30 mei 2022

“Digitalisering ontzorgt, maar schoonmaak is en blijft mensenwerk”

Tachtig jaar geleden en met een investering van 250 gulden klom oprichter Frans Wittens op een ladder om met een zinken emmer en doekje ramen van winkels en bedrijven te lappen. Inmiddels is Toekomst Schoonmaakbedrijven uitgegroeid tot bijna vijfhonderd medewerkers en heeft het een grote interne digitaliseringsslag gemaakt. Hoe kijkt Tom Dissel, commercieel directeur, tegen digitalisering aan?

Er gebeurt volgens Tom momenteel veel in de schoonmaakwereld en die ontwikkelingen zijn volgens hem beter zichtbaar dan vijf jaar geleden. “Corona heeft natuurlijk voor een versnelling gezorgd, waardoor hygiëne tegenwoordig belangrijker is dan ooit. Naast de grote trend van duurzaamheid en niet giftige schoonmaakmiddelen op basis van bijvoorbeeld pro-biotica en het feit dat schoonmakers zichtbaarder zijn geworden, zie je steeds vaker dat schoonmaakbedrijven overgaan op digitalisering. De grote ontwikkelingen op dat vlak zijn natuurlijk sensoring in gebouwen, robots en handige apps.”

Analyses

Sensoring is eigenlijk geen investering die een ondernemer van een schoonmaakbedrijf kan doen, het hangt immers in het gebouw van een klant. Wel kan het schoonmaakbedrijf met de klant in gesprek gaan over het nut ervan. “Door middel van sensoring of people counting wordt zichtbaar waar veel activiteit is geweest”, legt Tom uit. “Vroeger moest altijd alles schoon worden gemaakt, maar dat is eigenlijk niet nodig als het niet vies is geworden. Zeker nu er vaker hybride wordt gewerkt en het op bepaalde dagen in de week een stuk rustiger is op kantoren, is dat zonde van de tijd. Alleen schoonmaken op plekken waar dat echt nodig is, is een stuk efficiënter en dat scheelt uiteindelijk ook weer geld voor de klant.” Ander voordeel van sensoring is dat het voor betere analyses kan zorgen. “Analyses maken werkprocessen inzichtelijk en dragen bij aan een betere onderbouwing voor de klant. Vroeger kon je wel zeggen dat er misschien ergens bijvoorbeeld meer schoongemaakt moest worden, maar was dat soms moeilijk hard te maken. Door middel van een analyse gaat dat makkelijker en voor de klant is het fijn dat het transparanter is geworden.”

Kijkje in eigen digitale keuken

Toekomst Schoonmaakbedrijven maakt zelf ook gebruik van apps en robots, zo gebruikt het bedrijf onder meer iMops en werken ze samen met Boma Robotics. “Het is in de praktijk wel zo dat robots vooral goed inzetbaar zijn in kantoorpanden met een groot vloeroppervlak. Dus in kleinere gebouwen is het vanwege de prijs al wat minder lonend. Ook kan een robot natuurlijk alleen het grove werk doen en zal er altijd nog een mens aan te pas moeten komen voor het fijnere schoonmaakwerk.” Tom is daarnaast te spreken over de apps van i8 en Facility Apps. “Groot voordeel is dat je met dit soort apps de papierstroom kunt tegengaan, omdat alles digitaal wordt opgeslagen. Maar je kunt er ook je uren mee bijhouden, kwaliteitsmetingen mee doen, contracten mee beheren, bezoekverslagen mee maken en ideeënchecks op uitvoeren. Het is vooral handig dat je niet helemaal een laptop hoeft mee te sjouwen of dat je alles moet opschrijven om het later op je computer te verwerken. Het gaat nu met een druk op de knop vanaf je telefoon terwijl je op locatie bent.”

