blijkt uit de Benchmark facility management, een initiatief van Asito...

13 juni 2024

Blog Belinda Dekkers-Schwartz (UL-Team): Hoe draai jij een lastige situatie om naar een positieve ervaring?

We willen allemaal werken in een prettige werkomgeving. Met positieve aandacht voor elkaar, het schoonmaakwerk en de gebouwgebruikers. Toch komt het wel eens voor dat er onrust ontstaat door...

18 oktober 2023

Tork Constante Luchtverfrisser™ draagt bij aan continu frisse sanitairbeleving

Het efficiënt runnen van sanitaire ruimtes is van cruciaal belang. Toch blijkt dit in de praktijk een moeizaam proces te zijn. Sanitaire ruimtes vormen namelijk de grootste bron van...