1 november 2023

Finalisten Best Practice Award 2023 bekend

Op 7 december 2023 zal voor de tiende keer de Best Practice Award worden uitgereikt, een jubileum! De feestelijke uitreiking vindt plaats tijdens de finale bij Innstyle in Maarssen. Vandaag is bekend geworden welke Best Practices doorgaan naar deze finale.

“We hebben veel mooie best practices ontvangen rondom het thema ‘De stem van de schoonmaker’. Deze kwamen zowel vanuit het MKB als van de grote schoonmaakbedrijven. We hebben besloten om dit jaar in beide categorieën een award toe te kennen voor de best practice”, aldus Bert van Boggelen, voorzitter van de jury van de Best Practice Award 2023.

De indieners zijn organisaties die samen de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche succesvol in de praktijk brengen. Met als resultaten: verbeterde arbeidsomstandigheden, een versterking van de betrokkenheid van de schoonmaakmedewerker en een verbetering van de kwaliteit van het schoonmaakwerk. Bij de beoordeling van de ingezonden best practices is voor de jury het belang van samenwerking/partnerschap tussen opdrachtgever en opdrachtnemer (ofwel ketensamenwerking) een belangrijk criterium.

De genomineerd zijn…
De samenwerkingsrelaties die de jury heeft uitgekozen, zijn (in willekeurige volgorde):

In de categorie MKB (klik op de titel voor meer informatie over de best practice):

Autonomie voor de schoonmaker: Hommerson/ Musis Sacrum
Hommerson werkt bij Musis Sacrum met een relatief kleine ploeg van 4 medewerkers. Bijzonder is dat de schoonmakers zelf bepalen waar en wanneer zij schoonmaken. Ze stemmen daarvoor af met de opdrachtgever. Dit betekent autonomie maar ook korte lijnen met de opdrachtgever. Een mooi voorbeeld van autonomie voor de schoonmakers

Dagschoonmaak als beleid: Nellen Schoonmaakdiensten en Spierings Mobile Cranes
Nellen Schoonmaakdiensten levert alleen nog maar dagschoonmaak. Onder andere bij opdrachtgever Spierings Mobile Cranes. Voor de medewerkers betekent het alleen maar voordelen: een groter dienstverband met bijbehorend salaris, op prime time thuis kunnen zijn en zichtbaar zijn voor de gebruikers van de panden. Een mooi voorbeeld om schoonmakers zichtbaarder te maken en een stem te geven.

Het heft in eigen handen: SMB Willems met Gelredome
Glazenwasser Nick van SMB Willems neemt als buddy Mogos onder zijn hoede. Samen werken ze in het Gelredome. Mogos leert van buddy Nick de kneepjes van het vak geleerd. Nick is zo tevreden over Mogos dat hij de directie adviseert Mogos langer in dienst te nemen. En dat gebeurt. Een mooi voorbeeld van eigen regie, zij het niet direct voor zichzelf maar voor een ander.

In de categorie grote schoonmaakbedrijven:

Medewerker weer op 1: CSU en Hogeschool van Amsterdam
Het is 2022, de HvA is zeer ontevreden over de dienstverlening van CSU. Reden voor districtmanager Peter om zijn eigen werk even te laten liggen. Hij wil het feitelijke probleem achterhalen en gaat intensieve gesprekken aan met de schoonmakers: deze voelen zich niet gezien en gehoord en het vuurtje is bij hen aan het doven. Deze gesprekken blijken achteraf de sleutel tot het succes. Resultaat: betere kwaliteit, gelukkiger schoonmakers en contractsverlenging van twee jaar dankzij de medewerkers met een stem en een visie. Een mooi voorbeeld van het belang van gelukkige medewerkers.

Aandacht voor en door het schoonmaakteam: EW en Rotterdam The Hague Airport (RTHA)
De schoonmakers van EW zijn belangrijk bij Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Zij zijn een cruciale schakel in de kwaliteit van de schoonmaak, tevredenheid en beleving van de passagiers én medewerkers van RTHA. Reden voor EW en RHTA om de schoonmakers om input te vragen bij onder andere nieuwe contractafspraken of aanvullende uitvragen tussen EW en RTHA. Zij weten immers het beste uit de praktijk of iets realistisch en haalbaar is. RHTA zorgt er daarbij voor dat de werkomstandigheden van schoonmakers dezelfde zijn als die van het eigen personeel van RHTA. Een mooi voorbeeld van partnership met input van de schoonmakers.

