23 juni 2023

Jury aan de slag met record aanmeldingen Schoonmaker van het Jaar-verkiezing

Niet eerder waren er zoveel aanmeldingen voor de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing. 120”, verklapt Esther van der Lelie – een van de organisatoren – in de Captains of Cleaning-uitzending op 22 juni 2023 aan presentator Rens de Jong. “Natuurlijk willen én gaan we de Schoonmaker van het Jaar bekronen met een unieke vaktitel. Op 20 september wordt het een glitter- en glamourfeest. Daar verheugen we ons enorm op.” De andere verkiezingsorganisator Petra de Bruin legt uit: “De komende dagen gaat onze jury de 120 uitblinkers beoordelen op basis van de vragen over wat de uitblinker van een schoonmaakbedrijf of eigen dienst onderscheidt van anderen, hoe de uitblinker het schoonmaakvak positief uitdraagt en met welk schoonmaakmiddel/-materiaal/-machine de uitblinker het liefste werkt. Daarna volgt een bezoek door twee juryleden op de locatie van de uitblinker.”

Ter voorbereiding op de selectie hebben Esther en Petra alle ingezonden online formulieren geanonimiseerd. “We hebben de namen van de bedrijven weggepoetst, en de grootte van het bedrijf aangevuld, ook om kleinere schoonmaakbedrijven of eigendiensten net zoveel kans te geven op een nominatie voor een jurybezoek als een groot bedrijf of instelling. Uitgangspunt voor de uiteindelijke selectie van de kandidaten is, diegenen die de meeste stemmen van de jury krijgen en van elk bedrijf/organisatie maximaal één genomineerde kandidaat, zodat er zoveel mogelijk bedrijven/organisaties meedingen naar de 10 finaleplaatsen op 20 september.”

Wie is de jury?
Vanaf eind juni tot begin augustus gaan Thijs Sluiter, Marieke Swinkels, Simonie van Heck, Jorine Heutik, Tirza Dingelstad en Fred Singels op werkbezoek. Wie deze 10 finalisten voor de Schoonmakers van het Jaar-verkiezing worden, maakt de organisatie op 15 augustus bekend. Hoe? Een verrassing! Daarna volgt het nieuws op onze socials en een persbericht naar de (vak)media met alle namen van de 10 finalisten.

Ook jouw stem geldt
“Ook voor finalisten gaan we voor meer: 10 in plaats van 5 genomineerden op het podium”, vertelt Esther. Petra vult aan: “Net als tijdens de Beste Schoonmaker 2014 gaan we nóg meer exposure voor het vak en vooral voor en door de finalisten. Via LinkedIn, Facebook, Instagram, Tiktok en YouTube kan iedereen de filmpjes van de tien finalisten bekijken en zijn of haar stem uitbrengen op Schoonmaker van het Jaar 2023. Hoe geweldig is dat!”

Nog altijd trots op titel
In deze Captains of Cleaning tv-uitzending over Mens en machines op 22 juni straalt Antonio, hij is nog altijd trots op de felbegeerde titel Schoonmaker van het Jaar 2022. Gavin ‘Cleany’ Raaijen ging op pad voor hem, Gilbert de Vos filmde het: je ziet het hier. Op 15 juni op De Dag van de Schoonmaker was Antonio ook in beeld op de landelijke tv; Goedemorgen Nederland besteedde op NPO1 aandacht aan deze feestdag én aan de verkiezing. Dit uitzendingfragment gemist? Je ziet de 2 minuten op het Schoonmaker van het Jaar YouTube-kanaal: https://youtu.be/Uca6ccJoCGA.

Simply. The best? #echtniet
Het onderliggende en ultieme doel van de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing is om de kwaliteit, beleving en passie van alle vakmensen nog meer uit te dragen en de schoonmaakbranche naar een nog hoger niveau te tillen. Samen impact maken. Daarvoor hebben de 18 partners van de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing tijdens de PizzaMarketingSessie op 23 mei hun eerste stappen gezet. “Dat is gelukt, want dankzij deze enthousiaste en betrokken groep partners hebben we een record aan inschrijvingen ontvangen. Geweldig dat zij meedenken en bijdragen op de socials. De trein reed in volle vaart naar het eerste station #aanmelding, de trein staat nog niet stil #10finalisten! Op naar 20 september #verkiezingsfeest. En verder.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 oktober 2021

Sweep it under the carpet

Dit graffiti-kunstwerk is gemaakt door Banksy in 2006: “Cleaning Lady- sweep it under the carpet”. De reden dat hij dit portret maakte is:“In de slechte, oude tijd, waren het...

05 december 2018

Blog: Mijn Getal van het Jaar: 60

60 is een getal. Voor mij het Getal van het Jaar. Niet direct afhaken, want getallen doen veel meer met ons dan we denken. Ze zijn echt wel sexy...

22 juli 2025

Slechts 1 op de 10 mkb’ers klaar voor e-facturatie

Vanaf 1 januari 2030 wordt elektronische facturatie (e-facturatie) verplicht voor grensoverschrijdende zakelijke transacties tussen bedrijven in de EU. En in België wordt e-facturatie vanaf 2026 voor alle B2B-transacties verplicht....

15 maart 2023

Ontwikkel jouw duurzaamheidsplan en rapportage met Schoonmakend Nederland

Vanaf 2024 moeten grote bedrijven gaan rapporteren over de milieu-impact van het bedrijf en het effect van het bedrijf in de keten. Dat heeft tot gevolg dat grote bedrijven...

04 november 2019

#nieuwsnotendop met Asito, Facilicom, Facility Group Nederland, Hazet, ISSA en Werner & Mertz

Asito pakt gunning Stedelijk Museum De schoonmaak van het Stedelijk Museum in Amsterdam is per 1 november gegund aan Asito. Een sterke visie op kwalitatieve aspecten als resultaatgericht schoonmaken,...

05 april 2023

Schoonmakers in AMC vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam bieden op 5 april 2023 aan de ziekenhuisdirectie een petitie aan, waarin zij vragen om meer loon. De petitie is...

14 november 2022

Een nieuwe melkkoe?

Ik heb het in mijn blogs wel eens gehad over het feit dat hermetingen een verdienmodel kunnen zijn voor adviesbureaus. De hermetingen dienen vaak betaald te worden door de...

03 juli 2020

Welke handgels werken wel en zijn effectief?

Het AD testte 21 handgels op hun desinfecterende werking: 24% viel door de mand. Schoonmaakjournaal wil de professionaliteit en volwassenheid van de schoonmaakbranche uitdagen met 21 gecertificeerde alcoholhoudende handgels...

22 mei 2023

Nieuwe afspraken over loon

Het nieuws over de nieuwe loonafspraken die zijn gemaakt door de sociale partners in de schoonmaak- en glazenwassersbranche (FNV, CNV en Schoonmakend Nederland) werd eerder in mei bekend gemaakt....

26 mei 2025

Nieuwe rol voor Joost Claessens bij The Good Roll

Joost Claessens is de nieuwe Managing Director van The Good Roll. Met zijn achtergrond in e-commerce, merkstrategie en duurzame FMCG krijgt hij de eind verantwoordelijkheid over de verdere groei...