15 november 2018

FM Next Generation event zet in op business en futurism

Met 32 enthousiaste young professionals aan boord vertrok FM Next Generation op 14 november vanaf Hotel Wings aan het Airportplein op Rotterdam/The Hague Airport voor haar eerste officiële vlucht richting toekomst. Voor zichzelf, voor zijn/haar bedrijf, voor de branche. “Fantastisch om zoveel enthousiaste mensen te mogen begroeten. En ook het aantal nieuwe fans dat zich na onze kick-off eind augustus heeft aangesloten bij FM Next Generation. De behoefte dat jongere collega’s elkaar leren kennen en ontmoeten, is blijkbaar groot”, blikt Esther van der Lelie van Schoonmaakjournaal terug. De aanmeldingen voor de nieuwe werkgroepen en volgende events bevestigen ook de betrokkenheid van fans en supporters.

Greenspeed beet als gastheer en tevens supporter van FM Next Generation het spits af. Jay Smit introduceerde het innoverende en groene karakter van Greenspeed bij de schoonmaakprofs. De aanbieder van een totaalconcept van duurzame reinigingsmiddelen en innovatieve microvezelproducten werd 20 jaar geleden in Nederland opgericht en is inmiddels, vanuit het hoofdkantoor op de luchthaven in Rotterdam, in 20 landen actief.

Bestuur
Jay vormt samen met Kimberley Roersma (Mother Cleans Nature), Martijn Korbee (Numatic) en Dirk Roelofsen van Hijman Schoonmaakartikelen het bestuur van FM Next Generation. Namens dit kwartet deed Dirk de missie, doelstelling en opzet FM Next Generation uit de doeken.

FM Next Generation stelt zichzelf ten doel om met alle leden samen vanuit een jongerenvisie de facilitaire branche een boost te geven door te werken aan een positieve reputatie en onuitwisbare impact op de schoonmaak-/facilitaire industrie.

Supporters
Met 75 leden – de kwantitatieve doelstelling voor 2019 – wil het bestuur op de positiviteit van reputatie en impact inzetten. Het platform voor young professionals tot 35 jaar mag nu reeds 50 fans verwelkomen. Want #FMNextGen kent geen leden, enkel fans. Zo ook geen sponsors, maar supporters – bedrijven die voor slechts € 1.000 dit initiatief de komende twee jaar mogelijk maken. “Greenspeed, Hijman, i‑team Global en Numatic zijn al supporter”, vertelde Dirk.

Werkgroepen
Qua structuur van FM Next Generation zet het bestuur in op werkgroepen. “We gaan in werkgroepjes aan de slag met thema’s en trends in de schoonmaak-/FM-branche”, legt Dirk uit. Voor de vier geïnitieerde werkgroepen – communicatie, reputatie, disruptie en coaching – gaven fans zich direct tijdens het event op. Zij gaan met drie of vier FMNextGen’ers met een onderwerp aan de slag en rapporteren per event – waarin per kwartaal wordt voorzien – de status en ontwikkelingen. Kortom, werken aan toekomstperspectief.

Business doen
Natuurlijk is FM Next Generation ook een businessclub. Dus een ander idee dat Dirk namens het bestuur lanceerde: “Trek een visitekaartje uit de emmer en zorg binnen drie weken voor een lead of connectie voor diegene van wie je het kaartje hebt getrokken. Zo ontstaat verbinding en leer je elkaar goed kennen.”

Voor de online verbinding met je klanten nam gastspreker Yoran Roemersma, datagedreven marketeer, ons mee op reis. Langs het essentiële CRM en de sociale media naar een gerichte bestemming: succes! “Weet wat je wilt, maak een plan, zet stappen en focus je bijvoorbeeld op je 10 beste klanten en leer van je 10 slechtste klanten.”

