8 januari 2024

Marco Vegers (Wecovi): “Al 35 jaar een trotse ‘schoonmaakfreak’”

“Het mooie van het schoonmaakvak is dat we altijd de uitdaging hebben om zo duurzaam mogelijk schoon te maken.” Marco Vegers is een gedreven schoonmaakman, een ‘schoonmaakfreak’ zoals hij zelf zegt, en trots op het feit dat hij al 35 jaar in deze mooie branche actief is. Lees hoe de schoonmaak zijn hart won, hoe hij bij Wecovi terechtkwam en wat hem drijft om zich voor het vak te blijven inzetten.

“Toen ik van school af kwam was ik elektromonteur”, trapt Marco Vegers af. “In die tijd, zo’n 40 jaar geleden, was er geen werk voor een monteur, dus ging ik in militaire dienst. Daarna werd ik fotograaf bij Pixifoto. Na vijf jaar zocht ik een nieuwe uitdaging en solliciteerde op een buitendienstfunctie in de schoonmaak bij Ewepo, leverancier van reinigingsmiddelen en doseersystemen. Ik werd aangenomen en op 2 januari 1989 startte mijn carrière in het schoonmaakvak.”

Hoe verliep jouw carrière in de schoonmaak?
“Na een korte opleiding ging ik voor Ewepo ‘de baan op’, op zoek naar nieuwe klanten. “Ik kreeg een oude Opel Kadett als auto van de zaak. M’n eerste, dus ik was er erg blij mee. M’n opleiding besloeg slechts 1,5 dag; ik mocht meekijken met de technische dienst, verkoopdienst en in het magazijn. Oud-collega Theo Schopman vormde de buitendienst en bleek een ware handelsreiziger. Dus ging ik met hem op pad.” Hij deed dit met succes, want in zes maanden tijd bracht hij 43 nieuwe klanten binnen. “Het eerste half jaar leerde ik enorm veel over de schoonmaak, het won mijn hart. Ook nu nog leer ik iedere dag.”

Hoe kwam jij bij Wecovi terecht?
“Ewepo werd destijds overgenomen door Wecovi, zo kwam ik bij mijn huidige werkgever terecht. Later is Ewepo verkocht maar ben ik bij Wecovi gebleven. Ik heb het hier naar mijn zin, het is een mooi familiebedrijf dat al meer dan 50 jaar (sinds 1971) bestaat.” 
Wecovi is nationaal en internationaal actief. Het hoofdkantoor is gevestigd in Zwolle, andere vestigingen bevinden zich in Engeland, Duitsland en Frankrijk. Op haar site schrijft het bedrijf: ‘Met onze ervaring weten wij de markt keer op keer te verrassen met de beste schoonmaakmaterialen, gastensets en inventarisproducten en beschikken wij over een solide marktpositie.’

Marco zet zich als senior accountmanager actief in voor schoonmaakbedrijven en zorginstellingen in de Benelux. In 2014 werd zijn 25-jarig jubileum in schoonmaak uitgebreid gevierd. Lees hierover meer in dit artikel dat onze redactie hierover schreef:  Zilveren jubilaris Marco Vegers en Wecovi: bijzonder sterk team (schoonmaakjournaal.nl)

Wat vind je leuk aan het schoonmaakvak?
“Ik heb zeg maar van mijn werk mijn hobby kunnen maken en daar zitten al veel uren plezier in”, vertelt Marco enthousiast verder. “Ik houd mij bezig met mooie projecten. Zo heb ik inmiddels veel ervaring opgedaan met verschillende duurzame producten, van chemieloos vloeronderhoud, Wecoline microvezel met de juiste duurzame labels tot Tersano en deBubbleFlush. Ik geniet van mooie ontwikkelingen en uitdagingen in de schoonmaakbranche. Maar daarnaast houd ik ook tijd vrij voor mijn privéleven, ik mag graag wandelen, een feestje vieren, sporten en samenzijn met familie en vrienden.”

Hij voegt toe: “Ik noem mijzelf een ‘schoonmaakfreak’. Collega’s in de branche zeggen over mij dat ik een enthousiast vakman ben ‘met wie je heerlijk kunt sparren over duurzame schoonmaakontwikkelingen en -uitdagingen in de schoonmaakbranche’.”

