18 maart 2025

Jubileumjaar Karcher start met recordomzet

Kärcher viert feest. Naast het feit dat dit jaar, in 2025, het 90-jarig jubileum wordt gevierd, bereikte het bedrijf in 2024 een omzetstijging van 4,6 procent of met 7,9 procent na valuta-aanpassing ten opzichte van 2023. De reinigingsspecialist behaalde een nieuwe recordomzet van 3,446 miljard euro. Tegelijkertijd steeg het aantal medewerkers in het familiebedrijf afgelopen jaar met 1.000 personeelsleden waardoor het totale personeelsbestand nu meer dan 17.000 medewerkers telt, verspreid over 170 bedrijven in 85 landen.

“Deze groei realiseren als traditioneel productiebedrijf in 2024 ervaren we toch als uniek” meent Hartmut Jenner, CEO en Voorzitter van de Raad van Bestuur van Alfred Kärcher SE & Co. KG. “De wereldeconomie was uitdagend. En de economie werd gedomineerd door onzekerheden, stijgende vrachtkosten en stijgende prijzen van voor ons relevante grondstoffen. Vandaar zijn we best trots dat we bij Kärcher in topvorm waren en in deze complexe context toch talrijke klanten konden werven en nieuwe markten konden betreden”.

Vooral Kärchers divers portfolio op het gebied van reiniging en onderhoud – met momenteel meer dan 3.000 producten op de markt – zorgde opnieuw voor een stabiele omzet in 2024. De trend in de wereldwijde reinigingsmarkt bewoog zich recent in tegengestelde richtingen: bij een daling van de vraag bij particulieren, steeg op hetzelfde moment de vraag bij professionele gebruikers en vice versa. “Ons bedrijfsmodel maakt het onderscheid. Kärcher is veerkrachtig omdat we veel producten in vele markten via diverse kanalen distribueren en dichter bij onze klanten staan dan ooit tevoren.

Eind 2024 kon Kärcher Futuretech(*) een aanzienlijke bijdrage leveren aan het verkoopsresultaat met een van de grootste orders uit onze geschiedenis: de Bundeswehr (Duitse strijdkrachten) bestelde extra apparatuur ter waarde van bijna 24 miljoen euro”, aldus Jenner.

Slimme investeringen: hightech en locatieontwikkeling
In 2024 heeft Kärcher meer dan 200 miljoen euro geïnvesteerd om zijn positie aan de top van de reinigingsindustrie te versterken en toekomstige sucessen te realiseren.

Er werd grootschalig ingezet op generatieve AI ter ondersteuning van de medewerkers. Er werden gespecialiseerde verkoopkantoren opgericht in Bangladesh en Egypte en in Signapore werd een competentiecentrum voor robotica gebouwd. In de groeimarkt India werd de bedrijfslocatie en productiecapaciteit aanzienlijk vergroot door overname en in Vietnam werd de eerste productielocatie geopend, die volledig vanuit de Cloud wordt beheerd. Samen met het IT-consultant bedrijf ZOI, deel uitmakend van de groep, maakt Kärcher al jarenlang gebruik van cloudtechnologieën om processen te digitaliseren, te optimaliseren en toekomstbestendig te maken.

Vorig jaar startte men ook met de bouw van een nieuw hoofdkantoor in Frankrijk, de oudste site van de groep na Duitsland en werd er in de fabriek in Quistello in Italië behoudens uitbreiding ook fors geïnvesteerd in interne motorproductie. In de grootste productiefacilteit te Bühlertal (DE) zorgt een nieuw volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn sinds 2024 voor sneller logistieke processen en een aanzienlijke CO2-besparing door het wegvallen van transportbewegingen naar een extern magazijn.

