18 maart 2025

Jubileumjaar Karcher start met recordomzet

Kärcher viert feest. Naast het feit dat dit jaar, in 2025, het 90-jarig jubileum wordt gevierd, bereikte het bedrijf in 2024 een omzetstijging van 4,6 procent of met 7,9 procent na valuta-aanpassing ten opzichte van 2023. De reinigingsspecialist behaalde een nieuwe recordomzet van 3,446 miljard euro. Tegelijkertijd steeg het aantal medewerkers in het familiebedrijf afgelopen jaar met 1.000 personeelsleden waardoor het totale personeelsbestand nu meer dan 17.000 medewerkers telt, verspreid over 170 bedrijven in 85 landen.

“Deze groei realiseren als traditioneel productiebedrijf in 2024 ervaren we toch als uniek” meent Hartmut Jenner, CEO en Voorzitter van de Raad van Bestuur van Alfred Kärcher SE & Co. KG. “De wereldeconomie was uitdagend. En de economie werd gedomineerd door onzekerheden, stijgende vrachtkosten en stijgende prijzen van voor ons relevante grondstoffen. Vandaar zijn we best trots dat we bij Kärcher in topvorm waren en in deze complexe context toch talrijke klanten konden werven en nieuwe markten konden betreden”.

Vooral Kärchers divers portfolio op het gebied van reiniging en onderhoud – met momenteel meer dan 3.000 producten op de markt – zorgde opnieuw voor een stabiele omzet in 2024. De trend in de wereldwijde reinigingsmarkt bewoog zich recent in tegengestelde richtingen: bij een daling van de vraag bij particulieren, steeg op hetzelfde moment de vraag bij professionele gebruikers en vice versa. “Ons bedrijfsmodel maakt het onderscheid. Kärcher is veerkrachtig omdat we veel producten in vele markten via diverse kanalen distribueren en dichter bij onze klanten staan dan ooit tevoren.

Eind 2024 kon Kärcher Futuretech(*) een aanzienlijke bijdrage leveren aan het verkoopsresultaat met een van de grootste orders uit onze geschiedenis: de Bundeswehr (Duitse strijdkrachten) bestelde extra apparatuur ter waarde van bijna 24 miljoen euro”, aldus Jenner.

Slimme investeringen: hightech en locatieontwikkeling
In 2024 heeft Kärcher meer dan 200 miljoen euro geïnvesteerd om zijn positie aan de top van de reinigingsindustrie te versterken en toekomstige sucessen te realiseren.

Er werd grootschalig ingezet op generatieve AI ter ondersteuning van de medewerkers. Er werden gespecialiseerde verkoopkantoren opgericht in Bangladesh en Egypte en in Signapore werd een competentiecentrum voor robotica gebouwd. In de groeimarkt India werd de bedrijfslocatie en productiecapaciteit aanzienlijk vergroot door overname en in Vietnam werd de eerste productielocatie geopend, die volledig vanuit de Cloud wordt beheerd. Samen met het IT-consultant bedrijf ZOI, deel uitmakend van de groep, maakt Kärcher al jarenlang gebruik van cloudtechnologieën om processen te digitaliseren, te optimaliseren en toekomstbestendig te maken.

Vorig jaar startte men ook met de bouw van een nieuw hoofdkantoor in Frankrijk, de oudste site van de groep na Duitsland en werd er in de fabriek in Quistello in Italië behoudens uitbreiding ook fors geïnvesteerd in interne motorproductie. In de grootste productiefacilteit te Bühlertal (DE) zorgt een nieuw volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn sinds 2024 voor sneller logistieke processen en een aanzienlijke CO2-besparing door het wegvallen van transportbewegingen naar een extern magazijn.