Per kwartaal een event
“Geweldig om te zien dat bedrijven als Facility Trade Group, i-Team Global, RAI/Interclean, Spectro, Beercoo Schoonmaakgroep, LEVIY, Numatic en Asito nu al initiëren om een kwartaalevent te organiseren”, blikt Esther van der Lelie van Schoonmaakjournaal – de facilitator en initiator van FM Next Generation – direct na het event terug.

En natuurlijk was er alle ruimte voor netwerken. Want jongeren willen natuurlijk nadenken, vooruitkijken, leren en elkaar inspireren. Maar ook elkaar ontmoeten en een biertje doen. Proost!

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 februari 2019

Wordt Heracles voetbalstadion het Asito Stadion?

Gaat het Heracles Stadion na AFAS Stadion en Philips Stadion de naam Asito Stadion dragen? Het eerste eredivisiestadion met een ‘schoonmaaknaam’? Op 1 juli weten we het. Asito en Heracles...

04 december 2024

Duurzame werkkleding: reparatie verslaat recycling

Repareren in plaats van weggooien – een ‘recht op reparatie’ zoals voorzien in de EU-richtlijn voor elektrische apparaten, zou ook het behoud van hulpbronnen in de kledingindustrie kunnen bevorderen....

29 juli 2025

Tilburg University kiest voor CSU als innovatieve en duurzame schoonmaakpartner

Sinds 1 juni verzorgt CSU de schoonmaakdienstverlening op de campus van Tilburg University. De universiteit kiest met CSU bewust voor een innovatieve schoonmaakpartner die excelleert op het gebied van...

09 december 2019

#nieuwsnotendop Start registratie Vakbeurs Facilitair, Novon experiment open hiring, samenwerking Moderna, nieuwe bestuursleden OSB

Registratie Vakbeurs Facilitair geopend Op woensdag 29, donderdag 30 en vrijdag 31 januari vindt de 22e editie van de Vakbeurs Facilitair plaats in Jaarbeurs Utrecht. De gratis registratie voor...

02 februari 2023

GEZOCHT: werkgevers voor onderzoek kort verzuim schoonmaakbranche

De RAS doet een oproep voor medewerking aan het onderzoek naar kort verzuim dat Bureau Bartels gaat uitvoeren. Met als doel om het kort verzuim in de sector verder...

04 oktober 2019

FM Next Generation inspiratie-event Verbinding: aftermovie

De fotofilm van het 4e event van jongerenplatform FM Next Generation: de inspiratieboost over Verbinding bij AFAS Software. Verbinding met elkaar, de veranderende en uitdagende wereld van beleving, nieuwe...

03 juli 2024

Stef Martens (Social Cleania): “Een eigen bedrijf geeft een groot gevoel van vrijheid”

Stef Martens heeft de eerste 6 maanden als fulltime ondernemer met Social Cleania voltooid. En.… Stef gaat door. Waarom? “Klanten komen terug”. We stellen Stef 8 vragen, met prachtige...

02 november 2018

Beercoo’s rayonleider Sam’s 4e vlog: communicatie

Als rayonleider ben je het spin in het web. Dat uit zich onder meer in de communicatie. Rayonleider Sam van Beercoo Schoonmaakgroep vertelt met wie ze op een gemiddelde...

30 oktober 2023

Blog: Hoe beleeft de schoonmaker het werk? Hoe kunnen we hieraan positief bijdragen?

Schoonmaakprofessionals, de onzichtbare helden van onze samenleving, spelen een cruciale rol in het behouden van schone en hygiënische omgevingen in verschillende sectoren, zoals kantoren, ziekenhuizen, scholen en horecagelegenheden. Hoe...

06 december 2024

Schoonmaakcontracten Welbions met 3 jaar verlengd

De Ster Bedrijfsdiensten deelt het nieuws dat de schoonmaakcontracten van woningcorporatie Welbions met drie jaar zijn verlengd. De schoonmaakwerkzaamheden worden uitgevoerd door vier samenwerkende partijen: De Ster Bedrijfsdiensten, Reerink...