30 mei 2022

“Digitalisering ontzorgt, maar schoonmaak is en blijft mensenwerk”

Tachtig jaar geleden en met een investering van 250 gulden klom oprichter Frans Wittens op een ladder om met een zinken emmer en doekje ramen van winkels en bedrijven te lappen. Inmiddels is Toekomst Schoonmaakbedrijven uitgegroeid tot bijna vijfhonderd medewerkers en heeft het een grote interne digitaliseringsslag gemaakt. Hoe kijkt Tom Dissel, commercieel directeur, tegen digitalisering aan?

Er gebeurt volgens Tom momenteel veel in de schoonmaakwereld en die ontwikkelingen zijn volgens hem beter zichtbaar dan vijf jaar geleden. “Corona heeft natuurlijk voor een versnelling gezorgd, waardoor hygiëne tegenwoordig belangrijker is dan ooit. Naast de grote trend van duurzaamheid en niet giftige schoonmaakmiddelen op basis van bijvoorbeeld pro-biotica en het feit dat schoonmakers zichtbaarder zijn geworden, zie je steeds vaker dat schoonmaakbedrijven overgaan op digitalisering. De grote ontwikkelingen op dat vlak zijn natuurlijk sensoring in gebouwen, robots en handige apps.”

Analyses

Sensoring is eigenlijk geen investering die een ondernemer van een schoonmaakbedrijf kan doen, het hangt immers in het gebouw van een klant. Wel kan het schoonmaakbedrijf met de klant in gesprek gaan over het nut ervan. “Door middel van sensoring of people counting wordt zichtbaar waar veel activiteit is geweest”, legt Tom uit. “Vroeger moest altijd alles schoon worden gemaakt, maar dat is eigenlijk niet nodig als het niet vies is geworden. Zeker nu er vaker hybride wordt gewerkt en het op bepaalde dagen in de week een stuk rustiger is op kantoren, is dat zonde van de tijd. Alleen schoonmaken op plekken waar dat echt nodig is, is een stuk efficiënter en dat scheelt uiteindelijk ook weer geld voor de klant.” Ander voordeel van sensoring is dat het voor betere analyses kan zorgen. “Analyses maken werkprocessen inzichtelijk en dragen bij aan een betere onderbouwing voor de klant. Vroeger kon je wel zeggen dat er misschien ergens bijvoorbeeld meer schoongemaakt moest worden, maar was dat soms moeilijk hard te maken. Door middel van een analyse gaat dat makkelijker en voor de klant is het fijn dat het transparanter is geworden.”

Kijkje in eigen digitale keuken

Toekomst Schoonmaakbedrijven maakt zelf ook gebruik van apps en robots, zo gebruikt het bedrijf onder meer iMops en werken ze samen met Boma Robotics. “Het is in de praktijk wel zo dat robots vooral goed inzetbaar zijn in kantoorpanden met een groot vloeroppervlak. Dus in kleinere gebouwen is het vanwege de prijs al wat minder lonend. Ook kan een robot natuurlijk alleen het grove werk doen en zal er altijd nog een mens aan te pas moeten komen voor het fijnere schoonmaakwerk.” Tom is daarnaast te spreken over de apps van i8 en Facility Apps. “Groot voordeel is dat je met dit soort apps de papierstroom kunt tegengaan, omdat alles digitaal wordt opgeslagen. Maar je kunt er ook je uren mee bijhouden, kwaliteitsmetingen mee doen, contracten mee beheren, bezoekverslagen mee maken en ideeënchecks op uitvoeren. Het is vooral handig dat je niet helemaal een laptop hoeft mee te sjouwen of dat je alles moet opschrijven om het later op je computer te verwerken. Het gaat nu met een druk op de knop vanaf je telefoon terwijl je op locatie bent.”

