30 mei 2022

“Digitalisering ontzorgt, maar schoonmaak is en blijft mensenwerk”

Tachtig jaar geleden en met een investering van 250 gulden klom oprichter Frans Wittens op een ladder om met een zinken emmer en doekje ramen van winkels en bedrijven te lappen. Inmiddels is Toekomst Schoonmaakbedrijven uitgegroeid tot bijna vijfhonderd medewerkers en heeft het een grote interne digitaliseringsslag gemaakt. Hoe kijkt Tom Dissel, commercieel directeur, tegen digitalisering aan?

Er gebeurt volgens Tom momenteel veel in de schoonmaakwereld en die ontwikkelingen zijn volgens hem beter zichtbaar dan vijf jaar geleden. “Corona heeft natuurlijk voor een versnelling gezorgd, waardoor hygiëne tegenwoordig belangrijker is dan ooit. Naast de grote trend van duurzaamheid en niet giftige schoonmaakmiddelen op basis van bijvoorbeeld pro-biotica en het feit dat schoonmakers zichtbaarder zijn geworden, zie je steeds vaker dat schoonmaakbedrijven overgaan op digitalisering. De grote ontwikkelingen op dat vlak zijn natuurlijk sensoring in gebouwen, robots en handige apps.”

Analyses

Sensoring is eigenlijk geen investering die een ondernemer van een schoonmaakbedrijf kan doen, het hangt immers in het gebouw van een klant. Wel kan het schoonmaakbedrijf met de klant in gesprek gaan over het nut ervan. “Door middel van sensoring of people counting wordt zichtbaar waar veel activiteit is geweest”, legt Tom uit. “Vroeger moest altijd alles schoon worden gemaakt, maar dat is eigenlijk niet nodig als het niet vies is geworden. Zeker nu er vaker hybride wordt gewerkt en het op bepaalde dagen in de week een stuk rustiger is op kantoren, is dat zonde van de tijd. Alleen schoonmaken op plekken waar dat echt nodig is, is een stuk efficiënter en dat scheelt uiteindelijk ook weer geld voor de klant.” Ander voordeel van sensoring is dat het voor betere analyses kan zorgen. “Analyses maken werkprocessen inzichtelijk en dragen bij aan een betere onderbouwing voor de klant. Vroeger kon je wel zeggen dat er misschien ergens bijvoorbeeld meer schoongemaakt moest worden, maar was dat soms moeilijk hard te maken. Door middel van een analyse gaat dat makkelijker en voor de klant is het fijn dat het transparanter is geworden.”

Kijkje in eigen digitale keuken

Toekomst Schoonmaakbedrijven maakt zelf ook gebruik van apps en robots, zo gebruikt het bedrijf onder meer iMops en werken ze samen met Boma Robotics. “Het is in de praktijk wel zo dat robots vooral goed inzetbaar zijn in kantoorpanden met een groot vloeroppervlak. Dus in kleinere gebouwen is het vanwege de prijs al wat minder lonend. Ook kan een robot natuurlijk alleen het grove werk doen en zal er altijd nog een mens aan te pas moeten komen voor het fijnere schoonmaakwerk.” Tom is daarnaast te spreken over de apps van i8 en Facility Apps. “Groot voordeel is dat je met dit soort apps de papierstroom kunt tegengaan, omdat alles digitaal wordt opgeslagen. Maar je kunt er ook je uren mee bijhouden, kwaliteitsmetingen mee doen, contracten mee beheren, bezoekverslagen mee maken en ideeënchecks op uitvoeren. Het is vooral handig dat je niet helemaal een laptop hoeft mee te sjouwen of dat je alles moet opschrijven om het later op je computer te verwerken. Het gaat nu met een druk op de knop vanaf je telefoon terwijl je op locatie bent.”

Toekomst
Tom heeft nog een hoop plannen op het gebied van digitalisering voor zijn organisatie. Zo is Toekomst eind vorig jaar geheel overgegaan op digitaal factureren en worden alle werkbonnen voor glas- en vloeronderhoud online uitgegeven. “We willen onze bedrijfsprocessen verder optimaliseren. Online factureren scheelt een hoop tijd én papier.” Overigens is hij van mening dat digitalisering belangrijk en praktisch is, maar dat het niet te veel moet doorslaan. “Ik vind niet dat we overdrijven en alles kapot moeten digitaliseren. Waar het om gaat is dat je je medewerker of een klant ontzorgt. Kan een middel iemand vooruithelpen? Prima! Maar het is uiteindelijk slechts ter ondersteuning en niet iets waar we ons achter moeten verstoppen. Want schoonmaak is en blijft mensenwerk, waarin het draait om echte aandacht.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 juni 2023

Praktijkcase: zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarage

Sinds de zomer van 2022 draait bij Q-Park een proef met zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarages. Een uitdaging op gebied van techniek, resultaat, personeelsinzet en veiligheid voor klanten in...

18 februari 2022

25 jaar schoonmaak voor Brigitte Bovens

Schoonmaakster Brigitte Bovens werkt al sinds 1997 in de schoonmaak, waarvan 18 jaar voor Hago en zeven jaar voor Asito. Dat betekent dat ze dit jaar haar 25 jarig...

12 augustus 2019

Themaweek Week van het Werkgeluk: boost voor positiviteit

Werkgeluk, bedrijfscultuur, bedrijfsresultaat, faillissement: ze hebben wel degelijk een relatie met elkaar. In deze Week van het Werkgeluk duiken we daarop in; een themaweek om blij en gelukkig van...

10 januari 2020

Facebook Friday: nieuwe robot wc-rolbrenger

Een robot die je bij hoge nood een toiletrol brengt: deze week op de techbeurs CES in Las Vegas en op onze Facebook pagina. Op de grootste mondiale Consumer Electro...

20 december 2018

Onderhandelingsakkoord CAO Schoonmaak

Werkgevers in de schoonmaak (verenigd in brancheorganisatie OSB) en vakbonden CNV en FNV hebben in de nacht van woensdag 19 op donderdag 20 december een onderhandelingsakkoord bereikt over een...

26 juni 2022

Van taxichauffeur naar crime-scene cleaner

Wat gebeurt er met een plaats delict wanneer de politie is vertrokken? Wat kom je zoal tegen en wat komt erbij kijken om een dergelijke plek schoon te maken?...

16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering...

05 december 2018

Numatic sluit Hetty jubileumactie af met donatie aan Pink Ribbon

We vieren vandaag, 5 december 2018, de verjaardag van Sinterklaas. Een dag dat velen worden verblijd met kadootjes. Numatic is geen Sinterklaas, maar geeft wel een mooi kado weg...

20 september 2022

Vakbonden zetten in op forse loonsverhoging

De vakbonden willen de lonen fors verhogen. FNV kiest voor volledige prijscompensatie voor werknemers, om de koopkracht kunnen behouden. “We willen dat werkgevers de inflatie volledig compenseren, er is...

18 september 2023

Maak kennis met het team van Schoonmaak Vakdagen

Het team van de Schoonmaak Vakdagen is volop bezig met de voorbereidingen van de schoonmaakbeurs die op 14 & 15 november 2023 zal plaatsvinden. Een team dat bestaat uit...