30 mei 2022

“Digitalisering ontzorgt, maar schoonmaak is en blijft mensenwerk”

Tachtig jaar geleden en met een investering van 250 gulden klom oprichter Frans Wittens op een ladder om met een zinken emmer en doekje ramen van winkels en bedrijven te lappen. Inmiddels is Toekomst Schoonmaakbedrijven uitgegroeid tot bijna vijfhonderd medewerkers en heeft het een grote interne digitaliseringsslag gemaakt. Hoe kijkt Tom Dissel, commercieel directeur, tegen digitalisering aan?

Er gebeurt volgens Tom momenteel veel in de schoonmaakwereld en die ontwikkelingen zijn volgens hem beter zichtbaar dan vijf jaar geleden. “Corona heeft natuurlijk voor een versnelling gezorgd, waardoor hygiëne tegenwoordig belangrijker is dan ooit. Naast de grote trend van duurzaamheid en niet giftige schoonmaakmiddelen op basis van bijvoorbeeld pro-biotica en het feit dat schoonmakers zichtbaarder zijn geworden, zie je steeds vaker dat schoonmaakbedrijven overgaan op digitalisering. De grote ontwikkelingen op dat vlak zijn natuurlijk sensoring in gebouwen, robots en handige apps.”

Analyses

Sensoring is eigenlijk geen investering die een ondernemer van een schoonmaakbedrijf kan doen, het hangt immers in het gebouw van een klant. Wel kan het schoonmaakbedrijf met de klant in gesprek gaan over het nut ervan. “Door middel van sensoring of people counting wordt zichtbaar waar veel activiteit is geweest”, legt Tom uit. “Vroeger moest altijd alles schoon worden gemaakt, maar dat is eigenlijk niet nodig als het niet vies is geworden. Zeker nu er vaker hybride wordt gewerkt en het op bepaalde dagen in de week een stuk rustiger is op kantoren, is dat zonde van de tijd. Alleen schoonmaken op plekken waar dat echt nodig is, is een stuk efficiënter en dat scheelt uiteindelijk ook weer geld voor de klant.” Ander voordeel van sensoring is dat het voor betere analyses kan zorgen. “Analyses maken werkprocessen inzichtelijk en dragen bij aan een betere onderbouwing voor de klant. Vroeger kon je wel zeggen dat er misschien ergens bijvoorbeeld meer schoongemaakt moest worden, maar was dat soms moeilijk hard te maken. Door middel van een analyse gaat dat makkelijker en voor de klant is het fijn dat het transparanter is geworden.”

Kijkje in eigen digitale keuken

Toekomst Schoonmaakbedrijven maakt zelf ook gebruik van apps en robots, zo gebruikt het bedrijf onder meer iMops en werken ze samen met Boma Robotics. “Het is in de praktijk wel zo dat robots vooral goed inzetbaar zijn in kantoorpanden met een groot vloeroppervlak. Dus in kleinere gebouwen is het vanwege de prijs al wat minder lonend. Ook kan een robot natuurlijk alleen het grove werk doen en zal er altijd nog een mens aan te pas moeten komen voor het fijnere schoonmaakwerk.” Tom is daarnaast te spreken over de apps van i8 en Facility Apps. “Groot voordeel is dat je met dit soort apps de papierstroom kunt tegengaan, omdat alles digitaal wordt opgeslagen. Maar je kunt er ook je uren mee bijhouden, kwaliteitsmetingen mee doen, contracten mee beheren, bezoekverslagen mee maken en ideeënchecks op uitvoeren. Het is vooral handig dat je niet helemaal een laptop hoeft mee te sjouwen of dat je alles moet opschrijven om het later op je computer te verwerken. Het gaat nu met een druk op de knop vanaf je telefoon terwijl je op locatie bent.”

Toekomst
Tom heeft nog een hoop plannen op het gebied van digitalisering voor zijn organisatie. Zo is Toekomst eind vorig jaar geheel overgegaan op digitaal factureren en worden alle werkbonnen voor glas- en vloeronderhoud online uitgegeven. “We willen onze bedrijfsprocessen verder optimaliseren. Online factureren scheelt een hoop tijd én papier.” Overigens is hij van mening dat digitalisering belangrijk en praktisch is, maar dat het niet te veel moet doorslaan. “Ik vind niet dat we overdrijven en alles kapot moeten digitaliseren. Waar het om gaat is dat je je medewerker of een klant ontzorgt. Kan een middel iemand vooruithelpen? Prima! Maar het is uiteindelijk slechts ter ondersteuning en niet iets waar we ons achter moeten verstoppen. Want schoonmaak is en blijft mensenwerk, waarin het draait om echte aandacht.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 november 2021

Interclean keert terug op 10 t/m 13 mei 2022

Interclean keert face-to-face terug van 10 t/m 13 mei 2022, met een beurs boordevol innovaties die de professionele reinigings- en hygiëne sector de komende jaren vorm zullen gaan geven....

19 september 2023

Nieuwe loontabel per 1 november 2023

Naar aanleiding van de nieuw gemaakte afspraken over het loon is de cao 2022-2024 gewijzigd. De eerste wijziging gaat in per 1 november 2023; de basisuurlonen worden dan verhoogd...

04 januari 2024

Besparen op kosten en energie met industriële wasapparatuur

In een tijdperk waarin duurzaam ondernemen centraal staat, richten bedrijven hun aandacht steeds meer op manieren om zowel financiële als milieukosten te verlagen. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is de...

01 november 2021

Blog: op weg naar het eerste schoonmaak-community-nieuwsplatform

In haar laatste blog vertelde Petra de Bruin over het overdragen van de fakkel van Schoonmaakjournaal aan een nieuwe redactie. Trots kan ik jullie laten weten dat ik het...

19 maart 2019

Sjaak Zevenhoven (Okee): “Met housekeeping app realiseren we optimale aandacht voor de gasten”

“We zijn enthousiast over de Leviy-app”, vertelt Sjaak Zevenhoven, directeur van Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn. “Hiermee realiseren we optimale aandacht voor de gasten van Van der...

09 november 2021

FacilityApps lanceert 2 nieuwe modules tijdens Schoonmaak Vakdagen

Het FacilityApps-platform breidt uit. Tijdens het eerste fysieke schoonmaak vakevent sinds lange tijd, zal het bedrijf uit PurmerValley twee modules lanceren: een ‘nieuws’ module en ‘Nocore roosters’. Deze twee...

12 november 2021

Het is feest! Beercoo bestaat 35 jaar

Met een ondernemersplan op 2 A4’tjes startte Patrick de Beer 35 jaar geleden met Beercoo. Zijn droom werd ondanks tegenslagen werkelijkheid. Samen met broer Vincent bouwde hij waardevolle relaties...

07 maart 2023

CO2-rapportageplicht voor zakelijke mobiliteit is uitgesteld

Bedrijven met meer dan 100 medewerkers in dienst worden verplicht om te gaan rapporteren over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van de medewerkers. Deze registratieplicht is met een...

22 december 2022

‘’We willen menstruatiearmoede uit de taboesfeer halen’’

CWS heeft een nieuw product gelanceerd: de CWS tampondispenser – in samenwerking met Period Pack. Deze nieuwe dispenser maakt tampons in sanitaire ruimtes gratis beschikbaar. CWS wil hiermee bijdragen...

27 oktober 2022

Bereken zelf jouw besparingspotentieel Green Care Professional

Met de Green Care Performance Calculator bereken je, afgestemd op jouw bedrijfssegment, snel en makkelijk hoeveel CO2, plastic en ruwe olie jouw bedrijf op jaarbasis kan besparen door over...