Toekomst
Tom heeft nog een hoop plannen op het gebied van digitalisering voor zijn organisatie. Zo is Toekomst eind vorig jaar geheel overgegaan op digitaal factureren en worden alle werkbonnen voor glas- en vloeronderhoud online uitgegeven. “We willen onze bedrijfsprocessen verder optimaliseren. Online factureren scheelt een hoop tijd én papier.” Overigens is hij van mening dat digitalisering belangrijk en praktisch is, maar dat het niet te veel moet doorslaan. “Ik vind niet dat we overdrijven en alles kapot moeten digitaliseren. Waar het om gaat is dat je je medewerker of een klant ontzorgt. Kan een middel iemand vooruithelpen? Prima! Maar het is uiteindelijk slechts ter ondersteuning en niet iets waar we ons achter moeten verstoppen. Want schoonmaak is en blijft mensenwerk, waarin het draait om echte aandacht.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 juli 2022

Oproep: geef een workshop tijdens Hygiëneforum 2023

Op 17 mei 2023 organiseert VSR in de RAI Amsterdam samen met Schoonmakend Nederland, Interclean en NVZ het Hygiëneforum 2023. Het thema is: Een gezonde organisatie begint bij een...

03 mei 2022

Ontdek de noviteiten van Numatic Interclean

Op de 250 m2 standruimte van Numatic op Interclean vind je dit jaar alleen echt nieuwe producten. Een bezoekje waard voor ieder die graag op de hoogte blijft van...

21 april 2022

‘Laat je inspireren: 5 innovaties ‘aan tafel’ bij FMNextGen

Ben jij bij onze inspiratie-innovatie-boost op 10 mei aanstaande? Tijdens het #FMNextGen-event op Interclean in RAI Amsterdam schuiven 5 (young) professionals én hun innovaties aan tafel bij Rob den...

22 juni 2017

Koopcentrum Akerpoort kiest voor ICE iS1100 veegmachine

ICE Benelux leverde onlangs een nieuwe ICE veegzuigmachine af op Koopcentrum Akerpoort in Amsterdam. Het winkelcentrum behoort tot één van de grootste Outlet Mall’s in Nederland. De slimme veegmachine zal dagelijks ingezet worden...

09 mei 2022

Breedweer Facilitaire Diensten neemt De Ster uit Hengelo over

Breedweer Facilitaire Diensten uit Uitgeest wil haar boodschap om maatschappelijke impact te maken zo breed mogelijk verspreiden. Daarvoor is groei onmisbaar, groei door nieuwe opdrachten en door overnames. Per...

29 juli 2022

UL-Team zoekt trainers en duizendpoot

Specialist voor opleidingen in de facilitaire dienstverlening, UL-Team, is op zoek naar trainers en nog een extra collega voor op kantoor. Bekijk hieronder de verschillende vacatures. Wil je meer...

20 september 2022

‘Sell the experience’

Drie inspiratietalks inspireerden de leden van FM NextGen tijdens hun event op 15 september jl. Met uitspraken zoals ‘Iedereen is sales’ en Sell the experience’ die tijdens de rondleiding...

01 maart 2022

Andere blik voor werkplezier

Claudia Cornelissen van Perfect plan, opleiding en advies reageerde op de oproep van onze redactie om voorbeelden van plezier op de schoonmaakwerkvloer te delen. Zij deelt een mooi verhaal...

21 september 2022

“Miljoenennota goed voor onze schoonmakers, zorgwekkend voor onze ondernemers”

Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland reageert op de begroting 2023 die op Prinsjesdag werd gepresenteerd: “Goed dat het kabinet met een fors pakket aan maatregelen actie onderneemt om de...

22 maart 2022

75% besparen op reinigingsmiddelen en 97% op water

Asito doet onderzoek naar inzet stoomreiniging van Innovi Duurzaamheid en stoomreiniging staan genoemd in het eerder op Schoonmaakjournaal.nl gepubliceerde artikel ‘5 professionele schoonmaaktrends 2022’. Bij Innovi uit Vroomshoop komen...