30 mei 2022

“Digitalisering ontzorgt, maar schoonmaak is en blijft mensenwerk”

Tachtig jaar geleden en met een investering van 250 gulden klom oprichter Frans Wittens op een ladder om met een zinken emmer en doekje ramen van winkels en bedrijven te lappen. Inmiddels is Toekomst Schoonmaakbedrijven uitgegroeid tot bijna vijfhonderd medewerkers en heeft het een grote interne digitaliseringsslag gemaakt. Hoe kijkt Tom Dissel, commercieel directeur, tegen digitalisering aan?

Er gebeurt volgens Tom momenteel veel in de schoonmaakwereld en die ontwikkelingen zijn volgens hem beter zichtbaar dan vijf jaar geleden. “Corona heeft natuurlijk voor een versnelling gezorgd, waardoor hygiëne tegenwoordig belangrijker is dan ooit. Naast de grote trend van duurzaamheid en niet giftige schoonmaakmiddelen op basis van bijvoorbeeld pro-biotica en het feit dat schoonmakers zichtbaarder zijn geworden, zie je steeds vaker dat schoonmaakbedrijven overgaan op digitalisering. De grote ontwikkelingen op dat vlak zijn natuurlijk sensoring in gebouwen, robots en handige apps.”

Analyses

Sensoring is eigenlijk geen investering die een ondernemer van een schoonmaakbedrijf kan doen, het hangt immers in het gebouw van een klant. Wel kan het schoonmaakbedrijf met de klant in gesprek gaan over het nut ervan. “Door middel van sensoring of people counting wordt zichtbaar waar veel activiteit is geweest”, legt Tom uit. “Vroeger moest altijd alles schoon worden gemaakt, maar dat is eigenlijk niet nodig als het niet vies is geworden. Zeker nu er vaker hybride wordt gewerkt en het op bepaalde dagen in de week een stuk rustiger is op kantoren, is dat zonde van de tijd. Alleen schoonmaken op plekken waar dat echt nodig is, is een stuk efficiënter en dat scheelt uiteindelijk ook weer geld voor de klant.” Ander voordeel van sensoring is dat het voor betere analyses kan zorgen. “Analyses maken werkprocessen inzichtelijk en dragen bij aan een betere onderbouwing voor de klant. Vroeger kon je wel zeggen dat er misschien ergens bijvoorbeeld meer schoongemaakt moest worden, maar was dat soms moeilijk hard te maken. Door middel van een analyse gaat dat makkelijker en voor de klant is het fijn dat het transparanter is geworden.”

Kijkje in eigen digitale keuken

Toekomst Schoonmaakbedrijven maakt zelf ook gebruik van apps en robots, zo gebruikt het bedrijf onder meer iMops en werken ze samen met Boma Robotics. “Het is in de praktijk wel zo dat robots vooral goed inzetbaar zijn in kantoorpanden met een groot vloeroppervlak. Dus in kleinere gebouwen is het vanwege de prijs al wat minder lonend. Ook kan een robot natuurlijk alleen het grove werk doen en zal er altijd nog een mens aan te pas moeten komen voor het fijnere schoonmaakwerk.” Tom is daarnaast te spreken over de apps van i8 en Facility Apps. “Groot voordeel is dat je met dit soort apps de papierstroom kunt tegengaan, omdat alles digitaal wordt opgeslagen. Maar je kunt er ook je uren mee bijhouden, kwaliteitsmetingen mee doen, contracten mee beheren, bezoekverslagen mee maken en ideeënchecks op uitvoeren. Het is vooral handig dat je niet helemaal een laptop hoeft mee te sjouwen of dat je alles moet opschrijven om het later op je computer te verwerken. Het gaat nu met een druk op de knop vanaf je telefoon terwijl je op locatie bent.”