Samen zorgen: Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis
Niet alleen schoonmaken, maar samen zorgen! Zorgprofessionals voeren veel taken uit waarvoor geen zorgkwalificatie nodig is. Voor Hago Zorg en Maassstad ziekenhuis reden om te kijken of dit anders kon. Onder de naam capacityd® voeren schoonmaak- en servicemedewerkers van Hago Zorg deze taken nu uit. Mede dankzij de input van zorgprofessionals en professionals in schoonmaak. ‘Het zijn echt minder prettige werkdagen als de servicemedewerkers van Hago Zorg er een keer niet zijn’, aldus de zorgprofessionals. Een mooi voorbeeld van hoe werk anders georganiseerd kan worden met input van professionals.

Samen naar een sterkere keten
De Code Schoonmaak werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. De Code bevordert dat er bij het aanbesteden van schoonmaakwerk een goede balans ontstaat tussen prijs en kwaliteit, waarbij de kwaliteit van het werk een groter gewicht in de schaal gaat leggen. Dit bevordert ook het effectieve sociaal beleid. Ook andere branches, zoals Catering, Beveiliging en Verhuizers hebben de gedragscode ondertekend.

Best Practice Award
Al vanaf het begin van haar bestaan organiseert de Code Schoonmaak een Award-uitreiking. Doel is om de mooie voorbeelden over de toepassing van de Code aan een breder publiek bekend te maken en daarmee ook andere ondertekenaars op ideeën te brengen over hoe de Code toegepast kan worden.

In 2022 won 1nergiek met haar langdurige samenwerking met NLR de Best Practice Award. Wie zal hen dit jaar opvolgen?

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 december 2018

Erelid Pieta Hoogvliet behaalt SIEV-Keurmerk

Erelid van mkb-branchevereniging SIEV, Pieta Hoogvliet, heeft met haar bedrijf Hoogvliet Schoonmaakdiensten voor het eerst het SIEV-Keurmerk behaald. Pieta was destijds een van de drie initiatiefnemers en begon de...

03 maart 2022

1 april 2022: 3,4% loonsverhoging

Volgens de nieuwe CAO worden op 1 april 2022 de basisuurlonen met 3,4% verhoogd. Bij loonbetaling per 4 weken is de verhoging vanaf periode 4 van 2022. Voor studenten...

05 januari 2019

Nieuwe schoonmaakcao 7,5% meer loon: wie gaat dat betalen?

De komende 2,5 jaar krijgen schoonmaakmedewerkers die onder de Cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche vallen 7,5% meer loon. Daarnaast wordt de eindejaarsuitkering met 2% verhoogd naar 4,2% in...

23 november 2018

Terugblik OSB congres: kansen en uitdagingen door maatschappelijke veranderingen

Hoe gaan ondernemers om met een veranderende maatschappij? Wat zijn kansen en uitdagingen? Tijdens het OSB-congres op 22 november werd uitgebreid gesproken over de invloed van maatschappelijke, economische en...

03 oktober 2022

Finalisten Best Practice Award 2022 bekend

Op 27 oktober 2022 zal voor de negende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de finale in Green Village in Nieuwegein. Vandaag is...

29 mei 2019

Review (3) VSR Kennisdag: Circl staat voor circulaire bevlogenheid en impact

Circl als movement: het middagprogramma van de VSR Kennisdag op 21 mei bracht een kijkje in de keuken van het circulaire pand in Amsterdam; een bijzondere exploitatie en samenwerking als...

19 april 2020

#nieuwsnotendop Consumatics, Hago Next, Kärcher en Westerveld

Erik van der Eik nieuwe bestuurder Hago Next Hago Next heeft per 1 mei 2020 een nieuwe directeur: Erik van der Eik, die zichzelf ziet als ‘verbinder in facilities’....

25 april 2023

Mohadese Pooloe (FVH): “Mijn baan als rayonmanager is elke dag weer anders”

Ze was er eigenlijk niet naar op zoek, maar werd twee jaar geleden ineens gebeld met het aanbod om als rayonmanager in de schoonmaak aan de slag te gaan....

15 maart 2022

‘Complimenten krijgen is fijn’

Deelden we vorige week de tip om meer complimenten te geven voor een positieve organisatiecultuur. Donderdag 9 maart lazen we in een artikel op wwww.omroepzeeland.nl de uitspraak van schoonmaakster...

10 maart 2023

Roompot en CSU betalen geen extra reiskostenvergoeding voor schoonmakers meer

Schoonmakers op Roompot Vakantieparken, die in dienst zijn van schoonmaakbedrijf CSU, krijgen sinds 1 februari geen extra reiskostenvergoeding meer. De regeling is stopgezet, lazen de schoonmakers in een brief...