2 mei 2023

Jaimie Fambach (MAS Dienstverleners): “Werken met digitale werkbonnen levert ons veel winst op”

MAS dienstverleners maakt sinds kort gebruik van de module digitale werkbonnen van Nocore Facility Apps. Jaimie Fambach is binnen MAS Teamleider Specialisten, KAM-coördinator en daarnaast Manager Facilitydesk: hét middelpunt van het bedrijf als het gaat om informatie rondom contracten, calculaties en offertes. Vanuit deze rol heeft hij achter de schermen veel te maken met Nocore en Nocore Facility Apps, en heeft het gebruik van de module digitale werkbonnen geïntroduceerd binnen het bedrijf. “Dankzij het digitaliseren van werkbonnen besparen we veel tijd waardoor er minder van de marge af wordt gesnoept.”

MAS dienstverleners is 25 jaar geleden gestart als schoonmaakbedrijf en is de laatste jaren uitgegroeid tot een betrouwbare en professionele facilitaire dienstverlener met ruim 500 medewerkers. Zij richten zich onder andere op kantoren, scholen en hotels. “Wij hebben verschillende specialisaties in dienst en bedienen klanten door heel Nederland. Door de sterke groei richten we ons meer en meer op duurzaam en efficiënter werken”, legt Jaimie uit. “Daar is digitaliseren van bedrijfsprocessen een belangrijk onderdeel in.”

Gestart met digitalisering van werkbonnen

Een belangrijke stap die het bedrijf een aantal maanden geleden maakte is het digitaliseren van werkbonnen. “Tot nu toe werken vier van onze schoonmaakspecialisten met de app. Vanuit de backoffice wordt de werkbon in Nocore Facilitair aangemaakt en doorgestuurd naar de fronttoepassing, oftewel de mobiele app van Nocore Facility Apps. Onze werknemers ontvangen op deze manier direct de werkbon op hun mobiel of tablet. De uren, opmerkingen, foto’s en handtekening van de opdrachtgever kunnen zij vervolgens terugkoppelen in de app. Dat werkt veel efficiënter dan werken met papier.”

Verbetering bedrijfsproces
Jaimie legt uit dat zij binnen MAS dienstverleners op kleine schaal zijn begonnen met de module digitale werkbonnen, om het proces eerst goed onder de knie te krijgen. Nu willen zij het verder uit gaan rollen bij een andere BV, MAS Zone 3. “De afdeling Onderhoud valt onder deze tak van het bedrijf en zo’n 20 medewerkers zullen dan met de app gaan werken. Dat gaat nog veel meer winst opleveren op allerlei vlakken. Enerzijds is dit een praktische overweging”, geeft Jaimie aan. “Dit najaar verhuizen wij terug naar ons oude pand. Hier zijn veel minder parkeerplaatsen dan de locatie waar we nu zitten. Als alle werknemers de werkbonnen op moeten komen halen en later terugbrengen geeft dit problemen door de beperkte parkeerruimte.”

Efficiënte administratie en meer inzicht
Maar werken met digitale werkbonnen levert volgens Jaimie veel meer voordelen op. “In de administratie gaat deze digitaliseringstap veel tijdswinst opleveren. De backoffice medewerkers hoeven niet meer alle gegevens handmatig over te tikken vanaf papier. Op de afdeling Onderhoud werken ze op dit moment nog met Excel voor de verwerking van werkbonnen. Dat programma is foutgevoeliger en alles moet dubbel worden gecontroleerd. Hier gaan ze de voordelen van digitale werkbonnen dus zeker merken.”

Een ander voordeel dat Jaimie noemt is dat alles digitaal goed wordt bewaard. “Papieren werkbonnen komen op een grote stapel in het archief die na verloop van tijd weg worden gegooid. Door alles digitaal te documenteren kun je gegevens altijd eenvoudig terugvinden. Dit gaat schelen bij alle processen, zoals de facturatie, urenregistratie en de verloning.”

Duurzamer werken
Als laatste is het terugbrengen van de reistijd van hun medewerkers een belangrijke overweging voor het bedrijf. “Naast het overkomen van het parkeerprobleem op onze locatie zorgen we met minder gereden kilometers voor minder benzineverbruik, minder uitstoot en dus een aanzienlijke milieuwinst.”

Meer weten over werken met digitale werkbonnen? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 juli 2022

“Dankzij VR-bril worden schoonmaaktrainingen leuker en leerzamer”

Leren via een VR-bril? Het klinkt allemaal heel futuristisch, maar bij Cleaning Workx is de afgelopen jaren gewerkt aan een virtual reality lesmethode voor de schoonmaak. En dit leidt...

10 juni 2022

#FotoFriday: Vakbeurs Facilitair

Kijk mee naar de ‘schoonmaak’ op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer:      Ben je nog niet naar deze vakbeurs geweest? Ga dan vandaag nog even langs. De beurs is...

06 oktober 2025

Koningin Máxima brengt werkbezoek aan ADG over pensioencommunicatie

Dinsdagmiddag 14 oktober verwelkomt ADG Hare Majesteit Koningin Máxima voor een werkbezoek aan haar familiebedrijf in Houten. Tijdens het bezoek delen meerdere werkgevers hun ervaringen met het bieden van...

05 augustus 2025

Arbeidsmarkt blijft krap, aantal banen neemt toe. Hoe kom je toch aan goed personeel?

In het 2e kwartaal van 2025 is het aantal vacatures gedaald met 7.000 en het aantal werklozen met 4.000. De arbeidsmarkt blijft daarmee krap: per 100 werklozen zijn er...

28 oktober 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: “Wie A zegt, moet ook B zeggen… en C, en D…”

"Twaalf jaar geleden stond ik hoog op mijn ladder, naast mijn tweedehands busje in de binnenstad van Hoogeveen. Een ladder die overigens meer kostte dan het busje zelf. Een...

27 december 2018

Codecommissie reikt Europese Commissie in Petten gele kaart uit

De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf reikt een gele kaart uit aan de Europese Commissie, Joint Research Centre, Directoraat Resources te Petten. Aanleiding is het gunningscriterium laagste...

30 oktober 2024

Schoonste strijd van het jaar: NK Glazenwassen belooft op 6 november opnieuw spektakel te worden

De schoonste strijd van het jaar barst op 6 november los: wie is de allerbeste glazenwasser van Nederland? Tien glazenwassers gaan de strijd aan tijdens het NK Glazenwassen powered...

02 september 2025

Asito toont blik achter de schermen bij vliegtuigschoonmaak: “Het is net Tetris”

Nu de vakantieperiode ten einde loopt, kijken we samen met Asito terug op de schoonmaak van vliegtuigen. Want die schoonmaak beleefde de afgelopen weken hoogtij. En meer. Want wat...

21 maart 2025

Het Concertgebouw en EW: een samenwerking waar muziek in zit

Sinds 2014 is EW Facility Services de schoonmaakpartner van Het Concertgebouw in Amsterdam. De schoonmakers dragen met hun inzet bij aan een gastvrij bezoek van de 700.000 gasten. Want...

25 september 2025

Nederrijn weer aan top bij MT1000

Jaarlijks onderzoekt MT/Sprout de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. Zo ook voor de categorie schoonmaak. Dit jaar staat, net zoals in 2024 Nederrijn Schoonmaak op nummer...