Toekomst
Tom heeft nog een hoop plannen op het gebied van digitalisering voor zijn organisatie. Zo is Toekomst eind vorig jaar geheel overgegaan op digitaal factureren en worden alle werkbonnen voor glas- en vloeronderhoud online uitgegeven. “We willen onze bedrijfsprocessen verder optimaliseren. Online factureren scheelt een hoop tijd én papier.” Overigens is hij van mening dat digitalisering belangrijk en praktisch is, maar dat het niet te veel moet doorslaan. “Ik vind niet dat we overdrijven en alles kapot moeten digitaliseren. Waar het om gaat is dat je je medewerker of een klant ontzorgt. Kan een middel iemand vooruithelpen? Prima! Maar het is uiteindelijk slechts ter ondersteuning en niet iets waar we ons achter moeten verstoppen. Want schoonmaak is en blijft mensenwerk, waarin het draait om echte aandacht.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 november 2023

Maak simpel een duurzame keuze met eco score van BOMA

BOMA maakt de schoonmaak simpel, slim en leuk. Dat is hun aanpak. Ook op gebied van duurzame keuzes. Iedereen wil duurzame stappen maken, maar met zoveel verschillende labels en...

16 oktober 2025

Maak kennis met FMNextGen-lid: Kevin Pashouwers (Blankers Product & advies/Blankers Schoon)

Kevin Pashouwers is lid van FMNextGen. We vroegen hem waarom hij zich heeft aangesloten bij het jongerenplatform? Maak kennis met Kevin, wat hij doet in de schoonmaakbranche en vooral...

17 november 2021

Schoonmakend Nederland tegen uitbreiding CTB/invoering 2G naar werkplek

Schoonmakend Nederland heeft groot bezwaar tegen uitbreiding van de coronapas (CTB)  of invoering 2G op de werkplek. Daarom heeft zij de Kamercommissies die hier invloed op hebben, afgelopen maandag...

25 april 2022

Nieuw: de RAS-app, dé digitale hulp van de schoonmaker

Een app voor en door schoonmakers. Die hen helpt de eigen regie over hun persoonlijk leven en ontwikkeling te nemen. Een nieuwe app die zowel schoonmakers als schoonmaakbedrijven helpt...

26 maart 2025

Kabinet actualiseert Bedrijfseffectentoets en onderzoekt MKB indicatorbedrijven voor minder regeldruk

Dat het kabinet daadwerkelijk stappen zet om de regeldruk voor bedrijven in Nederland te verminderen blijkt uit een brief van 24 maart 2025 van minister Dirk Beljaars van Economische...

14 januari 2019

Blog: Kan de schoonmaakbranche bijblijven?

Sinds twee jaar zit ik in mijn huidige rol als senior sales manager voor Interclean. Ik ben verantwoordelijk voor de sales van Interclean Amsterdam en Istanbul en voor de...

20 december 2021

CAO: Leden Schoonmakend Nederland stemmen in met principeakkoord

De leden van Schoonmakend Nederland hebben bijna unaniem ingestemd met het bereikte onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche 2022-2024. De leden brachten hun stem uit...

01 februari 2019

Ervaar Nu-Design en ClaraClean Go! van Numatic op Soins et Santé

Met focus op betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid neemt Numatic op 7 en 8 februari deel aan zorgbeurs Soins et Santé in Namur Expo (België). Zij zullen de beursbezoekers, professionals uit...

02 januari 2024

Blog: “We gaan een schoon en positief nieuw(s)-jaar beleven. Help je mee?”

Allereerst wensen we jou, namens de redactie van Schoonmaakjournaal, een gezond, gezellig en succesvol 2024. Net als in 2023 zullen wij jou ook dit jaar inspireren met actueel, feitelijk,...

25 april 2022

Spectro’s nieuwe Ecodos Dosage Bottle genomineerd voor Interclean Innovation Award 2022

Op Interclean 2022 lanceert Spectro de nieuwe Ecodos Dosage Bottle. Het meest bijzondere aan deze verpakking is dat deze gemaakt is van 100% gerecycled kunststof uit Spectro’s eigen Recycle...