Duurzaamheid en betrokkenheid
In zijn duurzaamheidsstrategie verbindt Kärcher zich ertoe de uitstoot in de gehele waardeketen aanzienlijk te verminderen en regelmatig te rapporteren over de voortgang. Kärcher ontving ook in 2024 opnieuw de Duitse Duurzaamheidsprijs. Tijdens de jaarlijkse Kärcher Clean-Up Days zetten ook de eigen medewerkers zich actief in voor een schonere omgeving. Vorig jaar verwijderde teams uit 32 dochterondernemingen 6,5 ton afval uit parken, stranden, rivieren en bossen. Naast talrijke sociale initiatieven bood Kärcher ook noodhulp wanneer dit dringend nodig was. Tijdens de overstromingen in Valencia en in het district Rems-Murr stelde Kärcher voor 200.000 euro aan apparaten ter beschikking om de overstromingsschade te herstellen. Kärcher draagt ook al 45 jaar bij aan de samenleving door gratis culturele monumenten te reinigen op verschillende hotspots in de wereld.

(*) Kärcher Futuretech is een dochteronderneming van Kärcher gespecialiseerd in mobiele en robuuste systemen voor militaire, civiele en humanitaire toepassingen. Ze ontwikkelen en leveren innovatieve oplossingen op het gebied van drinkwaterzuivering, mobiele veldkeukens, CBRN (chemische, biologische, radiologische en nucleaire) decontaminatie en andere logistieke systemen.

 

Bron: Kärcher

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 juni 2023

Blog: Over hoofddoekje en sopdoekje

Het is ongeveer vijfentwintig jaar geleden dat ik tijdens een lezing over carrière mogelijkheden voor ( allochtone) vrouwen in de schoonmaak de boude stelling poneerde :” een hoofddoekje blijft...

13 november 2023

Vebego wint Zuidas Duurzaamheidsprijs

Vebego heeft donderdag 9 november de Zuidas Duurzaamheidsprijs gewonnen in de categorie ‘Maatschappij & Economie’. Het familiebedrijf zet zich in voor meer inclusiviteit op de Zuidas door mensen met...

06 mei 2025

Online tool voor seksueel grensoverschrijdend gedrag toegankelijk voor alle organisaties – volg het webinar van Mariette Hamer op 14 mei

Hoe ga je als organisatie om met seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer? Hoe zorg je voor een sociaal veilige werkomgeving? Voor veel bedrijven, zeker in het mkb, zijn...

31 maart 2020

Meerwaarde schoonmaak: disposable microvezel

Microvezel is sinds de jaren negentig niet meer weg te denken uit de professionele schoonmaak; anno 2020 is er een doekje dat niet gewassen hoeft te worden maar na...

15 november 2018

Fase Control lanceert nieuw schoonmaakcontrolesysteem dankzij crowdfunding

Om haar zakelijke plannen te realiseren, is Fase Control uit Leusden een online campagne via Funding Circle aangegaan. Particuliere investeerders hebben het bedrijf geholpen de benodigde financiering op te...

13 februari 2025

Gezien in de media: Khadija Hyati, al vijftien jaar strijdend voor schoonmakers

Op 7 februari publiceerde OneWorld een portret van Khadija Hyati (56), de eerste ‘president’ van het Schoonmakersparlement. Vijftien jaar lang voerde zij strijd voor betere arbeidsomstandigheden in de schoonmaaksector....

12 september 2024

Samen tegen voedselverspilling: Collega’s nemen kliekjes mee naar werk en helpen milieu

Jaarlijks wordt per persoon meer dan 33 kilo aan goed eten weggegooid. Om dit probleem onder de aandacht te brengen lanceren Hago Zorg en Vebego Cleaning Services in de...

07 februari 2024

Kärcher Nederland neemt Kärcher Center Van Mol in Goes over

Kärcher Nederland kondigt de overname aan van het Kärcher Center Van Mol in Goes. Kärcher Center Van Mol was een gevestigde waarde in België met eigen vestigingen in Elversele,...

20 april 2022

“We moeten af van het idee dat goed leiderschap alleen fulltime kan”

In onze serie interviews over vrouwelijk leiderschap komt ditmaal Belinda Dekkers-Schwartz aan het woord. Zij is directeur van UL-Team, de tweede particuliere opleider in Nederland voor de facilitaire- en schoonmaakbranche....

17 maart 2020

Qualis kennissessie Change the game, change the name op 2 april uitgesteld

“Een hele dikke pluim voor al die duizenden schoonmaakmedewerkers, die iedere dag zorgdragen voor een hygiënisch werk- en leefomgeving. Vooral nu door het coronavirus hebben we deze medewerkers echt...