Wat is jouw uitdaging voor de komende jaren?
“Ook in de komende jaren wil ik mijn ‘drive’ voor schoonmaak vasthouden. Ik denk dat er veel gaat veranderen en wil daar graag mijn bijdrage aan leveren.” Marco noemt als voorbeelden de ontwikkelingen met betrekking tot minder chemie gebruik, zuinig omgaan met water, duurzamer werken, CO2-reductie, klimaat doelstellingen en ook met minder mensen proberen de schoonmaakkwaliteit hoog te houden. “Ik merk dat er in de loop der jaren veel kennis over het schoonmaakvak verloren is gegaan, dus daar maak ik mij hard voor. Want kennis delen vind ik leukste om te doen én ik blijf natuurlijk uitdagende schoonmaak- vraagstukken oplossen.” Op naar een 40-jarig jubileum!

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 oktober 2021

Sweep it under the carpet

Dit graffiti-kunstwerk is gemaakt door Banksy in 2006: “Cleaning Lady- sweep it under the carpet”. De reden dat hij dit portret maakte is:“In de slechte, oude tijd, waren het...

14 maart 2022

De Kroon Facilitaire Diensten wint aanbesteding Mitros, perceel Nieuwegein Zuid

Na een gefundeerd aanbestedingstraject, waaraan verschillende facilitaire dienstverleners hebben deelgenomen, heeft De Kroon Facilitaire Diensten de definitieve gunning in de wacht mogen slepen. Het schoonmaakbedrijf mag het schoonmaakonderhoud van...

17 februari 2020

Consensus zet magische standaard in schoonmaak voort als Enozopro

Consensus Group introduceerde afgelopen jaar de nieuwe standaard in schoonmaak: de Hygeia SB100. De magische sprayflacon die watergedragen ozon genereert, is inmiddels uitgegroeid tot een welbekend fenomeen op de...

28 februari 2020

De koplopers van februari op Schoonmaakjournaal

In de korte maand februari mochten we 11.226 schoonmaakprofs via LinkedIn bereiken met de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie. De bevestiging dat we voor een populair thema hebben gekozen. Maar er waren...

19 juni 2019

Fotofilmreview FM Next Generation event Beleef de passie!

Op een heel bijzondere locatie: het state-of-the-art i-team Global Event Center in Eindhoven kwam een bijzondere groep mensen op 18 juni bijeen: young professionals uit de schoonmaak- en FM-branche,...

18 februari 2024

#FAVORITES Poetsvrouw exposeert haar barbiecollectie in museum waar ze schoonmaakt

De vaste schoonmaakster van het Museum Valkenburg, Saskia Poortvliet, bleek een fanatieke Barbieverzamelaar. In het kader van 65 jaar Barbie heeft het museum haar gevraagd haar collectie in het...

10 april 2024

Schoonmaak Vakdagen 2024 richten zich ook op Belgische exposanten

Op 5 en 6 november 2024 zullen de jaarlijkse Schoonmaak Vakdagen weer plaatsvinden. Ditmaal met ook een focus op Belgische exposanten, want deelname aan de vakdagen is voor bedrijven...

29 mei 2024

Gezien in de media: Interview Vebego over aanpassen businessmodel

De Ondernemer publiceerde op 27 mei 2024 een interview met Ronald en Ton Goedmakers over het sleutelen aan het businessmodel van het facilitaire concern Vebego. ‘De familie achter Vebego...

26 maart 2025

Kabinet actualiseert Bedrijfseffectentoets en onderzoekt MKB indicatorbedrijven voor minder regeldruk

Dat het kabinet daadwerkelijk stappen zet om de regeldruk voor bedrijven in Nederland te verminderen blijkt uit een brief van 24 maart 2025 van minister Dirk Beljaars van Economische...

30 mei 2023

Haring Happen met European Cleaning Journal

In februari organiseerde European Cleaning Journal haar eerste Benelux netwerk event. Gezien de belangstelling volgt nu een tweede event op 15 juni aanstaande, en wel een traditionele haringparty bij...