18 maart 2025

Jubileumjaar Karcher start met recordomzet

Kärcher viert feest. Naast het feit dat dit jaar, in 2025, het 90-jarig jubileum wordt gevierd, bereikte het bedrijf in 2024 een omzetstijging van 4,6 procent of met 7,9 procent na valuta-aanpassing ten opzichte van 2023. De reinigingsspecialist behaalde een nieuwe recordomzet van 3,446 miljard euro. Tegelijkertijd steeg het aantal medewerkers in het familiebedrijf afgelopen jaar met 1.000 personeelsleden waardoor het totale personeelsbestand nu meer dan 17.000 medewerkers telt, verspreid over 170 bedrijven in 85 landen.

“Deze groei realiseren als traditioneel productiebedrijf in 2024 ervaren we toch als uniek” meent Hartmut Jenner, CEO en Voorzitter van de Raad van Bestuur van Alfred Kärcher SE & Co. KG. “De wereldeconomie was uitdagend. En de economie werd gedomineerd door onzekerheden, stijgende vrachtkosten en stijgende prijzen van voor ons relevante grondstoffen. Vandaar zijn we best trots dat we bij Kärcher in topvorm waren en in deze complexe context toch talrijke klanten konden werven en nieuwe markten konden betreden”.

Vooral Kärchers divers portfolio op het gebied van reiniging en onderhoud – met momenteel meer dan 3.000 producten op de markt – zorgde opnieuw voor een stabiele omzet in 2024. De trend in de wereldwijde reinigingsmarkt bewoog zich recent in tegengestelde richtingen: bij een daling van de vraag bij particulieren, steeg op hetzelfde moment de vraag bij professionele gebruikers en vice versa. “Ons bedrijfsmodel maakt het onderscheid. Kärcher is veerkrachtig omdat we veel producten in vele markten via diverse kanalen distribueren en dichter bij onze klanten staan dan ooit tevoren.

Eind 2024 kon Kärcher Futuretech(*) een aanzienlijke bijdrage leveren aan het verkoopsresultaat met een van de grootste orders uit onze geschiedenis: de Bundeswehr (Duitse strijdkrachten) bestelde extra apparatuur ter waarde van bijna 24 miljoen euro”, aldus Jenner.

Slimme investeringen: hightech en locatieontwikkeling
In 2024 heeft Kärcher meer dan 200 miljoen euro geïnvesteerd om zijn positie aan de top van de reinigingsindustrie te versterken en toekomstige sucessen te realiseren.

Er werd grootschalig ingezet op generatieve AI ter ondersteuning van de medewerkers. Er werden gespecialiseerde verkoopkantoren opgericht in Bangladesh en Egypte en in Signapore werd een competentiecentrum voor robotica gebouwd. In de groeimarkt India werd de bedrijfslocatie en productiecapaciteit aanzienlijk vergroot door overname en in Vietnam werd de eerste productielocatie geopend, die volledig vanuit de Cloud wordt beheerd. Samen met het IT-consultant bedrijf ZOI, deel uitmakend van de groep, maakt Kärcher al jarenlang gebruik van cloudtechnologieën om processen te digitaliseren, te optimaliseren en toekomstbestendig te maken.

Vorig jaar startte men ook met de bouw van een nieuw hoofdkantoor in Frankrijk, de oudste site van de groep na Duitsland en werd er in de fabriek in Quistello in Italië behoudens uitbreiding ook fors geïnvesteerd in interne motorproductie. In de grootste productiefacilteit te Bühlertal (DE) zorgt een nieuw volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn sinds 2024 voor sneller logistieke processen en een aanzienlijke CO2-besparing door het wegvallen van transportbewegingen naar een extern magazijn.

