16 juni 2022

Blog (2): Gelijke monniken, gelijke kappen: Schiphol stijgt op. En de branche ook?!

In ons blog-tweeluik over Gelijke monniken, gelijke kappen reizen we ditmaal af naar Schiphol. Service Management kopte: Schoonmakers op Schiphol krijgen een zomertoeslag. Schiphol trekt de knip (de redactie van Clean Totaal schat het in op zo’n € 40 a 50 miljoen) vanwege het nijpende personeelstekort, en voorziet iedereen van hoog tot laag met een zomertoeslag van € 5,25 per uur. Deze zomerregeling geldt tot 5 september en met terugwerkende kracht de twee weken meivakantie. Daarnaast krijgen de medewerkers een Schipholtoeslag van € 1,40 bruto per gewerkt uur. Deze regeling geldt tot 1 september 2023. Ook krijgt personeel dat het woon-werkverkeer met het openbaar vervoer aflegt, dat volledig vergoed.

“Schiphol, FNV en CNV hebben een uniek sociaal akkoord bereikt over betere arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Het akkoord zorgt ervoor dat Schiphol in een krappe arbeidsmarkt een aantrekkelijke plek is om te werken.”
Je zou bijna denken: het moet niet gekker worden. Het personeelstekort op Schiphol is volgende week voorbij.

Waarom zij wel en de rest van Nederland niet?
Als je dit eens goed tot je door laat dringen… Mijns inziens ligt de oorzaak ook bij de opdrachtgever Schiphol. Hun inkoopbeleid is verdeel en heers. Ze werken met veel schoonmaakbedrijven en afhandelingsbedrijven samen om de prijs kunstmatig laag te houden. De toeleverende bedrijven concurreren flink met elkaar en een klant als Schiphol was of is voor schoonmaakbedrijven een mooie referentie. Dit inkoopbeleid vertaalt zich in bepaalde arbeidsomstandigheden voor de medewerkers. Dat Schiphol tijdens de coronapandemie de toeleverende bedrijven niet compenseerde maar gedwongen liet afschalen, heeft dus nu de consequentie dat er veel gekwalificeerd personeel vertrokken is en niet meer terugkomt, omdat het elders beter werk heeft gevonden.

Schiphol kampt nu met de problemen van dit desastreuze inkoop- en coronabeleid en betaalt hier een hoge prijs voor. Nu wordt Schiphol gedwongen om het ingeleende personeel extra te gaan belonen om ze binnen te houden en om extra personeel te werven.

Een-tweetje
Wat zijn de gevolgen van dit een-tweetje met FNV en CNV? Dit roept veel vragen op in andere sectoren waar de schoonmaak actief is, want personeelskrapte is overal. En wat maakt de hotelschoonmakers of de collega’s op Schiphol nou zo wezenlijk anders?

Ik ben blij dat een klant als Schiphol zo meedenkt, maar heel reëel is dit enkel uit puur eigenbelang ‘geregeld’, omdat de negatieve communicatie van de afgelopen weken over de dienstverlening van Schiphol natuurlijk vele malen duurder uitpakt en veel meer impact heeft. Daarbij komt ook nog eens dat het toch opmerkelijk is dat de vakbonden daar blijkbaar zonder werkgeversvertegenwoordiging (lees: Schoonmakend Nederland) een deal met een klant sluit en dat wordt blijkbaar klakkeloos geaccepteerd.

Het is erg opvallend dat de reiskostenvergoeding in de schoonmaak-cao uniform is voor heel Nederland. Behalve… voor een klein stukje Nederland, goed bereikbaar met het OV, het vliegveld met de naam Schiphol. Medewerkers op de Maasvlakte waar OV een drama is, moeten ‘genoegen nemen’ met een basisvergoeding. Zelfs woon-werkverkeer wordt nu door Schiphol betaald. Nergens in de cao of Belastingwet- en regelgeving staat dit.

In onze vorige blog Gelijke monniken, gelijke kappen kaartte ik de hotelbranche aan en de actie en bewustwording van het Schoonmaakparlement. Opvallend is dat dit parlement van FNV niet voor Maasvlakte op de bres gaat. Of werken er misschien te weinig vakbondsleden in de Rotterdamse regio? Juist het onderscheid maken voor Schipholmedewerkers en de rest van Nederland druist in tegen alles wat zij al een tijdje verkondigen.