Duurzaamheid en betrokkenheid
In zijn duurzaamheidsstrategie verbindt Kärcher zich ertoe de uitstoot in de gehele waardeketen aanzienlijk te verminderen en regelmatig te rapporteren over de voortgang. Kärcher ontving ook in 2024 opnieuw de Duitse Duurzaamheidsprijs. Tijdens de jaarlijkse Kärcher Clean-Up Days zetten ook de eigen medewerkers zich actief in voor een schonere omgeving. Vorig jaar verwijderde teams uit 32 dochterondernemingen 6,5 ton afval uit parken, stranden, rivieren en bossen. Naast talrijke sociale initiatieven bood Kärcher ook noodhulp wanneer dit dringend nodig was. Tijdens de overstromingen in Valencia en in het district Rems-Murr stelde Kärcher voor 200.000 euro aan apparaten ter beschikking om de overstromingsschade te herstellen. Kärcher draagt ook al 45 jaar bij aan de samenleving door gratis culturele monumenten te reinigen op verschillende hotspots in de wereld.

(*) Kärcher Futuretech is een dochteronderneming van Kärcher gespecialiseerd in mobiele en robuuste systemen voor militaire, civiele en humanitaire toepassingen. Ze ontwikkelen en leveren innovatieve oplossingen op het gebied van drinkwaterzuivering, mobiele veldkeukens, CBRN (chemische, biologische, radiologische en nucleaire) decontaminatie en andere logistieke systemen.

 

Bron: Kärcher

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 mei 2020

Sebastiaan van der Vinne (Leviy): “Corona forceert volgende, magische stap in schoonmaak”

“De afgelopen jaren is de positie van de schoonmaker in Nederland in veel opzichten sterk verbeterd. Ik ben er ook van overtuigd dat het grote merendeel van de schoonmaakbedrijven...

25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én...

23 december 2023

Nieuw schoonmaakboek ‘Niet Lullen Maar Poetsen’

De Rotterdamse Poetsqueen, cleanfluencer op TikTok, brengt in 2024 een schoonmaakboek uit: ‘Niet Lullen Maar Poetsen’.  Charo, de Rotterdamse Poetsqueen, deelt in haar schoonmaakboek ’tips and tricks’ met de...

04 juli 2019

Katrin inspiratietafel Slimme toiletruimtes: is digitalisering nog weg te denken?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken...

26 juni 2023

Professionele reiniging en voorbereiding van moppen: duurzaam en rendabel

Het implementeren van ecologisch duurzame en tegelijkertijd economisch gunstige werkprocessen is een van de grootste uitdagingen van vandaag. Ook de schoonmaakbranche krijgt hiermee te maken en speelt tegelijkertijd op...

02 maart 2023

CWS Nederland behaalt hoogste niveau CO2-prestatieladder

CWS Nederland heeft als eerste organisatie op het gebied van sanitaire hygiëne en bedrijfskleding niveau 5 van de CO2-prestatieladder behaald. De CO2-prestatieladder is een duurzaamheidsinstrument dat bedrijven en overheden...

01 januari 2024

Inschrijving Schoonmaker van het Jaar-verkiezing is gestart

Vorig jaar hingen we op 5 mei Bevrijdingsdag de vlag uit. In top. Dit jaar knallen we op 1 januari het jaar in. Met en voor onze schoonmaakSTERREN. Schoonmaakbedrijven...

25 september 2023

FMNextGen duikt op 14 november in new business

Op 14 november aanstaande organiseren we het eerstvolgende event van FMNextGen. Met drie inspirerende sprekers over new business in product, socials media en AI. Uiteraard sluiten we af met...

27 maart 2023

Digitaal ondertekenen: meer efficiency en beter overzicht

Digitaal ondertekenen. Hoe werkt dat eigenlijk? En wat heb je er als ondernemer in de schoonmaakbranche aan? Sinds kort is het mogelijk om via Nocore Facilitair te koppelen met...

17 december 2021

Oliebollen traktatie

Geheel in kerststijl heeft Vitos Specialistische Reiniging uit Leek ruim 1000 oliebollen uitgedeeld aan personeel en bewoners van Lentis in Zuidlaren. Een leuk en lekker gebaar als bijdrage aan...