Duurzaamheid en betrokkenheid
In zijn duurzaamheidsstrategie verbindt Kärcher zich ertoe de uitstoot in de gehele waardeketen aanzienlijk te verminderen en regelmatig te rapporteren over de voortgang. Kärcher ontving ook in 2024 opnieuw de Duitse Duurzaamheidsprijs. Tijdens de jaarlijkse Kärcher Clean-Up Days zetten ook de eigen medewerkers zich actief in voor een schonere omgeving. Vorig jaar verwijderde teams uit 32 dochterondernemingen 6,5 ton afval uit parken, stranden, rivieren en bossen. Naast talrijke sociale initiatieven bood Kärcher ook noodhulp wanneer dit dringend nodig was. Tijdens de overstromingen in Valencia en in het district Rems-Murr stelde Kärcher voor 200.000 euro aan apparaten ter beschikking om de overstromingsschade te herstellen. Kärcher draagt ook al 45 jaar bij aan de samenleving door gratis culturele monumenten te reinigen op verschillende hotspots in de wereld.

(*) Kärcher Futuretech is een dochteronderneming van Kärcher gespecialiseerd in mobiele en robuuste systemen voor militaire, civiele en humanitaire toepassingen. Ze ontwikkelen en leveren innovatieve oplossingen op het gebied van drinkwaterzuivering, mobiele veldkeukens, CBRN (chemische, biologische, radiologische en nucleaire) decontaminatie en andere logistieke systemen.

 

Bron: Kärcher

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 november 2020

Gemist? RAS online congres: positief (samen)werken aan verzuim

Ziekteverzuim en aan het werk blijven vanuit een positieve invalshoek; het doel van het RAS online congres van op 16 november. Actief bijdragen aan gezond, vitaal en veilig blijven...

17 februari 2025

RAS helpt bij loyaliteitsbonus jongeren

In november 2024 deelde de RAS een lijst met medewerkers die voor de loyaliteitsbonus in aanmerking kwamen met werkgevers en werknemers. Op deze lijst kwam een groep die jong...

13 maart 2020

Coronavirus maakt top 3 meest gelezen op Schoonmaakjournaal

Het coronavirus en alles wat ermee samenhangt, is populair op Google, in de media, op de tv, op straat, in de supermarkt, op het werk (als je nog aan...

23 december 2022

#FotoFriday Vrolijk Kerstfeest!

Op veel locaties werden afgelopen week schoonmaakmedewerkers en andere relaties bedankt voor hun inzet in het afgelopen jaar. Veel foto’s van een vrolijke kerstviering, cadeaus, lekkers, hartelijke woorden en...

19 december 2019

Herman Busch over succes nieuwe koers Hago Zorg: “We ademen steeds meer zorg uit”

“Toen Hago in 1967 bij onze eerste zorgorganisatie ging schoonmaken, deden we dat omdat de zorg bijzondere aandacht verdient. Niet alleen vanwege het grote belang van hygiëne en de...

06 februari 2025

Laat je inspireren door Gaby Westelaken tijdens event FMNextGen op 2 april

De redactie van Schoonmaakjournaal sprak met Gaby Westelaken, één van de tafelheren van het diner van jongerenplatform FMNextGen op 2 april 2025. Gaby zal de deelnemers dan inspireren met...

02 november 2022

Diversiteit bij Captains of Cleaning op 10 november

Er is meer bewustzijn over diversiteit en inclusie nodig in de wereld van hygiëne/schoonmaak en in de facilitaire dienstverlening. Dat stellen steeds meer bedrijven vast. Maar hoe bewerkstelligen we...

28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet...

14 mei 2025

1nergiek opnieuw genomineerd voor Medewerkerbeleving Award

Schoonmaakbedrijf 1nergiek is opnieuw genomineerd voor de Integron Medewerkerbeleving Award in de categorie Facilitaire dienstverlening. Een erkenning die vooral te danken is aan de dagelijkse inzet van de schooncollega’s...

07 februari 2020

Al 25.000 keer bekeken Hygeniq film over groene reinigingsmiddelen

Nee, je pakt niet meer de première, want in 4 maanden is de film van Hygeniq al 25.448 keer bekeken. Een film met een boodschap – We color our...