15 november 2018

FM Next Generation event zet in op business en futurism

Met 32 enthousiaste young professionals aan boord vertrok FM Next Generation op 14 november vanaf Hotel Wings aan het Airportplein op Rotterdam/The Hague Airport voor haar eerste officiële vlucht richting toekomst. Voor zichzelf, voor zijn/haar bedrijf, voor de branche. “Fantastisch om zoveel enthousiaste mensen te mogen begroeten. En ook het aantal nieuwe fans dat zich na onze kick-off eind augustus heeft aangesloten bij FM Next Generation. De behoefte dat jongere collega’s elkaar leren kennen en ontmoeten, is blijkbaar groot”, blikt Esther van der Lelie van Schoonmaakjournaal terug. De aanmeldingen voor de nieuwe werkgroepen en volgende events bevestigen ook de betrokkenheid van fans en supporters.

Greenspeed beet als gastheer en tevens supporter van FM Next Generation het spits af. Jay Smit introduceerde het innoverende en groene karakter van Greenspeed bij de schoonmaakprofs. De aanbieder van een totaalconcept van duurzame reinigingsmiddelen en innovatieve microvezelproducten werd 20 jaar geleden in Nederland opgericht en is inmiddels, vanuit het hoofdkantoor op de luchthaven in Rotterdam, in 20 landen actief.

Bestuur
Jay vormt samen met Kimberley Roersma (Mother Cleans Nature), Martijn Korbee (Numatic) en Dirk Roelofsen van Hijman Schoonmaakartikelen het bestuur van FM Next Generation. Namens dit kwartet deed Dirk de missie, doelstelling en opzet FM Next Generation uit de doeken.

FM Next Generation stelt zichzelf ten doel om met alle leden samen vanuit een jongerenvisie de facilitaire branche een boost te geven door te werken aan een positieve reputatie en onuitwisbare impact op de schoonmaak-/facilitaire industrie.

Supporters
Met 75 leden – de kwantitatieve doelstelling voor 2019 – wil het bestuur op de positiviteit van reputatie en impact inzetten. Het platform voor young professionals tot 35 jaar mag nu reeds 50 fans verwelkomen. Want #FMNextGen kent geen leden, enkel fans. Zo ook geen sponsors, maar supporters – bedrijven die voor slechts € 1.000 dit initiatief de komende twee jaar mogelijk maken. “Greenspeed, Hijman, i‑team Global en Numatic zijn al supporter”, vertelde Dirk.

Werkgroepen
Qua structuur van FM Next Generation zet het bestuur in op werkgroepen. “We gaan in werkgroepjes aan de slag met thema’s en trends in de schoonmaak-/FM-branche”, legt Dirk uit. Voor de vier geïnitieerde werkgroepen – communicatie, reputatie, disruptie en coaching – gaven fans zich direct tijdens het event op. Zij gaan met drie of vier FMNextGen’ers met een onderwerp aan de slag en rapporteren per event – waarin per kwartaal wordt voorzien – de status en ontwikkelingen. Kortom, werken aan toekomstperspectief.

Business doen
Natuurlijk is FM Next Generation ook een businessclub. Dus een ander idee dat Dirk namens het bestuur lanceerde: “Trek een visitekaartje uit de emmer en zorg binnen drie weken voor een lead of connectie voor diegene van wie je het kaartje hebt getrokken. Zo ontstaat verbinding en leer je elkaar goed kennen.”

Voor de online verbinding met je klanten nam gastspreker Yoran Roemersma, datagedreven marketeer, ons mee op reis. Langs het essentiële CRM en de sociale media naar een gerichte bestemming: succes! “Weet wat je wilt, maak een plan, zet stappen en focus je bijvoorbeeld op je 10 beste klanten en leer van je 10 slechtste klanten.”

Per kwartaal een event
“Geweldig om te zien dat bedrijven als Facility Trade Group, i-Team Global, RAI/Interclean, Spectro, Beercoo Schoonmaakgroep, LEVIY, Numatic en Asito nu al initiëren om een kwartaalevent te organiseren”, blikt Esther van der Lelie van Schoonmaakjournaal – de facilitator en initiator van FM Next Generation – direct na het event terug.

En natuurlijk was er alle ruimte voor netwerken. Want jongeren willen natuurlijk nadenken, vooruitkijken, leren en elkaar inspireren. Maar ook elkaar ontmoeten en een biertje doen. Proost!

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 februari 2024

Wat is de invloed van Lisanne van Wijk (CSG) op de schoonmaakbranche?

In december 2023 deden we de oproep over welke invloed jongeren in de schoonmaakbranche hebben. Lisanne van Wijk liet meteen van zich horen. Zij is teamleider consultants bij CSG...

14 november 2024

Bestuur SIEV: “Ben je lid, geen lid, ondernemer? Neem deel aan onze ALV”

SIEV bespreekt tijdens de Algemene Ledenvergadering op dinsdag 26 november bij Makita Nederland in Eindhoven belangrijke onderwerpen die van invloed zijn op de toekomst van werknemers en de schoonmaakbranche....

18 februari 2024

#FAVORITES Poetsvrouw exposeert haar barbiecollectie in museum waar ze schoonmaakt

De vaste schoonmaakster van het Museum Valkenburg, Saskia Poortvliet, bleek een fanatieke Barbieverzamelaar. In het kader van 65 jaar Barbie heeft het museum haar gevraagd haar collectie in het...

14 oktober 2025

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met Integrated Facility Management

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services hebben hun samenwerking verder uitgebreid. ISS verzorgt nu naast het bestaande facility management ook catering, receptie, schoonmaak en glasbewassing. Daarmee kiest Keune voor...

29 november 2022

Invloed schoonmaakkwaliteit op productiviteit medewerkers

Het thema van het Hygiëneforum dat in 2023 plaatsvindt is ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. Een slogan waar veel mensen wel een beeld bij zullen hebben....

08 augustus 2024

In gesprek met meewerkend voorman specialistische reiniging Hans Eichelsheim

Naast reguliere schoonmaakwerkzaamheden, houdt ICS zich ook bezig met specialistische reiniging. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan glas en- gevelreiniging en vloeronderhoud. Maar wat houdt dit nog meer in?...

31 januari 2025

#FOTOFRIDAY Dobber Bedrijfsdiensten reinigt tribune FC Volendam

De tribune in het stadion van FC Volendam is grondig gereinigd. De medewerkers van Dobber Bedrijfsdiensten zorgden ervoor dat deze tribune weer klaar is voor de volgende overwinning. In...

24 november 2022

Praat met elkaar en hoor elkaar

Op 16 november vond het RAS Symposium plaats met als thema ‘In wat voor land willen wij schoonmaken?’ Met een ‘Dank aan alle mensen in de schoonmaak’ opende dagvoorzitter...

04 december 2018

Onze Wintergasten: FM Next Generation

Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals, FM Next Generation. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons...

04 juli 2025

Waterheld Sueba Hammond (EW Facility Services) schittert in Nederlands Watermuseum

Bij EW Facility Services noemen ze schoonmakers naast schoonmaakhelden ook waterhelden. Eén van hen, Sueba Hammond, schittert deze zomer in het Nederlands Watermuseum naast andere waterhelden die Nederland waterland...