Toekomst
Tom heeft nog een hoop plannen op het gebied van digitalisering voor zijn organisatie. Zo is Toekomst eind vorig jaar geheel overgegaan op digitaal factureren en worden alle werkbonnen voor glas- en vloeronderhoud online uitgegeven. “We willen onze bedrijfsprocessen verder optimaliseren. Online factureren scheelt een hoop tijd én papier.” Overigens is hij van mening dat digitalisering belangrijk en praktisch is, maar dat het niet te veel moet doorslaan. “Ik vind niet dat we overdrijven en alles kapot moeten digitaliseren. Waar het om gaat is dat je je medewerker of een klant ontzorgt. Kan een middel iemand vooruithelpen? Prima! Maar het is uiteindelijk slechts ter ondersteuning en niet iets waar we ons achter moeten verstoppen. Want schoonmaak is en blijft mensenwerk, waarin het draait om echte aandacht.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 januari 2024

#FotoFriday Janet maakt met plezier schoon in het Paleis van Justitie

De Rijksschoonmaakorganisatie deelt het werk van schoonmaakster Janet Kramer die het Paleis van Justitie in Leeuwarden schoonmaakt. Met veel plezier: “Het is een prachtige locatie en ik heb er...

14 maart 2022

Bureaustoel, schoonmaak, oppas; je werkgever regelt het

Sodexo lanceert WorkX. Een online platform waarmee werkgevers kunnen zorgen voor een optimale thuiswerkomgeving voor hun medewerkers. Met WorkX kunnen werknemers snel en makkelijk iets laten doen aan die...

11 januari 2022

Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche

Korte filmpjes op TikTok, adverteren op Facebook of toch maar video’s maken op Youtube? De mogelijkheden op het gebied van online marketing via sociale media vliegen je om de...

10 december 2018

Beercoo’s rayonleider Sam’s 5e vlog: gastvrijheid

Rayonleider Samantha heeft alweer haar vijfde vlog gemaakt, de laatste vlog van 2018. In deze vlog laat zij zien hoe schoonmakers gastvrijheid toepassen in hun dagelijkse werkzaamheden bij kantoren...

27 maart 2023

Digitaal ondertekenen: meer efficiency en beter overzicht

Digitaal ondertekenen. Hoe werkt dat eigenlijk? En wat heb je er als ondernemer in de schoonmaakbranche aan? Sinds kort is het mogelijk om via Nocore Facilitair te koppelen met...

01 november 2021

Nocore deelt digitalisering op Schoonmaak Vakdagen

Tijdens de twee Schoonmaak Vakdagen zal Nocore haar standbezoekers inzicht geven in nieuwe softwaremogelijkheden. Op stand 3.0 toont zij niet alleen kennis en demonstraties van haar eigen softwareproducten, ook...

29 november 2021

BOMA opent eerste woonzorgcentrum

Op maandag 6 december 2021 opent BOMA haar eerste woonzorgcentrum. Waarom? Omdat de totaalleverancier geen enkele schoonmaakuitdaging uit de weg wil gaan. “De stap naar een woonzorgcentrum waarin alle...

18 juli 2022

Blog: Een inspiratievolle zomer voor onze schoonmaak community

Lijstjes van trends, tips en how to. We zijn er allemaal dol op. Zakelijk en privé. Waarom? Omdat het zo lekker weg leest en je in korte tijd veel...

01 maart 2019

Primeur: Nocore en FacilityApps starten samen nieuw bedrijf

Nocore en FacilityApps hebben een nieuw bedrijf opgericht: Nocore FacilityApps B.V. Hierin gaan zij hun apps onderbrengen, die specifiek worden ontwikkeld voor Nocore klanten. De apps zijn middels een...

05 september 2023

25 jaar Duurzame Dinsdag

Dit jaar bestaat Duurzame Dinsdag, de Prinsjesdag van de Duurzaamheid, 25 jaar. Dat wordt gevierd op 5 september, de eerste dinsdag in september waarop traditiegetrouw het duurzame koffertje wordt...