8 januari 2024

Marco Vegers (Wecovi): “Al 35 jaar een trotse ‘schoonmaakfreak’”

“Het mooie van het schoonmaakvak is dat we altijd de uitdaging hebben om zo duurzaam mogelijk schoon te maken.” Marco Vegers is een gedreven schoonmaakman, een ‘schoonmaakfreak’ zoals hij zelf zegt, en trots op het feit dat hij al 35 jaar in deze mooie branche actief is. Lees hoe de schoonmaak zijn hart won, hoe hij bij Wecovi terechtkwam en wat hem drijft om zich voor het vak te blijven inzetten.

“Toen ik van school af kwam was ik elektromonteur”, trapt Marco Vegers af. “In die tijd, zo’n 40 jaar geleden, was er geen werk voor een monteur, dus ging ik in militaire dienst. Daarna werd ik fotograaf bij Pixifoto. Na vijf jaar zocht ik een nieuwe uitdaging en solliciteerde op een buitendienstfunctie in de schoonmaak bij Ewepo, leverancier van reinigingsmiddelen en doseersystemen. Ik werd aangenomen en op 2 januari 1989 startte mijn carrière in het schoonmaakvak.”

Hoe verliep jouw carrière in de schoonmaak?
“Na een korte opleiding ging ik voor Ewepo ‘de baan op’, op zoek naar nieuwe klanten. “Ik kreeg een oude Opel Kadett als auto van de zaak. M’n eerste, dus ik was er erg blij mee. M’n opleiding besloeg slechts 1,5 dag; ik mocht meekijken met de technische dienst, verkoopdienst en in het magazijn. Oud-collega Theo Schopman vormde de buitendienst en bleek een ware handelsreiziger. Dus ging ik met hem op pad.” Hij deed dit met succes, want in zes maanden tijd bracht hij 43 nieuwe klanten binnen. “Het eerste half jaar leerde ik enorm veel over de schoonmaak, het won mijn hart. Ook nu nog leer ik iedere dag.”

Hoe kwam jij bij Wecovi terecht?
“Ewepo werd destijds overgenomen door Wecovi, zo kwam ik bij mijn huidige werkgever terecht. Later is Ewepo verkocht maar ben ik bij Wecovi gebleven. Ik heb het hier naar mijn zin, het is een mooi familiebedrijf dat al meer dan 50 jaar (sinds 1971) bestaat.” 
Wecovi is nationaal en internationaal actief. Het hoofdkantoor is gevestigd in Zwolle, andere vestigingen bevinden zich in Engeland, Duitsland en Frankrijk. Op haar site schrijft het bedrijf: ‘Met onze ervaring weten wij de markt keer op keer te verrassen met de beste schoonmaakmaterialen, gastensets en inventarisproducten en beschikken wij over een solide marktpositie.’

Marco zet zich als senior accountmanager actief in voor schoonmaakbedrijven en zorginstellingen in de Benelux. In 2014 werd zijn 25-jarig jubileum in schoonmaak uitgebreid gevierd. Lees hierover meer in dit artikel dat onze redactie hierover schreef:  Zilveren jubilaris Marco Vegers en Wecovi: bijzonder sterk team (schoonmaakjournaal.nl)

Wat vind je leuk aan het schoonmaakvak?
“Ik heb zeg maar van mijn werk mijn hobby kunnen maken en daar zitten al veel uren plezier in”, vertelt Marco enthousiast verder. “Ik houd mij bezig met mooie projecten. Zo heb ik inmiddels veel ervaring opgedaan met verschillende duurzame producten, van chemieloos vloeronderhoud, Wecoline microvezel met de juiste duurzame labels tot Tersano en deBubbleFlush. Ik geniet van mooie ontwikkelingen en uitdagingen in de schoonmaakbranche. Maar daarnaast houd ik ook tijd vrij voor mijn privéleven, ik mag graag wandelen, een feestje vieren, sporten en samenzijn met familie en vrienden.”

