15 november 2018

FM Next Generation event zet in op business en futurism

Met 32 enthousiaste young professionals aan boord vertrok FM Next Generation op 14 november vanaf Hotel Wings aan het Airportplein op Rotterdam/The Hague Airport voor haar eerste officiële vlucht richting toekomst. Voor zichzelf, voor zijn/haar bedrijf, voor de branche. “Fantastisch om zoveel enthousiaste mensen te mogen begroeten. En ook het aantal nieuwe fans dat zich na onze kick-off eind augustus heeft aangesloten bij FM Next Generation. De behoefte dat jongere collega’s elkaar leren kennen en ontmoeten, is blijkbaar groot”, blikt Esther van der Lelie van Schoonmaakjournaal terug. De aanmeldingen voor de nieuwe werkgroepen en volgende events bevestigen ook de betrokkenheid van fans en supporters.

Greenspeed beet als gastheer en tevens supporter van FM Next Generation het spits af. Jay Smit introduceerde het innoverende en groene karakter van Greenspeed bij de schoonmaakprofs. De aanbieder van een totaalconcept van duurzame reinigingsmiddelen en innovatieve microvezelproducten werd 20 jaar geleden in Nederland opgericht en is inmiddels, vanuit het hoofdkantoor op de luchthaven in Rotterdam, in 20 landen actief.

Bestuur
Jay vormt samen met Kimberley Roersma (Mother Cleans Nature), Martijn Korbee (Numatic) en Dirk Roelofsen van Hijman Schoonmaakartikelen het bestuur van FM Next Generation. Namens dit kwartet deed Dirk de missie, doelstelling en opzet FM Next Generation uit de doeken.

FM Next Generation stelt zichzelf ten doel om met alle leden samen vanuit een jongerenvisie de facilitaire branche een boost te geven door te werken aan een positieve reputatie en onuitwisbare impact op de schoonmaak-/facilitaire industrie.

Supporters
Met 75 leden – de kwantitatieve doelstelling voor 2019 – wil het bestuur op de positiviteit van reputatie en impact inzetten. Het platform voor young professionals tot 35 jaar mag nu reeds 50 fans verwelkomen. Want #FMNextGen kent geen leden, enkel fans. Zo ook geen sponsors, maar supporters – bedrijven die voor slechts € 1.000 dit initiatief de komende twee jaar mogelijk maken. “Greenspeed, Hijman, i‑team Global en Numatic zijn al supporter”, vertelde Dirk.

Werkgroepen
Qua structuur van FM Next Generation zet het bestuur in op werkgroepen. “We gaan in werkgroepjes aan de slag met thema’s en trends in de schoonmaak-/FM-branche”, legt Dirk uit. Voor de vier geïnitieerde werkgroepen – communicatie, reputatie, disruptie en coaching – gaven fans zich direct tijdens het event op. Zij gaan met drie of vier FMNextGen’ers met een onderwerp aan de slag en rapporteren per event – waarin per kwartaal wordt voorzien – de status en ontwikkelingen. Kortom, werken aan toekomstperspectief.

Business doen
Natuurlijk is FM Next Generation ook een businessclub. Dus een ander idee dat Dirk namens het bestuur lanceerde: “Trek een visitekaartje uit de emmer en zorg binnen drie weken voor een lead of connectie voor diegene van wie je het kaartje hebt getrokken. Zo ontstaat verbinding en leer je elkaar goed kennen.”

Voor de online verbinding met je klanten nam gastspreker Yoran Roemersma, datagedreven marketeer, ons mee op reis. Langs het essentiële CRM en de sociale media naar een gerichte bestemming: succes! “Weet wat je wilt, maak een plan, zet stappen en focus je bijvoorbeeld op je 10 beste klanten en leer van je 10 slechtste klanten.”

Per kwartaal een event
“Geweldig om te zien dat bedrijven als Facility Trade Group, i-Team Global, RAI/Interclean, Spectro, Beercoo Schoonmaakgroep, LEVIY, Numatic en Asito nu al initiëren om een kwartaalevent te organiseren”, blikt Esther van der Lelie van Schoonmaakjournaal – de facilitator en initiator van FM Next Generation – direct na het event terug.

En natuurlijk was er alle ruimte voor netwerken. Want jongeren willen natuurlijk nadenken, vooruitkijken, leren en elkaar inspireren. Maar ook elkaar ontmoeten en een biertje doen. Proost!

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit...

03 februari 2020

Blog: Jinek

“Ik moest direct aan Jinek denken”, reageerde een gewaardeerde relatie en doorgewinterde marketeer onlangs tijdens onze videomeeting op de nieuwe stap van Schoonmaakjournaal. “Waarom?”, vroeg ik. “Omdat de talkshow...

23 oktober 2024

Angelique (Breedweer) al bijna 25 jaar actief in de schoonmaak

Angelique van der Cammen is een van de vele mooie mensen die de schoonmaaksector kleur geven. Haar schoonmaakcarrière begon in 2000 en na bijna 25 jaar voelt ze zich...

04 september 2023

“We mogen elkaar wat vaker vlooien voor meer verbinding”

Op 31 augustus organiseerde Schoonmakend Nederland haar zomerevent op de Beekse Bergen in Hilvarenbeek. Een wild life experience met als thema ‘Hoe houden we de kudde bij elkaar’. Met...

20 september 2023

Impactsessie: De afvalbak als communicatiemiddel

De afvalbak is één van de beste ambassadeurs en een gedragsbeïnvloeder voor een schone leefomgeving. Hoe zet je de afvalbak effectief in? Hoe laat je deze opvallen en lok...

02 februari 2023

4 Schoonmaaktrends voor 2023

In 2023 zal de schoonmaakbranche zich blijven ontwikkelen, aangezien we zien dat professionele schoonmaaktrends zich blijven uitbreiden en nieuwe trends opduiken. Dit meldt Interclean. Met haar nieuwe rapport ‘Cleaning...

12 juni 2023

Vooraankondiging Best Practice Award 2023: ‘De stem van de schoonmaker’

Op donderdag 7 december vindt de 10e editie plaats van de uitreiking van de Best Practice Award (BPA) 2023. Een Best Practice is een vorm van samenwerking in de...

13 maart 2018

Technische innovaties drukken stempel op zakendoen

De toekomstverkenning Connect2025 laat zien dat de rol van de techniek in de komende zeven jaar groter zal zijn dan ooit tevoren. De energietransitie, circulaire economie, verstedelijking en digitalisering...

25 juni 2019

Het Alpheios geheim ontfutseld: Sint Anna Zorggroep op weg naar 9+

“Het Sint Anna Ziekenhuis in Geldrop wil naar een 9+. Daarom was de vraag aan Alpheios ‘help ons?!’ een jaar geleden. Het was geen vraag over producten, maar over...

29 december 2019

CNV onderzoek naar rouw op het werk: meer dan 50% werkgevers heeft (bijna) geen begrip

Werknemers die te maken krijgen met een ingrijpend verlies, hebben vaak veel moeite om weer op een goede manier terug aan het werk te komen. De houding van de...