2 mei 2023

Jaimie Fambach (MAS Dienstverleners): “Werken met digitale werkbonnen levert ons veel winst op”

MAS dienstverleners maakt sinds kort gebruik van de module digitale werkbonnen van Nocore Facility Apps. Jaimie Fambach is binnen MAS Teamleider Specialisten, KAM-coördinator en daarnaast Manager Facilitydesk: hét middelpunt van het bedrijf als het gaat om informatie rondom contracten, calculaties en offertes. Vanuit deze rol heeft hij achter de schermen veel te maken met Nocore en Nocore Facility Apps, en heeft het gebruik van de module digitale werkbonnen geïntroduceerd binnen het bedrijf. “Dankzij het digitaliseren van werkbonnen besparen we veel tijd waardoor er minder van de marge af wordt gesnoept.”

MAS dienstverleners is 25 jaar geleden gestart als schoonmaakbedrijf en is de laatste jaren uitgegroeid tot een betrouwbare en professionele facilitaire dienstverlener met ruim 500 medewerkers. Zij richten zich onder andere op kantoren, scholen en hotels. “Wij hebben verschillende specialisaties in dienst en bedienen klanten door heel Nederland. Door de sterke groei richten we ons meer en meer op duurzaam en efficiënter werken”, legt Jaimie uit. “Daar is digitaliseren van bedrijfsprocessen een belangrijk onderdeel in.”

Gestart met digitalisering van werkbonnen

Een belangrijke stap die het bedrijf een aantal maanden geleden maakte is het digitaliseren van werkbonnen. “Tot nu toe werken vier van onze schoonmaakspecialisten met de app. Vanuit de backoffice wordt de werkbon in Nocore Facilitair aangemaakt en doorgestuurd naar de fronttoepassing, oftewel de mobiele app van Nocore Facility Apps. Onze werknemers ontvangen op deze manier direct de werkbon op hun mobiel of tablet. De uren, opmerkingen, foto’s en handtekening van de opdrachtgever kunnen zij vervolgens terugkoppelen in de app. Dat werkt veel efficiënter dan werken met papier.”

Verbetering bedrijfsproces
Jaimie legt uit dat zij binnen MAS dienstverleners op kleine schaal zijn begonnen met de module digitale werkbonnen, om het proces eerst goed onder de knie te krijgen. Nu willen zij het verder uit gaan rollen bij een andere BV, MAS Zone 3. “De afdeling Onderhoud valt onder deze tak van het bedrijf en zo’n 20 medewerkers zullen dan met de app gaan werken. Dat gaat nog veel meer winst opleveren op allerlei vlakken. Enerzijds is dit een praktische overweging”, geeft Jaimie aan. “Dit najaar verhuizen wij terug naar ons oude pand. Hier zijn veel minder parkeerplaatsen dan de locatie waar we nu zitten. Als alle werknemers de werkbonnen op moeten komen halen en later terugbrengen geeft dit problemen door de beperkte parkeerruimte.”

Efficiënte administratie en meer inzicht
Maar werken met digitale werkbonnen levert volgens Jaimie veel meer voordelen op. “In de administratie gaat deze digitaliseringstap veel tijdswinst opleveren. De backoffice medewerkers hoeven niet meer alle gegevens handmatig over te tikken vanaf papier. Op de afdeling Onderhoud werken ze op dit moment nog met Excel voor de verwerking van werkbonnen. Dat programma is foutgevoeliger en alles moet dubbel worden gecontroleerd. Hier gaan ze de voordelen van digitale werkbonnen dus zeker merken.”

Een ander voordeel dat Jaimie noemt is dat alles digitaal goed wordt bewaard. “Papieren werkbonnen komen op een grote stapel in het archief die na verloop van tijd weg worden gegooid. Door alles digitaal te documenteren kun je gegevens altijd eenvoudig terugvinden. Dit gaat schelen bij alle processen, zoals de facturatie, urenregistratie en de verloning.”

Duurzamer werken
Als laatste is het terugbrengen van de reistijd van hun medewerkers een belangrijke overweging voor het bedrijf. “Naast het overkomen van het parkeerprobleem op onze locatie zorgen we met minder gereden kilometers voor minder benzineverbruik, minder uitstoot en dus een aanzienlijke milieuwinst.”

Meer weten over werken met digitale werkbonnen? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 december 2018

FNV-schoonmakers voeren Sinterklaas-actie: bazen krijgen het niet meer cadeau

Dinsdag 4 december van 08.30 en 15.30 uur voeren schoonmakers in Groningen actie voor een cao met respect. Ze willen een leefbaar loon, een goede reiskostenvergoeding in de vorm...

19 augustus 2024

Care Dienstengroep laat personeel efficiënter inwerken op vakantieparken dankzij VR-training

Digitalisering is niet meer weg te denken uit de schoonmaak. De ontwikkeling van slimme sensoren, handige apps en schoonmaakrobots gaat onverminderd door. Ook het gebruik van VR-brillen om schoonmakers...

05 december 2024

De Sinterklaaswens van Mopje

Breedweer Facilitaire Diensten wil impact maken. Dat doet ze met haar visie op schoonmaak, haar inzet bij opdrachtgevers, haar inclusieve team, het nastreven van de SDG’s, haar podcastserie én...

13 januari 2025

Historisch hoge CAO-loonstijgingen in 2024, ook in de schoonmaakbranche

De CAO-lonen zijn het afgelopen jaar met gemiddeld 6,6% gestegen ten opzichte van 2023. Dat is de grootste stijging sinds 1982, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistieken...

06 december 2023

SIEV en Klien-IT zetten zich samen in voor het MKB

MKB branchevereniging SIEV en Klien-IT-Systems BV tekenden op de Schoonmaak Vakdagen samen voor een partnerschap dat ten goede komt van de leden.  Antonio Kouwenberg van Klien-IT is trots op...

23 april 2024

Paul Fok vertelt waarom SIEV de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar steunt

De verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar krijgt steun van meerdere schoonmaak-partners. Wie zijn deze partners? Om een aantal beter te leren kennen, stelde de organisatie van de...

10 mei 2019

#filmFriday Greenspeed tips voor meer werkplezier

“We zijn crazy about cleaning en willen de mensen om ons heen hierin meenemen”, vertelt Floor Loos, marketing manager bij Greenspeed International. “Daarom bieden we een totaalconcept aan van innovatieve en effectieve schoonmaakoplossingen...

09 september 2024

EW Facility Services en Diergaarde Blijdorp gaan samenwerken

De Rotterdamse Diergaarde Blijdorp kiest voor EW Facility Services als zijn schoonmaakdienstverlener. Voor EW is dit een ware droomklant waar zij haar visie op hospitality en innovatie in kwijt...

09 november 2025

Kennissessie Hygieneforum: Schoonmaak is een sleutel tot gezondheid

“Schoonmaak is geen luxe, maar noodzaak.” Die boodschap klonk luid en duidelijk tijdens de kennissessie van het Hygiëneforum op 5 november. Gezondheid en hygiëne op de werkvloer en de rol...

02 februari 2024

OVMZ verrast schoonmaakmedewerkers Biga Groep met taart

Schoonmaakmedewerkers van de BIGA Groep uit Zeist werden verrast met een heerlijke taart van scholeninstelling OVMZ. Als een dankjewel voor hun schoonmaakinzet voor de open dag. Op hun LinkedIn-pagina...