Beste Schoonmaakparlement, waarom maken we uitzonderingen voor Schiphol? Deze vraag kan ik recht evenredig wegleggen bij alle cao-partners: jullie waren toch ook van de partij? En nu zie en hoor ik niets van jullie. Wat worden de acties als schoonmaakmedewerkers op andere locaties hetzelfde gaan vragen?

En ze leefden nog lang en in onzekerheid
Wederom kan de conclusie zijn dat het daadwerkelijk probleem niet bij de basis aangepakt wordt. Door grote belangen, politieke en maatschappelijke druk denkt men voor nu het probleem tijdelijk op Schiphol en in de hotelsector op te lossen, maar voor hoe lang? Personeelskrapte in de schoonmaak is in alle sectoren en in heel Nederland een serieus probleem. Ik verwacht binnenkort onenigheid binnen de schoonmaaktak van NS. Nachtschoonmaak, werkdruk, werken met feestdagen, veel meters per uur; je kunt er op wachten nu Schiphol en de hotels dit voor elkaar hebben gekregen dat zij in oproer komen. Dat willen zij ook wel. En terecht.

Voor alle leden van SIEV én Schoonmakend Nederland die in beide sectoren weinig of geen opdrachtgevers hebben, is dit misschien nu ook het moment om te realiseren dat hun belangen blijkbaar niet allemaal gelijk zijn. Dat de vakbonden er zelf wijzigingen op aanbrengen wanneer het hun goed uitkomt. Het zou mij niet verbazen als de cao-partners de afgesloten cao willen openbreken wegens gewijzigde omstandigheden. En als je eenmaal die koers inslaat, is het hek van de dam. Eén ding moet gezegd worden: ik schat in dat er nog veel herdrukken van het cao-boekje aan gaan komen.

Maurice Rutgrink
erelid SIEV

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 oktober 2021

Veilig én snel documenten ondertekenen

Nocore is een partnerschap aangegaan met Evidos om haar dienstverlening verder te optimaliseren. Deze samenwerking heeft geresulteerd in een koppeling tussen Nocore Online en Signhost (ondertekenen.nl) waardoor veilig én snel documenten...

06 juni 2023

Tork toont combi hygiëne, duurzaamheid en digitalisering

Woensdag 7 juni begint Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Jaarbeurs Utrecht. Drie dagen lang bieden 200 exposanten facilitaire en schoonmaakoplossingen aan de bezoekers. Ook Tork is weer aanwezig op...

14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan? Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen...

18 december 2021

Vebego neemt Hectas over

Per 1 januari 2022 neemt Vebego de hectasbedrijven in Nederland, Duitsland en Oostenrijk over van familiebedrijf Vorwerk uit Duitsland, onder voorbehoud van goedkeuring door het Duitse Kartellamt. “Vebego wil...

06 oktober 2025

SER-advies: arbeidsmigratie: gerichter en onder betere voorwaarden

MKB-Nederland en VNO-NCW zijn blij met het SER-advies ‘Arbeidsmigratie naar waarde’ dat op 2 oktober 2025 is gepresenteerd. Daarin staat helder dat Nederland niet zonder internationale arbeidskrachten kan, maar...

20 februari 2022

Clean up that mess

Een storm laat altijd veel afval achter op de stranden. Net zoals sommige badgasten… Met het spel ‘Beach-cleaner’ moet iedere jutter zijn eigen stuk strand zo snel mogelijk schoon...

03 april 2023

Niels van Geenhuizen manager Duurzaamheid CSU, Tzorg en Zizo

Niels van Geenhuizen is benoemd tot manager Duurzaamheid bij Total Care. Deze nieuwe functie sluit aan bij de duurzaamheidsambities van CSU, Tzorg en Zizo, die onder Total Care vallen. ...

14 januari 2019

Blog: Kan de schoonmaakbranche bijblijven?

Sinds twee jaar zit ik in mijn huidige rol als senior sales manager voor Interclean. Ik ben verantwoordelijk voor de sales van Interclean Amsterdam en Istanbul en voor de...

21 februari 2023

Medewerkerstevredenheid 1nergiek stijgt naar een 8

Meer trots, meer betrokkenheid en meer tevredenheid: wederom groeit schoonmaakbedrijf 1nergiek in tevredenheid onder haar medewerkers: van 7,84 (2020) naar 8,09 (2022). De top 3 die de 550 medewerkers...

13 december 2021

School verrast schoonmaakster met ticket

WVS schoonmaak uit Roosendaal mag al vele jaren de schoonmaak van de NUTS scholen in Breda en Teteringen verzorgen. Het schoonmaakbedrijf heeft diverse medewerkers op deze locaties werken die...