Hij voegt toe: “Ik noem mijzelf een ‘schoonmaakfreak’. Collega’s in de branche zeggen over mij dat ik een enthousiast vakman ben ‘met wie je heerlijk kunt sparren over duurzame schoonmaakontwikkelingen en -uitdagingen in de schoonmaakbranche’.”

Wat is jouw uitdaging voor de komende jaren?
“Ook in de komende jaren wil ik mijn ‘drive’ voor schoonmaak vasthouden. Ik denk dat er veel gaat veranderen en wil daar graag mijn bijdrage aan leveren.” Marco noemt als voorbeelden de ontwikkelingen met betrekking tot minder chemie gebruik, zuinig omgaan met water, duurzamer werken, CO2-reductie, klimaat doelstellingen en ook met minder mensen proberen de schoonmaakkwaliteit hoog te houden. “Ik merk dat er in de loop der jaren veel kennis over het schoonmaakvak verloren is gegaan, dus daar maak ik mij hard voor. Want kennis delen vind ik leukste om te doen én ik blijf natuurlijk uitdagende schoonmaak- vraagstukken oplossen.” Op naar een 40-jarig jubileum!

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 oktober 2023

De winnaars van European Cleaning & Hygiene Awards 2023

Op 5 oktober werden tijdens ´a glittering awards event´ in Dublin de winnaars van de European Cleaning & Hygiene Awards 2023 bekend gemaakt. Toonaangevende bedrijven en organisaties in de...

20 december 2022

Daan Hendriks volgt Hans Kroeze op bij ADG

Daan Hendriks (44), de huidige COO van ADG dienstengroep, is door de raad van commissarissen verzocht om Hans Kroeze, die in de zomer van 2023 met pensioen gaat, op...

03 mei 2019

Blog: Handen wassen: altijd doen en goed!

Hygiëne is een verzamelnaam voor alle handelingen, die ervoor zorgen dat mensen gezond blijven. Op 5 mei is het de Internationale Dag van de Handhygiëne. Een dag om extra...

21 mei 2019

Groene koplopers: Numatic en TRIBOO zetten schoonmaakbranche op zijn circulaire kop

Numatic neemt verantwoordelijkheid voor grondstoffen in haar eigen producten en in haar eigen kantoor. Tijdens de 2-jaarlijkse Dealerdagen presenteerde het bedrijf haar  lijn van schoonmaakproducten die volledig zijn gemaakt...

03 februari 2022

Streven naar meer gelijkheid op de werkplek

Namens ISS Facility Services Nederland ondertekenden CEO Edu Peek en People & Culture Director Gemmie Hermens deze week de UN Women’s Empowerment Principles (WEP’s). Hiermee ondersteunt ISS het belang...

16 december 2022

#FotoFriday Glazenwassers hebben ❤️voor de zorg

Van 12 tot en met 23 december 2022 is het de actieweek ‘Glazenwassers hebben hart voor de zorg’. Dé actieweek waarin glazenwassersbedrijven hun maatschappelijke betrokkenheid tonen en de zorg...

14 september 2022

VSR Zomerevent: Iedereen zijn eigen energie

Het VSR Zomerevent van 7 september jongstleden was met recht een Zomerevent. Niet alleen het weer was zonnig en warm, de locatie van de Tinfabriek in Naarden was inspirerend,...

29 januari 2024

Gom België en Leviy kiezen voor intensievere samenwerking in 2024

Met trots vertellen Gom België en Leviy dat zij in 2024 hun samenwerking versterken en verder kijken dan alleen digitalisering. Gom België, onderdeel van Facilicom België, maakt al jarenlang...

24 maart 2022

Jongeren vinden beleving belangrijker: “Een toiletbezoek mag een feestje zijn”

Een ambitieuze groep jonge mensen met frisse ideeën, waar jongeren in de schoonmaakwereld niet alleen een hoop aan kunnen hebben, maar waar ze ook samen de sector mee kunnen...

13 oktober 2023

Vlieg met me mee

Hoe mooi en bijzonder is het als je als kind in een kleurrijke luchtballon boven je eigen streek zweeft? Twee jonge, chronisch zieke tieners beleefden het onlangs en voeren...